Jump to content

Er det rett å "låne" WLAN uten å spørre?


Helge

Er det rett å "låne" et privat WLAN uten å spørre?  

497 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Etterhvert så bor jo mange slik at man faktisk kan komme inn på åpne nett som finnes i nabolaget. Mener man i tilfelle virkelig at man da kan benytte seg av disse nettene hjemmefra? Man kan jo da i tilfelle si opp sitt eget nett, og slik jeg ser det: Snylte på naboen?

Nei du skjønner det PanPan, at det virket som om noen av de som synes det er riktig å låne uten å spørre når de er hjemmefra, ikke syntes det var riktig å snylte på naboen hele tiden ved å si opp sitt eget hjemmeabbonnement.....? Det er da jeg får problemer med å se hvor grensen går.

 

- er det ok å snylte på en nabo hele tiden uten at denne vet det og uten å selv ha abb.?

- er det ok når man er på reise å benytte ALLE åpne nett uansett om man ser (eller av andre grunner vet) at de er lagt åpne med vitende og vilje som service til publikum... så lenge man har eget abb. hjemme?

- eller burde man rett å slett la være å koble seg til andre nett så lenge en ikke SER eller av andre årsaker vet (at Statoil annonserer f.eks.) at dette nettet bevisst er lagt åpent som service for publikum?

Link to post
Share on other sites

Nei du skjønner det PanPan, at det virket som om noen av de som synes det er riktig å låne uten å spørre når de er hjemmefra, ikke syntes det var riktig å snylte på naboen hele tiden ved å si opp sitt eget hjemmeabbonnement.....? Det er da jeg får problemer med å se hvor grensen går.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Dette blir for meg spørsmål om å akseptere "nasking eller om du vil, litt tyveri".

 

Uholdbart!

Link to post
Share on other sites

Til dere som mener at å låne litt båndbredde er moralsk forkastelig...

Har dere aldri jobbet svart, eller betalt for svart arbeid?

Aldri tenkt tanken om ikke å oppgi gaven på over kr. 10 000?

Aldri tatt en shortcut?

Aldri gått i land på annen manns eiendom?

Alltid betalt havneavgiften?

Alltid sagt i fra om sjokoladen som ikke kom med på totalen på RIMI?

I det hele tatt, alltid fulgt en hver tenkelig regel og lov?

 

I don't think so!

 

For øvrig mener jeg at Carthago bør ødelegges!

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Åpne nett er bare å bruke, men bryter du deg inn på andres PC'er så gjør du noe som er ulovlig. Til dere som har åpne nett og som ikke ønsker besøk så er det bare å kryptere (låse det) ditt nett.

 

Når du låner båndbredde på et åpent nett så vil du ikke påføre "eieren" noen kostnader ved bare å lese nyheter el.lignende.

 

Verre er ikke dette tema. :seeya:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Ikke lest de tidligere innleggene? Jeg gjentar:

 

Åpne nett er bare å bruke, men bryter du deg inn på andres PC'er så gjør du noe som er ulovlig. Til dere som har åpne nett og som ikke ønsker besøk så er det bare å kryptere (låse det) ditt nett.

Ikke alle har faktisk nok datakunnskaper til å klare å gjøre dette på sitt eget nett i dag. Kan de bare "ha det så godt" de da? Ikke alle er like data-interesserte og har kanskje samtidig ikke blitt opplyst om at de bør tenke gjennom dette med sikkerhet og om de skal ha nettet sitt åpent eller ikke når de kjøpte WLAN router.

 

Når du låner båndbredde på et åpent nett så vil du ikke påføre "eieren" noen kostnader ved bare å lese nyheter el.lignende.

Nei ikke nødvendigvis kostnader, men om vedkommende har et av de billigste og tregeste nett-alternativene kan du medføre at nettet hans/hennes føles enda tregere for ham/henne om dere er på netet samtidig. Du påfører da en ulempe ved å uretmessig låne noe ikke du, men andre har betalt for. Hva om vedkommende unødvendig oppgraderer nettet sitt til et dyrere abb. fordi det føles tregt da det er flere andre som bruker det? Ikke påføre kostnader? Ser du om det er flere andre enn deg som er inne og tyvlåner samme nett?

 

 

Må bli flinkere til å korrekturlese før jeg poster, eller i alle fall flinkere til å bruke forhåndsvis - redigering pga feil med quote kommando.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til dere som mener at å låne litt båndbredde er moralsk forkastelig...

Har dere aldri jobbet svart, eller betalt for svart arbeid?

Aldri tenkt tanken om ikke å oppgi gaven på over kr. 10 000?

Aldri tatt en shortcut?

Aldri gått i land på annen manns eiendom?

Alltid betalt havneavgiften?

