Jump to content

Oppussing av 49 fots krysseren Sølvskjær


Sjøholken

Recommended Posts

Da har jeg fått kommet meg tilbake etter en jobbreise, og jeg har fått satt på en maskin.

Vasking på 30 grader: 40minutter

Tørking: 120 minutter

Andre tørking 30 minutter

 

Første tørking på 120 minutter var vel egentlig skaptørt, men jeg vill ha det helt tørt så jeg satte på en halvtime til.

 

Så var det dette med å finne vannforbruk da....

Jeg glemte å sjekke forbruket på kun vaskingen, så det blir for hele greia:rolleyes:

Også glemte jeg meg og heiv på en oppvaskmaskin, så tror jeg får prøve igjen i morgen:giggle:

Skal ikke alltid være så enkelt:lol:

 

Link to post

Det var ganske imponerende tider da. Tyder på at maskinen gjør en god jobb. Husker maskinen jeg hadde i prinsessa, det gikk vel ca 40 liter vann på vask og tørk. Det var en maskin med 6kg kapasitet. 

Det var grunnen til at jeg kjøpte den. Andre maskiner jeg så, hadde et vannforbruk på over 100 liter.. på vask og tørk. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post

@index og @Bjørn Løvjomås:

 

Da har maskinen fått jobbet litt i dag også:

 

Vask 30 grader, 45 minutter:       45 liter

Tørking, 120 minutter:                 100 liter

 

Dette er litt ca. tall, men burde stemme mer eller mindre.

 

Jeg tok egentlig første å beste vaskeprogram, det finnes sikkert annet program som bruker mindre vann.

Tørkeprosessen bruker endel vann, men jeg synes det er veldig godt å ha muligheten til å gjøre det. Spesielt siden maskinen resirkulerer luften så blir det ingen økning i luftfuktigheten ombord.

 

Total kost for denne var vel 995 € også måtte jeg betale 25% MVA til DHL (Toll). Så synes ikke det var så galt:giggle:

Link to post
Sjøholken skrev 1 time siden:

@index og @Bjørn Løvjomås:

 

Da har maskinen fått jobbet litt i dag også:

 

Vask 30 grader, 45 minutter:       45 liter

Tørking, 120 minutter:                 100 liter

 

Dette er litt ca. tall, men burde stemme mer eller mindre.

 

Jeg tok egentlig første å beste vaskeprogram, det finnes sikkert annet program som bruker mindre vann.

Tørkeprosessen bruker endel vann, men jeg synes det er veldig godt å ha muligheten til å gjøre det. Spesielt siden maskinen resirkulerer luften så blir det ingen økning i luftfuktigheten ombord.

 

Total kost for denne var vel 995 € også måtte jeg betale 25% MVA til DHL (Toll). Så synes ikke det var så galt:giggle:

 

Hei. Takk for info. Heilt sikkert ein bra maskin. Plasskrevjande er den heller ikkje.

14-15 000 synest eg er nok for ein vaskemaskin. 

Sjølv så betalte eg ca. 3500 for ein liten Candy vaskemaskin.

 

Då me budde i båten, og hadde to små barn, sakna eg tørketrommel.

 

 

Link to post
Sjøholken skrev for 1 time siden:

Vask 30 grader, 45 minutter:       45 liter

Tørking, 120 minutter:                 100 liter

Åy

Det blir jo nesten 150 liter på vask og tørk.  Det er i meste laget ombord her. 

Har lest diverse andre steder her på BP ang denne maskinen, var vel @S/Y Emma som brukte luftavfukter for tørk på badet i stedet. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post

@Bjørn Løvjomås Ja, det er endel vann.

Er sikkert mer å spare på å velge ett annet vaskeprogram.

Men når det gjelder tørking, så er det nok ikke så mye å gjøre, da den bruker vannet for å kondensere varmluften.

Jeg har avfukter i skuta, men den er en fast del av ventilasjonsanlegget. Vann er ikke noe problem for meg.

