Jump to content

Er det rett å "låne" WLAN uten å spørre?


Helge

Er det rett å "låne" et privat WLAN uten å spørre?  

497 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

ok, skal det være på det viset, så sier eg:

 

"er båten din åpen, så er det bare å bruke den."

 

er det sånn du vil ha det?

 

barx

<{POST_SNAPBACK}>

 

Epler er ikke det samme som appelsiner

 

Båten din er slett ikke det samme som et WLAN

 

Slutt med tåke- og tullpratet!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg leste et sted på nettet den siste uken mener jeg å huske, at man med loven i hånd vil sette en stopper for det som man kalte bruk av andres åpne nettverk.

 

Søren også, jeg er bare ikke i stand til å finne dette igjen!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Du har helt rett. Kripos har sagt at det er ulovlig å bruke trådløst nett uten tilatelse fra eier. Det er ikke rettsprøvet. Det er lite sansynlig at noen kan bli dømt for å bruke andres nett. Nettavisen vurder å prøve dette i retten slik at vi kan få en konklusjon. Det må skje før eller siden.

Redigert av Coronet27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nei, men "begge er noen sin/ sitt"...

 

barx

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har sagt til Ellen marie og jeg sier til deg. Hva er egentlig problemet ??.

Konklusjon er som følger:

 

Har du trådløst nett.Sikre det.

Sikrer du det ikke, da vet du at det er åpent for Ola dunk og Svensson (om han er i nærheten).

 

Er dette så vanskelig å skjønne ??. :cheers:

 

Trenger et glass vin til jeg. :drink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har sagt til Ellen marie og jeg sier til deg. Hva er egentlig problemet ??.

Konklusjon er som følger:

 

Har du trådløst nett.Sikre det.

Sikrer du det ikke, da vet du at det er åpent for Ola dunk og Svensson (om han er i nærheten).

 

Er dette så vanskelig å skjønne ??.  :cheers:

nei, konklusjonen er snarere:

 

vil du låne noe som er andre sitt, så spør om lov først.

 

er dette så vanskelig å skjønne? :cheers:

 

barx

Link to post
Share on other sites

Er det bare slik at man ikke vil se poenget som jeg allered har antydet i tidligere innlegg?

 

La oss si jeg har et tregt og relativt billig bredbånd. En av de tingene jeg skal gjøre på nettet akkurat nå er å laste ned en ny versjon av en programvare jeg har lisens på. Den nye programvarenpakken er ca 31 MB. Dette tar nesten 10 minutter om jeg har nettet helt for meg selv, men det tar nå det dobbelte fordi en har logget seg på det åpne nettet som jeg ikke kan å stenge og hans PC begynte da umiddelbart å oppdatere til ny versjon av virussignaturfila og en ny utgave av antivirusmotoren = også dette mange MB.

 

Da har han som snek seg inn til meg en brukt det produktet jeg betaler for og ikke han og gjort dette jeg betaler for dårligere/mindre anvendelig for meg fordi nettet mitt som allerede var tregt blir grovt regnet dobbelt så tregt som det egentlig skal være mens han holder på.

 

Nå har jeg hurtig nett her jeg sitter nå, og selv i feriehuset der situasjonen over kunne har vært reell ut fra båndbredde er den ikke det likevel, fordi jeg ikke har nettet helt åpent der heller. Men de som av uvitenhet eller manglende kunnskaper har nettet åpent - det kan da søren ikke være riktig likevel at noen skal snylte på dem slik at nettet deres blir tregere.

Link to post
Share on other sites

Seriøst ment.

 

Med 10 ukjente trådeløse nett. Hva skal du gjøre om du sitter i båten å er hyp på internet tilgang ??.

Kanskje det er Statoil, Choice hotels, Grand hotels, Rica, Texaco,...... osv. Alle har dette tilgjengelig å laptoppen henter ut den med best dekning uten at du gjør noe`.

 

:drink:

Link to post
Share on other sites

Seriøst ment.

 

Med 10 ukjente trådeløse nett. Hva skal du gjøre om du sitter i båten å er hyp på internet tilgang ??.

Kanskje det er Statoil, Choice hotels, Grand hotels, Rica, Texaco,...... osv. Alle har dette tilgjengelig å laptoppen henter ut den med best dekning uten at du gjør noe`.

her i stua vår ser eg 4-5 nett til en hver tid. vår lapptopp er imidlertid instruert til å koble seg

til vårt nett, punktum. dette med å koble seg til nettet med sterkest signal, er det default

windows-oppsett, eller (kjører selv linux)?

 

barx

Link to post
Share on other sites

Med 10 ukjente trådeløse nett. Hva skal du gjøre om du sitter i båten å er hyp på internet tilgang ??.

