Jump to content

Hva skjer med salget av brukte båter?


Martine29

Recommended Posts

Helt uten for tema for tråden:

Min samboer arbeider i omsorgsboliger hvor beboerne i all hovedsak er ikke-demente eldre som har mistet sin livsledsager. Felles for disse menneskene nå de ser tilbake på livet og snakker om "gamle dager" er at de snakker om opplevelsene de har hatt i livet. Solnedgangene de så fra akterdekket eller svaberget, grilling av selvfisket fisk, hvor bilen tok de hen på tur og hva de opplevde på turen, samlingene med familie på hytta, maten de spiste i et fremmed land. Ikke minst gleden av å gi opplevelser og minner til barnebarna. De ler av båtferien som ble tre uker i sammenhengende regn og får tårer i øynene når de minnes vinglasset de nøt sammen med sin elskede til en spektakulær solnedgang.

Ikke en av de er opptatt av hvor mye penger de har på bok, hvor mye hytta eller båten eller bilen eller reisen til et eksotisk sted kostet. Ingen snakker om hvor mye de fikk betalt når det ble solgt.

Dette har gitt meg et nytt perspektiv på livet og hvordan jeg vil leve!

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 6 minutter siden:

... de snakker om opplevelsene de har hatt i livet. Solnedgangene de så fra akterdekket eller svaberget, grilling av selvfisket fisk, hvor bilen tok de hen på tur og hva de opplevde på turen, samlingene med familie på hytta, maten de spiste i et fremmed land. Ikke minst gleden av å gi opplevelser og minner til barnebarna. De ler av båtferien som ble tre uker i sammenhengende regn og får tårer i øynene når de minnes vinglasset de nøt sammen med sin elskede til en spektakulær solnedgang.

Ikke en av de er opptatt av hvor mye penger de har på bok, hvor mye hytta eller båten eller bilen eller reisen til et eksotisk sted kostet. Ingen snakker om hvor mye de fikk betalt når det ble solgt.

 

Absolutt enig i disse betraktningene, @Jens_P. Minnene våre lever evig og er ubetalelige :thumbsup:

 

Men, kostnadene for et godt båtliv, både de forutsatte og de uforutsatte skal betales. Samtidig med hus, bil, nye sykler, mat og klær ++. Og, da er det vel greit å tilpasse sine totalkostnader til det man har å rutte med. Hvilket tilsier en viss oversikt over sin egen økonomi.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 3 timer siden:

Vi har sett et meget godt eksempel her på at en fin båt av god størrelse raskt vil kunne koste 250.000 per år, hvert eneste år, og dette er etter skatten er betalt av ens inntekt. For de fleste ganske mye penger, og hvis man av og til i butikken vurder kjøtt, en bukse eller en toaster mht pris og nytteverdi (gjør vi ikke alle det innimellom?) så er det jo rart om ikke avgjørelser i 250.000 kroners klassen ikke er gjenstand for noen tanker mht prioriteringer og alternativer.

 

Men for all del; den enkelte skal få lov til å gjøre akkurat hva de vil, selvfølgelig.

 

Denne summen er faktisk helt relevant å kalkulere med når alle kostnader er tatt medi betraktningen for en større/nyere fritidsbåt der inngangssummen ved kjøp er eksempelvis 3-3,5 millioner og båten eies over noen år. Bare forsikring, vinteropplag og andre faste kostnader utgjør fort 100 tkr før man i det hele tatt har vridd rundt nøkkelen og startet bruken i tilfelle man benytter seg av innendørs lagring. Som enkelte båter nærmest er avhengig av og som langt fra er noen ren "luksus" om man tenker å bevare den store investeringen sin godt gjennom mange år.  Så kommer oppgraderinger, verditap, diesel etc.

Link to post
Share on other sites

Skal forsøke å holde meg litt innenfor trådstarters tanker...

