Jump to content

DIY: Batteripakke av litium celler til dykkerlykt mm.


Komodo

Recommended Posts

VegJoh skrev for 3 timer siden:

Har ikke fått lest meg opp på hele tråden ennå. Men er sporadisk innom og skummer essensen.

Bare å ta det rolig @VegJoh 👌 Dette blir ikke gjort i morra for å si det sånn. Vi kom hjem fra Kypros kl 04 i natt, og jeg har ikke kommet lenger enn å bære inn ved og fyre opp i huset :giggle:

 

 

VegJoh skrev for 3 timer siden:

Når det gjelder kabelgjennonføring osv. så kan det løses uten kabel. 
En Esp32 microchip inne i scooter som monitorerer. Disse har wifi og bt modul. Vi kan da lage en liten vanntett boks til skjerm og knapp. Vil være helt uavhengig av scooter og inneholde en liten esp32 el.l som kommuniserer med den i scooter via bt eller wifi. Med en 18650 celle vil en slik ha en driftstid på +24 timer pr lading.

Dette begynner virkelig å høres interessant ut! 

Ser jo utfordring med funksjon under vann som diskuteres lenger ned, men oppsiden er i alle fall at det er helt separat, og ikke gir en mulighet for lekkasje i scooteren. Som @SveinHa nevner er røret i plast, og dette kan plasseres rett innenfor og utenfor røret, da kommer det nesten ikke vann mellom. 

 

Link to post
Share on other sites

Mens temperaturen i stua er i ferd med å jobbe seg opp mot 20 grader fyller jeg på med noen bilder av scooteren som skal få nye batterier.

 

Som nevnt lenger opp er denne i grove trekk mye lik den gamle (gode) Gavin scooteren, som bla har blitt brukt til grotteutforskning i Florida en årrekke. Vi var en gjeng på fem stykker som bygde oss like scootere, og vi gransket Gavinscooteren ganske nøye i prosessen. En del ting vi ikke likte ble forandret. Motor med gjennomføring og propell, dyse, og håndtak kjøpte vi ferdig, og disse delene er like. Her har vi (og Gavin) brukt de samme delene som ble brukt på i alle fall to eller tre andre scootere fra den tiden, Tekna, Mako og tror det var en modell av Apollo. Gjennomprøvde deler det altså, og det kan se ut som om det fremdeles er mulig å få deler fra dpvrepair.com, men prisene er hinsides...

 

I prinsippet er scooteren laget av et 250mm rør i slagfast PVC som er plandreid i endene. I hver ende er det en del som er dreid ut av en massiv PVC bolt. Husker jeg kjøpte disse emnene fra Astrup plast den gang. De kom i 500 mm lengder. De veide litt, og det ble ikke få søplesekker med spon da de delene ble dreid ut. 

 

Bakstykket er en overgang fra røret ned til motoren. Motorens bakpart er i aluminium, og har direkte kjøling i sjøen. Dette er litt viktig for å få ut varmen fra motoren. 

20231112_130938.jpg.9b02609c9ee68a042674a16fa7dd2310.jpg

 

Frontstykket er rett og slett en plugg som er litt konisk, men vi dreide den plan foran slik at scooteren står stødig på "nesa". En stor forbedring her fra Gavinscooteren er at vi dreide en krage, og valset en platestrimmel til en ring som vi presset ned mot denne kragen. På Gavinscooteren er de hempene til klipsene skrudd med karroseriskruer rett inn i plasten. De har forøvrig brukt samme type PVC som emner til disse delene. Dette er et svakt punkt som har ført til brudd på flere Gavinscootere. Vi lagde en løsning med trekkbånd som drar toppen og bunnen sammen, og dermed ingen skruehull som kan løsne eller ryke. Således har vi også kun fire eksenterklemmer, ikke 8. Av oss som bygde disse scooterne var det bare jeg som tok meg bryet med å bore ut hull i disse båndene. Dels for å redusere vekt, men mest for at det skulle se litt kult ut og skille seg fra de andre :cool:

20231112_131012.jpg.022af630faffd796e388b8ed72289843.jpg

 

På det ene håndtaket er det en startknapp. Den trekker i en wire som drar den hvite trinsa rundt. I den sitter det en magnet, og på innsiden sitter det et reed-rele som aktiverer releene som starter motoren. Ingen gjennomføring til start altså.

20231112_131148.jpg.9d9e3bcb58c08a6abc0e949eb6d36384.jpg

 

20231112_131114.jpg.344bd50cc4a371ed197479c423050826.jpg

 

Tetningen mellom for- og bakpart er O-ringer. På Gavin er O-ringen kun lagt innvendig i hjørnet og tetter mot endeflaten på røret. Den løsningen likte ikke vi, så vi dreide et spor som O-ringen ligger i. 

