Jump to content

DIY: Batteripakke av litium celler til dykkerlykt mm.


Komodo

Recommended Posts

Mitt ombyggingsprosjekt med dykkerlyktene ligger dessverre på is. Har heller ikke testet punktsveiseren. Hvis ikke kunne jeg laget batteripakke for deg. 

 

Anbefaler deg å ta en telefon til Automax i Oslo. Har kjøpt mye batterier og batteripakker der, og ikke funnet noe rimeligere. De ligger i Brobekkveien (var det 104??), gjorde i alle fall det sist jeg handlet der. 

Link to post
Share on other sites

@Komodo Snertne små BMS er beregnet på å punkte direkte på batteriene finnes til billig penge, ref utfordring med pakking: NOK 8.26  48% Off | 3S 12V 18650 Lithium Battery Protection Board 11.1V 12.6V overcharge over-discharge protect 8A 3 Cell Pack Li-ion BMS PCM PCB
https://a.aliexpress.com/_msaUKwS

 

For stabil spenning ville jeg bare brukt en tilstrekkelig stor DC-DC omformer så slipper du å tenke på variasjonen. En av disse som har tilstrekkelig strømkapasitet feks: NOK 91.92 | Free 8-40V to 12V 1A 2A 3A 6A 10A 15A 20A 25A Step Up/down DC DC Converter Car 12 Volt Buck Boost Voltage Regulator Stabilizer
https://a.aliexpress.com/_mLvo5Xo

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Løfter denne tråden opp fra dvalen. 

 

Kan melde om at jeg etterhvert har laget flere batteripakker til forskjellige formål, bla dykkerlykter og driller. Det har stort sett fungert bra, i alle fall i dykkerlyktene. Erfaingene med drill er både og. Kan legge ut litt bilder og oppdatering på det siden, men er bortreist akkurat nå. 

 

Men mens man er ute reiser, får man også tid til å tenke litt. Og det som er aktuelt nå er å bygge en lithiumpakke til en undervannsscooter som tidligere har hatt blybatterier. 

 

Kommer til å bygge et 7s batteri, det gir meg en nominell spenning på 25,2 volt. Regner med at jeg bygger 16 slike serier i parallell, det blir 112 celler til sammen. Den gamle kapasiteten blir da teoretisk ca tredoblet, men i praksis mer. 

 

Så til spørsmålet. Til dette vil jeg ha en god BMS. Ser for meg å bestille en Daly. Men hvor stor bør den være? Er ikke sikker  men mener å huske at motoren på denne scooteren er på ca 500W, noe som gir et strømtrekk på ca 20A ved 24V. 

 

Tidligere i tråden nevnte @StorStas at man må ta oppgitte verdier på disse Kina-bmsene med en god klype salt og minst doble den strømmen man trenger. Men fram til nå har det vært snakk om å belaste med ei halogenpære. Nå blir det snakk om å dra i gang en motor, og den drar også på en propell helt fra start. Jeg blir derfor veldig usikker på hvilken strøm BMS må beregnes ut fra. Startstrømmen på en trefaset assynkronmotor er normalt 5-7 x merkestrømmen, men hvordan det er med likestrømsmotorer med børster vet jeg ikke. 

 

Det som imidlertid er viktig er at jeg får trekt ut strøm når jeg ønsker, altså at BMSen ikke plutselig velger å kutte pga startstrømmen eller noe, da må jeg heller gå opp i størrelse på BMS for å være sikker. Har også vurdert å kun lade gjennom BMS, og belaste direkte på batteriene. Det bør normalt fungere bra så lenge man har god margin mot å tømme batteriet for strøm, men dersom jeg begynner å trekke det helt ned vil alltid en celle tømmes først, og da blir det problemer med at den cella kan skades, og at cellene kommer i ubalanse. Da vil det bli til at jeg kvier meg ekstra for å tappe batteriet. 