 

Vi har en tid vært på jakt etter "ny" båt. Som "de fleste" har man et begrenset budsjett man forsøker å finne en båt som passer innenfor. Etter tidligere å ha eid Storebro 34, Windy 800 og Rinker 312 var vi kommet til at det egentlig ikke var noen av disse som var idealbåten. Ønskelista var ikke så veldig lang; Aksling, relativ ny, noe fart ( hjem hvis det blir dårlig vær ), brede dollbord (to hunder) og velholdt. Det siste fordi jeg er litt lei av å renovere og heller ønsker å vedlikeholde (mer kos).

Valget ble for oss noe utradisjonelt. Snekke!!  En Nor Star 950 er inngått avtale om. God plass, akterkabin som vi egentlig ikke hadde lyst på, brede dollbord og alt utstyr vi ønsket oss. Men mest av alt; velholdt og dokumentert vedlikehold av kunnskapsrik selger. Noe opp i pris måtte vi, men vi valgte det istedet for å bruke mye penger på oppgraderinger.  Relativt forutsigbart båthold var viktig for oss. Vi gleder oss til å gå sammen med en sønn med en `84 Nidelv 24 og en sønn med en vadbåt fr 1950.

 

Vi så på mye!! Fra 120`og oppover. Aldri i nærheten av de båtene en del her inne snakker om. Stor båt med dobbel drevinstallasjon er vi kurert for! Og ja,- mange selgere har urealistiske forventninger, og båtene blir liggende.  Noen forsøker å være veldig tidlig ute, men å kjøpe eldre båt (80tallet) liggende på land...det gjør i alle fall ikke jeg. "Nyrenovert" motor fra 1980 er fremdeles fra 1980 selv om den har fått ny maling. Og nei, båten blir ikke en klassiker selv om den er gammel...

 

Her ligger litt av problemet for eiere som ønsker å selge eldre båter. Ny eier vil måtte investere til dels mye penger for å få båtene trygge og anvendelige. Krav til komfort har også endret seg (Portapottien holder ikke..) Ofte yngre potensielle kjøpere. Kunnskapen om å oppgradere, renovere, vedlikeholde en gammel båt med tilsvarende motor blir mindre og mindre vanlig. Leit, men det er slik det er. Vi som har holdt på en stund orker ikke flere prosjekter, vi vil nyte.  Mange går seg bort i håpløse prosjekter og mister gleden ved båt. 

 

Ønsker dere alle en fantastisk båtsommer! 

Link to post
Share on other sites

Mange av de eldre båtene på Finn har mye bruksverdi igjen, men oppgradering vedlikehold osv på utdaterte løsninger er dyrt. Båtliv er ikke hva det engang er, kravene til komfort er høyere og det koster penger. Man får derimot mye båtglede i mindre båter ala skjærgårdsjeep osv som er enkle og rimelige å holde. Vi har hatt alt fra 17-42 fot, og vil vel si at båtgleden var størst med de minste båtene. enkelt ingen bekymringer og mange flotte turer og opplevelser, når komforten er ofret så funker telt på en holme og. 

Tror mange yngre familier har det slik, eldre båter fra 80 tallet er rett og slett ikke attraktive lenger, prisen er lav men det er ikke nok kjøpere til de båtene, så kun de lavest prisede selges. 

Hvis man kan takle at båten ikke ser ut som ett "IKEA" rom så kan man per i dag få enormt med bruksverdi for en lav penge, men de fleste er ikke der.

 

De aller fleste som kommer inn i en alder nå der båtkjøp kan være aktuelt har ikke den praktiske kunnskapen som faktisk kreves for å holde en bobåt, dermed blir det for dyrt selv om man har råd til å kjøpe båten. 

 

Mitt soleklare råd for en ny potensiell båtfamilie ville vært og startet med en mindre nyere daycruiser eller lignende og sørget for at båtgleden for hele familien blir etablert. På denne måten får man erfaring og båt blir positivt, ikke at far sitter å skrur på båten mens resten av familien vil på tur. Få kone og familie engasjert før man hopper på noe større. La alle i familien lære seg å bruke båten.

