Jump to content

Hva skjer med salget av brukte båter?


Martine29

Recommended Posts

Cerberus skrev 28 minutter siden:

Skulle gjerne sett noen av desse omtalte '80 og 90 talls båter som  averteres for etter mitt syn latterlig lave priser' eg. Er akkurat noe for meg det

 

Jeg kikker etter Fairline 43/45 men synes ikke de har kommet ut for latterlig lave priser, og de få som har vært billig’ish har blitt solgt før man får bilder av de.

Link to post
Share on other sites

Meg? Har fulgt med de lenge nå og ser Stavanger Marinesenter har noen få de har solgt for 595.000-750.000,-. Det synes jeg er grisebillig. Så har du noen til rundt 950.000,- som ikke trenger og være noen upris. Så har du de som priser de til 1.3mill, det er høyt synes jeg. Er jeg helt på villspor? Utstyr og modell mtp hekkport har selvsagt mye og si

Redigert av OddArild (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I mine øyne får man veldig mye båt for pengene ved kjøp av kvalitetsbåter fra 80-90 tall med innenbordsmotor. Hva en båt egentlig er verdt kan jo diskuteres i evighet, men salgsverdien bestemmes jo av markedet, og siden det virker som om «alle» nå vil ha utenbordsmotor kan man gjøre gode kjøp om man går mot strømmen og har mulighet/lyst å skru litt selv. Også mange seilbåter fra 80-tallet mener jeg har lave salgspriser i forhold til bruksverdien. 

Link to post
Share on other sites

Havlengt skrev On 30.4.2019 at 23.59:

"Gammalt ræl og skjulte bomber.."

 

Eg har sett ein del nytt ræl og nymotens teknologi som ikkje held mål på sjøen og heller ikkje kjem til å vara i 20 år frå produksjonsdato.

Trur ikkje alderen på båt og motor har så mykje å seia. Kvalitet og rett teknologi derimot, - det er tidlaust!

 

Trur eg støttar deg der. Har ikkje sett so mykje kvalitetshevingar nei.

Link to post
Share on other sites

OddArild skrev for 3 timer siden:

Har fulgt med de lenge nå og ser Stavanger Marinesenter har noen få de har solgt for 595.000-750.000,-. Det synes jeg er grisebillig. Så har du noen til rundt 950.000,- som ikke trenger og være noen upris. Så har du de som priser de til 1.3mill, det er høyt synes jeg. 

Er bare litt nysgjerrig på hvordan markedet utvikler seg. Følger med på båter i denne størrelsen tilfelle det blir aktuelt å bytte. Når det gjelder båter som har såpass mange år på nakken som disse så vil jo tilstanden på båten ha veldig mye å si for hva den er verd også. Har inntrykk av at de billigbåtene som Stavanger Marinesenter averterer stort sett er båter som har gått i Middelhavet, er dårlig utstyrt, gjerne med mye gammelt utstyr, og er tildels lite vedlikeholdt. Sjeldent oppgradert og i tipp-topp stand. Og båter i denne størrelsen koster det mye penger å oppgradere til dagens standard. Så hvis man ser på et velholdt og oppgradert eksemplar her hjemme kan jeg godt forstå at prisen kan variere med flere hundre tusen. Men avstanden fra 600.000,- til 1,3 mill. var jo voldsom da!

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 2 minutter siden:

Er bare litt nysgjerrig på hvordan markedet utvikler seg. Følger med på båter i denne størrelsen tilfelle det blir aktuelt å bytte. Når det gjelder båter som har såpass mange år på nakken som disse så vil jo tilstanden på båten ha veldig mye å si for hva den er verd også. Har inntrykk av at de billigbåtene som Stavanger Marinesenter averterer stort sett er båter som har gått i Middelhavet, er dårlig utstyrt, gjerne med mye gammelt utstyr, og er tildels lite vedlikeholdt. Sjeldent oppgradert og i tipp-topp stand. Og båter i denne størrelsen koster det mye penger å oppgradere til dagens standard. Så hvis man ser på et velholdt og oppgradert eksemplar her hjemme kan jeg godt forstå at prisen kan variere med flere hundre tusen. Men avstanden fra 600.000,- til 1,3 mill. var jo voldsom da!