Kanskje det er Statoil, Choice hotels, Grand hotels, Rica, Texaco,...... osv. Alle har dette tilgjengelig å laptoppen henter ut den med best dekning uten at du gjør noe`.

Jeg må visst ha reist for lite rundt med lap-top'en min... :sleep: ...for jeg har bare vært på 3 "profesjonelle" gratisnett - samtlige med nettverksnavn som ganske tydelig viste hvem nettet tilhørte. Kafeen i Edinburgh hadde for eksempel navnet sitt som SSID. Om det er flaut å innrøme eller ikke, så har jeg i alle fall aldri vært å logget med på ved en Statoilstasjon. Men hva slags nettverksnavn har de?

 

Hva om de som ØNSKER å dele ut nettet sitt blir flinkere til å vise dette? Men da mister jo de største låneentusiastene den unnskyldningen de kan gjemme seg bak med "at de ikke kunne vite" :lol:

Link to post
Share on other sites

her i stua vår ser eg 4-5 nett til en hver tid. vår lapptopp er imidlertid instruert til å koble seg

til vårt nett, punktum. dette med å koble seg til nettet med sterkest signal, er det default

windows-oppsett, eller (kjører selv linux)?

 

barx

<{POST_SNAPBACK}>

På min jobb-PC kjører jeg XP. Utlevert fra dataavdelingen var den som default satt opp til å prøve å logge seg på profilene i listen i den rekkefølge du selv velger å legge profilene. En slik profil har du ikke før du selv manuelt lager den mot et nett du ser. Videre var PC'en satt opp slik at den aldri automatisk logger seg på nettverk du ikke har profil på. Du kan imidlertid manuelt velge såkallte engangsoppkoblinger mot et nett du ser i listen over tilgjengelige nett på stedet. men altså INGEN automatisk oppkobling mot "nye" ukjente nett. Jeg vet imidlertid ikke om dette var standard XP oppsett eller om det var noe fornuftige folk ved Ergo-Runit satte opp.

 

Min datter har en eldre laptop med Win98SE og 3Com WLANkort. Der er standard oppsett at man ikke automatisk blir pålogget noe nett. Der setter man også opp profiler med SSID etc for de nettene man vil bli automatisk pålogget senere.

Link to post
Share on other sites

her i stua vår ser eg 4-5 nett til en hver tid. vår lapptopp er imidlertid instruert til å koble seg

til vårt nett, punktum. dette med å koble seg til nettet med sterkest signal, er det default

windows-oppsett, eller (kjører selv linux)?

 

barx

<{POST_SNAPBACK}>

Standard oppsett med mindre du har bedt om manuell godkjenning. (Xp prof)

Du har naturligvis bedt pc til å koble seg på ditt nettverk dersom tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

Er det bare slik at man ikke vil se poenget som jeg allered har antydet i tidligere innlegg?

 

La oss si jeg har et tregt og relativt billig bredbånd. En av de tingene jeg skal gjøre på nettet akkurat nå er å laste ned en ny versjon av en programvare jeg har lisens på. Den nye programvarenpakken er ca 31 MB. Dette tar nesten 10 minutter om jeg har nettet helt for meg selv, men det tar nå det dobbelte fordi en har logget seg på det åpne nettet som jeg ikke kan å stenge og hans PC begynte da umiddelbart å oppdatere til ny versjon av virussignaturfila og en ny utgave av antivirusmotoren = også dette mange MB.

 

Da har han som snek seg inn til meg en brukt det produktet jeg betaler for og ikke han og gjort dette jeg betaler for dårligere/mindre anvendelig for meg fordi nettet mitt som allerede var tregt blir grovt regnet dobbelt så tregt som det egentlig skal være mens han holder på.

 

Nå har jeg hurtig nett her jeg sitter nå, og selv i feriehuset der situasjonen over kunne har vært reell ut fra båndbredde er den ikke det likevel,  fordi jeg ikke har nettet helt åpent der heller. Men de som av uvitenhet eller manglende kunnskaper har nettet åpent - det kan da søren ikke være riktig likevel at noen skal snylte på dem slik at nettet deres blir tregere.

<{POST_SNAPBACK}>

Det som gjør menn til herrer i eget hus er bruksanvisninger. Les dem,. Det står klart å tydelig hvordan sikre sitt eget nett. Vi lever nu i 2005. Skjønner vi ikke at eget nett må sikres., da kan vi bare pakke sammen å gå i pensjon. Undommene er da mye smartere enn oss gamlinger.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det som gjør menn til herrer i eget hus er bruksanvisninger. Les dem,. Det står klart å tydelig hvordan sikre sitt eget nett. Vi lever nu i 2005. Skjønner vi ikke at eget nett må sikres., da kan vi bare pakke sammen å gå i pensjon. Undommene er da mye smartere enn oss gamlinger.

det som gjør menn til herrer er respekt for andre og tinga deres! :drink:

 

barx

Link to post
Share on other sites

En herre og en mann låner ut tjenester.

