Jump to content

DIY: Batteripakke av litium celler til dykkerlykt mm.


Komodo

Recommended Posts

Komodo skrev for 1 time siden:

Ja, har fått med meg det der med vekt. Men som det ble tipset om i en artikkel jeg linket til her tidligere så har de jo etterhvert som de har blitt gjennomskuet begynt å fylle cellene med sand for å holde vekta...

 

What???? Det har jeg ikke fått med meg, og har heller ikke opplevd det selv. Det må jeg sjekke ut mere. Takk for tips.

Link to post
Share on other sites

Ta en titt på denne videosnutten @Kjellg   

 

 

Ble opprinnelig oppmerksom på fenomenet da jeg leste denne artikkelen på NRK:

https://nrkbeta.no/2018/03/03/batteriet-alle-har-men-ingen-har-hort-om/ 

 

"Blant annet lages batterier som har riktig form og som gir 4,2 volt når de er fulladet, men inni er det bare en latterlig liten og billig kondensator eller et minibatteri med lav kvalitet.

De ble fort avslørt fordi det ble veldig lette 18650-celler av slikt. Siden de var fulle av luft. Et 18650 skal veie ca 50 gram. Batteriforfalskerne skjønte dette og begynte sirlig å fylle opp med sand for å få riktig vekt på batteriet. Så man kan fremdeles bli lurt."

 

I kommentarfeltet til artikkelen kommer det også fram fra en kar at 18650 cellene på en måte har vært en bransjestandard fram til nå, men at Tesla har bestemt seg for å gå over til 21700 celler. 

 

Legg også merke til denne kommentaren som en kar la inn:

"På Bosch sine nyare batteripakker er det ein krets som sjølvdestruerer batteriet hvis ei celle blir tatt ut. Planned obsolescence."

 

Her kan vi lese at Tesla Model 3 har 2170 celler (skulle nok ha stått 21700), som har opp mot 30% høyere energitetthet enn 18650 cellene som er benyttet i tidligere Teslamodeller:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3 

 

Fra denne linken: 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_battery_sizes#List_of_Li-ion_sizes 

 

21700.PNG.f75a3f746284ecddfc293f288cb2a8d9.PNG

 

 

Link to post
Share on other sites

Som tidligere nevnt har altså ZKE batteritesteren ankommet, den kom relativt kjapt. Men manualen som fulgte med var jo på kinesisk da... 

 

Fant imidlertid manualen på hjemmesidene til produsenten, men jeg får ikke til å laste den ned i pdf-format. Noen som kan hjelpe meg med det?

 

https://pan.baidu.com/s/1bp5nat5 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 41 minutter siden:

Som tidligere nevnt har altså ZKE batteritesteren ankommet, den kom relativt kjapt. Men manualen som fulgte med var jo på kinesisk da... 

 

Fant imidlertid manualen på hjemmesidene til produsenten, men jeg får ikke til å laste den ned i pdf-format. Noen som kan hjelpe meg med det?

 

https://pan.baidu.com/s/1bp5nat5 

 

Har opplevd en gang det samme, men da kontaktet jeg bare selger og fikk manualen tilsendt på engelsk. 

 

Men du «tente» meg med dette batteripratet ditt :) Har bestillt samme punktsveiser som deg og 24 lifepo4 celler. A’ 6500mA. BMS har jeg liggende i massevis, bere de er kraftige nok. Disse cellene hadde en drain på 35A og maks 55A. :) 6 i parallell gir god kraft :) 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk etter mye om og men til å laste ned software, men manualen får jeg ikke til. Har sendt melding til selger nå om, så da får vi se...

 

Har du en link til den punktsveiseren du bestilte? Jeg fikk melding nå fra selger om at jeg måtte betale 40 dollar i frakt i tillegg, så da avbestilte jeg den. Må bestille ny :giggle:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 37 minutter siden:

Fikk etter mye om og men til å laste ned software, men manualen får jeg ikke til. Har sendt melding til selger nå om, så da får vi se...

 

Har du en link til den punktsveiseren du bestilte? Jeg fikk melding nå fra selger om at jeg måtte betale 40 dollar i frakt i tillegg, så da avbestilte jeg den. Må bestille ny :giggle:

 

Link  Bruker du appen så får du den for 109usd inkl frakt med DHL. Bestillte samtidig både strips og krympe plast. 

