Jump to content

Hva skjer med salget av brukte båter?


Martine29

Recommended Posts

Mouche skrev 1 time siden:

 

Men fortsatt klager folk på bensinprisene mens utgifter til vedlikehold og oppgradering av båten omtales i "båtpenger" som jo ikke er som andre penger og vel verdt det. For meg er en krone i utgift en krone i utgift så igjen lurer folk seg selv og finner det greiest å skylde på alle andre, ikke minst politikerne skal få skylda for det meste.

 

Drivstoff utgjør for de fleste en liten del av totalen. Men at alt annet koster penger er ikke et argument for å se bort fra denne utgiften. Det kommer på toppen av alt annet. Mange andre kostnader er også "verdibevarende" vedlikehold. Velger du f.eks å sette bort båtpussen og service så kjøper du deg bevist litt mer tid.. Å fylle til blodpriser på en marina kommer nok alltid til å irritere med, uansett hvor mye penger jeg har... :) 

 

I fjor fant jeg en bortgjemt bensinpumpe ved en slipp i Østfold, 14,5kr/literen, da blir jeg glad. I år har jeg ny båt med 400l Dieseltank, finner jeg en "bortgjemt" pumpe i år med båt diesel til rundt 11kr så vil nok gleden være uproporsjonal med  den faktiske gevinsten. Gleden over å finne en 500lapp i en gammel dressjakke er gjerne større enn sorgen ved å tape 5000kr på aksjer samme dagen. Så på noen områder velger jeg å være bevist urasjonell...:)

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 1 time siden:

Dette er jo en helt feil innfallsvinkel da mange ikke har valgt båt men sitter på gjerdet for å vurdere å velge båt og ser i den sammenheng på bl.a. driftskostnader.

 

Om du kjører 1500 nautiske mil på en sommersesong, ønsker god bokomfort og ser på f.eks. en Princess 50, 2003 modell med 2xVP D12 til 2,5 mill., samt en enkeltmotors Marex 370 2011 modell til samme pris der førstnevnte bruker 7 liter/nm og sistnevnte bruker 2,5 l/nm på lik marsjfart så har vel dette en viss betydning?

Dette er jo en god synliggjøring av en slik situasjon. Men hvis dieselprisene får folk til å velge Marexen, evt. en trawler med fortrengningsskrog som bruker enda mindre diesel, så har jo myndighetene kommet dit de vil...

 

Pinkvin skrev 1 time siden:

Å i det hele tatt kjøpe båt viser vel at økonomiske vurderinger ikke er noe en driver særlig mye med, sånn grovt sett.  

Sier mye rart du Pinkvin :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 10 timer siden:

Men når jeg betaler for varer eller tjenester her hjemme, så betaler jeg med norske kroner. Ikke prosent. Prosent er ikke gangbar valuta noe sted som jeg vet om!

 

Ja, du betaler for drivstoff med kroner, hva så? Da jeg kjøpte båten min, betalte jeg også for selve båten med kroner. Jeg tok sågar opp et lån i banken i kroner og dette lånet betaler jeg tilbake med renter i kroner. Når jeg betaler for båtplass, forsikring, service, opplag, vedlikehold og oppgraderinger, bruker jeg også kroner. Dermed er alle disse utgiftene direkte sammenlignbare og det spiller ingen rolle hvilken enhet man bruker i sammenligningen, men prosent er en godt egnet og mye brukt enhet for sammenligning.

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 12 timer siden:

Koster det f.eks. 3000 kr å fylle tanken min, så er det uinteressant for meg om det 1% eller 5% av båtens verdi. Det som er interessant er om det står 3000 kr på min konto når jeg putter kortet i automaten og om det er igjen nok penger til andre nødvendige utgifter etterpå. Gjør det ikke det, så er det et misforhold mellom inntektene og utgiftene i det livet jeg lever. 

 

Det er ikke bare drivstoffprisene som avgjør om du har nok penger til å fylle opp tanken på båten din. Absolutt alt annet du bruker eller tjener penger på er også av betydning, så hva er grunnen til dette ensidige fokuset på drivstoffprisene? Slik du argumenterer, kan du jo like gjerne si at frykt for økte matvarepriser påvirker valget av båt. For de fleste går jeg faktisk ut fra at matvareprisene har mer å si enn drivstoffprisene. Jeg og min familie bruker i hvert fall mye mer penger på mat enn på drivstoff. Så hvis spørsmålet er om jeg har nok penger på konto til å fylle opp tanken, er det definitivt ikke drivstoffprisene som er viktigst.