 

Det har du helt rett i, men for 700k som skiller de så kan du få gjort utrolig mye med en båt med lite utstyr fra middelhavet.

Jeg liker og fikse og mekke selv og hadde lyst på en rimelig slik båt, men de som har dukket opp har folk kjøpt usett før jeg har fått bilder av de. 

Så er det om du ønsker Cat eller Volvo motorene, 2 eller 3 lugarer pluss "mannskapslugar".

Jeg har 2 lugarer og dinette i båten jeg har idag, men ønsker og droppe dinette i neste balje og ha en til lugar heller pga barna.

Jeg var igrunn ute etter en med 4 lugarer og Volvo motorene, men har etter hvert hellet mer og mer over på Cat.

Har og sett etter en med en støysvak generator, de er det ikke mange av. ?

 

Link to post
Share on other sites

Etter at markedet har vært svært langt nede for båter som f.eks. Princess P50, V52 av nyere modeller i flere år er dette eksempler på båter som fikk fullt vann på mølla i fjor da dieselprisene var ok og været sensasjonelt bra, og alle objektene som ble lagt ut ble omsatt for høye priser.

 

Prisene gikk faktrisk opp med helt oppunder millionen for 2009-2010 modeller jamført med hva de ble solgt for året før. 

 

I dag er dette eksempler på båter som kan oppfattes som overprisede i det norske markedet. De som ligger ute for salg for øyeblikket ligger gjerne nærmere en million over tilsvarende båter i markedet i utlandet og det ser ut som at omsetningen av nevnte båter går betydelig tregere i år.

 

Azimut 47 fly av modell 2008-2010 var objekter som var kurant omsettelige 3-5 år tilbake. Nå ser det ut som at disse ikke er salgbar vare i det hele tatt i Norge, iallefall må de eksemplarene som har vært luftet i fjor og i år åpenbart ha vært helt feilprisede og skal mye lengre ned. Ser Italmarin har hele 3 stykk på lager, til salgs for kunder. Og de har ligget en stund.

 

Spørs om ikke flere og flere tar innover seg hvilken retning drivstoffprisene peker, spesielt for slike båter med 2 x 5-800 hk's motorer og straffer dem hardt i bruktmarkedet for tiden.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor mye utgjør drivstoffutgiftene av de totale kostnader ved å ha en slik båt når man tar med ALLE utgifter imklusive renter og avskrivninger/verdifall sånn omtrent? Mer enn 10%? Og hvis 10% er et riktig tall så vil jo 10% økning i prisen på drivstoff kun utgjøre 1% av de totale kostnadene?

Jeg tror at frykt for drivstoffpriser er kun psykologisk og ikke et reelt økonomisk problem/forklaring!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Du har nok veldig rett i det @Mouche :yesnod: For å synliggjøre det kan man jo se på regnskapet Bonus har lagt ut for sin båtdrift.

 

OddArild skrev for 4 timer siden:

Det har du helt rett i, men for 700k som skiller de så kan du få gjort utrolig mye med en båt med lite utstyr fra middelhavet.

Ja, det var det jeg tenkte. 700k mer (enn 600k) er jo et ekstremt eksempel. Men jeg holder på at en båt fort kan være verd 300k mer enn en annen av samme slag og årgang. Kronene går fort når man skal begynne å bytte alt som er slitent på en slik båt. I tillegg kommer all gratisjobbingen...

 

OddArild skrev for 4 timer siden:

Jeg var igrunn ute etter en med 4 lugarer og Volvo motorene, men har etter hvert hellet mer og mer over på Cat.

Nysgjerrig; hvorfor CAT?

 

OddArild skrev for 4 timer siden:

Har og sett etter en med en støysvak generator, de er det ikke mange av.

Generator kommer jo fort på 100k., så slike ting synliggjør jo effektivt hvorfor noen båter er verd mer enn andre. Støysvak generator er flott, men det er kanskje like greit å først som sist belage seg på å oppgradere med slike ønsker.

Link to post
Share on other sites

Mange båter som kommer ut om dagen, men inntrykket mitt er, som nevnt ovenfor ganske normalt. Ser at det ligger ca 5000 båter ute frem til slutten av mars for så å øke jevnt og trutt til en topp på ca 15000 i høysesongen. Så går det jevnt nedover igjen utover høsten..