Mellom hulrommet i bakparten der motoren sitter og røret der batteriene sitter har vi laget en vann- og gasstett løsning, det er det ikke på Gavin. Løsningen består av en 12mm lexanplate med O-ringtetning mot bakdelen, og skrudd med 17 M6 skruer. Husker ikke i farta om vi brukte innsatsgjenger på i PVCen. 

20231112_132313.jpg.51dc115fbaf7fabbaed61b70c642243b.jpg

 

Motorens aluminiumskonus har doble O-ringtetninger mot bakparten, en radiell og en aksiell. Motoren blir klemt mot bakparten mot den rustfrie plata som syns på innsiden her med fire skruer. Relestyringen av motoren er enkel, to 12V 30/87 releer hvor spolen er koblet i serie. Tanken her er at om man er på tur og releene ryker, skal man få tak i nye releer i nærmeste bilutstyrsbutikk. Kontakten i enden av ledningen plugges rett i batteriet, og det er også her vi bryter for å lade. Det som overrasker meg litt når jeg ser på dette her nå er at vi har brukt en vanlig fireleders trefaset gummikabel på 4x1,5mm2. Det betyr at vi kun har 3mm2 som ledere mellom batteri og motor. En av karene i byggeprosjektet var elektroingeniør, og så vidt jeg husker var det han som gikk god for at dette er bra nok tverrsnitt, men her tror jeg at jeg vil oppgradere litt. Helst doble. En mulighet kan jo være å sette inn en kabelnippel til i Lexanplata, og bruke en slik fireleder til pluss, og en til minus, men jeg vil helst ha en litt smidigere løsning. Får se hva jeg finner av runde kabler. 

20231112_132420.jpg.cf0a332d24ab8e61724dffc5b9cce16c.jpg

 

Her ser man hvordan motorens konus er montert i bakparten. 

De fire svarte festene som forbinder dysa til bakparten lagde vi i vanlig aluminium. De har litt spesielle vinkler, og ble maskinert i et CNC senter der en av oss jobbet. Den tynne plata er i 3mm, og den er skrudd med senkeskruer opp i den tykke som er en 50x10 profil. Alle aludelene ble eloksert hos Beko Eloksal i Sarpsborg. Husker jeg kjørte opp med de delene, og en velvillig medarbeider tok dem med i elokseringen mot noen kroner til kaffekassa. 

20231112_161102.jpg.7ff4d538b2fea2ec1f0a49b1dba6b3a5.jpg

 

Link to post
Share on other sites

En kort oppdatering i scootersaken. Har åpnet bakparten og motoren for kontroll og service, og ser da at det har vært vann her :worry: 

Bakre lager er dårlig, og alle børster satt fast i børsteholderene. Det er rust i statorhuset, og kommutatorene var stygge.

 

Tror jeg skal få liv i det, men det må uansett tas en full gjennomgang av motoren og tetninger. Det er nok akseltetningen som har lekt. Akseltetningen på disse motorene er en mekanisk tetning, også kalt pumpepakning. Den består av en keramikkring som tetter mot en grafittring. Ingen gummitetning altså. Dette er en meget driftsikker tetning, mye brukt f.eks. i pumper, bla. sjøvannspumper på båtmotorer. Men til scooterbruk der det utvendige trykket kan bli ganske høyt, er det nok smart å plukke dette fra hverandre en gang i året eller så. 

 

Ellers så har jeg grublet litt mer på dette med batterier og BMS. Tror jeg slår fra meg å bruke 8s og forsøke å justere ned ladegrensa på BMS, kan se ut som om det drar med seg noen utfordringer. Ser også at jeg ikke finner 60A BMS fra Daly  i "smartversjon", altså med mulighet for å koble til PC eller mobil med blåtann. I så tilfelle blir det bare en vanlig dum BMS med de standardinnstillingene den har. Men det er kanskje like greit (KISS).

 

Dårlig bilde, men her ser vi ned i statorhuset på motoren. Som man ser er det 8 børster på denne. De satt helt fast, men jeg klarte å få dem ut uten å ødelegge dem. Man ser også at det er litt rust i statorhuset. Rotoren og rotorviklingene så helt fine ut bortsett fra kommutatorene. De bar preg av at børstene har hatt dårlig kontakt. Rotoren ble satt opp i en sveitsisk presisjonsdreiebenk og dreid rene, så de er bra nå. Det kunne faktisk se ut som om det var litt kast i kommutatorene i forhold til motorakselen. 

20231114_121716.jpg.40601cb7e78a6fa2c11f6164ddcac89f.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...