 

Faktisk er det ikke en gang båten og alle dens utgifter som har størst betydning for hvor mye penger som står på min bankkonto, den største utgiftsposten er boutgiftene. Båtutgiftene utgjør bare en brøkdel av mine totale utgifter. Drivstoffutgiftene utgjør bare en brøkdel av båtutgiftene. Og endringer i drivstoffpris utgjør bare en brøkdel av drivstoffutgiftene. Hvis jeg nå ser bort fra verditap, så bruker jeg rundt 15% av min nettoinntekt til å betale direkte utgifter tilknyttet båten. Av dette utgjør drivstoffutgiftene rundt 15%. Så hvis noen forteller meg at regjeringen har planer om å øke drivstoffprisene med 15%, så vil det for meg bety en økning i utgiftene på 15% av 15% av 15% av min nettoinntekt. Eller 0.3375% av min nettoinntekt. Dette slukes greit av den årlige lønnsveksten. Middels lønnsvekst ligger vel typisk rundt 10 ganger dette, så selv om regjeringen skulle øke drivstoffprisen med 15% hvert eneste år, vil jeg likevel stadig få råd til mer og mer drivstoff i overskuelig fremtid.

 

Til slutt vil jo drivstoffutgifter bli hovedutgiften for min del, men jeg tviler på at den regjeringen som kjører et slikt løp vil bli gjenvalgt tilstrekkelig mange ganger til at det går så langt. Vær forresten klar over at hvis politikerne skal øke drivstoffprisen med 15%, så vil det innebære en betydelig større relativ økning i drivstoffavgiftene som er det man må bruke for å styre drivstoffprisen politisk. Hvis dieselprisen er 12 kr/liter og du vil øke den med 15%, må du øke avgiftene med 1.8 kr/liter. Avgiftene inkludert mva utgjør da 4.0875 kr/liter i utgangspunktet og disse må da økes til 5.8875 kr/liter. Det er en avgiftsøkning på 44%.

Link to post
Share on other sites

@Stradivarius Det du siterer meg på er et tilsvar til en som var veldig opptatt av hva drivstoffutgiftene utgjorde i % av båtens verdi. Dette er for meg intetsigende tall. Fullt mulig å ha båt med lav verdi med høye drivstoffutgifter og motsatt.

 

Båt er for de fleste av oss fritid. Til min fritid og mine hobbyer bruker jeg av overskuddet av både penger og tid i mitt liv. Økonomi er forholdsvis forutsigbar som lønnsmottager med fast lønn. Mye av "finansieringen" av båtlivet mitt består i at jeg gjør vedlikehold, service og reparasjoner sel. Så langt har jeg ikke hatt behov for profesjonell hjelp, men har hatt anledning til å sette tilside penger så jeg har til å gå på en ganske solid smell. Skulle jeg derimot sette bort alt ved å lever båt til vedlikehold og vinteropplag uten å gjøre noe selv, så vil jeg være ute av stand til å finansiere drift av den båten jeg har i dag. Får ikke hjelpe at det tok fire kvelder å bytte belger og slanger på drevet, proffen hadde vel brukt 2-3 timer. Bonus i båtholdet er at jeg har båten hjemme og tilgang til den så fort det er litt ledig tid. 

 

Båt er en del av den totale private økonomien. Utgifter til eventuelt lån, usikkerhet ved eventuelle økninger av renter, havneleie, drivstoff, bolig, barn, bil, bompenger, hytte etc. er alt noe som inngår i totalen økonomien. Og dette avgjør hvor kostbar båt jeg kan kjøpe. Er det mange som har litt trang økonomi så blir det vanskelig å selge noe til høy pris, få eller ingen vil kjøpe båt til høy pris. Hvil man selge, så man ned til en pris kjøperne vil gi, eller som kjøper må man ned i størrelse, alder eller utstyr for å få det man ønsker seg.

 

Prosent er grei måte å angi noe på, men det må alltid ha en referanse for å ha noen mening. 10% av båtens verdi var ikke stort den gang jeg hadde 50 år gammel trebåt, derimot relativt mye med 2 år gammel daycruiser med innenbords diesel.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Okkaby skrev 46 minutter siden:

Anbefaler en gammel snekke med sabb diesel. Da trenger du ikke tenke på drivstoff økonomien. Har du ikke råd til de 20-40l diesel som går på sesongen, så har du ikke råd til båt:-)

 

Du må gjerne være nedlatende ifht de med ei gammal snekke med Sabb diesel. Men den gamle snekka og tilsvarende båter er den perfekte båten for veldig mange, om ikke de fleste.