 

Tagger noen av guruene her i håp om å få noen svar :flag_bp:

@Dreuf, @Fantino, @SveinHa, @StorStas, @Kjellg

 

Andre? Føl dere velkommen til å svare 👍

 

 

Screenshot_20231107-222816_AliExpress.jpg.a1b278c3378afb69cbdc05496c05aada.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Mener jeg har sett 2-3 ganger nominell strøm for DC-motorer men det kan gjerne være et større spenn. Kom på en referanse som kan være relevant: @Dreuf kjørte vel baugpropell fra LiFePO4 med 250A BMS mener jeg, uten problem, bortsett fra noe tap av kraft ved lang kjøring. Mener også at de Daly’ene hadde i spec at de tålte 2 x nominell strøm kortvarig (type 1 s eller så). Så en 40-60A BMS burde smyge tenker jeg. Har sett på BMS i noen sparkesykler jeg har mekket på også. 250W nominell effekt. Typisk stemplet 15A på BMS, som blir i overkant av 500W med et 36V batteri - så mao ca det doble av nominell effekt. Dette er jo ikke DC motorer da men en slags referanse likevel. Kommer gjerne også an på hvordan scooter aktiveres, dvs er den kun av/på eller har den ‘gassåndtak’? 😄 Til sist tenkte jeg litt på at spenning fra LiPo varierer ganske mye om en skal utnytte hele kapasiteten, fra 4.2 ish når de er smekkfulle til gjerne ned mot 3V når det nærmer seg tomt/under høy belastning. Det vil jo føre til stor forskjell i effekt skulle en tro? Er i alle fall et prosentvis mye større spenn enn bly/syre. Om det er viktig kan kanskje en passende DC-DC være noe å tenke på, evt også 8S i stedet for 7S. Bare strøtanker, noen har helt sikkert gjort dette for lengst 🤓

Link to post
Share on other sites

Mange gode tanker her Fantino 👌 Vi får holde tråden varm, så kanskje det dukker opp noe mer praktisk erfaring. 

 

Fantino skrev 54 minutter siden:

Mener jeg har sett 2-3 ganger nominell strøm for DC-motorer men det kan gjerne være et større spenn. Kom på en referanse som kan være relevant: @Dreuf kjørte vel baugpropell fra LiFePO4 med 250A BMS mener jeg, uten problem, bortsett fra noe tap av kraft ved lang kjøring. Mener også at de Daly’ene hadde i spec at de tålte 2 x nominell strøm kortvarig (type 1 s eller så). Så en 40-60A BMS burde smyge tenker jeg.

Ja, det er akkurat dette som er kjernen her. En ting er hvor høy startstrømmen er, og en annen ting er hvor høy peakstrøm BMS tåler et kort øyeblikk. Fant en veileder i en av Daly annonsene på Ali i stad (skal se om jeg finner den igjen i morgen), der var det en anbefaling på 1,5 x kontinuerlig strømtrekk. Hvis jeg tolket den veilederen riktig skulle jeg klare meg med en 30A BMS. Går jeg så opp til en på 60A så burde jeg vel ha litt margin. Men de BMSene er ikke særlig dyre, så jeg kan jo gå for en på 100A også. 

 

Fantino skrev 54 minutter siden:

Har sett på BMS i noen sparkesykler jeg har mekket på også. 250W nominell effekt. Typisk stemplet 15A på BMS, som blir i overkant av 500W med et 36V batteri - så mao ca det doble av nominell effekt. Dette er jo ikke DC motorer da men en slags referanse likevel.

Hva slags motorer er det?

 

Fantino skrev 54 minutter siden:

Kommer gjerne også an på hvordan scooter aktiveres, dvs er den kun av/på eller har den ‘gassåndtak’?

Det er kun ren av/på. Og det er gammeldags børstemotor. 

 

Fantino skrev 54 minutter siden:

Til sist tenkte jeg litt på at spenning fra LiPo varierer ganske mye om en skal utnytte hele kapasiteten, fra 4.2 ish når de er smekkfulle til gjerne ned mot 3V når det nærmer seg tomt/under høy belastning. Det vil jo føre til stor forskjell i effekt skulle en tro?

Ja, det er sant, spenningen vil variere, og det vil også turtallet og trekkraften. Men jeg tror allikevel den vil bli sprekere enn med blybatterier. Det blir stort fall i spenningen der også når de begynner å bli tomme. Dessuten vil jeg få så stor kapasitet at jeg sjeldent kommer til å ha behov for å trekke den under 50%. Med bly så blir batteriene tynet hver gang. Dessuten har Li-ion cellene så lav indre motstand at spenningsfall vil bli lavt under belastning i forhold til med bly.