Men jeg skal ha meg en nærmere kikk på kondenseren for å se hvordan den er bygget opp, og hvilke materialer. Det kan jo være en mulighet for å bruke sjøvann til tørking. Men det krever nok litt mer teknisk dypdykk inn i maskinens virkemåte:giggle: Eventuelt en egen lukket ferskvannskrets man slår over på når man skal tørke klær, så går denne igjennom en varmeveksler til sjøvann....

Jaja, nå må jeg slutte å tenke på dette før jeg begynner å demontere maskinen:smash:

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Nater..... Ett ord som frembringer smerte i knær og rygg:rolleyes:

Men det er dessverre også nødvendig vedlikehold for å holde dekk tett og interiør tørt.

Det er en tidligere brukt natemasse som ikke er helt god, den er enten helt tørr eller har konsistens som ny guffe... Det er ikke bek, men det er tydeligvis en eller annen masse som har reagert med ett eller annet.

Dette må bort, så derfor har det vært flere dager i knestående. Gode kneputer er heldigvis i bruk, men det kjennes godt etter å ha krabbet i 6-7 timer.

 

20240426_134703.jpg.a236de2605f775fdb5a189d8869d0a20.jpg

Fein saga er god å ha. da går jeg løsnet natene og pusset innsiden av plankene for ny natemasse.

20240426_160511.jpg.55b8c77624e8c4c825180e5c508a204d.jpg

Nate-tapen legges i bunn for å sørge for at natemassen kun sitter fast i plankene. Siden jeg har ett godt utvalg av bredder i natene mine, er det ikke alltid det passer, da får det gå uten.

Natemasse er Sikaflex 290 DC Pro, og primer er Sikaflex Multiprimer Marine.

Det burde sørge for at det blir få bra som det får blitt:smash:

Trenger ikke noen ny hobby, men denne er ett fint avbrekk:

IMG-20240421-WA0010.jpeg.7fe032a55cc14267ce4f7884d1a52f3d.jpeg

 

På kveldinga ble det også tid til litt båtkos, vel fortjent!

Vanligvis henger bålpanna vertikalt, men det vil ikke algoritmene til Båtplassen ha noe av....

IMG-20240425-WA0007.jpeg.65c2a85372a6f4f481093e3e7ab584db.jpeg

 

Link to post
Sjøholken skrev for 15 timer siden:

konsistens som ny guffe...

Min erfaring er at Sikaflex og tilsvarende natemasser har en levetid på ca. 15 år. Har intrykk av at det varme fra sollys som over tid løser det opp. Mest utsatt er områder som det tråkkes mye på.

 

Holder på med samme jobben på natete dørker hos meg. Lovpriser Fein med natekniv. :thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
  • 3 uker senere...

Da er endelig tre uker på knærne historie:smash:

 

Dekket er nå natet og faktisk ferdig behandlet nå i dag. Rekker ikke igjennom hele i dette innlegget, men må jo begynne ett sted....

 

Nat...

20240504_221238.jpg.2a6acf7d49f158782a8b4925ebb05dc0.jpg

Nat...

20240504_221249.jpg.263dc0949e89f46ff43e6fbc0c44a505.jpg

Nat...

20240504_221256.jpg.ea53fb9bb7fa5a70a4859df146d84ffc.jpg

Nat...

20240504_221258.jpg.2fea2e9c82edb95b8117c52bdcd2fb21.jpg

og nat...

20240504_221304.jpg.6c93eee7a50d879b13e0ad2150bf9833.jpg

 

Det har gått med 15 patroner med Sikaflex 290 DC PRO og 3 bokser med Sikaflex Primer. En god del tape og noe natetape, da det ikke passer i alle.

 

Nating må være en av de mer utakknemlige jobbene ombord, man ser ingen fremgang etter at tapen er dratt av og det er lite givende for rygg, knær osv....

En eneste fordel må være at Primeren gjør deg litt mer glad etter noen meter med nater, nå er vel ikke det heller sunt, men noen gleder får man da ha.