 

Tipper de trives godt uten å tenke på hverken renter eller saldo etter fylling av tanken.

....

 

Drøfting av ilandsproblem dette. Hvor mange har problemer med at drivstoff koster 100 000,- eller 125 000,-  pr. sesong? Og hva har det å si for bruktbåtmarkedet, ingenting. De 25 000,- kan umulig ha noe å si i de prisklassene, med mindre en har kjøpt langt over evne, og det er høyst frivillig.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 2 minutter siden:

 

Du må gjerne være nedlatende ifht de med ei gammal snekke med Sabb diesel. Men den gamle snekka og tilsvarende båter er den perfekte båten for veldig mange, om ikke de fleste.

 

Tipper de trives godt uten å tenke på hverken renter eller saldo etter fylling av tanken.

 

Var ikke noe nedlatende ment. Har sjøl tøffet rundt med sabb i flere båter opp gjennom årene. Billig å driftsikker motor. Og ja for mange så er det nok helt rette båten.

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 3 timer siden:

@Stradivarius Det du siterer meg på er et tilsvar til en som var veldig opptatt av hva drivstoffutgiftene utgjorde i % av båtens verdi.

 

Det jeg kommenterte i innlegget ditt (som jeg opprinnelig siterte i sin helhet) var: "Hvor mye drivstoffutgiftene utgjør av totale kostnader er forholdsvis uinteressant." Du skrev riktig nok også at drivstoffutgiftene i prosent av båtens verdi spiller liten rolle, men det var ikke det jeg kommenterte. Jeg innledet mitt innlegg med. "Det er da ikke uinteressant hvor mye drivstoffutgiftene utgjør av totale kostnader," så det burde ikke være noen tvil om hva jeg siktet til.

 

Jeg er forøvrig helt enig med deg i at det ikke er spesielt interessant hva drivstoffutgiftene utgjør i prosent av båtens verdi. Vi later også til å være enige om at det er den totale økonomien som avgjør hva man har råd til, men da blir det faktisk omvendt av det du skrev. For dem som liker ordspill, kan jeg jo si det slik at hvor mye drivstoffutgiftene utgjør av totale kostnader er forholdsvis interessant, bokstavelig talt. Dvs. jo mer drivstoffutgiftene utgjør av totale kostnader, desto mer interessant er drivstoffprisen. Altså forholdsvis interessant, i motsetning til forholdsvis uinteressant. Hvis de eneste kostnadene man har er drivstoffutgifter, er drivstoffprisen 100% interessant. Hvis man ikke bruker noe drivstoff, er den 0% interessant.

Link to post
Share on other sites

Stradivarius skrev 42 minutter siden:

Det jeg kommenterte i innlegget ditt (som jeg opprinnelig siterte i sin helhet) var: "Hvor mye drivstoffutgiftene utgjør av totale kostnader er forholdsvis uinteressant.

OK. Upresist skrevet av meg. Var litt opphengt i prosent-regning der uten å få det frem.

Link to post
Share on other sites

 

Radical4 skrev On 7.5.2019 at 12.38:

 

Vi tenkte helt likt som deg. Med barnehage, bil og hus og alt annet av livets nødvendigheter, så valgte vi en båt deretter. Dyrt nok å drifte en 75 hk.  Men selvom det ikke ble den største båten og nyeste motoren i denne omgang, så har vi hatt mange flotte turer og skapt mye flotte opplevelser sammen! Og det er jo DET som er meningen med båtlivet. Og skulle det være trangt økonomisk, så trenger man ikke ut å kjøre hver dag. Man velger det litt selv. Båten er nedbetalt så den har jeg ikke utgifter på sånn sett. Jeg betaler 4000 for båtplass, 1000 for opplag, ca 2000 for service og klargjøring (gjør det selv) og ca 2500 i året i forsikring. Så har man drivstoff som på vår 17 fots daycruiser ligger på akkurat det en selv velger. Setter du av 10.000 kan du kjøre mye! Billigere enn sydentur ? opplever denne type båt som lettsolgte og holder verdien sin bra. 

Kan eg spørra kva båt og motor du endte opp med? 