 

Fantino skrev 54 minutter siden:

Er i alle fall et prosentvis mye større spenn enn bly/syre.

Nja, er du så sikker på det?

 

Fantino skrev 54 minutter siden:

Om det er viktig kan kanskje en passende DC-DC være noe å tenke på,

Det er jo en interessant tanke! Tenker du f.eks å bygge en 10s pakke og hente ut med en omformer? Det vil dra med seg litt vekt men...

 

Fantino skrev 54 minutter siden:

evt også 8S i stedet for 7S.

Har absolutt tenkt på det. Det eneste argumentet mot å bygge en 8s pakke er at jeg er usikker på om motoren vil tåle det. Med 8s er jeg helt oppe i 33,6V fulladet. Med mindre jeg får tak i en BMS der jeg kan begrense cellespenningen til f.eks 3,8 eller 4V. Det hadde kanskje vært det beste. 

 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 12 minutter siden:

Rotete video men han her karen har brukt en 35A BMS og et 4S batteri på en 12V scooter tydeligvis. https://youtu.be/eph3TwzrqCI?si=xum6Uqdz1xKjSkQS

Fant ikke noe tekst på den der (dårlig kombinasjon med å ikke høre...). 

 

Vet ikke om det kom fram hvor mye strøm den trekker, men den scooteren der er nok vesentlig mindre. Men så er jo også spenningen den halve... 

 

Pinglete BMS han har brukt. Ser ut som en av de jeg har brukt på drillbatterier. Men fungerer det så er det jo et godt tegn. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 24 minutter siden:

Hvis jeg tolket den veilederen riktig skulle jeg klare meg med en 30A BMS. Går jeg så opp til en på 60A så burde jeg vel ha litt margin. Men de BMSene er ikke særlig dyre, så jeg kan jo gå for en på 100A også. 

Tenkte også det, koster ikke stort å gå opp noen hakk, men kanskje et plassproblem?

 

Komodo skrev for 2 timer siden:

Har også vurdert å kun lade gjennom BMS, og belaste direkte på batteriene. Det bør normalt fungere bra så lenge man har god margin mot å tømme batteriet for strøm,

Uansett må du ha en eller annen kontroll med batteriene. Hvis BMS bare ser lading kan den ikke gi deg SOC og heller ikke stenge ned batteriet når det er nesten tomt. Nå vet ikke jeg hvor "lett" et lithiumbatteri ødelegges når de tømmes helt og det har jeg heller ikke tenkt å finne ut med mine 26kWh batterier men det er nok klokt å lage et nokså idiotsikkert system.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 48 minutter siden:

Fant ikke noe tekst på den der (dårlig kombinasjon med å ikke høre...). 

 

Vet ikke om det kom fram hvor mye strøm den trekker, men den scooteren der er nok vesentlig mindre. Men så er jo også spenningen den halve... 

 

Pinglete BMS han har brukt. Ser ut som en av de jeg har brukt på drillbatterier. Men fungerer det så er det jo et godt tegn. 

Tenkte mest på at han sier han kjører 12V scooteren på 15-16V, dog vil jo den spenningen droppe til rundt 12V på slutten. Usikker på effekt scooter, tenkte kanskje det var en gjengs type?

Link to post
Share on other sites

Mitt inntrykk er at det har skjedd litt de siste par-tre årene ift. at i hvert fall "merke-BMS'ene" (som f.eks. Daly, JK, QUCC m.fl.) leverer noenlunde i hht. spec, så jeg får nyansere det jeg har sagt tidligere i tråden om akkurat det. 

 

Noe konkret erfaring, i fjor vår kjøpte jeg meg en elektrisk utenbordsmotor til jolla på 480W, den driver jeg med en 60A BMS (4S LFP batteri, dvs. "12V" system), samme som er lenket til lenger opp, "Daly Superior".  Det har ikke vært noe problem med den konfigurasjonen.  Motoren ("West system 1852", 40lbs varianten) har riktignok flere hastigheter, så man starter muligens aldri helt fra null selv om man vrir raskt til full gass, men jeg har prøvd så raskt jeg kan uten at det har vært noe problem.

