Jump to content

DIY: Batteripakke av litium celler til dykkerlykt mm.


Komodo

Recommended Posts

En kort tilbakemelding på et par ting, kommer tilbake med mer:

 

StorStas skrev for 9 timer siden:

Mye er allerede sagt ser jeg, men @Komodo, hvor mange Ah tenker du at en typisk batteripakke skal være?  Hvor lenge skal det lyse med et strømtrekk på 4-5A. Er det noen begrensninger på fysisk størrelse/plassering av batteripakka her? 

Det kommer til å bli ulike behov, men for å ta dykkerlykt først. Jeg (og kona) har flere lykter, så det vil være litt til forskjellige behov der også. I utgangspunktet kommer jeg til å bytte ut gamle bly og nikkelbatterier med litium, men etterhvert vil jeg også snuse på å oppgradere til led. Grunnen til at jeg ikke går for led først som sist er at dette drar med seg mer enn bare å bytte ei pære. Det kan bla. ha med fysisk plass i lykta og gjøre, men også elektronikk og reflektorer.

 

Et typisk behov i ei dykkerlykt vil derfor i utgangspunktet være ei pære på 30-100W halogen, og en ønsket brenntid på en time og oppover. Jeg har flere forskjellige batteripakker, og da vil det gjerne være den fysiske størrelsen på canisterene (beholderen) som avgjør hvor store og hvor mange celler det er mulig å få presset inn. En evt. BMS må det også kanskje settes av plass til. Siden disse canisterene avviker i diameter og lengde vil jeg heller ikke låse meg til f.eks. 18650 celler, men vurdere andre størrelser, avhengig av hva som gir best konfigurasjon. Det vi har brukt tidligere er f.eks. rør av Ø104 (Ø100 innvendig) som gir plass til 6 D-celler i klynge, og Ø52 rør (ca 48 innv.), hvor vi i utgangspunktet har brukt X-celler (2V bly), men som også passet perfekt til en NiMh celle på Ø17x67 som ble konfigurert i klynge på 6, og stablet i høyde avhengig av lengde på røret. Har også andre batteripakker. Alle er hjemmelaget unntatt ei lykt som har integrerte celler i lykta, altså ikke separat batteripakke.

 

Et annet prosjekt som kommer etterhvert (hvis jeg får tak i deler) er UV-scooter. Vi var en gjeng som bygget hver vår for mange år siden, og de var meget vellykket. Vi brukte da 24V AGM bly. Tre slike scootere har begynte jeg så å lage, men så strandet prosjektet og halvfabrikatadelene ble liggende.

 

StorStas skrev for 9 timer siden:

En bms tar litt plass, men beskytter jo alle cellene, i motsetning til kun en "low voltage cutoff" som bare ser batteripakka som én stor enhet. 

Ser at jeg kommenterte dette i innlegget til @Kjellg også, men løfter det allikevel. Er dette riktig?

 

StorStas skrev for 9 timer siden:

... "vanlige" li-ion celler passer ikke alltid så bra til 12V utstyr, da spenningen gjerne blir litt lav ved 3 celler i serie, og litt høy ved 4 celler.  Ved 3 celler vil du fort se rundt 11V over batteriet, mens ved 4 celler vil du kunne se over 16V ved fulle batterier.  Det syns godt på grafen til ozo, der 4.2V er ved helt fulle batterier og så synker det ganske kjapt.  En vanlig 12V halogenlampe blir vel litt tam hvis du kjører 3 celler i serie, og kanskje ikke så holdbar hvis du kjører 4. 

Dette er en utfordring. Til LED passer 3 Li-Ion i serie perfekt, da er man ikke så avhengig av å holde spenningen oppe. Men til halogen, som jeg kommer til å benytte i utgangspunktet, er det ikke like greit. Det kan se ut som om spenningen i begynnelsen av utladingskurven vil ligge på ca 4V. Fire i serie gir meg da 16V blank. Noen 12V halogenpærer takler det, men jeg ser vel at man da løper en risiko for at pæra ryker uten forvarsel i begynnelsen av et dykk. Det drar med seg mye strul. Med tre celler i serie vil spenningen bli 3V x 3 = 9V, og i værste fall kunne komme helt ned i 2,5V x 3 = 7,5V i slutten av utladingssekvensen. Da blir lyset gult og svakt. En mulighet kan være å bruke fire i serie, og ikke lade helt opp, slik at spenningen ikke blir helt på topp. Med ei overdimensjonert batteripakke, og den store energitettheten disse cellene har, er det kanskje en løsning. Fire i serie gir en sluttspenning på 12V, og det er perfekt. De NiMh pakkene jeg har vært mest glad i har jeg hatt 11 eller 12 celler i serie, altså 13,2 eller 14,4V, og det har fungert bra. Har ikke hatt problemer med pærer som ryker, til tross for at spenningen på ei nylada pakke kan ligge over 15V. En forutsetning har vært å ikke bruke halogen HDX pærer. De er viklet annerledes, og i utgangspunktet laget for å gi hvitt lys med 12V. De ryker med en gang på overspente batteripakker.

