Jump to content

Hva skjer med salget av brukte båter?


Martine29

Recommended Posts

Tok en titt på annonsen din nå. Uten at jeg vet noe om båten vil jeg si at det framstår som en meget ærlig annonse, og jeg ønsker deg lykke til med salget. Men alderen tatt i betraktning, og ikke minst at motorene er like gamle(?), tror jeg nok du må en smule ned i pris for å få napp. Båten ser veldig flott ut, men den har jo et design som ligger et par knepp tilbake i tid. Det betyr jo ingenting for kvaliteten, men det sier noe om hvilke kjøpere som er potensielle og hva som er alternativene. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det er helt forferdelig å selge båt. Enig der. 

 

Solgte nylig en 21 fots sjark. Dum som jeg var la jeg den ut på Facebook først. Det resulterte jo selvfølgelig i ca 50 chattebobler som ville ha flere bilder, fortelle meg at jeg selger gammel mannskjit, spørre om jeg har båt krybbe til den, bytteforslag i båter som ikke går å fiske fra i det hele tatt, alt i alt mye bortkastet tid på telefonen. 

 

Så la jeg den ut på finn, og da ble det napp relativt fort. Kjøper dukket opp og alt gikk som avtalt. Men han skulle bruke den til kommersielt fiske, og det virka for meg som fritidsmarkedet er noe mettet ja (ref Facebook chat) Og at folk ikke betaler mer enn de må. 

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 33 minutter siden:

Det er helt forferdelig å selge båt. Enig der. 

 

Solgte nylig en 21 fots sjark. Dum som jeg var la jeg den ut på Facebook først. Det resulterte jo selvfølgelig i ca 50 chattebobler som ville ha flere bilder, fortelle meg at jeg selger gammel mannskjit, spørre om jeg har båt krybbe til den, bytteforslag i båter som ikke går å fiske fra i det hele tatt, alt i alt mye bortkastet tid på telefonen. 

 

Så la jeg den ut på finn, og da ble det napp relativt fort. Kjøper dukket opp og alt gikk som avtalt. Men han skulle bruke den til kommersielt fiske, og det virka for meg som fritidsmarkedet er noe mettet ja (ref Facebook chat) Og at folk ikke betaler mer enn de må. 

Jeg er nok en av de som maser en del etter bilder. 

Videre ser jeg på dette som besparelse av tid både for selger og meg som kjøper.

Man kan fort slippe en visning med god bilder. I den forstand at man får en bekreftelse på om det er dette man ser etter som kjøper. 

 

Gjengangeren et at  selgere har tatt så dårlige bilder at de heller kunne latt være eller så få at man skulle tro de måtte fremkalles.

De verste annonsene jeg har sett er hvor det selges for båter over 1mill og det er tatt 4 elendige bilder. 

 

Så enkelt som det er å knipse bilder i dag, kan jeg ikke forstå at det finnes slike elendige annonse i 2019:giggle:

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, det er sant det. Og når jeg først la den ut kun på face var det jo greit å sende noen bilder og mer info. Det roet seg litt når finn annonsen kom. 

 

Men det stoppet ikke helt, og folk fortsatte. hva de ville ha bilde av, var det fåtallet som nevnte. Bare det var flere bilder. :giggle:

 

Men klart det blir jo sjeldent for mange bilder. Så konklusjonen er at neste gang skal det ikke spares på verken info eller bilder. 

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 9 minutter siden:

Joda, det er sant det. Og når jeg først la den ut kun på face var det jo greit å sende noen bilder og mer info. Det roet seg litt når finn annonsen kom. 

 

Men det stoppet ikke helt, og folk fortsatte. hva de ville ha bilde av, var det fåtallet som nevnte. Bare det var flere bilder. :giggle:

 

Men klart det blir jo sjeldent for mange bilder. Så konklusjonen er at neste gang skal det ikke spares på verken info eller bilder. 