 

Min 60A BMS er oppgitt til å tåle 180-210A i inntil ett sekund.  Jeg tenker at du vil ha grei margin med en 60A BMS i ditt tilfelle også, @Komodo.  30A tør jeg ikke spå for mye om.  Det kan jo gå, men det blir litt mer "prøv og se" tenker jeg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Mange gode tanker her Fantino 👌 Vi får holde tråden varm, så kanskje det dukker opp noe mer praktisk erfaring. 

 

Ja, det er akkurat dette som er kjernen her. En ting er hvor høy startstrømmen er, og en annen ting er hvor høy peakstrøm BMS tåler et kort øyeblikk. Fant en veileder i en av Daly annonsene på Ali i stad (skal se om jeg finner den igjen i morgen), der var det en anbefaling på 1,5 x kontinuerlig strømtrekk. Hvis jeg tolket den veilederen riktig skulle jeg klare meg med en 30A BMS. Går jeg så opp til en på 60A så burde jeg vel ha litt margin. Men de BMSene er ikke særlig dyre, så jeg kan jo gå for en på 100A også. 

Jeg ville trodd du kom langt med en 60A. Om den da tåler 50-100% overstrøm i startøyeblikket burde det være plenty margin. 

Komodo skrev 1 time siden:

 

Hva slags motorer er det?

Mener de er frekvensstyrte og har jo også ‘gasshåndtak’ så mindre relevante i denne sammenhengen antakelig. 

Komodo skrev 1 time siden:

 

Det er kun ren av/på. Og det er gammeldags børstemotor. 

 

Ja, det er sant, spenningen vil variere, og det vil også turtallet og trekkraften. Men jeg tror allikevel den vil bli sprekere enn med blybatterier. Det blir stort fall i spenningen der også når de begynner å bli tomme. Dessuten vil jeg få så stor kapasitet at jeg sjeldent kommer til å ha behov for å trekke den under 50%. Med bly så blir batteriene tynet hver gang. Dessuten har Li-ion cellene så lav indre motstand at spenningsfall vil bli lavt under belastning i forhold til med bly.

Jeg tenker at det helt sikkert blir ‘ny scooter’ med Lithium ja. 

Komodo skrev 1 time siden:

 

Nja, er du så sikker på det?

Det er selvsagt spenningen under belastning som avgjør, men %-vis dropp av hvilespenningen er jo betydelig større på Lithium fra 100% til feks 20%. Men mulig større indre motstand i bly vil utjevne noe ja. Men siden effekten øker/avtar kvadratisk med spenningen så blir det store utslag i alle fall. 

Komodo skrev 1 time siden:

 

Det er jo en interessant tanke! Tenker du f.eks å bygge en 10s pakke og hente ut med en omformer? Det vil dra med seg litt vekt men...

 

Så feks en 60A DC-DC på Ali med 24V ut og 30-60V inn, så da kan du egentlig velge hvordan du ‘pakker’ batteriene. Den veide drøyt 500 g så var ikke all verden. Eneste er at den jo er beregnet på kjøling i luft men kjøleribbene kan jo slipes flate og montering på en kald flate burde holde plenty. Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! US $11.27  34% Off | DC Buck 36V 48V to 24V 3A 5A 10A 15A 20A 30A 40A 60A 85A Reliable DC-DC Step Down Converter Voltage Regulator 2000W Power Supply
https://a.aliexpress.com/_mLMFaQy

Komodo skrev 1 time siden:

 

Har absolutt tenkt på det. Det eneste argumentet mot å bygge en 8s pakke er at jeg er usikker på om motoren vil tåle det. Med 8s er jeg helt oppe i 33,6V fulladet. Med mindre jeg får tak i en BMS der jeg kan begrense cellespenningen til f.eks 3,8 eller 4V. Det hadde kanskje vært det beste. 