 

En løsning kunne vært å gå for LiFePo4 celler, de har jo litt lavere spenning. 4 i serie ville da antagelig passe perfekt. Men så vidt jeg kan se er de både dyrere, og har vesentlig lavere kapasitet...

 

StorStas skrev for 9 timer siden:

 Jeg håper du kommer tilbake med brukererfaringene dine på både batteritester og punktsveiser.  Den batteritesteren så veldig interessant ut :)

Det skal jeg gjøre :thumbsup: Men det blir litt fram i tid, det tar jo gjerne litt tid før disse tingene kommer fra andre siden av jordkloden...

 

StorStas skrev for 9 timer siden:

Jeg har samme erfaringer som ozo og kjellg ang. risikoen for å få dårlige batterier.  Både på ebay og ali for min del.  Uansett så krangler jeg av prinsipp alltid med selgere som åpenbart overselger kapasiteten, til jeg får et prisavslag som står i forhold til den reelle kapasiteten.  Har skjedd meg en del ganger, og er litt frustrerende siden cellene ikke blir noe bedre selv om de blir billigere :)

Krangler du da etter å ha fått batteriene og testet dem? Har du da fått refundert penger?

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 23 timer siden:

Liitokala kal vissnok også ha gode celler, men jeg har ikke selv testet dem. 

Jeg har faktisk bestilt fire slike, skal komme tilbake med rapport når de er mottatt og testet :smiley: 

 

Hvordan har forresten du og @StorStas testet kapasiteten i cellene deres? Den strømforskyningen deres har vel ikke funksjon for utlading?

 

 

Kjellg skrev for 20 timer siden:

Glemte å si at har du pakker med «BMS» så klarer du deg veldig godt med en grei «power supply». Jeg kjøpte samme som StorStas har, en KXN-3030D Leverer 30V og 30A. Ikke den beste og proffgutta flirer sikkert av den, men den er presis og dekker mitt behov. Lader alt av batterier og slikt på den.

Den strømforskyningen så utrolig praktisk ut! Mulig jeg bestiller en slik etterhvert, men i utgangspunktet tror jeg at jeg burde komme langt med den Imax B6 enheten jeg har bestilt. Den skal jo også kunne lade alle typer celler.

 

Kjellg skrev for 20 timer siden:

Den kjører både CC og CV. 

Betyr det at du stiller inn enten strøm eller spenning før du starter ladingen, og så holder den nivået konstant gjennom ladesyklusen? 

Link to post
Share on other sites

 

Komodo skrev for 5 timer siden:

Ser at jeg kommenterte dette i innlegget til @Kjellg også, men løfter det allikevel. Er dette riktig?

Med et lite forbehold om at jeg oppfattet riktig om hva du stusser over...  

 

BMS'ens viktigste oppgave er å bryte forbindelsen til omverden hvis en av cellene passerer et gulv eller tak på spenningen.  Altså målt på hver enkelt "logiske" celle om man kan kalle dem det.  Her ligger det kanskje noe forvirring, for om du sveiser sammen flere celler i parallell så vil alle de parallellkoblede cellene telle som én logisk celle i denne sammenhengen.  Parallellkoblede celler vil over litt tid alltid opptre som én større celle (akkurat som paralellkobling ellers), med samme spenning, og kan for alle praktiske formål ansees for å være én større celle i denne sammenhengen.  Det forutsetter selvsagt at de er koblet sammen på en fornuftig måte, men her er jeg ikke bekymret for at du trår feil :)

 

Mye annet er nyttig, men dette med spenningsverdier på hver enkelt celle er kjernen i BMS'ens funksjon.  Hvis spenningen over alle cellene er ok (enten du nå velger tre eller fire i serie), så er også spenningen over hele batteripakken ok, det ligger jo i kortene.  Da er det også svært gode sjanser for at batteriet har det bra.  Men hvis én av cellene faller utenfor sitt arbeidsområde så må man slutte å tappe eller lade batteriet, avhengig om cellen har passert spenningsgulvet eller spenningstaket.  Så da brytes forbindelsen mellom batteriet og omverden, det er det BMS'ens oppgave å sørge for.