 

En ulempe med å drive med noe så kjedelig som nating er at det er veldig enkelt å spore av.... plutselig befinner jeg meg på styrhuset og har gravd ut litt matjord av akterveggen. Alt dette mens jeg egentlig kun var på vei ned i maskinrommet for å hente mer natemasse....

Styrhuet sto egentlig ikke på lista over gjøremål i år. Men slik må jo fikses uansett....:giggle:

Fant noe Heidi sparkel som jeg fikk blandet opp...

20240505_180811.jpg.d68696346441d8ae40fe76d4a127e030.jpg

Denne "sparkelen" viste seg å ikke være verdt noe, i hvert fall ikke til dette formålet. Jeg må ha handlet feil eller noe. Dagen etterpå ramlet av ut igjen etter bare å ha sett på det:rolleyes:

Jeg gikk derfor over til å gjøre noe jeg kunne se resultatet av med en gang:

Her trengs det litt maling:

20240505_180751.jpg.932722886141a8e712f88ebe85ef7d2a.jpg

Som sagt som gjort:

20240505_183606.jpg.c249cbbf1a0f1d41938dacfb799c3fe6.jpg

Underveis fikk jeg også ryddet opp i malingslageret og lært, den harde veien, at malingspann ruster ekstremt fort hvis de kommer i nærheten av noe som heter fuktighet og salt...:lol:

Link to post
  • 4 uker senere...

Da har det vært noen hektiske uker med dekksarbeid! Så åpnet det seg en mulighet for slippsetting, da noen andre hadde måtte avbud. Da var det bare å sette nesen mot Promhavn slipp på Nærsnes.

Det var strålende vær å seile i, men på grunn av en godt grodd propell ble det kun holdt 5 knop.... så det ble da mer tid for å nyte turen før en hektisk helg på slipp.

Ankom Nærsnes på torsdag ettermiddag, og lå klar for å bli tatt opp klokken 0900 fredag morgen.

20240531_110050.jpg.9c944b68d4e39e04dfffb8d474e469a0.jpg

Det var overraskende lite groe på henne. Stort sett mest rur på propell og metallbeslag.

 

Arbeidslista var lang nok:

-Spyle og Skrape

-Bytte 2 stk skroggjennomføringer

-Grunne

-To lag med bunnstoff

-Bytte sink

 

Jeg satte i gang med å bytte skroggjennomføringen til sjøvannsinntaket til hovedmotoren, jeg hadde ingen anelse om tilstand, og ønsket å bytte denne til trudesign.

 

20240531_122122.jpg.521da1d674f999f93d7b3595be3003d9.jpg

Jeg var veldig spent på om jeg kom til å få denne fjernet uten større problemer, og uten og ødelegge den...

 

20240531_122137.jpg.338d086e55f69c8fc0cdfa6a4fe00b3e.jpg

Det måtte større verktøy til, men det aller meste løsnet greit. Sikkert fordi det var rimelig sauset inn i olje og fett etter ett lengre liv under dørken i maskinrommet.

Fikk av alle delene, slik at ventilen kan skrus av gjengene på selve gjennomføringen.

20240531_124608.jpg.b75f313c46776490cb1711c1bc11ebc1.jpg

 

Måtte høre med slippen om de hadde noe større verktøy....

20240531_131101.jpg.69f84f859262600c68b8d935f717a9a1.jpg

Etter litt styr fikk jeg endelig av selve ventilen, mulig det ble noen gloser også.... det var også en respektabel temperatur nede i maskinrommet, så uansett hva jeg gjorde svettet jeg mer enn jeg klarte å drikke:sweat:

20240531_134243.jpg.2a3b8f2b9db17506fbaa7282ef94a1fc.jpg

 

20240531_134245.jpg.6235765a7c3446a8d4600d44049749bf.jpg

Så var det selve gjennomføringen da.... det er en mutter som holder igjen, den klarte jeg å få en tang rundt, men for å få den løs måtte jeg dreie på selve gjennomføringen, og det måtte gjøres fra utsiden, da det var eneste stedet jeg kunne få godt nok grep på den.