 

Ja er litt plundrete å få spenningene til å passe med såpass stort spenn. Men en 7S vil jo gjerne lande på 21V mot slutten som gir 23-24% reduksjon i effekten ift 24V og 49% reduksjon ift 29.4V fulladet. Så om det er plass til en DC-DC så er gjerne det den beste løsningen? Men går jo absolutt an å begrense cellespenningen ved lading også da, og gir vel lite tap i Ah og bedre levetid på batteriene. Ville kjøpt en litt smart BMS med mulighet for enkel config fra mobil.

Link to post
Share on other sites

Mange gode svar her nå, takker så mye for det 👍  Mange vurderinger å gjøre, må nesten bare ta en av gangen.

 

SveinHa skrev for 12 timer siden:

koster ikke stort å gå opp noen hakk, men kanskje et plassproblem?

Nei, i motsetning til i dykkelyktene er det ikke dårlig plass. Det må være et visst volum bare for å ha nøytral oppdrift, så jeg kan uansett ikke fylle opp med batterier. Det blir en del luft inni røret. Begrensningen er heller på vekt. Ønsker så lite vekt som mulig innenfor rimelighetens grenser. Har tenkt å korte litt inn på lengden. 

 

SveinHa skrev for 12 timer siden:

Uansett må du ha en eller annen kontroll med batteriene. Hvis BMS bare ser lading kan den ikke gi deg SOC og heller ikke stenge ned batteriet når det er nesten tomt. Nå vet ikke jeg hvor "lett" et lithiumbatteri ødelegges når de tømmes helt ...

Jeg har et ønske om en funksjon som kan kutte strømmen når en gruppe celler kommer for lavt. Men det er også en avveining om sikkerhet. Jeg ønsker ikke at motoren skal kutte i en situasjon der jeg har behov for å kunne kjøre hjem. 

 

Det beste hadde vært å fått en advarsel når spenningen er i ferd med å bli lav, men ikke faretruende lav. Jeg ser at de dyre Suex scooterne (fue.no) har en funksjon de kaller direktekobling. Jeg mistenker at det er et rele som bypasser BMS i tilfeller det enten blir elektroniske feil, eller at man har et nødvendig behov for å kjøre etter at BMSen har kuttet på lav spenning på en av gruppene.

 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 13 timer siden:

Tenkte mest på at han sier han kjører 12V scooteren på 15-16V, dog vil jo den spenningen droppe til rundt 12V på slutten. Usikker på effekt scooter, tenkte kanskje det var en gjengs type?

Scooteren ligner den jeg har i prinsippet, men den er mindre og har vesentlig lavere effekt. Men prinsippet er likt 👍 

 

Hvis det er slik at han kjører på 4s li-ion på en 12V motor, så er det jo nærliggende å tenke at jeg kan kjøre på 8s på min. Men så lenge det ikke er testet ut på de motorene tror jeg ikke at jeg tar sjansen. Tror det ville fungert, men... Med 8s mater man fort motoren med 32V, er redd effektutviklingen kan bli litt høy. Greia er at det er leit å få tak i ny motor hvis den ryker... 

 

Og en ting til. Med blybatterier som er på grensen i kapasitet vil man normalt tappe batteriet langt ned på hvert dykk. Pga peukerts effekt vil også spenningsfallet under drift bli mye større på et knapt blybatteri enn på et overdimensjonert lithiumbatteri, som allerede har mye lavere indre motstand. Vil tro at de blybatteriene vi hadde før gjerne gikk helt ned i 8-10V på slutten. Vi kjørte jo til scooteren begynte å trekke dårlig, og lyktene lyste gult. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 20 minutter siden:

Jeg har et ønske om en funksjon som kan kutte strømmen når en gruppe celler kommer for lavt. Men det er også en avveining om sikkerhet. Jeg ønsker ikke at motoren skal kutte i en situasjon der jeg har behov for å kunne kjøre hjem. 

Det er akkurat her jeg tenker at SOC vil være viktig slik at du kan planlegge returen. Om du begynner å gå tom og likevel tømmer batteriene mer enn de tåler blir det fort dyrt og du kommer likevel (kanskje) ikke hjem...