 

Kjernefunksjonen støttes av alle BMS'er.  Hvis ikke så kan de ikke kalles en fullverdig BMS etter min mening.  Min erfaring er som sagt at selv kina-bms'er leverer godkjent på dette området, og jeg har fått erfare at dette (heldigvis) fungerer i praksis.  Såkalte BMS'er som bare ser på hele batteripakken's totale spenning, vil ikke kunne fange opp om én celle drifter utenfor spec, hvis en annen celle samtidig drifter motsatt vei.  Satt helt usannsynlig på spissen så kan man f.eks. ha tre celler på 0V og én celle på 12V og fremdeles være innafor på batteripakkens totale spenning, i en 12V konfigurasjon...

 

I en ideell verden bør BMS'en være tilpasset cellene den skal brukes på, siden cellene kan ha varierende spec, spesielt ift. hva som er minimum spenning.  Men her snakker vi "kinaprodukter" fra a til å, og må nok akseptere litt avvik.

 

Men så er det flere ting som kan ta knekken på lithium-celler.  Eksempler er veldig høy celletemperatur, (kraftig) lading ved minusgrader, for høy utladingsstrøm/kortslutning og sikkert flere ting jeg ikke kommer på i farta (ozo hadde en fin liste tidligere i tråden).  En eller flere av disse tingene er det noen BMS'er som tar hensyn til og passer på.  Men her må man skille mellom BMS'er som passer på seg selv, og BMS'er som passer på cellene sine.  Kina-BMS'er passer i utgangspunktet bare på seg selv, f.eks. ved å ha temperaturbeskyttelse og beskyttelse mot kortslutning/for høy ladestrøm.  Dette ligger innebygd i BMS'en, og måler bare på selve BMS'en.  Denne beskyttelsen kan selvsagt komme cellene til gode, men det avhenger av hvor godt BMS'en passer til de aktuelle cellene de skal brukes på.  Dvs. man må lese spec på celler og BMS opp og i mente for å finne komponenter som passer sammen.  Jeg pleier ikke å gjøre det så grundig, her ender jeg ofte opp med å ta en "skjønnsmessig vurdering" av hva jeg egentlig driver og lager.  Det aller viktigste er at BMS'en er tilpasset kjemien (LiFePO4 eller li-ion), og deretter at den tåler den strømmen som kommer til å gå inn og ut av BMS'en (med god margin).  Og så velger jeg nok Ah kapasitet på cellene til at de tåler den utlading og lading som de skal bli utsatt for.  Jeg pleier å sette grensa ved maks 0.5C ladestrøm og 1C utladingsstrøm.  Mange celler tåler mer, her er det sikkert mange meninger, og selvsagt forskjellige behov. 

 

Mange BMS'er har forresten separater kanaler for lading og tapping (og forskjellig kapasitet inn/ut), og har da gjerne høyere kapasitet ut enn inn.  Til det bruket som er skissert her, så vil en felles inn-/utgang være det enkleste å forholde seg til. 

 

En liten digresjon, de BMS'ene vi snakker om til vårt bruk, bryter som oftest på minussiden og ikke på pluss.

 