Tangen som holdt mutteren ble "klemt" på plass mens jeg gikk ut og begynte å dreie på gjennomføringen. Det gikk overraskende greit. Bortsett fra ett par tilfeller hvor tangen løsnet og dermed sklei ned langs innsiden av skutesiden med påfølgende plask når den traff det lille vannet som var i kjølen:giggle:

 

Litt uvant vinkel å se inn i maskinrommet på....

20240531_145543.jpg.17507c24886e76bd156cacdb919e10d6.jpg

Selve hudplanken så meget bra ut, det gjorde forsåvidt også gjennomføringen, selv om det var klare tegn til korrosjon.

 

Ny og gammel gjennomføring:

20240531_145531.jpg.59f4bc17d345b49b724a04330a67ea90.jpg

Passet som hånd i hanske!

20240531_145707.jpg.72ece9ca8436c76a5d265e54b3bd1431.jpg

 

Resten av monteringen gikk smertefritt, var godt å få den byttet ut med en ny som ikke korroderer eller blir påvirket av lekkstrømmer etc...

20240531_151420.jpg.6678af2451bbf88b13c4cb39451193ec.jpg

 

 

Link to post
  • 6 måneder senere...

Det er så mye som skjer om dagen at det å holde liv i denne tråden er tidvis litt vrient, men det er ikke dermed sagt at det ikke skjer noe:knuserh:

I min normale jobb, som burde vært skuta, så har det vært mye reisejobb dette året. Det har selvfølgelig sørget for mindre aktivitet ombord.

Men nå roer det seg litt og det er da på tide med litt oppdateringer på det som skjer iløpet av vinteren.

 

Siden det nærmer seg jul var det på tide med en skikkelig hovis og det stasjonære mannskapet ble stilt opp for inspeksjon.

20241113_183517.jpg.62c62a654ed7275cdf33c9ff9152c5ef.jpg

Her står stjerneskudd klar for nyttårsaften og sløyfene står klare for 17. mai.

 

Siden det tydeligvis nærmer seg vinter, så burde fartøyes tildekkes. Men først måtte jeg opp med julebelysningen

20241127_211030.jpg.5b6dc247c0f620f8efb35c5246a0101c.jpg

 

Så dagen etterpå ble det hentet inn ett sett til med hender for å få på presenningen.

20241128_153726.jpg.9e1b79b01ecadf968d4a888560c68c3d.jpg

HMS er godt i varetatt ved å ikke stå på gardintrappa, da dette tydeligvis er det farligste som finnes:fniser:

 

Etter tre timers jobb var alt oppe

20241128_170627.jpg.ef11cb05bfc6d9118157cb055b153e91.jpg

Det er en god følelse å få dette på. Det sparer dekket og spant for unødvendig slitasje av vær og snø. En bonus er at det merkes godt på temperaturen inne i fartøyet.

 

Så var det ett av vinterens prosjekter: Eikedørken i lasterommet!

Det er lagt eikeplank i hele lasterommet, denne ligger noe høyere enn lasterommets orginale. Siden jeg nå har seksjonert lasterommet inn i tre lugarer, bysse og toalett, så har alle disse rommene den samme dørken. Vel, ikke helt da badet har fått en hevet dørk med sluk, varmekabler og flis...

 

Disse eikeplankene er i rimelig god form, men trenger litt omsorg. Det er også natet mellom dem og denne må byttes ut.

Jeg starter på dørken inne på en av de to akterste lugarene:

20241129_225347.jpg.a516638c941ac716d696a78bb06a0bb3.jpg

Her må jeg fjerne listene, rense opp natene, nate på nytt og slipe før det blir oljet/lakket.

 

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Gulvet på den aktre dobbeltlugaren er ferdig natet, slipet og fått på seg tre gode lag med trestjernes gulvlakk. Deenne er det ingen farge i, så eika blir litt mer hvit enn det som er brukt tidligere.