 

En annen mulighet er jo f.eks. Victron Batterimonitor men det baller jo på seg med kostnader siden BMS har den funksjonen innebygget, en må bare finne en måte å få tilgang til den under vann... Jeg mener å ha sett at JK BMS har display som option men jeg har ikke det på mine, kun Bluetooth til Node Red hjemmeautomasjonssystemet mitt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev 33 minutter siden:

Det er akkurat her jeg tenker at SOC vil være viktig slik at du kan planlegge returen. Om du begynner å gå tom og likevel tømmer batteriene mer enn de tåler blir det fort dyrt og du kommer likevel (kanskje) ikke hjem...

Ja, det var det. Om man er villig til å risikere å skade batteriene avhenger av hvor kritisk det er å øke driftstiden, det handler ikke alltid bare om penger. I en normal driftsituasjon ønsker jeg kanskje ikke å kjøre laveste celle lenger ned enn til 3V, men havner jeg i en kritisk situasjon er jeg kanskje villig til å kjøre helt til batteriet er dødt, og da dropper jeg kanskje scooteren og svømmer videre. I en situasjon mellom der hadde kanskje valgt å kjøre til dårligste celle var nede på 2V, til tross for at den gruppa kan skades av det. 

 

Mange vurderinger her, og det ideelle hadde nok vært å fått opp laveste cellespenning på et display som er synlig under vann. Akkurat dette er nok en funksjon som ingen seriebygde scootere vil utrustes med, men som "gjør-det-selv" nerd kan slike løsninger være verdifullt. 

 

SveinHa skrev 33 minutter siden:

En annen mulighet er jo f.eks. Victron Batterimonitor men det baller jo på seg med kostnader siden BMS har den funksjonen innebygget, en må bare finne en måte å få tilgang til den under vann... 

Har en "Ali-monitor" liggende tror jeg, vet ikke om den kunne egnet seg. Til normal bruk hadde 5 eller 10 lysende dioder vært en god løsning, gjerne der de siste 2-3 er røde. Men da må man kunne stole på at denne visningen er korrekt i forhold til SOC.

 

Lagt til:

Tror jeg kunne fått til å lage et tett undervannshus til et display som kan monteres synlig på scooteren, og med kabelgjennomføringer inn i skroget. 

 

Lagt til 2:

Kanskje det hadde vært mulig å lage en bypass forbi BMSen som styres av et rele, og som aktiveres av en "nødknapp" på en slik boks?

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev for 13 timer siden:

Noe konkret erfaring, i fjor vår kjøpte jeg meg en elektrisk utenbordsmotor til jolla på 480W, den driver jeg med en 60A BMS (4S LFP batteri, dvs. "12V" system), samme som er lenket til lenger opp, "Daly Superior".  Det har ikke vært noe problem med den konfigurasjonen.  Motoren ("West system 1852", 40lbs varianten) har riktignok flere hastigheter, så man starter muligens aldri helt fra null selv om man vrir raskt til full gass, men jeg har prøvd så raskt jeg kan uten at det har vært noe problem.

 

Min 60A BMS er oppgitt til å tåle 180-210A i inntil ett sekund.  Jeg tenker at du vil ha grei margin med en 60A BMS i ditt tilfelle også, @Komodo.  

 

Takk for den @StorStas, dette var jo midt i blinken 👍

 

Som du sier vil du nok ha en litt mykere start på en slik påhenger, men går jeg for 60A har jeg allikevel en margin.

 

Jeg tenker at din påhenger har omtrent lik effekt, kanskje noe mindre. Men du har et 12V system, og dermed dobbel strøm. 

 

Ikke minst interessant at du har en Daly BMS, det gjør jo valget enklere. Mye som tyder på at det blir en 7s 60A Daly BMS på meg 👌

Link to post
Share on other sites

Denne kan jo være en løsning: https://energiepanda.com/product/display-for-jk-bms/

image.png.073adef2344adc256fbe4bdbdd578e81.png

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev for 3 timer siden:

Denne kan jo være en løsning: https://energiepanda.com/product/display-for-jk-bms/

 

 

Hmm, interessant!

 

Men det må kanskje være en knapp til å trykke på for å aktivere displayet/ BMSen? 