Så har vi balansering.  Over tid så vil/kan cellene drifte litt på spenning og kapasitet, pga. produksjonstoleranser o.a.  Når man lader da, så vil én celle etter hvert kunne nå spenningstaket før de andre cellene er helt fulle.  Der kommer balanseringen inn, og rett og slett "svir av" energi fra den cellen som har for mye, gjennom en liten motstand.  Dvs. balanseringsmodulen føler spenningen på alle cellene, og ved en gitt grense (typisk 3.6-3.7V for LiFePO4 og 4.2-4.3V for li-ion) så slår den inn for den cellen som går for høyt.  Når en celle har driftet så mister man i praksis noe totalkapasitet på batteriet, inntil cellene er balansert igjen.  Denne måten å balansere på er forresten det vi kaller topp-balansering, og jeg tror nok at "alt" av balanseringsmoduler du finner på ebay er av denne typen.  Når du balanserer cellene initielt så må du velge balanseringsmetode (topp-/bunn-balansering) etter hvilken balanseringselektronikk du har.  Dvs. i ditt tilfelle er det veldig stor sjanse for at du skal velge å topp-balansere cellene dine, hvis du velger å kjøre med balansering.  Det fins andre og mer effektive måter å balansere på, ved å f.eks. overføre energi fra cellen med høyest spenning, til den med lavest (evt. motsatt), men da snakker vi dyrere systemer.  Det er mulig at laderen din kan ta seg av balanseringen, det klarte jeg ikke helt å se av spec'en, men det er nok i tilfelle rimelig sikkert at også denne vil komme til å topp-balansere.

 

Et alternativ er selvsagt å droppe balanseringsmodulen sånn som samH, og bare balansere initielt.  Det er fullt mulig å balansere en ferdigsveiset pakke ganske godt i ettertid også, men det kan kreve litt innsats og ta litt tid.  Siden vi stort sett snakker om kina-batterier og evt. utrangerte pc'er så tror jeg at jeg ville kostet på meg en balanseringsmodul her.  Men den må ikke nødvendigvis ligge inne i batteripakken, som andre også har vært inne på.  Det er også mange BMS'er som kommer med innebygd balanseringsmodul, så det er selvsagt et alternativ.

 

Har brukt noen minutter på ebay og funnet noen eksempler på hva jeg mener:

Li-ion BMS 40A med balansering, 4 celler:

https://www.ebay.com/itm/4S-40A-Li-ion-Lithium-Battery-18650-Charger-Module-Protection-Board-with-Balance/112792785766

 

LiFePO4 BMS med balansering, en litt mer "innpakket" versjon:

https://www.ebay.com/itm/BMS-4S-12V-Lifepo4-Battery-BMS-pcm-pcb-for-Solar-Light-Sprayer-with-Balance/153029158612

 

LiFePO4 balanseringsmodul, uten BMS:

https://www.ebay.com/itm/4S-12-8V-14-4V-LiFePo4-Battery-Charger-Module-3-6V-Cell-Balance-Board-Balancer/192261296852

 

Én ting som jeg har gjort med flere av batteripakkene mine, er å bruke hurtigkoblinger på BMS'en.  Noen av batteriene bruker jeg bare en sjelden gang i blant, og jeg har ikke kostet på meg en separat BMS til alle sammen.  På noen av batteripakkene så flytter jeg bare over BMS'en fra batteri til batteri.  Du vil se at på ebay så har veldig mange BMS'er den samme pluggen for "senseledninger", nemlig denne:

 

https://www.ebay.com/itm/Mini-JST-2-0mm-PH-5-Pin-Connector-with-Wire-X-10-Sets/262690231782

 

Kjøper du et sett med disse, lodder fast i hver batteripakke og ordner en god kobling for "hovedstrømmen" så kan du kjapt fjerne/erstatte BMS'en når du ønsker.

 

Siden vi allerede er dypt nede i materien så slenger jeg inn en Wikipedia-lenke med masse info om forskjellige vanlige batteristørrelser.  Et stykke ned på siden er det en egen seksjon for lithium batterier. 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_battery_sizes

I tillegg til de batteristørrelsene som er nevnt der, så fins både li-ion og LiFePO4 i et utall prismatiske (firkantede) varianter, men de fins jo ikke plass-effektive til dette bruket:

 

Komodo skrev for 5 timer siden:

Krangler du da etter å ha fått batteriene og testet dem? Har du da fått refundert penger?

Ja til begge spørsmålene.  Det virker som en ganske standard prosedyre der borte, for jeg har alltid opplevd det samme.  Først sender jeg en høflig melding til selger med bilde av testresultatet og krever å få tilbake en andel av kjøpesummen.  I retur får jeg beskjed om at batteriene var ok da de ble sendt (selv om alle alltid er jevnt over like dårlige), men at jeg kan få noen tidels dollar refundert. Så sender jeg samme mailen på nytt, og får tilbud om en del mer refundert.  Så sender jeg samme mailen på nytt en tredje gang, og får en beklagelse, kravet innfridd og pengene refundert til min PayPal konto.  Har skjedd meg en god del ganger nå.  Er ellers ikke kranglete altså, er stort sett fornøyd med det jeg kjøper på ebay/ali osv.