Det er noen skader i flere av plankene etter mange års bruk, det får bare være...skuta er jo ikke helt ny heller :fniser:

image.jpeg.823fe19ebd41053e901193ff6c89e92a.jpeg

Da mangler bare lister, så er dørken på det rommet ferdig.

 

Så var det byssa.... her er det en god del større dørk og noen meter med nater som må tas. Natene er å dårlig stand og har sprukket flere steder, så det er bare å få det byttet ut.

Feinen hentes frem igjen :knuserh:

image.jpeg.45ec6109bc6eb8ba5d1da8ee6e17d8aa.jpeg

Merket at Fein saga ble unormalt varm mens jeg holdt på, måtte la den kjøle seg ned. En eller annen gang i sommer begynte den med dette greiene her.....

image.jpeg.a46e9b6a7ead4cb113a5efee9ad4f14a.jpeg

Jeg kunne jo ikke holde på og vente på at den hele tiden skal kjøle seg ned. Jeg dro den med meg ned i maskinrommet for å ta en nærmere kikk på den.

Den ble åpnet, og jeg fant ikke spesielt mye støv. Jeg rengjorde vifta, da det hadde samlet seg noe grums der og monterte den sammen igjen.

image.jpeg.b3a112032efad62c9000458baa219e3c.jpeg

 

Når jeg nå satte i gang igjen så kom det mer luft igjennom maskinen, så det så ut til å hjelpe. Men det tok ikke mer enn to minutter så kom det en søtlig lukt og turtallet begynte å endre seg.

Skrudde den raskt av og så en liten sky av røyk kom opp igjennom luftesplatene...:trist:

 

Det ble en ny tur ned i maskinrommet for å åpne den opp. Nå åpnet jeg opp hele for å se hva som hadde gått galt. Det var ingen synlige spor noe sted, men rotor og stator var så varme at jeg ikke kunne ta på dem.

Jeg målte alle viklingene i både stator og rotor uten å bli helt klok på hva som hadde skjedd. Den hadde nok uansett utført sin siste jobb.

Den har jo hatt ett rimelig røft liv med å rive opp rimelig mange meter med nater. RIP Fein!

 

Det satte jo en effektiv stopper for dagens planlagte arbeid:fniser:

 

Etter litt undersøkelser på det store internett har jeg funnet ut at jeg får investere i en Bosch GOP 55-36 multikutter. Denne er på 500W, min Fein var på 350. Dette vil nok sørge for at jobben går lettere. Fein har tilsvarende størrelse, men den er ikke å få tak i, da ingen har den på lager i nærheten. Men blå-Bosch får nok gjort jobben, også passer det inn med resten av Bosch samlingen:fniser:

 

 

 

Link to post

Ja @Allan E jeg er veldig fornøyd med Fein. Men det ble en Bosch på 500w, da er den betydelig sterkere enn Fein sagen jeg hadde på 350w.

20241230_163609.jpg.c00bcee38c22fc3a9fdf4ca469720b6b.jpg

Den var ikke akkurat billig så jeg var veldig spent på hvordan den var i bruk. Jeg ble meget positivt overrasket! Den var betraktelig kjappere og ble ikke varm.

Det å ta hele byssedørken var meget fort gjort!

20241230_172912.jpg.411c88b3ed380fcc9cd4de632732abbe.jpg

Da var det jo bare å fortsette med å få primet, tapet og fylt på med Sikaflex 290 DC.

20241231_151244.jpg.c52f025788930ad5f2c5661ab4ee00e1.jpg

Siden det er byssedørken, og den er midt i skuta, så blir den tråkket på uansett hvor jeg ønsker å bevege meg. Derfor kunne jeg kun ta halvparten av gangen. Så må det få tørke før jeg tar neste halvdel.

20241231_153236.jpg.e54e71799facba3224bbc5b5bdff7d37.jpg

Det tok hele to dager før jeg følte at jeg kunne tråkke på natene, det er litt gulvkaldt om dagene og det påvirker tørkeprosessen.

Nå skal natene få gjennomherde i ca. 4 uker før dørken blir slipt og lakket.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...