Jeg ser på det jeg skrev over at det kunne se ut som jeg siktet til ditt salg(at jeg maset på deg) . Tenkte mer generelt, men det skjønte du nok :smiley:

 

 

Link to post
Share on other sites

Har fulgt markedet for "nyere" seilbåter i prisklassen 100.000 opp til 200/250.000, har lagt til side (merket) rundt femten båter i løpet av året og av disse er ti solgt mens andre annonser har gått ut på dato uten at jeg vet om de har blitt solgt, eller ikke.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Solgte nett einTarga 27.Dette var ein båt fra1993,så den hadde nok ikkje alderen med seg.Båten var i sers god stand for alderen med bare 1300t på telleren,rimlig godt utstyrt.Hadde over 10000 visninger 88 som hadde lagra annonsen.Låg lenge som rimligste på finn.Solgte godt under prisanntydning.Vil annta kjøper er godt fornøyd :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vi vurderte bytte av båt nå i høst. La båten ut for salg for å se om det var noe interesse. Lå vel ute i ca 14 dager, men ingen som tok kontakt. Kan se ut som bruktmarkedet er litt vanskelig nå, det er mye usikkerhet rundt økonomi i media, og bankene er mindre villige til å låne ut kroner. Rentene har også steget, og det gjør at lysten på mer lån går ned. Vi har jo en eldre båt, kjøper må ha interesse for å fikse litt vist den skal være til glede. Den interessen er mer og mer skjelden i dag. Mange orker ikke, og finner ikke glede i å pleie en eldre båt. De ønsker å nyte....men ikke yte. 

Link to post
Share on other sites

Har lagt ut maks antall bilder, og forsøkt å gi et innblikk i hvordan balja ser ut. Samt forsøkt å vært ærlig i annonsen. Kanskje litt for ærlig mtp interessen? Men synes det er greit å gi potensielle kjøpere et så reelt bilde av virkeligheten som mulig. Men det er kanskje et dårlig marked nå og spesielt på høsten. Er glad vi ikke må selge for enhver pris, da vi har stor glede av skuta. Men vi drømmer om å bo i båt, og da må vi litt opp i str med to tenåringer på lasset?

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Gew77 skrev for 3 timer siden:

Noen flere med erfaringer med salg denne høsten? Ser ut som vi med eldre større båter sliter noe. Har fått mange henvendelser, og hatt noen visninger, men ikke noe napp enda. Kun bytteforslag i hyttetomter mm. 175 har lagret annonsen og jeg har satt ned prisen..

Markedet er ikke godt for eldre båter, tror jeg. Erfarte det selv i sommer. Annonserte flere ganger, og gikk ned i pris. Til slutt kom det en fra Danmark som var interessert, og han kjøpte båten. Han fikk billig båt, kronekursen tatt i betraktning! Vet ikke om det kan være en idé å annonsere utover Norges grenser? Han som kjøpte min, fant den på Finn.no, så det er godt mulig at de som er interessert følger med der. 

Nå er jeg på jakt etter båt i 30 -33 fot størrelse omtrent. Vil helst ha båt med fast aksling, bakvegg og flybridge. Er ikke mye å velge i for tiden. Ikke i innenfor mitt budsjett, ihvertfall. Funderer litt på f.eks Riviera 925, men er bare båter som er langt over det jeg vil betale.

Link to post
Share on other sites

Solgte nettopp en  19 fots RIB, var grei interesse på den. Men jeg var litt rask på avtrekkeren, og tok ett lavt bud. Men den var fra 1991, så greit å få den vekk.

 

Det blir en helt ny Terhi 440 med en 6 hester på som erstatter. Det er en grei liten sak for oss, til å ro med og putre rundt i nærområdet for å bade og fiske litt :) 

Link to post
Share on other sites

snekkerbod skrev for 14 timer siden:

Hva tror dere om markedet for skjærgårdsjeeper ca 17-18 fot i prisklassen 150’ - 200’ ? Hva vil dere si om gjennomsnittlig liggetid på finn før de blir solgt?

 

Kurante båter av anerkjent fabrikat og i god stand selges greit forutsatt riktig priset etter det jeg har kunnet se. Hvordan man skal mene noe om liggetid på finn har jeg ingen anelse om.

 

Er du kjøper, eller selger, og i så fall av hva?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 6 timer siden:

 

Kurante båter av anerkjent fabrikat og i god stand selges greit forutsatt riktig priset etter det jeg har kunnet se. Hvordan man skal mene noe om liggetid på finn har jeg ingen anelse om.

 

Er du kjøper, eller selger, og i så fall av hva?


Er kjøper. Skjærgårdsjeep, ca 17 fot. Mellom 100 og 150 hk. Pris 150k - 200k. Tror ikke jeg kjøper før tidlig vår, men de variantene jeg har sett på priser seg i et bredt spenn. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Vi solgte vår Nimbus nå i høst, måtte ca 10-15 prosent ned på annonsert pris, men sånn fungerer markedet. 