 

Batteritesteren jeg bruker, har vært gjenstand for oppmerksomhet her på BP tidligere.  Jeg tror det var Ingar som hadde en tråd om den en gang:
https://www.ebay.com/itm/60W-9-99A-30V-Constant-Current-Electronic-Load-Battery-Discharge-Capacity-Tester/282584562320

Den er både nøyaktig og velfungerende, men litt i minste laget til mitt bruk (jeg tester også forbruksbatteriene mine med den).  Den klarer i praksis ikke mer enn ca. 4.5A belastning på 12V.

 

Håper noe av dette ga mening.  Nå reiser jeg bort til over helga, så kommer ikke til å bidra mer til "forvirringen" på en stund :)

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig bra @StorStas :yesnod: Mange brikker som begynner å falle på plass her nå. Men selvfølgelig, når man begynner å gå litt i dybden, så reiser det seg jo også nye spørsmål :giggle:  Men istedet for å rase på med nye spørsmål, så tror jeg at jeg skal lese alle innleggene i tråden fra begynnelsen, og ta en titt på alle linker på nytt. Med de siste innleggene som har kommet nå så begynner jeg å forstå såpass at det gir litt mer mening å lete etter komponenter. Har også plassert ut en føler etter brukte PC batterier i dag, så da får vi se om det bærer noen frukter etterhvert.  Takk også for at du tok deg tid til å legge inn konkrete tips fra ebay, det er veldig bra. Et dilemma som jeg ser at dukker opp med BMS er at den må få plass i canisteren sammen med batteriene. Det blir jo litt annerledes på en elsykkel, hvor batteripakka gjerne er firkantet, og størrelsen på BMSen ikke er så kritisk. Takk også for det tipset om wikipedia-artikkelen, den var veldig oppklarende. Jeg tror nok den er litt foreldet, men en slik oversikt var veldig nyttig i forhold til hva som kan stables inni et rør!

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 14 timer siden:

Jeg har faktisk bestilt fire slike, skal komme tilbake med rapport når de er mottatt og testet :smiley: 

 

Hvordan har forresten du og @StorStas testet kapasiteten i cellene deres? Den strømforskyningen deres har vel ikke funksjon for utlading?

 

 

Den strømforskyningen så utrolig praktisk ut! Mulig jeg bestiller en slik etterhvert, men i utgangspunktet tror jeg at jeg burde komme langt med den Imax B6 enheten jeg har bestilt. Den skal jo også kunne lade alle typer celler.

 

Betyr det at du stiller inn enten strøm eller spenning før du starter ladingen, og så holder den nivået konstant gjennom ladesyklusen? 

 

Kapasiteten tester jeg også med omentrent samme sak som StorStas. Tidligere har jeg testet «manuelt» med å tappe strøm med til en satt spenning. Til dette brukte jeg en «boks» med lcd for spenning etc og skoftet ut 50W/100W resistorer og ohm etter behag. Litt manuell metode men fungerer alltid.

 

Når det gjelder PSU’en så setter man spenning eller strøm og den holder det fast. Veldig hendig funksjon.

 

Selv er jeg litt var for å kalle bms for bms. For bms er etter det jeg har erfart bare en samlebenevnelse på en styringsenhet for batterier. Egentlig en altfor difus benevnelse etter mitt syn for det kan være så mangt, noen inneholder «ditt» og noen inneholder «datt». Det viktigste er at man har en forståelse for hvordan tingene virker. Riktig som StorStas skriver at de fleste bms driver arbeidet sitt mot minusdelen av batteriene. Releer eller FET (som faktisk er veldig vanlig) går faktisk også mot minus, i alle fall på slike hjemmelagde saker som man setter i sammen selv. Jeg har også flere batteripakker som jeg bruker en felles BMS til. Det viktigste er å han kontroll under lading og da får jeg også sett om cellene er balansert. Ved tapping så har jeg enten et lite lcd med spenning eller så passer jeg på å ikke tømme dem for langt ned. Litt hoderegning, magefølelse og erfaring tilsier når jeg må sjekke spenningen eller lade dem. Har bla en kjøleboks jeg har batteripakker uten bms, men da vet jeg at de holder i X antall timer, litt avhengig av temperaturen ute. 