For oss er det viktig med ein båt som gir enkelt båthold av økonomiske årsaker og av tidsmessige årsaker. Båtane eg ser på, ser ut til å verta solgt meget fort. Mindre bowriderar og daycruiserar i god stand som er fornuftig prisa, forsvinn "med ei gong". Har spesifikt sett på Skibsplast 500CL og Bella 500/512 Excel.  

 

Større båtar med større og gjerne eldre motorar ser ut til å liggja lenger

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Jens_P said:

@Stradivarius Det du siterer meg på er et tilsvar til en som var veldig opptatt av hva drivstoffutgiftene utgjorde i % av båtens verdi. Dette er for meg intetsigende tall. Fullt mulig å ha båt med lav verdi med høye drivstoffutgifter og motsatt.

 

Hvis du skal forsøksvis være "morsom" på andres bekostning så burde du i det minste ta deg bryet med å lese hva som faktisk er skrevet? Jeg har flere ganger etterspurt hva drivstoffutgiftene utgjør av de totale KOSTNADENE ved å ha en båt, men noterer at dette er et litt ubehagelig spørsmål på samme vis som verdifall heller ikke er interessant, men kanskje har en viss betydning når båten kjøpes for lånte penger og avdrag skal betales? Jeg mener at det burde være med i en vurdering selv om andre er av en annen opfatnign, dem om det, ikke mitt problem eller hodepine. Tror kanskje problemet er at enkelte her føler det litt ubehagelig å få utlevert i kroner og øre hva det hele faktisk reelt koster!

Link to post
Share on other sites

Tommy_H. skrev 1 time siden:

Vi solgte våres Viknes 1030 forrige helg.  Har hatt et verditap på 15% på over ni år. Fornøyd med det! :smiley: Båten ble avertert for salg fredagen, solgt lørdag formiddag.

 

Gratulerer med salget, @Tommy_H.. Vi hadde lignende erfaring i fjor August. Hintet om salg og kjøperen meldte seg på under en time. Litt større verditap enn deg, dog; nesten 20% på 9 år. Men, med det kostnadstemaet som diskuteres i denne tråden, så skulle jeg tro at en særdeles populær og strøken båt med én motor og aksel er "tryggere" å kjøpe enn en tilsvarende størrelse båt (Windy 37 GM HT) med to motorer og drev.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 1 time siden:

Hvis du skal forsøksvis være "morsom" på andres bekostning så burde du i det minste ta deg bryet med å lese hva som faktisk er skrevet?

Ikke forsøk på å være morsom på din bekostning, kun gitt uttrykk for mine meninger. Som ikke alltid sammenfaller med dine.

 

Sitat

Jeg har flere ganger etterspurt hva drivstoffutgiftene utgjør av de totale KOSTNADENE ved å ha en båt, ......

Finnes ikke noe fasitsvar på dette.

Fult mulig å ha kostbar båt med lavt drivstofforbruk, ref. seilbåter.

Også fult mulig å ha gammel sliten motorbåt med tørst V8 bensinmotor hvor man gjør alt vedlikehold selv, liggende i billig havn.

 

Sitat

.....  men noterer at dette er et litt ubehagelig spørsmål på samme vis som verdifall heller ikke er interessant, men kanskje har en viss betydning når båten kjøpes for lånte penger og avdrag skal betales?

Se på dette som et uttrykk for at mange ikke bryr seg om drivstoffutgiftene, de sørger bare for at de ligger godt innenfor rammene av hva de har økonomi til.

Verdifall interessere meg lite, jeg har ikke kjøpt båt som investering. Pengene som jeg kjøper båt for er i praksis borte, utilgjengelige i form av at de er bundet opp i materiell verdier. Verdier som ikke nødvendigvis kan realiseres i penger på kort tid og slett ikke til samme verdi som ved anskaffelse. I det segmentet min båt tilhører er prisutvikling ganske lik som for bil, verdien er mer enn halvert i løpet av 10 år. Og det er greit, jeg har tenkt å fortsette å ha denne båten i mange år til. Kan hende det er min siste båt. (Forrige båt gikk i arv, vi hadde den i 47 år over tre generasjoner! Solgt for 4 ganger innkjøpsprisen målt i kroner. Trekk fra utgiften til ny motor, gevinst null. Målt i kroner, ikke indeksregulert.) 

Lånefinansierer man båt, så har man dratt inn en usikkerhet i hva båthold koster. Alltid litt spennende når sentralbanksjefen skal holde tale.