 

Her er cellene jeg bestillte. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev On 13.2.2019 at 16.01:

Link  Bruker du appen så får du den for 109usd inkl frakt med DHL. Bestillte samtidig både strips og krympe plast. 

 

Her er cellene jeg bestillte. 

Jeg bestilte like godt ny punksveiser fra samme selger. Beløpet fra den forrige bestillingen ble refundert med det samme, og da ble det faktisk et par hundrelapper billigere :thumbsup: 

 

Også spent på å høre erfaringen din fra de cellene du har bestilt der. 32700 celler er vel ganske tett oppunder ordinære D-celler i dimensjon, så de passer perfekt med 7 celler i klynge i et 104mm rør. Har to slike batteripakker. Den ene er i bruk med NiMh celler, den andre er ikke i bruk. Med en kapasitet på 6,5Ah og spenning på 3,2V har de cellene godt over dobbelt så høyt energiinnhold som NiMh D-celler (1,2V / 8Ah).

 

Men jeg spør en gang til: Er det noen datakyndige som kan hjelpe meg med å laste ned manualen på EBD batteritesteren og sende den til meg på mail? Jeg har vært i kontakt med selgeren, men av en eller annen grunn kommer ikke mailer fram. Lurer på om de blir silt ut som søppelpost og slettet, men jeg finner ikke ut av det der. 

https://pan.baidu.com/s/1bp5nat5 

 

Link to post
Share on other sites

Og der dukket det jammen opp en manual på e-post fra @Kjellg :thumbsup: Hva skulle man gjort uten baatplassen :flag_bp: Men; slik jeg forstår det er dette manualen for å innstallere softwaren og bruke testeren på PC. Denne manualen var jeg faktisk ikke klar over... Manualen jeg tenkte på (som kommer fram i linken over) er en fem siders bruksanvisning av instrumentet. Denne er ikke knyttet mot software. 

Link to post
Share on other sites

Har prøvd å lete å lete, men den jeg sendte var den eneste jeg fant. Prøvde også å sende mail til produsent men etter et par dager fikk jeg melding om at domenet ztetech.com ikke fantes eller ikke hadde mail. Jeg har ikke prøvd .cn

 

Har du forresten fikset deg en ordentlig lader til li-ion eller fe? Finnes mye dårlig der også. Mange ladere lader feks li-ion bare opp til 4,2V og sier seg ferdig med det. Samme med FE som de lader til 3,2V and thats it. Men det er feil. Ladere skal ha både CC og CV. Da får du toppet dem. Feks li-ion skal først ha CC opp til 4,2V og så skifte over til CV til strømmen ramler til 1/10 av kapasiteten, da er de toppet. Egentlig en enkel krets å lage med et par OP.AMP og litt småsnadder til. Men jeg vet det finnes IC som har alt dette. Kan si fra om du er interessert å vite det når jeg finner det. Fordelen er at du da kan bruke en helt vanlig PSU til å lade cellene automatisk. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det der var merkfaensåverdig som fattern pleide å si. Den manualen du sendte til meg på mail har jeg ikke funnet selv, og den jeg ser når jeg åpner linken jeg limte inn lenger opp finner ikke du :confused: 

Uansett, løste problemet nå. Tok skjermdump av forhåndsvisningen av dokumentet, en side om gangen, og gjorde det om til bilder. Kvaliteten på teksten ble faktisk helt grei. Skrev den akkurat ut nå, så da får vi se hvordan det ble.

 

Når det gjelder lader så har jeg kjøpt (les: bestilt, men ikke mottatt) imax laderen jeg linket til i et av de første innleggene. Ser at mange på diverse youtubevideoer osv. har brukt denne, så jeg regnet med at den skulle være brukbar til formålet. Kostet ca 250 kr inkl strømforsyning. Den er jo ikke i klasse med den laderen du har, men jeg mener den skulle duge.

https://www.ebay.com/itm/IMAX-B6-LCD-Screen-Digital-RC-Balance-Charger-for-Lipo-NiMh-Battery-Adapter-CO/302546132210?hash=item4671279cf2:m:mUG18aPzO0NSal8KrUqdI3g:rk:3:pf:0 

 

36064777_ImaxB6.PNG.e3479482f31197ff0c7e05358180d3ac.PNG

 

Takk forresten for god beskrivelse av hvordan ladingen skal foregå :thumbsup: Det er også en av de tingene jeg har grublet litt på :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fra innlegg nr. to i denne tråden:

Komodo skrev On 16.1.2019 at 2.23:

Her er litt tekniske data for laderen:

 

Description:
This RC mini balanced charger is small in size for convenient carry. It is designed with cooling fan, cut-off voltage setting and detection for voltage and internal resistance of battery, which ensures safe discharging and charging.