Alltid sagt i fra om sjokoladen som ikke kom med på totalen på RIMI?

I det hele tatt, alltid fulgt en hver tenkelig regel og lov?

 

I don't think so!

 

For øvrig mener jeg at Carthago bør ødelegges!

 

mvh

 

M.

<{POST_SNAPBACK}>

Desse sakene her går da ikke utover den vanlige mann i gata gjør det vel????

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Desse sakene her går da ikke utover den vanlige mann i gata gjør det vel????

<{POST_SNAPBACK}>

Likevel går det vel rimelig greit for et fornuftig menneske å konkludere med om det er moralsk riktig eller forkastelig! Det betyr likevel ikke alltid likhetstegn med at man handler deretter. At man innerst inne selv mener dette ikke er helt bra betyr ikke alltid at noe ikke lar seg friste til å gjøre det likevel.
Link to post
Share on other sites

Til dere som mener at å låne litt båndbredde er moralsk forkastelig...

Har dere aldri jobbet svart, eller betalt for svart arbeid?

Aldri tenkt tanken om ikke å oppgi gaven på over kr. 10 000?

Aldri tatt en shortcut?

Aldri gått i land på annen manns eiendom?

Alltid betalt havneavgiften?

Alltid sagt i fra om sjokoladen som ikke kom med på totalen på RIMI?

I det hele tatt, alltid fulgt en hver tenkelig regel og lov?

 

I don't think so!

 

For øvrig mener jeg at Carthago bør ødelegges!

 

mvh

 

M.

<{POST_SNAPBACK}>

Du misforstår. Selv om man sier at det riktige er å spørre om lov, betyr ikke det automatisk at man alltid gjør det riktige. :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Du misforstår. Selv om man sier at det riktige er å spørre om lov, betyr ikke det automatisk at man alltid gjør det riktige.  :smiley:

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Tror ikke jeg misforstår, mitt poeng var bare å illustrere litt i forhold til d'herrene som viftet med den moralske nese.

 

Nå tror jeg nesten jeg tar en tur på epleslang, men ikke si det til noen :wink:

 

mvh

 

M.

 

PS Skal jeg ta med et par ekstra?

Marna

Link to post
Share on other sites

Jeg ble litt overasket ved mitt første møte med baatplassen.no At så mange som over halvparten av medlemmene synes dette er ok. Det synes jeg er helt forferdelig, med det er mulig jeg er en gammeldags gubbe og en alder av 56 borger kanskje for det.

 

Det ville vært interessant å se aldersfordelingen på de som har stemt henholdsvis ja og nei. Noen unntak er det kanskje, men jeg tror bestemt på en viss aldersammenheng.

Link to post
Share on other sites

Velkommen WMS

 

Tror nok at Baatplassen.no er ganske så gjennomsnittlig hva holdninger angår, det viser det store mangfold av medlemsmassen. Diskusjoner som dette har også en tendens til å kanskje bli litt "større" enn det som strengt tatt kan anses som nødvendig. Litt for sportens skyld, og kanskje litt fordi en god diskusjon frisker opp.

 

Her er mange kvalifiserte båtfolk, med mye ulik erfaring. Vi har også et Skibsraad som stopper oss når vi er på viddene.

 

Her kan du spørre om det meste, og få meget gode svar. I det store og det hele er de fleste her skikkelige folk som ønsker det beste for båtlive, og hverandre :-)

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Jeg ble litt overasket ved mitt første møte med baatplassen.no  At så mange som over halvparten av medlemmene synes dette er ok. Det synes jeg er helt forferdelig, med det er mulig jeg er en gammeldags gubbe og en alder av 56 borger kanskje for det.

 

Det ville vært interessant å se aldersfordelingen på de som har stemt henholdsvis ja og nei. Noen unntak er det kanskje, men jeg tror bestemt på en viss aldersammenheng.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei WMS

 

Jeg har vært medlem en stund, men er også overrasket over holdningene som fremkommer. Spesielt overrasket er jeg over at så mange ikke innrømmer det gale prinsippet ved å "bare forsyne seg uten å spørre". Tror nok allikevel de fleste innser at det er galt, men velger å lukke øynenene, og bagateliserer så godt de kan ala; "....laste ned en mail eller to" eller "... det er jo ikke verre å gå over annenamnns eiendom i utmark" osv. Blir liksom mer stuereint da, og ikke så nagende for samvittigheten.