Link to post
Share on other sites

Glemte en ting..

De ebay batteriene du linket til tror jeg er svada. Det man dokumentert har klart å presse inn i en 18650 celle er etter det jeg forstår 2950mah, som selges som 3000mah. Men uansett går du så høyt så blir dem litt ustabile ref denne linken.  Som du kanskje har oppdaget så ligger de fleste 18650 cellene som er i elsykler biler etc på rundt 2600-2700mah. Har åpnet flere elsykkelpakker og det er utelukkende disse cellene som står i. Litt kjipere sykler så kan det være litt lavere kapasitet, men jeg har ALDRI sett noen med høyere kapasitet. Men skal du ha kvalitets celler fra kina (kvalitets celler lages hovedsakelg i japan og sørkorea, tildels også USA) så må du uansett regne med 25-45kr pr celle, alt etter om de er med eller uten elektronikk. Selvsagt finnes det selgere som selger 100 stykk og mere til en lavere pris, men i bulkmarkedet for noen få batterier så koster de fortsatt litt. Men etter at jeg begynte å pegge i noen ekstra kroner så har jeg ikke fått et eneste batteri som ikke klarer det de er stemplet med. 

 

Iom at jeg mest lager pakker for 12V så er Li-ion litt vanskelig, spennet er så stort mellom topp og bunn. Da er Fe en lettere type celler å jobbe med. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange gode poenger i den linken der Kjellg! Det virker som om det er en del utvikling på teknologifronten når det gjelder slike batterier. Innleggene i tråden du linket til er skrevet i 2015-2017, så det er vel sannsynlig at 3500 mA er realistisk nå? Uansett et poeng dette med stabiliteten i cellene også.

 

Litt usikker på fraktkostnadene, men det lønner seg muligens å ta dem fra Alibaba? Her er et søk på Samsung 3500mA. De kalles INR 35E.

 

https://www.alibaba.com/trade/search?fsb=y&IndexArea=product_en&CatId=&SearchText=samsung+INR+18650+35E&viewtype= 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

Litt usikker på fraktkostnadene, men det lønner seg muligens å ta dem fra Alibaba? Her er et søk på Samsung 3500mA. De kalles INR 35E.

 

INR 35E skal være gode celler, er Samsung som lager de originale. Får ikke opp alibaba så lett her på ipad. Men de koster peng, ala disse på ali. Er også fri frakt. Dette tror jeg er originale celler og som du ser så må du opp litt i pris. Alle originale jeg har sett av de batteriene har 3 legger på plusspolen. Ser kopier ofte har 4. Ser heller ikke ut som om disse inneholder noen elektronikk ala PCB, BMS etc. Se og let litt så finner du sikkert rimeligere celler, men pass på magefølelsen for selger, for det er veldig mye kopier ute å går. Men uansett så tror jeg du har staket ut riktig retning når det gjelder batterier. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nyttig artikkel! Alle slike tips mottas med takk :thumbsup:  

 

Tikket inn en tilbakemelding fra Alibaba her i dag. De har sett at jeg surfet på sidene deres, og da kommer det nesten alltid en henvendelse. 3500mA Samsung celler 3,1 dollar, det blir ca kr 26,50 per celle. Dette er ved kjøp av en celle, så jeg vil tro prisen faller litt om man bestiller 100. Men erfaringen min fra da jeg bestilte en el-motor fra Alibaba i fjor var at frakten var ganske dyr, den pleier jo å være gratis eller veldig lav fra ebay.

 

1381208592_SvarfraPinkyAlibaba18650USD31.PNG.881b895be90464a6f639317f05ceee00.PNG

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha tatt "Pinky" med en klype salt. Det står jo svart på hvitt at de lager originalbatterier fra Samsung, LG, Panasonic, Sony og Sanyo selv.

Nå kan det selvsagt være engelskkunnskapen det skorter på, og ikke batterikvaliteten, men jeg ville aldri i verden ha bestilt 100 stk. av disse. Kjøp ett, og se hva det duger til.

Det finnes forresten ulike restriksjoner på flyfrakt av LiIon-celler.

Link to post
Share on other sites

ozo skrev 1 time siden:

Jeg ville ha tatt "Pinky" med en klype salt. Det står jo svart på hvitt at de lager originalbatterier fra Samsung, LG, Panasonic, Sony og Sanyo selv.