Features:

  • Suitable for charging LiPo, LiFe, NiMH and NiCd batteries.
  • Max discharging power is up to 10W.
  • Supporting cut-off voltage setting.
  • Designed with fast charging and storage modes for Li-Po, and re-peak charging mode for NiCd and NiMH.
  • Having temperature controlling function and detection for battery, internal resistance of battery and voltage.
  • Having port for temperature sensor, XT60 plug and balance charging.
  • Compact size is convenient to carry.


Specifications:
Material: Metal 
Color: Blue
Input: DC 11-18V / 5A
Charge Power: Max 80W
Discharge Power: Max 10W
Charge Current: 0.1-6A
Discharge Current: 0.1-2A
Leak Current: 300mAh / Cell (for Li-Po)
For Li-Po / LiFe / LiHV / Lilon Battery Cell: 1-6S
For Ni-MH / NiCd Battery Cell: 1-15
Pb Battery Voltage: 2-20V
Size: 103 * 83 * 30mm / 4 * 3 * 1inch
Weight: 330g
Type: RC Accessory

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Kjellg skrev On 19.2.2019 at 16.18:

Har du forresten fikset deg en ordentlig lader til li-ion eller fe? Finnes mye dårlig der også. Mange ladere lader feks li-ion bare opp til 4,2V og sier seg ferdig med det. Samme med FE som de lader til 3,2V and thats it. Men det er feil. Ladere skal ha både CC og CV. Da får du toppet dem. Feks li-ion skal først ha CC opp til 4,2V og så skifte over til CV til strømmen ramler til 1/10 av kapasiteten, da er de toppet.

For å gjenta meg selv, så bør man unngå å fullade LiIon-batterier med CV. Helst bør man stoppe ladingen ved 4,00~4,05V. Da har man 75~80% av full kapasitet, men firedobler til gjengjeld antall ladesykluser batteriet tåler. Totalt sett får man da altså 0,75 x 4 = 3 ganger så mye energi utav batteriet gjennom dets levetid. Et annet pluss med dette, er at ladingen tar mye kortere tid. Om man sørger for at batteriet ikke går varmt, kan man i tillegg øke ladestrømmen betraktelig utover 1C, uten at dette  har noen særlig innvirkning på levetiden. Min erfaring er at de tåler godt å bli ladet til 4,00 V på et kvarter.

Link to post
Share on other sites

ozo skrev On 1.3.2019 at 11.03:

For å gjenta meg selv, så bør man unngå å fullade LiIon-batterier med CV. Helst bør man stoppe ladingen ved 4,00~4,05V. Da har man 75~80% av full kapasitet, men firedobler til gjengjeld antall ladesykluser batteriet tåler. Totalt sett får man da altså 0,75 x 4 = 3 ganger så mye energi utav batteriet gjennom dets levetid. Et annet pluss med dette, er at ladingen tar mye kortere tid. Om man sørger for at batteriet ikke går varmt, kan man i tillegg øke ladestrømmen betraktelig utover 1C, uten at dette  har noen særlig innvirkning på levetiden. Min erfaring er at de tåler godt å bli ladet til 4,00 V på et kvarter.

 

Var ikke klar pver at det var så stor forskjell. Det jeg skrev er basert på hva batteriprodusentene sier. Alle jeg har sett skriver CC og CV. Men om du bare lader dem opp til 4V så må de jo komme veldig ut av balanse. Alle BMS jeg har sett balanserer ikke cellene før de er på 4,2V. 

Link to post
Share on other sites

Det produsentene sier er jo riktig med tanke på å ikke overbelaste batteriene, og samtidig få hver lading til å vare lengst mulig. Når de unnlater å opplyse om ulempen med å topplade dem, har nok dette først og fremst sammenheng med at de ønsker å selge flere batterier. Et annet moment er vel at det krever en viss forståelse å kunne vurdere fordeler mot ulemper, selv om jeg personlig ville ha foretrukket at normen for ladere var rask lading -til 4,00 V.