Link to post
Share on other sites

Godt poeng, joern. 

 

Eg skulle gjerne brukt MYKJE tid på å fiksa ein gamal båt, VISS eg hadde hatt tid. Når eg ikkje har det vert gamal "klassikar" med "original/tidsriktig" utstyr eller motor uaktuelt. 

 

Samsundes ser det ut til at eg har alt for lite pengar å rutta med i båtmarknaden. Når det er annonsert "perfekt hyttebåt" som kostar 300k - 500kkr, er det meir enn eg ville hatt råd til å bruka på sjølve hytta. 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev On 9.5.2019 at 7.06:

Å ha råd til det valget man gjør synes jeg uansett burde være en selvfølge

 

Ja, det er en selvfølge at man velger en båt man har råd til, men det er ikke en selvfølge at man har råd til en gitt båt man vurderer å kjøpe før man har gjort den beregningen som beskrives over. Og i den beregningen inngår ikke verditap.

 

Sitat

ser man kun enkelt på hva man tåler av løpende kostnader og ikke tar med verditap så er det helt greit for min del, men det er i mine øyne et ikke helt uvesentlig poeng å se på de totale kostnader ved å kjøpe/eie/drive en båt slik at man kan gjørre en rent økonomisk betraktning mht hva man alternativt kunne ha brukt pengene på.

 

Verditap er et helt uvesentlig poeng i vurderingen av hvilken båt man har råd til, evt. om man har råd til en gitt båt eller ikke. Men hvis man lurer på hvor mange syden-turer man kunne tatt istedenfor å ha båt, er selvsagt verditap en viktig del av regnestykket. Men det forutsetter at man faktisk ser for seg reelle alternativer til å ha båt og det tror jeg ikke gjelder for alle.

 

Sitat

Vi har sett et meget godt eksempel her på at en fin båt av god størrelse raskt vil kunne koste 250.000 per år, hvert eneste år, og dette er etter skatten er betalt av ens inntekt. For de fleste ganske mye penger, og hvis man av og til i butikken vurder kjøtt, en bukse eller en toaster mht pris og nytteverdi (gjør vi ikke alle det innimellom?) så er det jo rart om ikke avgjørelser i 250.000 kroners klassen ikke er gjenstand for noen tanker mht prioriteringer og alternativer.

 

Jeg er enig i dette, men det er som sagt mange som er fast bestemt på å ha båt uansett, så lenge de har råd til det, rett og slett fordi de mener at båtlivet er en viktig del av livet deres som de ikke vil være foruten. Du kan godt fortelle folk at de kunne spart penger på å reise til Thailand en måned hvert år istedenfor å ha båt, men hvis de heller vil dra på båtferie i Norge enn å reise til Thailand (eller et annet sted), blir det ikke spesielt relevant. Det som kunne vært relevant, var å leie, evt. lease båt istedenfor å eie den selv, men så vidt jeg vet er det begrenset hva man kan leie og leasing av båt har jeg aldri hørt om.

 

Det er jo mange som kjøper seg ny bil fordi de har råd og ikke fordi det ligger noe lønnsomhet i det. Man hører om nye Tesla-eiere som er fornøyd med at de slipper bompenger, men hvis du punger ut 800 000 kroner, eller hva det koster, for å spare noen hundrelapper i bompenger, har du bommet med beregningene dine (og du betaler således "bom - penger" fordi du har bommet). Hvis man ser på kapitalkostnaden av innkjøpsprisen, verdifall og løpende utgifter til forsikring, service osv. viser det seg at mange hadde kommet mye bedre ut ved å ikke kjøpe bil, men heller kjøre kollektivt, ta taxi og/eller leie bil når situasjonen tilsier det. Men veldig mange tenker at egen bil skal de ha uansett og vurderer ikke alternativene. Nå finnes det riktig nok mange som trenger bil fordi det ikke finnes alternativer der de bor, men det er også en del bileiere som kunne klart seg uten og spart penger på det. Men det er det er en stor praktisk fordel å ha sin egen bil tilgjengelig i garasjen absolutt når som helst.