Nå kan det selvsagt være engelskkunnskapen det skorter på, og ikke batterikvaliteten, men jeg ville aldri i verden ha bestilt 100 stk. av disse. Kjøp ett, og se hva det duger til.

Det finnes forresten ulike restriksjoner på flyfrakt av LiIon-celler.

 

Støtter denne fullt ut. Originalt på kinesisk trenger ikke være det samme som på Norsk :) Så vet man at kineserne har en helt annen mentalitet en oss fra vesten. 

Link to post
Share on other sites

ozo skrev for 4 timer siden:

Jeg ville ha tatt "Pinky" med en klype salt. Det står jo svart på hvitt at de lager originalbatterier fra Samsung, LG, Panasonic, Sony og Sanyo selv.

Nå kan det selvsagt være engelskkunnskapen det skorter på, og ikke batterikvaliteten, men jeg ville aldri i verden ha bestilt 100 stk. av disse. Kjøp ett, og se hva det duger til.

Jeg skrollet nedover lista over tilbydere for å finne noen fra Korea, de fleste var fra Kina. Men jeg stusset også over dette med at "vi lager originalbatterier osv...". Lurte litt på om det var av betydningen at de selger, ikke produserer. Derfor vurderte også jeg å bestille ett for å se hvordan det fungerer. Men så tenkte jeg at hvis de først er ute etter å svindle, så sender de vel en original celle som vareprøve... Bestille 10 og se kanskje? Prisen er jo lav...

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Bestille 10 og se kanskje? Prisen er jo lav...

OK. To da... De vet jo ikke at du ser på det som en vareprøve. Hvis de da ikke leser baatplassen.no :-)

Og husk at 100 stk. i samme forpakning kan bli avvist som flyfrakt. Da er det i såfall stor sjangs for at de blir destruert, og du sitter igjen med nada.

Link to post
Share on other sites

23 hours ago, Komodo said:

 Men erfaringen min fra da jeg bestilte en el-motor fra Alibaba i fjor var at frakten var ganske dyr, den pleier jo å være gratis eller veldig lav fra ebay.

 

 

Riktignok ikke elmotor, men bestilt en del de siste årene fra både Alibaba (Aliexpress) og Bnaggood.com uten at jeg noen gang har betalt frakt, men derimot hatt problemer med å bestille varer fra ebay uten at det har tilkommet frakt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hmm, det var jo litt pussig. Det jeg synes er enkelt med ebay er at prisen for varen og fraktprisen kommer opp med en gang. Jeg pleier også som regel å sortere etter laveste pris inkl frakt:

1430678496_Lowestfirst.PNG.b1dcd272d10937127e4d21631d257f7a.PNG

 

En slik funksjon har jeg ikke funnet på Aliexpress, men fraktprisen er jo normalt oppgitt. Og på Alibaba må man jo kontakte selgeren for å få avtalt pris på frakt. 

Du husker kanskje tråden fra i fjor hvor jeg bestilte en el-motor fra Alibaba? Der tilkom det en ganske anseelig frakt. Nå var jo den motoren ganske tung, men jeg har også bestilt f.eks. dieselvarmer til båten fra ebay, der var det fri frakt. Det samme med punktsveiseren jeg har beskrevet over. Den veier jo en god del, og jeg ser at noen er med, og noen uten frakt. Se dette søket:

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=sunkko+737G&_sacat=0&LH_TitleDesc=0&_sop=15 

Men jeg ser jo ofte at prisen på varene ofte er veldig lik. De billigste har ofte en fraktpris som gjør at varen koster det samme fra en tilbyder som sender med frakt, og en som sender fraktfritt. 

Link to post
Share on other sites

Den punktsveiseren får du til 500 og noe på Aliekspress, men så tilkommer det 500-600kr i frakt med DHL. Fordelen er at du har den levert hjemme et pr dager etter at den blir sendt fra Kina. Generelt sett er det samme pris på hele aliexpress. Noen har billige varer men frakt tilkommer og andre har høyere pris men fri frakt. 