Ved en slik lading, uten CV, men kun CC, blir balansering nærmest uvesentlig; vel å merke så lenge cellene er nokså like. Den tradisjonelle balanseringen handler jo først og fremst om de små strømmene for å topplade alle cellene, uten at spenningen blir for høy på noen av dem. Dette stadiet bør man altså unngå helt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Kjellg skrev On 13.2.2019 at 16.01:

Her er cellene jeg bestillte. 

 

Har du testet kapasiteten på de cellene Kjellg? Jeg har nå mottatt 5-6 forskjellige celler fra ebay, NiMh og LiIon, og så langt er det bare NiMh cellene som har holdt mål. Blir bare mer og mer forvirret jo mer jeg søker på dette. Synes det er veldig vanskelig å finne en selger på Ali eller ebay som virker pålitelig. Men hvis de cellene du har fått holder mål så tyder det jo på at den selgeren er seriøs. 

 

Og hvis andre har god erfaring med en batteriselger så er det hjertelig velkomment med tips her i tråden :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 17.3.2019 at 0.36:

 

Har du testet kapasiteten på de cellene Kjellg? Jeg har nå mottatt 5-6 forskjellige celler fra ebay, NiMh og LiIon, og så langt er det bare NiMh cellene som har holdt mål. Blir bare mer og mer forvirret jo mer jeg søker på dette. Synes det er veldig vanskelig å finne en selger på Ali eller ebay som virker pålitelig. Men hvis de cellene du har fått holder mål så tyder det jo på at den selgeren er seriøs. 

 

Og hvis andre har god erfaring med en batteriselger så er det hjertelig velkomment med tips her i tråden :thumbsup:

 

Har ikke testet dem, bare sjekket spenningen. Venter på noen rammer for å sette dem i, og det ser ut som om dem er her til uka. Orker ikke begynne å punkte dem før rammene er på plass. Men jeg ser det er flere som selger samme celler og ingen som klager. Ser ut som om de holder det de lover. Bestilte også en større 100A BMS som jeg tenkte bruke til denne pakken. Denne kommer også til uka. Håper de kommer snart for dét er salg på Ali neste helg. Funker de så kjøper jeg flere celler. 

 

Li-ion har jeg nesten gitt opp å kjøpe fra Kina. Mye rask ute å går. De eneste cellene jeg har funnet som holder det de lover er uheldigvis med elektronikk :(  Men jeg var heldig og fikk tak i 2 batteripakker til el-sykler, og de holder det de er stemplet med. Må bare finne ut hva jeg skal bruke disse 80 cellene til. Mulig jeg lager en pakke til el-sykkel. Er en på Finn som bygger om vanlige sykkelnav til elektrisk drift på 6000w :) 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 7 timer siden:

Har ikke testet dem, bare sjekket spenningen. Venter på noen rammer for å sette dem i, og det ser ut som om dem er her til uka. Orker ikke begynne å punkte dem før rammene er på plass. Men jeg ser det er flere som selger samme celler og ingen som klager. Ser ut som om de holder det de lover. 

Men har ikke du den samme Lito-Kala laderen som jeg har? Den sjekker jo også kapasitet. Det at andre kjøpere ikke klager på cellene har jeg sluttet å ta som et kvalitetsstempel. Har nå flere ganger brent meg på dårlige celler fra selgere med "Top-rating". Tror rett og slett mange gir feedbback uten å sjekke kapasitet, bare lader opp og setter i lommelykta. Lyser den så er det bra...

 

Kjellg skrev for 7 timer siden:

Li-ion har jeg nesten gitt opp å kjøpe fra Kina. Mye rask ute å går. 

Samme erfaring her. Har kjøpt flere dårlige celler, men de eneste som har holdt mål har vært NiMh celler. Har kjøpt fire LG Li-Ion celler som var gode, men de holdt ikke hva de lovet allikevel. Har etterhvert fått et inntrykk av at det ikke går an å stole på batteriselgere fra Kina i det hele tatt når det gjelder Li-Ion. Litt nysgjerrig på om det hadde gått an å få tak i originale celler fra Alibaba, men ser jo da at man ofte må kjøpe 100 celler minimum. 