 

En lasaron deler aldri med noen. Han skal ha alt for seg selv. Stakkers jenter som er gift med slike egosentriske typer.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Helt riktig en herre "låner" ut tjenester ja, om han blir spurt.

Den som tar for seg uten å spørre er iallefall ingen "herre" , men kanskje heller en

bortskjemt "pappagutt" der er oppvokst med bare å få, uten å yte noe tilbake.

Link to post
Share on other sites

En herre og en mann låner ut tjenester.

 

En lasaron deler aldri med noen. Han skal ha alt for seg selv. Stakkers jenter som er gift med slike egosentriske typer.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Helt riktig en herre "låner" ut tjenester ja, om han blir spurt.

Den som tar for seg uten å spørre er iallefall ingen "herre" , men kanskje heller en

bortskjemt "pappagutt" der er oppvokst med bare å få, uten å yte noe tilbake.

<{POST_SNAPBACK}>

 

 

Mine venner. Med det mener jeg:

Hvorfor ikke dele med andre dersom det ikke har noen konsekvenser for deg selv ??.

 

Ta den dere :flag:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Henger meg på eg..

 

Er egentlig enig med begge parter i denne saken , men det eneste eg tenker på er om den uvitende personen som sitter der med sitt åpne nett(meg for eks) , er det ikke en litt dårlig smak i munnen av å tenke på at denne personen kanskje kan bli straffet for at han "deler" nett (uten å skjønne bæret ) med alle dem som bare tar seg til rette??

 

Enn om en får en (som en tror er proff , firma) til å sette opp dette og dei ikke sikrer sakene , hva da.. (slik er det hos meg) Men etter denne tråden har eg skjønt at en må sikre nettet på best mulig måte..

 

Er no av den godtroende typen eg da , :wink:

 

Men som sakt er eg enig med begge parter (Kanskje av frykt for å bli hudfletta her )

 

Mvh

jin

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Har tidligere sagt her på denne tråden at det har blitt en folkesykdom dette at man ikke vet forskjell på mitt og ditt.

 

Til dere som mener at det er bare å bruke et nett som står åpent.

 

Etterhvert så bor jo mange slik at man faktisk kan komme inn på åpne nett som finnes i nabolaget. Mener man i tilfelle virkelig at man da kan benytte seg av disse nettene hjemmefra? Man kan jo da i tilfelle si opp sitt eget nett, og slik jeg ser det: Snylte på naboen?

Link to post
Share on other sites

En herre og en mann har altid respekt for andres ting.

NETTOPP

 

En herre og en mann låner ut tjenester.

Ja selvsagt gjør han det.... når noen spør ham om de får låne.

 

En lasaron deler aldri med noen. Han skal ha alt for seg selv. Stakkers jenter som er gift med slike egosentriske typer.

Ja de jentene er det sikkert synd på. Deler du Contraband? Ja du gjør vel det du også slik jeg også mener jeg gjør. Jeg har ikke lov av min ISP til å dele ut nettett mitt til noen som ikke hører husstanden til. Hvorfor velger noen en slik ISP kan noen si? Vel de fleste ISP'er har denne begrensningen på PRIVATE abb. og ikke alle steder i Norge kan man velge og vrakei ISP'er. Her hvor jeg bor er det faktisk ganske mange, men jeg har 4200/704 bredbånd til en meget gunstig pris gjennom en firmaavtale som bedriften har inngått på vegne av de ansatte. Abb. er fremdeles et privat abb. og ikke et bedriftsabb. Jeg kan å beskytte nettet mitt og gjør det blant annet for å overgolde tilknytningsavtalen min.

 

Men joda, til en viss grad deler også jeg av min båndbredde :yesnod: Jeg har ikke lov til å dele aksessen på "min side" av routeren, men ISP'en tillater meg å ha server. Server har jeg satt opp både for en bilklubb jeg er med i og for skolekorpset til ungene så begge organisasjoner har tilnærmet ubegrenset med plass (titalls GB) disponibelt på nett. Både bilklubbfolk og korpsfolk benytter dermed min båndbredde lovlig når de aksesserere dataene på min server.

 

Hvorfor ikke dele med andre dersom det ikke har noen konsekvenser for deg selv ??.

Helt enig! Hvorfor ikke dele da?

 

Men da må

1.) din avtale (ditt abb) med ISP tillate dette

2.) du bør helst ikke ha et billig "tregbånd" eller du bør i alle fall være i stand til å sette opp prioritet til dine egne maskiner slik at det "trege" nettet ditt ikke blir enda mye tregere nå andre henger seg på når du selv bruker det. Når du selv ikke bruker det er det jo ikke noe problem.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...