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Stradivarius said:

 

Ja, det er en selvfølge at man velger en båt man har råd til, men det er ikke en selvfølge at man har råd til en gitt båt man vurderer å kjøpe før man har gjort den beregningen som beskrives over. Og i den beregningen inngår ikke verditap.

 

Verditap er et helt uvesentlig poeng i vurderingen av hvilken båt man har råd til, evt. om man har råd til en gitt båt eller ikke.

 

 

I mine øyne en svært kortsiktig tenkning for det kommer en dag da båten ikke lenger har noen verdi for eier, eller svært liten verdi, og da har man ikke penger til å erstatte denne med noe man ønsker, eller "trenger". Skjer dette før man ønsker å gi opp båtlivet eller har falt fra, ja da står man uten båt og uten penger. Litt som hvordan ende opp med en liten formue? Starte med en stor!

 

Sparer man hundrelapper i bompenger så forsvarer det selvfølgelig ikke kjøp av elbil, men for mange er det faktisk snakk om titusener i TILLEGG har man langt lavere driftsutgifter (energi, service, reparasjoner osv), ingen årsavgift, billigere parkering og rett til bruk av kollektivfeltet samt den klimatiske fordelen en elbil har så her ser du ikke på helheten på noe sett eller vis.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig har verditapet noe å si. Når jeg nå vurderer båtkjøp til flere hundre tusen, vil det for meg som for de fleste, være nødvendig å finansiere en del med lån. Jeg vil da hvertfall ha en nedbetalingsplan som tilsvarer verditapet, slik at gjelden ikke overstiger verdien den dagen båten skal selges. Da må jo verditapet vurderes ifm kjøpet.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev On 12.5.2019 at 17.52:

I mine øyne en svært kortsiktig tenkning for det kommer en dag da båten ikke lenger har noen verdi for eier, eller svært liten verdi, og da har man ikke penger til å erstatte denne med noe man ønsker, eller "trenger". Skjer dette før man ønsker å gi opp båtlivet eller har falt fra, ja da står man uten båt og uten penger. Litt som hvordan ende opp med en liten formue? Starte med en stor!

 

Ja, hvis man vurderer hvilken båt man har råd til, kan det være en kortsiktig og det er i så fall hele poenget med en slik betraktning. Det er like fullt en vurdering som ikke omfatter verditap. Hvorvidt båten min er verdt 300 000 kroner eller 600 000 kroner i dag, har ingen ting å si for hvorvidt jeg har råd til å beholde den eller ikke. Verditapet ville hatt betydning for hva annet jeg ville hatt råd til hvis jeg solgte båten nå, men det er en annen sak som for mange ikke er aktuell overhodet. Noen vil beholde båten så lenge at verdiendringen vil ha flatet ut lenge før et eventuelt salg. Jeg vil f.eks. tro at Lars H, som har hatt den samme båten i rundt 30 år, ikke har trengt å bekymre seg for verditapet i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Stradivarius skrev for 7 timer siden:

... Hvorvidt båten min er verdt 300 000 kroner eller 600 000 kroner i dag, har ingen ting å si for hvorvidt jeg har råd til å beholde den eller ikke. Verditapet ville hatt betydning for hva annet jeg ville hatt råd til hvis jeg solgte båten nå, men det er en annen sak som for mange ikke er aktuell overhodet....

 

Nja, jeg er både prinsipielt og av egen erfaring uenig i at verdifall eller avskrivning ikke er interessant for å bedømme om du har råd til å ha en aktuell båt eller ikke.