 

Her er et eksempel på hva jeg mener. Når jeg søker på Samsung får jeg opp diverse merker "for Samsung". F.eks. "LitoKala for Samsung", eller "Daweikala for Samsung". Hva mener de egentlig med det? Er det fake celler? Er det småsjapper som kjøper opp B-vareceller og selger dem under sitt merke "for Samsung"? Eller er det originale celler som blir solgt under andre navn?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Komodo skrev On 23.3.2019 at 21.35:

Tror rett og slett mange gir feedbback uten å sjekke kapasitet, bare lader opp og setter i lommelykta. Lyser den så er det bra...

Det er vel heller ikke utenkelig at en som selger slike, selv sørger for positiv feedback...

Link to post
Share on other sites

On 3/23/2019 at 9:35 PM, Komodo said:

Det at andre kjøpere ikke klager på cellene har jeg sluttet å ta som et kvalitetsstempel. Har nå flere ganger brent meg på dårlige celler fra selgere med "Top-rating". Tror rett og slett mange gir feedbback uten å sjekke kapasitet, bare lader opp og setter i lommelykta. Lyser den så er det bra...

 

Mange er fornøyd idet batteriene dumper ned i postkassa, og de funker. Da har kjøper fått billige batterier som gir strøm, og gir 5 stjerner. Hvor mye og hvor lenge batteriene leverer noe fra seg aner de ikke.

Link to post
Share on other sites

ozo skrev for 9 timer siden:

Det er vel heller ikke utenkelig at en som selger slike, selv sørger for positiv feedback...

Jøss, går det an? Da er jo hele opplegget med rating og stjerner på ebay fake!

 

Popeye70 skrev 38 minutter siden:

Mange er fornøyd idet batteriene dumper ned i postkassa, og de funker. Da har kjøper fått billige batterier som gir strøm, og gir 5 stjerner. Hvor mye og hvor lenge batteriene leverer noe fra seg aner de ikke.

Ja, det er mitt inntrykk også. Men jeg er fremdeles nysgjerrig på om det er noen seriøse tilbydere av Li-Ion på ebay eller aliexpress. Konklusjonen min så langt er at de mest troverdige tilbydere er småbutikker, type enmannsforetak, som selger B-vareceller som ikke holder mål fra merkevareprodusentene (LG, Sony, Sanyo, Samsung, Panasonic) og merker dem om. Det typiske i disse "butikkene" er at de ofte tilbyr f.eks. fire celler, og at de har få celler tilgjengelig igjen. Hadde det vært en seriøs forhandler burde de kunne skaffe hvor mange celler som helst fra produsenten. En annen gjenganger er at de markedsfører cellene som "Turmera for Samsung" osv., ikke som "Genuine Samsung celles":

https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=AS_20190401225418&SearchText=samsung+inr18650+35e

Lurer derfor fortsatt på om det er lurere å handle fra Alibaba. Der er det mange tilbydere som ikke opererer med maks antall celler, og presentasjonen ser noe mer troverdig ut:

https://www.alibaba.com/trade/search?fsb=y&IndexArea=product_en&CatId=&SearchText=samsung+inr18650+35e 

 

Link to post
Share on other sites

I denne tråden i et lommelyktforum?? fant jeg to tips på gode celler fra Aliexpress: http://budgetlightforum.com/node/58924 

 

Her er tipsene:

https://liitokalahongkong.aliexpress.com/store/group/LiitoKala-Battery/217753_511435049.html?spm=2114.12010108.0.0.d2945904pRNdA6 

 

https://www.aliexpress.com/store/group/18650-3500mah-battery/1721160_513746693.html?spm=a2g1y.12024536.pcShopHead_1123612.1_2_0 

 

Ut fra hva de skriver i forumet virker kanskje han som ga tipset om den siste linken mest oppegående. Det virker som om dette er butikker de har handlet fra og har gode erfaringer.

 

Men jeg er fremdeles forvirret når det gjelder Liitokala. Det er vel ikke en produsent av celler? Her er hva han ene i det lommelyktforumet skriver om butikken han anbefaler:

"I buy my 18650’s mostly from Liitokala Official Store, they have all brands (LG, Sanyo, Samsung, Panasonic and Sony) and never had problems with their batteries,"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...