 

Sitat

Jeg mener at det burde være med i en vurdering selv om andre er av en annen opfatnign, dem om det, ikke mitt problem eller hodepine. Tror kanskje problemet er at enkelte her føler det litt ubehagelig å få utlevert i kroner og øre hva det hele faktisk reelt koster!

Lykke kan ikke måles i penger sies det.

Lykkefølelse: Opplevelsen av velvære og ytre og indre harmoni kan knyttes til mange følelser og fenomener i livet. (Fra wikipedia.)

For mange er båt noe som utgjør en stor del av denne velværen og harmonien.

 

Tror veldig mange tenker at i båten er jeg/vi lykkelig/e og at båt koster det som det koster.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Tommy_H. said:

Vi solgte våres Viknes 1030 forrige helg.  Har hatt et verditap på 15% på over ni år. Fornøyd med det! :smiley: Båten ble avertert for salg fredagen, solgt lørdag formiddag.

1030-2 (1).jpg

 

Gratulerer med salget! Kjøpte du båten ny, eller et godt kjøp som bruktbåt?

 

Som en liten digresjon så annonserte jeg en tolv år gammel bil på lørdag og kjøper kom og hentet bilen på søndag så dreier seg ofte om riktig pris og god presentasjon.

Link to post
Share on other sites

Vår båt har ca 100 driftstimer årlig med snittforbruk på ca 10 liter i timen, noe som gir et årlig drivstoffforbruk på ca 1000 liter. Men bensinpriser rundt 15 kr literen så går det bensin for ca 15 000 i året. Kostnader for båten ellers er godt under 15 000, så her utgjør drivstoffkostnaden en klar overvekt av kostnadene, trolig rundt 60 %.  I en normal famileøkonomi der båtliv kommer på toppen av alt annet så har selvsagt dette en betydning. Jeg ser dog at det på båter i millionklassen kanskje ikke betyr like mye. 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 7 timer siden:

Jeg har flere ganger etterspurt hva drivstoffutgiftene utgjør av de totale KOSTNADENE ved å ha en båt, men noterer at dette er et litt ubehagelig spørsmål på samme vis som verdifall heller ikke er interessant, men kanskje har en viss betydning når båten kjøpes for lånte penger og avdrag skal betales? Jeg mener at det burde være med i en vurdering selv om andre er av en annen opfatnign, dem om det, ikke mitt problem eller hodepine. Tror kanskje problemet er at enkelte her føler det litt ubehagelig å få utlevert i kroner og øre hva det hele faktisk reelt koster!

 

Jeg er helt enig med deg i at både kapitalkostnader og verditap burde være med i en vurdering av hva det koster å ha båt, og det gjelder faktisk uavhengig av om man kjøper båten for lånte penger eller om man betaler alt kontant. Kjøpsprisen har uansett en kapitalkostnad som ofte kan være betydelig. Det samme gjelder forsåvidt også alle de løpende kostnadene, men kjøpsprisen gir en umiddelbar kapitalkostnad.

 

Men det kan virke som om noen her snakker litt forbi hverandre, for en ting er å regne ut hvor mye det faktisk koster å ha båt sammenlignet med å ikke ha båt. Noe ganske annet er å regne på hvor mye penger man har råd til å bruke på båt, og jeg oppfatter det som at det er dette Jens_P snakker om. Hvis man vurderer å kjøpe en gitt båt og man lurer på om man har råd til den, er det bare kjøpsprisen og de løpende kostnadene man er interessert i. Det spiller i utgangspunktet ingen rolle hvor mye man får for båten den dagen man selger den, om spørsmålet er hvorvidt man greier å betjene de løpende utgiftene underveis. Faktisk kan man argumentere med at stort verditap kan gjøre at du etterhvert sparer litt utgifter til forsikring.

 

Kapitalkostnaden kan det kanskje hende at noen ser bort fra, dersom de betaler båten kontant og alternativet ville vært å la pengene stå på en lønnskonto. Det finnes jo dem som ikke tenker så mye over pengeplasseringer. For disse vil kapitalkostnaden spille liten rolle. Men i utgangspunktet vil rasjonelle mennesker plassere pengene sine på en mer fornuftig måte, i det minste på en høyrentekonto (hvor man med dagens rentenivå kan få litt over 2% rente). Står valget mellom to båter hvor den ene båten koster 200 000 kroner mer enn den andre, burde kjøperen ta hensyn til at den dyre båten vil koste 4000 kroner mer i året i kapitalkostnader. Dette er litt forenklet, for hvis man skal være helt nøyaktig må man legge til skatt på renteinntekter om man kjøper den billige båten, og man må også ta hensyn til rentes rente-effekten.