...og min alder; 38år

 

 

:seeya:

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert også mange som blir overrasket over den nærmest shia-muslimske fanatismen som kommer til uttrykk nå+r det fåfengt argumenteres for at åpne nett ikke er åpne likevel, men stengt, fordi innehaveren er imbecil. :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå har jeg ikke trådløs nettilkobling selv, i båten har jeg faktisk ikke PC en gang, men hadde jeg hatt det og ønsket å sjekke opp litt her på baatplassen.no, er jeg nå ikke så sikker på om jeg hadde betalt 100kr. for et døgns lovlig tilkobling i en havn eller koblet meg på et åpent nettverk. Jeg er vel nokså lovlydig til vanlig, men noe dobbeltmoral har vel jeg også som de fleste andre uansett alder. Og det er vel egentlig moral dette handler mest om. Alt fra søndagsskolen sitter nok ikke like godt igjen.

Lars H.

(62 år om 3md!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei WMS

 

Jeg har vært medlem en stund, men er også overrasket over holdningene som fremkommer.  Spesielt overrasket er jeg over at så mange ikke innrømmer det gale prinsippet ved å "bare forsyne seg uten å spørre".  Tror nok allikevel de fleste innser at det er galt, men velger å lukke øynenene, og bagateliserer så godt de kan ala;  "....laste ned en mail eller to" eller "... det er jo ikke verre å gå over annenamnns eiendom i utmark" osv.  Blir liksom mer stuereint da, og ikke så nagende for samvittigheten.

...og min alder; 38år

:seeya:

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

 

Beste M\Y Ellen Marie.

Du har i denne diskusjonen vært en fanebærer for den beste moral, og så langt diskutert og argumentert for ditt syn, så er vi kanskje litt eller mye uenige, og det er greit. Men her tar du sats og driter bl.a. meg loddrett ut, synes du det er moralsk forsvarlig?

 

Du påstar at jeg lukker øynene for det moralsk uforsvalige for å gjøre ting mer stuerent for meg selv, og ikke minst bedre min egen samvittighet. Hva p***er vet du om hva jeg tenker, eller hvilke bevegrunner jeg har for det jeg gjør?

 

La oss være uenige i sak, men ukvalifiserte fortolkninger av mine utsagn og påståtte meninger om hva jeg tenker ønsker jeg ikke å være med på.

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Beste M\Y Ellen Marie.

..Men her tar du sats og driter bl.a. meg loddrett ut, synes du det er moralsk forsvarlig?

<{POST_SNAPBACK}>

ooops det er ikke meningen, og jeg kan da heller ikke se at så er tilfelle, men uttrykket "...føle seg truffet" løper meg i hu. Beklager om du er såret.

 

 

Du påstar at jeg...

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, Marna, jeg gjør ikke det. Jeg sier at utifra argumentasjonsmetoden (bagatelisering) til enkelte "...tror jeg", altså tydelig min mening. Helt innenfor hva du må forvente i en diskusjon.

 

... ukvalifiserte fortolkninger....

<{POST_SNAPBACK}>

Det må du nok finne deg i, Marna, når du deltar i "spillet"

 

 

Igjen; "....å føle seg truffet.." comes to mind :wink:

 

 

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå har jeg ikke trådløs nettilkobling selv, i båten har jeg faktisk ikke PC en gang, men hadde jeg hatt det og ønsket å sjekke opp litt her på baatplassen.no, er jeg nå ikke så sikker på om jeg hadde betalt 100kr. for et døgns lovlig tilkobling i en havn eller koblet meg på et åpent nettverk. Jeg er vel nokså lovlydig til vanlig, men noe dobbeltmoral har vel jeg også som de fleste andre uansett alder. Og det er vel egentlig moral dette handler mest om. Alt fra søndagsskolen sitter nok ikke like godt igjen.

Lars H.

(62 år om 3md!)

<{POST_SNAPBACK}>

Det må vel være det beste innlegget sålangt i denne diskusjonen (...bortsett fra mine egne da :lol::lol: )

Lars sier rett ut at han vet det ikke er helt rett, men han gjør det likevel. Tror nok mange kjenner seg igjen her, iallefall gjør jeg det.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert også mange som blir overrasket over den nærmest shia-muslimske fanatismen som kommer til uttrykk nå+r det fåfengt argumenteres for at åpne nett ikke er åpne likevel, men stengt, fordi innehaveren er imbecil.  :lol:

"shia-muslimsk fanatisme" er jo en ganske fargerik beskrivelse av meningene til en betydelig andel av de som har stemt i denne poll'en. Jeg synes heller ikke argumentene er fåfengte - mange av dem tvert i mot gode og fornuftige.

 

Videre er det vel litt tøft å kalle noen for imbecil fordi de ikke kan noe om trådløse nettverk annet enn å koble til noen ledninger på en nykjøpt WLAN router og i hovedsak bruke dennes standardinnstillinger. Slike fortjener kanskje ikke å ha trådløst nettverk?