 

Det som gjør meg skeptisk er at jeg må stole på noe Kina-elektronikk som jeg kanskje ikke får testet ut skikkelig først. Det innebærer vel også at jeg må ha en JK BMS, noe som sender tankene i retning av en erfaring @Dreuf hadde med en slik BMS som plutselig og av uforklarlige årsaker sluttet å virke. Det nytter ikke, jeg må noe jeg kan stole på. Det er nettopp av den årsaken jeg har vurdert å ta forbruket direkte fra batteripakka, utenom BMSen. Det eneste som taler mot det er at jeg mister beskyttelsen av cellene.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 17 timer siden:

Så feks en 60A DC-DC på Ali med 24V ut og 30-60V inn, så da kan du egentlig velge hvordan du ‘pakker’ batteriene. Den veide drøyt 500 g så var ikke all verden. 
https://a.aliexpress.com/_mLMFaQy

Den saken der var absolutt interessant!

570g er ikke all verden, det kunne man levd med. 

Det som taler mot et at når det gjelder dykkerutstyr så ønsker man å ha ting så enkelt, ukomplisert og robust som mulig. Det innebærer f.eks å kutte ut alle komponenter som er unødvendig. Dette er å gå motsatt vei. Men absolutt interessant!

 

 

Fantino skrev for 17 timer siden:

Ja er litt plundrete å få spenningene til å passe med såpass stort spenn. Men en 7S vil jo gjerne lande på 21V mot slutten som gir 23-24% reduksjon i effekten ift 24V og 49% reduksjon ift 29.4V fulladet.

Det er såpass mye ja. Men for min del tenker jeg at mye av intervallet tas bort. Siden jeg går for en overdimensjonert batteripakke, vil det ved normal bruk sjeldent være behov for å trekke ut mer enn 40-60% av kapasiteten. Det gjør at batteriene vil leve et penere liv, mindre sjans for ubalanse mellom cellene, og mindre intervall i spenning under bruk. 

 

Fantino skrev for 17 timer siden:

Men går jo absolutt an å begrense cellespenningen ved lading også da, og gir vel lite tap i Ah og bedre levetid på batteriene. Ville kjøpt en litt smart BMS med mulighet for enkel config fra mobil.

Dette høres interessant ut, men en slik BMS har jeg ikke klart å finne. Hvis jeg kunne begrenset ladespenningen til f.eks 3,8V per celle og likevel fått toppbalansering er det plutselig interessant å kjøre 8s. Det gir en toppladet spenning på 30,4V, og så vil spenningen droppe litt derfra ved belastning. Det tror jeg ganske sikkert motoren tåler. Det vil gi meg enda litt mer trøkk i scooteren, enda litt flatere spenningskurve, og enda penere liv for batteriene.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 11 minutter siden:

 

Dette høres interessant ut, men en slik BMS har jeg ikke klart å finne. Hvis jeg kunne begrenset ladespenningen til f.eks 3,8V per celle og likevel fått toppbalansering er det plutselig interessant å kjøre 8s. Det gir en toppladet spenning på 30,4V, og så vil spenningen droppe litt derfra ved belastning. Det tror jeg ganske sikkert motoren tåler. Det vil gi meg enda litt mer trøkk i scooteren, enda litt flatere spenningskurve, og enda penere liv for batteriene.


Det finnes sikkert mange alternativer men du er jo kjent med Daly allerede, inkludert appen. Så 60A versjonen av denne i 3.7V (7S eller 8S) utgave med BT må jo kunne brukes. Jeg husker ikke absolutt alle settingene som kan gjøres fra appen vs fra PC men om du setter overcharge protection voltage litt ned så vil jo BMS ‘stenge’ ladeporten når spenningen blir høyere. Spenning for start av balansering kan også settes. Ville tatt med USB-ledning slik at du har muligheten for config via PC. Om du trenger indikator for lett avlesing av SOC under vann så kan sikkert den indikatoren som ble til overs under batteribygging brukes under et gjennomsiktig deksel?