 

Kommer også muligens i salgsmodus for Birchwooden etter ferien, men hva jeg skal sette som prisantydning for denne er jeg veldig usikker på, det er nok denne usikkerheten som preger mange av de som legger ut sine båter for salg og dermed blir det et stort sprang, tror jeg..

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Jeg solgte min etter to dager på finn, masse bilder, ryddig annonse, en pris som ikke er helt på jordet og ikke minst en velholdt båt gjør susen.

Hvis noen vet om en Baltic som ikke ligger på finn fra 05 med Yanmar og vinkelsofa så tar jeg imot PM.

Link to post
Share on other sites

Tror det meste blir solgt til rett pris, i hvertfall i lavere prisklasse. Solgte Hansviken i januar etter et par dager på Finn. Gode bilder, velholdt og ryddig båt kombinert med rett pris gir som oftest raskt salg om man ikke bor altfor usentralt til i Norge. 

Link to post
Share on other sites

Eg er på utkikk etter båt no. 

 

Det ser ut til at mindre båtar med påhengs som er i god stand og greit prisa går fort. Har oppretta varsel på finn på forskjellige modellar, og det er rett som det er at dei er solgt før eg rekk sjekka annonsa. Dette gjeld stort sett 10 - 20 år gamle båtar på 16 - 19 fot. 

Det ligg og ein del eldre båtar frå 70 of 80 talet i same storleik som eg tykkjer er prisa ganske stivt. 

 

Sånn sett tykkjer eg det ser ut som det er stor kjøparpågang. 

 

I tillegg kikar eg i ny og ne etter eldre (80 talet) Selby 27 og liknande for moro skuld. Desse vert ofte lagt ut for ein slikk og ingenting utan å verta solgt. Akkurat no ligg det 6 stk Selby 27 ute med prisar mellom 70 000kr og 180 000kr. 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 14 timer siden:

Hvor mye utgjør drivstoffutgiftene av de totale kostnader ved å ha en slik båt når man tar med ALLE utgifter imklusive renter og avskrivninger/verdifall sånn omtrent? Mer enn 10%? Og hvis 10% er et riktig tall så vil jo 10% økning i prisen på drivstoff kun utgjøre 1% av de totale kostnadene?

Jeg tror at frykt for drivstoffpriser er kun psykologisk og ikke et reelt økonomisk problem/forklaring!

 

4-5 tanker diesel på en båtsesong er ikke særlig mye. Men koster det 25 000 kr/tank så begynner det å dra avgårde. Og med 13-1500 hk kjører man heller ikke flere timer på en tank enn det naboen gjør med snekka si.

 

Verditapet vet man lite om før man realiserer et salg mens diesel, service og opplagskostnader må betales umiddelbart.

Link to post
Share on other sites

Hvis en literpris på eksempelvis 11 kroner er ok, men 13 kroner gjør at man ikke har råd til en slik båt/motorisering så er det min ringe påstand at man i utgangspunktet ikke har råd til å ha en slik båt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 15 timer siden:

Hvor mye utgjør drivstoffutgiftene av de totale kostnader ved å ha en slik båt når man tar med ALLE utgifter imklusive renter og avskrivninger/verdifall sånn omtrent?

Spørsmålet er kanskje heller hvor langt man strekker strikken ved kjøp. Er man på tålegrensen kan økte drivstoffpriser eller en større reparasjon være det som velter økonomien. Og båtgleden!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tilbud og etterspørsel (som har vært nevnt tidligere) er jo essensen her. Har fulgt med på finn.no siden tidenes morgen, spesielt på biler og båter, og når annonser blir resirkulert år etter år så skyldes dette a) man er kanskje ikke helt i salgsmodus eller b) man tar ikke innover seg at salgsobjektet er feilpriset ift etterspørselen.

 

Ser også at det finnes mange fine og godt oppgraderte eldre båter til salgs. Noen har tilogmed nesten nye motorer. Så er jo spørsmålet hvor mye man kan forvente seg at en slik investering tilbakebetaler seg. 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 4 timer siden:

Hvis en literpris på eksempelvis 11 kroner er ok, men 13 kroner gjør at man ikke har råd til en slik båt/motorisering så er det min ringe påstand at man i utgangspunktet ikke har råd til å ha en slik båt.