Link to post
Share on other sites

"shia-muslimsk fanatisme"  er jo en ganske fargerik beskrivelse av meningene til en betydelig andel av de som har stemt i denne poll'en. Jeg synes heller ikke argumentene er fåfengte - mange av dem tvert i mot gode og fornuftige.

 

Videre er det vel litt tøft å kalle noen for imbecil fordi de ikke kan noe om trådløse nettverk annet enn å koble til noen ledninger på en nykjøpt WLAN router og i hovedsak bruke dennes standardinnstillinger. Slike fortjener kanskje ikke å ha trådløst nettverk?

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke heng deg opp i denslags Helge, det preller av som vann på gåsa og møtes kun med et søvnig gjesp. Det er bare et uttrykk for frustrasjon og mangel på argumenter. Velkjent taktikk.

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert også mange som blir overrasket over den nærmest shia-muslimske fanatismen som kommer til uttrykk nå+r det fåfengt argumenteres for at åpne nett ikke er åpne likevel, men stengt, fordi innehaveren er imbecil.  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Morsomt, faktiskt veldig morsomt Worse. Vi som holder åpne nett, og bruker åpne nett får jo bøtter med moral kastet over oss i denne diskusjonen. Jeg har særlig sansen for de innleggene som forsvarer "den lille mann" som i motsetning til sine forsvarere ikke klarer å kryptere nettet sitt.

Min holdning til åpne nett er inspirert av allemannsretten. At jeg går tur i utmarka til bonden, betyr ikke at jeg hugger ved eller jakter, -uten å gjøre en avtale om det. Jeg skulle ønske vi kunne utvikle en lignende holdning til ledig båndbredde.

Det kjennes rart ut å bli sammenlignet med tyver og bedragere. Det er vanskelig å vurdere egen moral; det blir lett stå-karakter for de fleste, tror jeg. På den andre siden har jeg kun fartsbøter og parkeringsbøter så langt. Har ingen dyster fortid med sykkelbrukstyveri og organisert epleslang heller. (Ok, et par epleslanger ble det kanskje). Og for å være ærlig er jeg redd jeg blir mer moralsk for hvert år som går, jeg også.

Link to post
Share on other sites

ooops  det er ikke meningen, og jeg kan da heller ikke se at så er tilfelle, men uttrykket "...føle seg truffet" løper meg i hu.  Beklager om du er såret.[/b

Nei, Marna, jeg gjør ikke det.  Jeg sier at utifra argumentasjonsmetoden (bagatelisering) til enkelte "...tror jeg", altså tydelig min mening.  Helt innenfor hva du må forvente i en diskusjon.

Det må du nok finne deg i, Marna, når du deltar i "spillet"

Igjen; "....å føle seg truffet.." comes to mind :wink:

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Såret??

Argumentasjonsmetoden?

"Spillet"?

"å føle seg truffet"?

 

Dette er hva jeg tror kvinner ville omtalt som hersketeknikk :sleep:

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Jeg har særlig sansen for de innleggene som forsvarer "den lille mann" som i motsetning til sine forsvarere ikke klarer å kryptere nettet sitt.

"Den lille man" trenger vel ikke noe forsvar fra folk her på båtplassen? Han burde tvert i mot gjøre den anstrengelsen å lære seg nok til å gjøre slik tilknytningsavtalen hans krever - dersom han har en avtale som ikke godkjenner deling til andre enn de i husstanden. Men det unnskylder ikke de som utnytter "den lille manns" dumhet.

 

 

Jeg skulle ønske vi kunne utvikle en lignende holdning til ledig båndbredde.

Jeg er HELT enig med deg Wannskræk, men forutsetningen må være at den delte båndbredde er LOVLIG å dele ihht kontrakten med ISP og at den som deler ut synes dette er ok ut fra hans ønsker og prioriteringer mht sikkerhet..... og jeg gjentar enda en gang: Hvorfor kan ikke de som ØNSKER å dele ut nettet sitt og har lov til det - VISE dette ved å sette et passende navn på nettet sitt?

 

 

 

Det er vanskelig å vurdere egen moral; det blir lett stå-karakter for de fleste, tror jeg.

Stå-karakter? Nei, det blir vel dessverre bare halvveis for min del. Som andre har kommentert er det nok mange som innerst inne synes flere ting er galt å gjøre, men som noen ganger gjør det likevel. Selv er jeg nok alt for lite flink til å holde fartsgrensene ute på veiene. Prøver å være flink i tettbygd strøk (30 til 60-soner), men er nok litt for hard på gassen av og til ute på landeveien. Men synes jeg det er riktig å kjøre for fort for det? NEI! Jeg kan absolutt synes at noen av fartsgrensene på enkelte veier er satt for lavt, men når de nå en gang er satt slik er det ikke rett å overskride dem selv om man noen ganger gjør det.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...