Underveis, mens du har båten, er det selvfølgelig ingen forskjell i likviditet om båten har (kommer til å ha) et stort eller lite verdifall. Dette merker du jo ikke før den dagen du selger båten. Kortsiktig likviditet bestemmer selvfølgelig om du har råd til å ha båten eller ikke. Mens du har den.

Men, jeg skulle jo tro at de fleste av oss også er interessert i en overordnet vurdering av sin egen verdi / formue situasjon og utvikling. Ihvertfall for båter av en viss størrelse eller verdi. For ev. å ha økonomi til å bytte båt når det blir aktuelt. Eller ha råd til å gjøre andre aktiviteter om man selger og ikke kjøper ny båt (som oss).

Vi merket selvfølgelig ingen ting til verdifallet på vår siste båt de ni årene vi hadde den. Men, jeg er ufattelig glad for at vi valgte en båt uten et ekstremt stort verditap den dagen vi solgte og pengene kom på konto. Virkelig!

Link to post
Share on other sites

Heldigvis er folk uenige her.

Noen er opptatt av kapitalkost og renter, noen ikke. 

Noen opptatt av verdifall, noen ikke.

Noen har kunnskap til å kunne utføre utbedringer og vedlikehold selv, noen ikke. 

Noen har tid å bruke på vedlikehold, noen ikke. 

Får håpe det fortsetter slik, også i fremtiden. Med det så blir det fortsatt folk som ønsker å kjøpe nye båter, og noen som ønsker å kjøpe eldre båter. 

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev for 2 timer siden:

Nja, jeg er både prinsipielt og av egen erfaring uenig i at verdifall eller avskrivning ikke er interessant for å bedømme om du har råd til å ha en aktuell båt eller ikke.

Underveis, mens du har båten, er det selvfølgelig ingen forskjell i likviditet om båten har (kommer til å ha) et stort eller lite verdifall. Dette merker du jo ikke før den dagen du selger båten. Kortsiktig likviditet bestemmer selvfølgelig om du har råd til å ha båten eller ikke. Mens du har den.

Men, jeg skulle jo tro at de fleste av oss også er interessert i en overordnet vurdering av sin egen verdi / formue situasjon og utvikling. Ihvertfall for båter av en viss størrelse eller verdi. For ev. å ha økonomi til å bytte båt når det blir aktuelt. Eller ha råd til å gjøre andre aktiviteter om man selger og ikke kjøper ny båt (som oss).

 

Jeg sier ikke at verdifall ikke er interessant, det er selvsagt en del (ofte en stor del) av totalkostnaden. Men det har ingen ting å si for om man har råd til å beholde båten. De tingene du nevner om å bytte båt eller selge båten for å gjøre andre ting faller derfor ikke inn under det jeg uttaler meg om.

 

Jeg har aldri påstått at det ikke er interessant å vurdere totalkostnaden ved å ha båt. Tvert imot! Men jeg registrerte at enkelte andre her snakket forbi hverandre fordi noen (Jens_P, for eksempel) var opptatt av hva de hadde råd til (til det punkt at drivstoffkostnadene potensielt kunne bli utslagsgivende), mens andre (både Mouche og jeg selv) har påpekt at drivkostnadene, og i hvert fall endringer i drivstoffpris, nærmest er en ubetydelig del av totalkostnaden ved å ha båt når man sammenligner det med alle de andre kostnadene som følger med båtholdet. (Jeg uttaler meg da generelt, og innser selvsagt at det kan finnes båter, f.eks. eldre båter med store bensinmotorer, hvor drivstoffkostnaden er dominerende om man kjører båten tilstrekkelig mye og tilstrekkelig fort.)