 

Jeg vil presisere at disse betraktningene gjelder uavhengig av om man presser økonomien til bristepunktet eller om man vil han en buffer. Til syvende og sist handler det om å holde seg innenfor en grense man setter selv, uansett hvor man velger å sette den.

 

Helt til slutt vil jeg påpeke at det for mange ikke nødvendigvis er slik at båtholdet blir billigere gjennom egeninnsats. Tid er penger er det noe som heter, og noen har jo muligheten til å jobbe overtid og tjene mer penger dersom de har tid til det. Min erfaring er definitivt at jeg er langt mer effektiv på jobb enn når jeg holder på med et eller annet prosjekt i båten. Men det er ikke like morsomt, så det blir en vurdering hver enkelt må gjøre, men tiden man bruker er ikke nødvendigvis gratis.

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Stradivarius said:

 

Jeg er helt enig med deg i at både kapitalkostnader og verditap burde være med i en vurdering av hva det koster å ha båt, og det gjelder faktisk uavhengig av om man kjøper båten for lånte penger eller om man betaler alt kontant. Kjøpsprisen har uansett en kapitalkostnad som ofte kan være betydelig. Det samme gjelder forsåvidt også alle de løpende kostnadene, men kjøpsprisen gir en umiddelbar kapitalkostnad.

 

Men det kan virke som om noen her snakker litt forbi hverandre, for en ting er å regne ut hvor mye det faktisk koster å ha båt sammenlignet med å ikke ha båt. Noe ganske annet er å regne på hvor mye penger man har råd til å bruke på båt, og jeg oppfatter det som at det er dette Jens_P snakker om.

 

Å ha råd til det valget man gjør synes jeg uansett burde være en selvfølge og ser man kun enkelt på hva man tåler av løpende kostnader og ikke tar med verditap så er det helt greit for min del, men det er i mine øyne et ikke helt uvesentlig poeng å se på de totale kostnader ved å kjøpe/eie/drive en båt slik at man kan gjørre en rent økonomisk betraktning mht hva man alternativt kunne ha brukt pengene på. Vi har sett et meget godt eksempel her på at en fin båt av god størrelse raskt vil kunne koste 250.000 per år, hvert eneste år, og dette er etter skatten er betalt av ens inntekt. For de fleste ganske mye penger, og hvis man av og til i butikken vurder kjøtt, en bukse eller en toaster mht pris og nytteverdi (gjør vi ikke alle det innimellom?) så er det jo rart om ikke avgjørelser i 250.000 kroners klassen ikke er gjenstand for noen tanker mht prioriteringer og alternativer.

 

Men for all del; den enkelte skal få lov til å gjøre akkurat hva de vil, selvfølgelig.

Link to post
Share on other sites

Stradivarius skrev for 8 timer siden:

Men det kan virke som om noen her snakker litt forbi hverandre, for en ting er å regne ut hvor mye det faktisk koster å ha båt sammenlignet med å ikke ha båt. Noe ganske annet er å regne på hvor mye penger man har råd til å bruke på båt, og jeg oppfatter det som at det er dette Jens_P snakker om.

:thumbsup:

Det er viktig å ha oversikt over utgiftene og kunne vurdere om man har økonomi til å oppfylle drømmene, enten det er båt, bil, hus, hytte eller feriereise. Men det er også noe med å kunne senke skuldrene og ikke tenke på penger til en hver tid.

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 22 minutter siden:

:thumbsup:

Det er viktig å ha oversikt over utgiftene og kunne vurdere om man har økonomi til å oppfylle drømmene, enten det er båt, bil, hus, hytte eller feriereise. Men det er også noe med å kunne senke skuldrene og ikke tenke på penger til en hver tid.

 

Jeg skrev litt om nettopp dette i mine innlegg om båtkostnader:

 

"Nå var ikke mitt budskap at man må føre regnskap for alle båtutgifter når man har og bruker båt. Absolutt ikke.

Som den regnearkfreak jeg er, begynte jeg med det tidlig i båtlivet vårt. Men, jeg la bort disse regnearkene temmelig fort. Langt bort.

Poenget er å være innenfor sine egne økonomiske rammer med passe margin. Da har man handlingsrom og kan nyte den enorme inntektsiden som Brigg henviser til tidligere i tråden fullt ut".

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...