 

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! US $33.47  35% Off | Daly BMS Smart LiFePo4 4S 24V 36V 48V EV Storage 30A 60A 100A 150A 200A 250A Li-ion BMS 3S 12V 7S 8S 10S 13S 16S 24S BT Battery
https://a.aliexpress.com/_mMChQLm

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 2 timer siden:

... du er jo kjent med Daly allerede, inkludert appen. Så 60A versjonen av denne i 3.7V (7S eller 8S) utgave med BT må jo kunne brukes. Jeg husker ikke absolutt alle settingene som kan gjøres fra appen vs fra PC men om du setter overcharge protection voltage litt ned så vil jo BMS ‘stenge’ ladeporten når spenningen blir høyere. Spenning for start av balansering kan også settes.

Ja, er jo litt kjent med Daly, og det er jo litt av årsaken til at jeg har lyst til å holde meg til det. Men for å være helt ærlig så er jeg ikke veldig kjent med appen, har egentlig bare fått det til å virke. 

 

Men hvis det er som du sier at du kan sette ned grensa for når den skal slå av ladinga, og det samme med grensa for å aktivere balansering, så begynner det å nærme seg en løsning 👍

 

 

Fantino skrev for 2 timer siden:

Ville tatt med USB-ledning slik at du har muligheten for config via PC.

God idé 👌

 

 

Fantino skrev for 2 timer siden:

Om du trenger indikator for lett avlesing av SOC under vann så kan sikkert den indikatoren som ble til overs under batteribygging brukes under et gjennomsiktig deksel?

Ja, det stemmer jo at jeg har en slik indikator til overs som jeg ikke fikk til å fungere på Lifepo4 batteriet. Men vil den fungere på en BMS for Li-ion? I så tilfelle er det jo greit nok, men jeg ser av linken din at de har et 3' display også. Hvis man får opp litt mer informasjon i det så ville jeg vel foretrukket den løsningen. 

 

Fantino skrev for 2 timer siden:

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 14 timer siden:

Det er nettopp av den årsaken jeg har vurdert å ta forbruket direkte fra batteripakka, utenom BMSen. Det eneste som taler mot det er at jeg mister beskyttelsen av cellene.

Da heller jeg mot å normalt kjøre fullt og helt via BMS og ha en nødmulighet for å bypasse...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev 1 time siden:

Da heller jeg mot å normalt kjøre fullt og helt via BMS og ha en nødmulighet for å bypasse...

Ja, det er nok det smarteste. Hvis jeg klarer å få til en slik kobling blir det å bruke sikkerheten i BMSen mot for dype utladninger, og ved å bypasse får jeg en "reservetank" til nødsituasjoner. Den funksjonen bør jo også kunne brukes for å kjøre utenom BMSen dersom den skulle klikke. 

 

Men @Fantino eller @Dreuf, vet noen av dere om Daly BMS kan stilles inn slik at den stopper utladning ved litt høyere spenning, f.eks 3 eller 3,2V? Det vil gi meg en litt større reservetank, samtidig som batteriene ikke vil tappes like mye ved normal bruk. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 41 minutter siden:

Ja, det er nok det smarteste. Hvis jeg klarer å få til en slik kobling blir det å bruke sikkerheten i BMSen mot for dype utladninger, og ved å bypasse får jeg en "reservetank" til nødsituasjoner. Den funksjonen bør jo også kunne brukes for å kjøre utenom BMSen dersom den skulle klikke. 

 

Men @Fantino eller @Dreuf, vet noen av dere om Daly BMS kan stilles inn slik at den stopper utladning ved litt høyere spenning, f.eks 3 eller 3,2V? Det vil gi meg en litt større reservetank, samtidig som batteriene ikke vil tappes like mye ved normal bruk. 


Tenkte på akkurat det. Bruker du PC software og USB så mener jeg du kan stille spenningslimit for 2 ‘nivå’-alarmer i hver ende (overcharge/discharge) og velge ‘konsekvens’ samt tid før den kopler ut/inn igjen. Så du kan muligens sette et tidlig varsel, som i alle fall vil være synlig i appen, men usikker på om det kommer på 3 Toms display da. Du kan også sette forsinkelse og tid før innkopliny av discharge port igjen, mulig dette kan brukes til å gi et konkret forvarsel ved at den kutter i feks 5 sekunder for så å gi deg ytterligere X minutter, men jeg husker ikke skalaen på disse tidene her og nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...