 

Da jeg kjøpte båten min, vurderte jeg begge deler. Jeg var naturligvis inneforstått med at den dagen jeg skal selge båten, vil jeg få betydelig mindre igjen for den enn jeg betalte da jeg kjøpte den. Jeg hadde ingen konkrete planer for hvor lenge jeg skulle ha båten og jeg visste ikke hvor stort verdifallet ville bli, men jeg valgte å ta den kostnaden for å få de opplevelsene båtlivet gir. I tillegg gjorde jeg noen overslag for å etablere hvor mye det kom til å koste meg i årlige utgifter å ha båten og sammenlignet dette med hva jeg hadde av inntekter og øvrige kostnader for å forsikre meg om at jeg hadde råd til å kjøpe, holde og bruke båten og hvor mye jeg hadde å gå på økonomisk. Jeg vil tro at dette er en vurdering mange båteiere gjør, og prisfall inngår ikke i en slik vurdering fordi den ikke er relevant.

 

Hvis jeg selger båten min i dag, vil jeg få et inntrykk av hvor stort det årlige verdifallet har vært i gjennomsnitt. Men dette verdifallet har neppe vært lineært. Båten faller mest i pris i begynnelsen, altså betydelig mer enn gjennomsnittet, og så faller den gradvis mindre i verdi fra år til år. Hvis jeg hadde regnet på prisfallet i løpet av det første året og tatt denne med i betraktningen av hva jeg hadde råd til, ville jeg antakelig kommet frem til at kostnaden var for stor det første året til at jeg kunne kjøpe denne båten, av likviditetsmessige hensyn. Hvis båten f.eks. faller 100 000 kroner i verdi det første året,  er ikke det en kostnad man må ha råd til å dekke der og da. Det første året jeg eide båten, hadde ikke jeg 100 000 kroner til overs, for å si det sånn.

 

I tillegg er det selvsagt lurt å tenke enda lenger og vurdere hva som skjer den dagen man ikke skal ha båten lenger. Da er prisfallet høyst relevant, men dette er en annen vurdering. Det er ikke for å kverulere at jeg påpeker dette, men hvis man blander kortene, fører det lett til at man snakker forbi hverandre. Spørsmålene: "Har jeg råd til denne båten?" og "Har jeg råd til å en leilighet i Spania om jeg selger båten?" er to forskjellige spørsmål. Og svarene på disse to ulike spørsmålene må baseres på to ulike vurderinger, hvor båtens prisfall bare inngår i den ene av dem.

Link to post
Share on other sites

Stradivarius skrev for 2 timer siden:

... Jeg sier ikke at verdifall ikke er interessant, det er selvsagt en del (ofte en stor del) av totalkostnaden. Men det har ingen ting å si for om man har råd til å beholde båten. De tingene du nevner om å bytte båt eller selge båten for å gjøre andre ting faller derfor ikke inn under det jeg uttaler meg om ...

Verden er ikke svart/hvit (heldigvis). Vi er nok temmelig enige, @Stradivarius    :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev for 5 timer siden:

Heldigvis er folk uenige her.

Noen er opptatt av kapitalkost og renter, noen ikke. 

Noen opptatt av verdifall, noen ikke.

Noen har kunnskap til å kunne utføre utbedringer og vedlikehold selv, noen ikke. 

Noen har tid å bruke på vedlikehold, noen ikke. 

Får håpe det fortsetter slik, også i fremtiden. Med det så blir det fortsatt folk som ønsker å kjøpe nye båter, og noen som ønsker å kjøpe eldre båter. 

Yepp, kunne ikke være mer enig.

Link to post
Share on other sites

Det er vel nesten en forutsetning at folk har, eller skal ha, forkjellige meninger for ellers ville det jo ikke ha vært noe fungerende marked så akkurat den saken er grei. Det er heller ikke en absolutt at man taper penger ved et salg for har solgt flere brukte båter med fortjeneste, båter som har vært kjøpt som bruktbåter, men av moderat størrelse og pris. Når det gjelder båter som er egnet som feriehjem for familien er det nok noe lengre mellom båtene som har vært solgt med fortjeneste.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har hatt båten liggende ute en uke nå. Over 6000 klikk, 600 har klikket 2 til 5 ggr, og 30 har vært innom over 5ggr. 

