Jump to content

Hva skjer med salget av brukte båter?


Martine29

Recommended Posts

Snart ligger det 10 000 båter ute for salg på Finn. Mange av disse kommer igjen år etter år med variable priser. Særlig 80 og 90 talls båter averteres for etter mitt syn latterlig lave priser. Mange er sikkert redde for den store smellen ved havarier og store kostnader. Og etterhvert er det nok flere av oss som ikke lenger har tid eller er i stand til å utbedre skader hverken på båt eller motor. Timeprisen på båtverksteder har jo forlengst passert 1000 kr. Det samme kan vel sies om bruktbilmarkedet hvor det er vanskelig å selge bil privat og uten noen god garanti. Det virker som om det er gulltider for den som tør å kjøpe en tilårskommen båt. Nei, imorgen blir det vel å ta vårpussen på samme båt for 10. gang. Uansett, ha en flott 1.mai.

Link to post
Share on other sites

Det er lite som stimulerer til å ta godt vare på eller oppgradere gamle båter med de prisene som er på utstyr, inventar og diverse produkter samtidig som prisene bare stuper. Du putter lett 50.000 inn i en eldre båt på noen få år og kan likevel måtte selge til mindre enn du ga. Best å holde på det man har!

Link to post
Share on other sites

For min del kommer jeg aldri til å kjøpe gammelbåt. Synes rett og slett det har vært for mye utvikling, både i materialer motormessig, og ikke minst elektronikk og teknisk kvalitet.  Selv om inkjøpsprisen er relativt lav på en 80-90 tallsbåt er det gammel motorteknologi gammel elektronikk gammle materialer og tekstiler. Jeg liker også at man må kunne bevege seg bra ombord, og har slettes ikke lyst på en båt med for dagens standard for liten plattform, uten akterport eller design på andr måter som gjør at man må klatre for å komme ombord, trampe i stoffputer osv.. Synes det er alt for mange skjuldte bomber med det å eie å drifte for gammel båt. føler også min 2002 mod begynner å bli for gammel

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev for 1 time siden:

Snart ligger det 10 000 båter ute for salg på Finn. Mange av disse kommer igjen år etter år med variable priser. Særlig 80 og 90 talls båter averteres for etter mitt syn latterlig lave priser. 

åå?? har eg aldri sett. Det eg derimot ser daglig er latterlig høye priser på gammalt ræl

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev 8 minutter siden:

åå?? har eg aldri sett. Det eg derimot ser daglig er latterlig høye priser på gammalt ræl

Jeg stiller meg bak denne påstanden.
80 og 90 talls biler er som oftest verdiløse men en like gammel båt skal selger ofte ha noe rundt prisen den kostet ny eller gjerne mer.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med dere, men ikke så rart når kjøper alltid skal ha rettigheter som om det var nytt. Bare et drev ras eller motor ras koster jo mer en båten ble solgt for.

Husker godt jeg kjøpte ny 1984 GH 11 med styrekonsoll og 9.9hk for 18500,- eller Terjesen jolle for 2700,- i 1982

Link to post
Share on other sites

Tilbud og etterspørsel henger sammen. Når det selges lite nytt av større båter, blir etterspørselen etter brukte båter større. Båter vi har sett på, har økt mye i pris. Det er bedre for oss og se på en 52 foter enn en 43-45. Og derfor har vi nå heller modernisert båten vår. Trives med den. 

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
bmwmaxi skrev for 6 timer siden:

Bruktbilmarkedet stiller i en klasse for seg, da ingen tør og bytte bil før man vet hva slags fremkomstmiddel man må ha om 5år for og tilfredsstille MDG/regjeringen. Smitter vel over på båt bruk snart.

 

Har null tro på påstanden din, og enda mindre på spådommen. 

 

Av alle ting som påvirker bruktbåtmarkedet har regjeringen, for å ikke si et lite parti i ett byråd i Oslo noe nær null betydning eller påvirkning.  Men klart, du må jo gjerne tro det. 

Link to post
Share on other sites

"Gammalt ræl og skjulte bomber.."

 

Eg har sett ein del nytt ræl og nymotens teknologi som ikkje held mål på sjøen og heller ikkje kjem til å vara i 20 år frå produksjonsdato.

Trur ikkje alderen på båt og motor har så mykje å seia. Kvalitet og rett teknologi derimot, - det er tidlaust!

Link to post
Share on other sites

Pinkvin.Gikk jo bare et par år for diesel biler var det best til fyfy. Var en av de alle som prøvde og si ifra når avgiftene ble redusert på diesel biler.

ps. Spådommen angående hva man skal kjøpe angående bil er et faktum.

du må enten kjøpe ny bil, det har ikke alle råd til. Eller vente.

Redigert av bmwmaxi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har tittet litt på Finn.no, det kommer opp en forside med blanding av biler, hus og båter. Det som kanskje forundrer meg er spranget i prisfastsettingen. Som jeg sa til Admiralen, her er det stadig vekk helt greie båter som gis bort mot avhenting. Slik var det ikke da vi startet vår båtkarriere. Og det var i 1970. Det skal legges til at vi er seilere. Og vil ikke ha elektronikkmotor med turbo. 

 

Når det gjelder bil, det er lenge siden vi kjøpte ny bil. Pizzabilen vår kjøpte vi for 60 000 da den var 5 år gammel. Ny kostet den vel 250 000. BMW'en betalte vi 260 000 for da den var 6 år gammel, ny pris (i hht skatteligningen) ca. 800 000. Vi har ikke økonomi til å tape slike beløp på så kort tid. Vi har det med å kjøre bilene så lenge at de havner på fyllinga. Det er en plass der det ikke blir hevdet reklamsjon for skjulte feil. Som selger kjente til- eller burde kjent til.