Men med nytt gjeldsregister på plass, høyere rente, økt ledighet og svakere økonomiske utsikter neste år, tror jeg prisene på brukte båter som er dyre i drift/vedlikehold kommer til å gå ned. Det er en trend å være mer økonomisk/forbruke mindre, det ser du bare på at folk sparer med en noen gang, både av penger og forbruksvarer.  Motorbåter med singel motor av solide merker, holder seg litt bedre, men når det blir litt trangere tider i Norge, slår det hardt ut i båtmarkedet. Da tenker jeg særlig på motorbåter over 1 mill.

Link to post
Share on other sites

"Torsdag (i dag) la Nav frem den nye arbeidsmarkedsprognosen. Den viser at etter tre år med nedgang venter Nav at ledigheten målt i andel av arbeidsstyrken vil holde seg på et stabilt, lavt nivå frem til 2021.

Som andel av arbeidsstyrken vil den registrerte arbeidsledigheten holde seg stabil på 2,2 prosent i 2020 og 2021."

 

Det skulle vel heller borge for lavere rente enn høyere rente? Jeg ser ingen grunn til at det skal bli noen særlig endring i dette markedet til neste år.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

snekkerbod skrev On 4.10.2019 at 18.46:

Hva tror dere om markedet for skjærgårdsjeeper ca 17-18 fot i prisklassen 150’ - 200’ ? Hva vil dere si om gjennomsnittlig liggetid på finn før de blir solgt?

Er selv selger å prøver å selge nesten flunkende ny skjærgårdsjeep i øvre grad av din prisklasse. Virker å være moderat med interesse for relativt dyre, nesten nye skjærgårdsjeeper selv om kjøper gjør et godt kjøp om han har lyst på akkurat denne båt- og motorkombinasjon. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hytte, båt og annen "luksus" er alltid det som ryker først når folk lukter dårlige tider. 

 

Reel ledighet har vi vel ikke sett i Norge siden midten av 90- tallet. Vi har lagt under 5% i snart 25 år nå. Statistikken til NAV viser naturlig friksjon i tilpasninger mellom tilgjengelig arbeidskraft og hvilken arbeidskraft som er etterspurt, pluss utenforskap i form av grupper som står mer eller mindre permanent utenfor arbeid. En variasjon mellom 3 eller 5% ledighet er ikke mye å tolke i noen retning. 

 

Langt større problem ifht verdiskapning for bedrifter i Norge er mangelen på arbeidskraft med nødvendig kompetanse. 

-----

Og egentlig spiller det meste liten rolle. Lukter folk dårlige tider så kjøper de ikke den dyre båten i år, eller neste år, de venter, kjøper en mindre båt eller lar være. Resultatet er det samme, prisene faller. 

 

Men samtidig kan båter i lavere prisklasser få ett oppsving. Når en dropper den dyre båten så har en jo mange penger til å kjøpe den billige :-) 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 13 minutter siden:

Ikke så overraskende om det ikke er særlig interesse for skjærgårdsjeep nå om dagen hvertfall. Ikke mange som tenker på det på denne årstiden, tenker jeg.

Neida, det er ikke beste årstiden. Men det er relavtivt mange som er båtbrukere hele året her ute på øyene, og det koster lite å ta vare på båten frem til våren. Men når det er sagt så har jeg alltid gjort de beste kjøpene sen høst/vinter, så det er nok i stor grad kjøpers marked.

Link to post
Share on other sites

Vel, Nav sine vurderinger ville jeg ikke lagt for mye vekt på, de henger etter. I dag kom SSB  med nye tall, ledigheten øker. Men det er ikke den største bremsen i båtmarkedet, det er tilgangen på kreditt som vil være bremsen nå. Mange ønsker seg litt større båt, og mange bytter oppover med å legge litt ekstra lån på boligen osv. Det er blitt betydelig strammere å få lån etter det nye gjeldsregisteret er kommet på plass, ikke for de rikeste, men for vanlig folk, med boliglån, billån, et kredittkort osv.... Båtmarkedet er avhengig av at det blir kjøpt og solgt båter i alle prisklasser, jeg tror viljen og mulighetene for større båt er blitt trangere for hvermannsen, dermed kan det se ut som vi vil få synkende priser på brukte båter over millionen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Vis emner ut fra nøkkelord:

    Utvalgte emner:
     Båtrelaterte nyheter i media
     Dagens Finn, spesielle båtannonser
     Denne helgen går turen til......
     Hva har du gjort med båten i dag?
     Hvor er dette?
     Seil regatta på nett
     Status på svenskekysten
     Youtube, båtrelaterte filmer

  • Statistikk

    • Antall medlemmer
      96 340
×
×
  • Create New...