 

Dette er vel ikke snakk om å tyne strikken til å "ikke ha råd til". Men når faktorene summeres så kan det jo tenkes at de som vurderer båt i denne prisklassen enten havner ut med en nyere, mindre båt med en behagelig 350-400 hesters motorisering og forflytningskostnader på 1/3 av prisen for en 50-foting, eller f.eks. en hytte som begge har vesentlig lavere driftskostnader. Det er jo lansert forslag om å fjerne avgiftsfritaket på marinediesel og skjer dette så stiger prisen og brukskostnadene brått med 50%.

Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, Chiefengineer said:

 

Dette er vel ikke snakk om å tyne strikken til å "ikke ha råd til". Men når faktorene summeres så kan det jo tenkes at de som vurderer båt i denne prisklassen enten havner ut med en nyere, mindre båt med en behagelig 350-400 hesters motorisering og forflytningskostnader på 1/3 av prisen for en 50-foting, eller f.eks. en hytte som begge har vesentlig lavere driftskostnader. Det er jo lansert forslag om å fjerne avgiftsfritaket på marinediesel og skjer dette så stiger prisen og brukskostnadene brått med 50%.

Da går snekkene med 3L/t opp i pris, regner jeg med :D

Link to post
Share on other sites

7 minutes ago, Chiefengineer said:

Det er jo lansert forslag om å fjerne avgiftsfritaket på marinediesel og skjer dette så stiger prisen og brukskostnadene brått med 50%.

 

Hva koster diesel versus bensin der du fyller? Nå regner ikke jeg brukskostnader ved båtholdet til kun å være hva jeg legger igjen på en marina/bensinstasjon, men ser heller på totale kostnader for det er faktisk hva som skal ut av lommeboken direkte (eller indirekte via verditap osv). Nå har jeg etter noen år her på forumet lært meg at folks forhold til penger og båtbruk er "litt" annerledes enn hvordan man "normalt" tenker hva angår økonomi.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Jens_P said:

Spørsmålet er kanskje heller hvor langt man strekker strikken ved kjøp. Er man på tålegrensen .....

 

Hvis man kjøper båt og allerede er på tålegrensen så har man kjøpt noe man ikke egentlig har råd til for båt koster jo som vi har sett langt mere enn hva folk fleste er villig til å innrømme og derfor ble begrepet "båtpenger" innført og mange er de historier her mht hvordan man lurer sine ektefeller!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 6 minutter siden:

 

Hva koster diesel versus bensin der du fyller? Nå regner ikke jeg brukskostnader ved båtholdet til kun å være hva jeg legger igjen på en marina/bensinstasjon, men ser heller på totale kostnader for det er faktisk hva som skal ut av lommeboken direkte (eller indirekte via verditap osv). Nå har jeg etter noen år her på forumet lært meg at folks forhold til penger og båtbruk er "litt" annerledes enn hvordan man "normalt" tenker hva angår økonomi.

 

Om dieselprisene stiger kraftig så velger jeg å tro at dette påvirker også annenhandsverdien på de båtene som er høyest eksponert. Sammen med renteoppgang og en rekke andre faktorer. Det er bare slik det er. "Landeveisdiesel" ligger vel på ei krone under bensin på pumpa tenker jeg mens man fyller nok fint for 10 kr/l. om man bunkrer storbåt fra tankbil uten å være helt oppdatert på årets priser.

Link to post
Share on other sites

Har også inntrykk av at dieselprisen på en marina kun ligger et par kroner under bensinprisen så en økning i dieselprisen på 50% vil jo bety at diesel vil bli langt dyrere enn bensin hvilket burde indikere at så ikke vil kunne skje?

Er klar over at man kan få diesel til en helt annen pris hvis man skal fylle nok til å rekvirere sin egen tankbil, men da har man forhåpentligvis økonomi til å tåle det. Igjen, hvor mye utgjør utgiften til drivstoff når ALLE kostnader er inkludert inklusive et "normalt" verditap og renteutgifter. Vil tro at de felste vil innrømme at et visst verdifall må påregnes selv om du så langt har valgt å feie den biten under teppet!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...