Den største forskjellen mellom ebay og aliexpress er at ebay tillater alle å selge. Ikke så mye kontroll der. AliExpress er straks litt mere rigide. Der er det ikke bare å komme til og selge varene, det er en masse krav i gården der. Bla må du selge fra Kina. Noen har et framskutt lager på Taiwan, usa, spania og tyskland og selvsagt RU. Men prøver selgerne der seg på noen krumspring så er det fort en fot i ræva og rett ut. Hadde akkurat en som prøvde seg på meg. Var særdeles vanskelig å kjøre noen dialog med han. Jeg opprettet en dispute og etter bare noen dager så fikk selger seg en pekefinger med at slikt skulle det ikke være. Han prøvde seg til og meg å sende en ny vare etter at jeg opprettet dispute, men det godtok ikke aliexpress. Varen er sporbar og på veg, men jeg fikk full refusjon. Men dokumentasjon er alfa omega. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm, da kunne jeg visst ha spart et par hundrelapper der... Ut fra det du skriver høres det jo ut som om jeg burde sjekke ut Aliexpress litt mer. Jeg har så langt ikke handlet der, kun på ebay.  Men nå må jeg også si at jeg heller ikke har hatt noen negative erfaringer med ebay. Jeg venter på et verktøy som ikke har ankommet. Hvis det ikke kommer (innen 6. feb), så blir det den første dårlige erfaringen. 

 

Men har du funnet en funksjon som sorterer etter laveste pris inkl. frakt?

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri hatt dårlig erfaring med hverken Aliexpress eller med Banggood så langt. Hadde problem med ebay hvor en vare ikke dukket opp, men der gjorde Paypal opp for seg og tilbakeføre beløpet uten ytterligere spørsmål.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Lenger opp skrev du Alibaba, med Aliexpress i parantes. Hva mente du egentlig med det? Var det Aliexpress du handlet fra? Alibaba skiller seg jo på den måten at man handler direkte fra selger, ikke via Alibaba egentlig...

 

Ellers. Her er en liten videosnutt med en kar som plyndrer gamle pc-batterier og tester cellene med en imax B6 (som jeg har nevnt i det første innlegget, og også bestilt). 4 min ut i videoen ser man testen. 

 

Link to post
Share on other sites

Beklager, det er aliexpress jeg har handlet hos.

 

  Aliexpress. Aliexpress is the retail branch to the Alibaba umbrella. You can find the same manufacturers on both platforms usually, but Aliexpress is open for and targeted at consumers. ... However, the interface of Aliexpress is much more familiar and issue free.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ok. Så Aliexpress er å betrakte som en detaljisthandel, mens Alibaba er å betrakte som en grossist. Har jeg forstått det riktig da? Men det virker jo som om det ikke er noe hinder for oss vanlige privatpersoner å handle hos Alibaba heller. Jeg stilte det spørsmålet i mailen til den hyggelige damen da jeg bestilte meg en el-motor i fjor, og fikk beskjed om at det var helt greit. Utfordringen når man sjekker priser er at man ikke enkelt vet fraktkostnaden på forhånd, det må sjekkes gjennom selger.

 

Uansett. I dag kan jeg melde om at ZKE batteritesteren som jeg bestilte den 16. januar har ankommet.

IMG_4178.JPG.b3b251c24e1c2776ab0027b73bfcea33.JPG

 

Heldigvis fulgte det med en bruksanvisning som i detalj beskriver hvordan den skal brukes :giggle:

IMG_4179.JPG.f788aba5d1300a0aff935e474cc22455.JPG

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Komodo said:

Ok. Så Aliexpress er å betrakte som en detaljisthandel, mens Alibaba er å betrakte som en grossist. Har jeg forstått det riktig da? Men det virker jo som om det ikke er noe hinder for oss vanlige privatpersoner å handle hos Alibaba heller.

 

Ja, AliExpress er mot sluttkunde, mens Alibaba er mot forhandler/grossist. Sånn i teorien, i hvert fall.

 

Du vil alltids finne selgere på Alibaba som selger til sluttkunde, men du kan også finne selgere som ikke selger i mindre kvanta (så det blir uaktuelt for sluttbruker).

 

Det er jo bare å spørre selger hvis man lurer. I verste fall får man «nei».

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har skjønt såpass. Det som er utfordringen er som sagt at man ikke finner fraktprisen i annonsene, så prisen er mindre oversiktelig. På Li-Ion celler oppgir de fleste minstekvanta, så den delen er grei. Tror egentlig de står i kø for å selge varene, så det er vel heller liten begrensning på det. Den største utfordringen er å finne originale celler som ikke er "China Originale" :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...