 

Dog, om vi i dag skulle solgt Hulda, ville det nok blitt med et gedigent tap. Så hun forblir en del av familien. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
bmwmaxi skrev for 5 timer siden:

Pinkvin.Gikk jo bare et par år for diesel biler var det best til fyfy. Var en av de alle som prøvde og si ifra når avgiftene ble redusert på diesel biler.

ps. Spådommen angående hva man skal kjøpe angående bil er et faktum.

du må enten kjøpe ny bil, det har ikke alle råd til. Eller vente.

 

Det er 12, tolv, år siden dieselbilavgiften ble redusert, og de som kjøpte fikk billigere bil enn andre, altså sparte penger på sitt nybilkjøp. 

 

Helt greit at folk beholder bilen sin i 12 år, men en kan ikke skylde på andre at en fikk kjøpt den billig for 12 år siden og ikke har byttet til ny eller bruktbil siden. Flaks at de fikk billig nybil den gangen. I dag finnes det andre avgiftsreduserte nybilkjøp. 

---

Ikke minst så påvirker ikke dette bruktbåtmarkedet i det hele tatt. Det har absolutt ingenting å si ifht feks renter, arbeidsledighet, valutakurs og hva som helst som i hovedsak er resultat av internasjonale konjunkturer. Hva sentralbanksjefen i USA gjør har noe å si i lommeboka til folk og hva de har råd til å kjøpe, hva MDG i bystyret i Olso, eller andre partier måtte mene betyr ingenting for bruktbåtmarkedet. 

Link to post
Share on other sites

For eit tiår siden var det jevnt 15000 båter på finn frå vår til sein haust.  

   Det hadde vert en glede å vert på innkjøpsfronten nå, mykje eldre gode båter til gode priser.  Heldigvis.  Det hadde vert trist å bare kunne velge i nyere båter med meir estetisk en varige løsninger.  

Men at politikk skremmer båtkjøpere er ingen tvil om, skulle det meir ustabile politiske alternativet komme til rors er det mulig mange eldre tørste båter ikkje trenger ror.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Burde være enkelt å vise frem noen tall som viser at bruktbåtmarkedet endrer seg med regjeringskifter. 

 

Problemet er at slike fantasifulle sammenhenger ikke finnes som virkelighet så tallene eksisterer ikke. 

 

Men morsomt å lese obskure fantasier på et forum da, god underholdning :-D 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 16 minutter siden:

roblemet er at slike fantasifulle sammenhenger ikke finnes som virkelighet så tallene eksisterer ikke

 

Men morsomt å lese obskure fantasier på et forum da, god underholdning :-D 

 

Beklager vist du oppfatta som at eg refererte til tidligare regjeringsperioder. Eg skreiv om framtidig.  Men eg har lært fatteevne er forskjellig. 

Drivstoffpriser vart varsla "hinnsides" ved forrige valgkamp av betydelige og nødvendige støttespillere for regjeringsalternativ. Me slapp unna den gongen.  Men eg kjenner fleire som har avikla båtliv eller oppgradert(?) til feks enkelinstallasjon pga drivstoffpriser, og har ved fleire annledninger overhørt prat om slik.    Sjølvsagt vil det påvirke båtmarkedet vist drivstoff får minstepris på feks 20kr liter.   Utfasing av fosilt drivstoff har også vert belyst i politikk. Men nei det vil sjølvsagt ikkje gjera noko med båtmarkedet...  ..

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Men seriøst, en må da ha "nervøst anlegg" for å tro at det vil skje store endringer med regjeringskifter. Like lite som om prisen på drivstoff skulle bli kutta, veibommer forsvinne og Krekar bli sendt ut av landet med Siv i regjering :-) 

 

Dette tror dere ikke på selv engang. 

--

Internasjonale konjunkturer, valutakurser, oljepriser og følgelig renta påvirker folk flest rett i lommeboka og både bil og båtmarked, men mest nysalget. 

 

Nå har bruktbåtprisene vært lave over mange år, samtidig varsles det renteoppganger for første gang på evigheter og boligprisene har flatet ut, og det har ingenting med hvem som har fått egen sjåfør og regjeringsbil å gjøre. Mao gullmarked for de som skal kjøpe bruktbåt, men ikke så kjekt om man skal selge uten å kjøpe i samme marked. 

Link to post
Share on other sites

On ‎4‎/‎30‎/‎2019 at 5:30 PM, bmwmaxi said:

Bruktbilmarkedet stiller i en klasse for seg, da ingen tør og bytte bil før man vet hva slags fremkomstmiddel man må ha om 5år for og tilfredsstille MDG/regjeringen. Smitter vel over på båt bruk snart.

 Nå er du rett og slett på feilspor! helt menigsløst å samenlikne bilmarkedet med båtmarkedet!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Over 10000 båter på finn i sesongen er da helt normalt! Det har det vært alle år siden jeg begynte å kikke på båt for ca 20 år siden. Så jeg vil si at dette er et normalår, verken mer eller mindre. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ser at f.eks. Nidelv 24 ligger fra ca 10' til 140', ganske bra forskjell i pris :)

 

Det er mange "greie" båter til ok pris, men mye med gammel motor som nok nærmer seg D-dagen.

 

Jeg har tenkt å teste ut min egen halv-seriøse påstand om at 80% av båt glede oppnås ved å eie en båt med overnattings mulighet. Resterende 20% er blant annet eierskap av isbit-maskin o.l. ?

 

Si gjerne fra om en Nidelv 24 med nyere motor og putetrekk er til salgs, baug propell skal jeg forsøke å klare meg uten denne gangen.

 

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...