86 har lagt den til som favoritt. Men få henvendelser enda, går stort sett på bytte.

 

Men man får smøre seg litt med tålmodighet, de fleste som skal kjøpe er nok, som oss, avhengig av salg først..

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

@Gew77, jeg er skyldig i min del av din statistikk... ? Har tittet på båten i alle fall 2 ganger. Har lyst på en slik helårs hytte på sjøen, men har ikke penger til det ennå. Fin båt.

 

Heldigvis trenger du bare en virkelig interessert og som har pengene klare for å få solgt.  Får du to av disse og budkrig eller i det minste slipper pruting så er det jo ennå bedre. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg blir stadig forundret over hvor ofte noen bytter båt. For dem blir selvfølgelig verditap og salgsverdi relevant. Jeg synes det ofte virker som et veldig hesblesende jag etter noe nytt.

 

Personlig har jeg hatt et helt annet utgangspunkt da jeg anskaffet båt. Innkjøpsverdien ser jeg på som en engangsutgift, akkurat som når jeg kjøper et møbel eller en ny PC. For jeg regner ikke med at jeg noengang kommer til å selge båten. Båten og jeg skal følge hverandre livet ut. Det gir meg derfor også stor glede å oppgradere og stelle med båten at jeg ikke behøver å tenke lønnsomhet på noe av det jeg gjør.

 

Og dersom båten noengang skulle bli solgt, er det ikke fordi jeg skal ha båt igjen . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
NilsPils skrev 20 minutter siden:

Det gir meg derfor også stor glede å oppgradere og stelle med båten at jeg ikke behøver å tenke lønnsomhet på noe av det jeg gjør.

 

 

Samme her.

 

Verste er å "delvis eie" noe fordi en må ta hensyn til potensiell salgsverdi en gang i fremtiden.... gjelder både båter og biler, hytta, huset osv. Ting med litt verdi. 

 

Alltid deilig når en kan "gi slipp" på det åket. Når gjelda er gjort opp, verdien så lav, eller en kan ta seg råd til å bruke ting som man selv ønsker å uten å hensynta potensiell salgs/restverdi en gang i fremtiden. 

Link to post
Share on other sites

Jeg støtter, Nils Pils 

Jeg har kjøpt en båt, den er litt for stor og litt for gammel (22 år nå). Jeg har brukt masse penger på oppgraderinger (instrumenter blant annet) og kommer nok til å bruke mye mere. I løpet av min eiertid som jeg tenker kan bli 20 år blir det nok nye seil et par ganger ny sprayhood og kalesje, ny motor kanskje, ser at jeg kommer til å skaffe meg en Baugpropell også. Og jeg kjøpte en båt man ikke treffer over alt (viktig det også for meg).

Dette passer meg utmerket og jeg trives like godt med vedlikehold som med seiling. For meg er båt og utstyr litt forbruk. Båten har den verdien den har og kan bidra til noe annet om helsen svikter eller kona gjør mytteri. Utover det så er jeg mest opptatt av å glede meg over å bruke de tingene jeg har.  Men selvfølgelig, jeg drar på båter i sjøen og sikler på ny Dehler, men ender vel med å kjøpe en printer for å lage nye dekaler isteden. Så blir båten litt bedre til neste sesong...

Redigert av Too Much
Skrivefeil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott at mange har funnet den båten de ikke skal kvitte seg med:thumbsup:

Jeg er nok ikke i den gruppen, mulig jeg havner der til slutt, men fremdeles er vi ikke i mål..

 

Har vært veldig glad i de båtene vi har hatt og den vi har, men behovet endrer seg jo med årene og man ser løsninger man ønsker seg.

 

Men prosessen med salg av båt, er ikke favorittgeskjeften kjenner jeg. Spesielt når man lider av en relativ stor porsjon utålmodighet:lol:

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...