Jump to content

Solbris gikk på grunn i 4 knop! Skaden ble ille!


Chilli Solbris

Recommended Posts

Ida Marie III skrev 1 time siden:

Jeg fikk er kraftig avvik på min gps for noen dager siden...

Aner ikke årsaken...restartet kartplotter  et par ganger...likevel stort avvik.. 

Tror det varte drøyt 15 min...

Men det var helt åpenbart, bortimot 1 nm vekke...

Kan ikke huske å ha opplevd noe slikt før...

 

Ja, jeg har opplevd det samme! GPS og radar var ikke i nærheten av å være enig dagen før!??

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 1 time siden:

Når 10 meter til den ene eller andre siden betyr grunnstøting, ser jeg ikke på posisjonen på plotteren, men på kart og terreng.

 

Lars H. skrev 1 time siden:

 

Men det er vel slik en navigerer, etter kart og terreng selv med mange ganger 10m margin? Så kryssjekker en med hvor plotteren viser at båten er.

 

Jeg stoler ikke på plotteren. Den angir sånn ca hvor jeg er. Peilinger og radar samt bruk av kart for plotting viser meg nøyaktig hvor jeg er!

Dette er farvann jeg ferdes i hele tiden. Og det er vel i de farvann det smeller oftest!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev 1 time siden:

Har overlay fra radar? 

 

Kjipt opplevelse.  Men dette ordner seg ?

Ja, jeg har radar overlay og kan derfor se avviket på kartet. Ellers bruker jeg faktisk aldri overlay. En skjerm for radar og en for kart. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Da var vi på land på Skjæløy Slipp! Dyktig kar med trucken! Og et løfteåk som var så bredt at det ikje var særlig press på skuta! Veldig bra!???

 

Nå skal det syrevaskes!???

 

C4948BEC-EA4E-47F9-BF12-9FD1EA3D7DE0.jpeg.a24377932a2d3f2f0f406e056092d4b7.jpeg

 

7BBA84DA-F26A-4B8F-86F8-AD8E416DEB89.jpeg.8e1954af40dc81861e8301a2271d66a0.jpeg

 

5E5896BC-26E5-4EAB-B010-CDB78DBC56B3.jpeg.f2e6537fde534f5d3610d1ecf3dd3969.jpeg

 

3582FC5C-C4A6-4DD1-B5B0-EC1079377190.jpeg.d5084c6e3ad3dce08f43979424b12b35.jpeg

 

1699AEDE-F545-4184-AEC1-48F8B1CD5EE1.jpeg.d9735a1d035bff6a0791e0c0a16814c8.jpeg

 

F7D25041-3DDF-4E55-B959-58971290006C.jpeg.9bd7124faa99dfaf7d1248e69e3bbcfd.jpeg

 

FE73B1B4-D763-4E47-B5F5-FC6D70DA53C2.jpeg.84abe69b02a665d9e63b0c1d223d577b.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

D

Gullfisk skrev 1 minutt siden:

I første øyekast trodde jeg det var tømmerklype??

 

Det har vært en tømmerklo som er kappet og fått sveiset på åk.

Veldig bra system og veldig mye bedre enn de som bruker gaffeltruck.

Disse kan jo snus rundt i tillegg så det fungerer utroig smidig.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 1 minutt siden:

I første øyekast trodde jeg det var tømmerklype??

 

Det trodde jeg også. Men denna var helt rå!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 3 minutter siden:

Det har vært en tømmerklo som er kappet og fått sveiset på åk.

Veldig bra system og veldig mye bedre enn de som bruker gaffeltruck.

Disse kan jo snus rundt i tillegg så det fungerer utroig smidig.

 

Ja, den imponerte virkelig! Og mine 16 tonn var ingenting???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev 12 minutter siden:

 

Ja, den imponerte virkelig! Og mine 16 tonn var ingenting???

 

Det som blir mer spennende nå er jo reparasjonen av skroget og hvor store skadene er når du får åpnet opp.

Håper det ikke er så omfattende som det kan se ut.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Hei Erikda.

Bra du fikk den opp, var innom Engelsviken i dag og så du lå ute.

 

Da ser du nok stålhaugen min også ligge på land , venter på litt varme slik at jeg kan få på Maraton på undersiden 

bare flekking men det må bli varmt nok 

 

Regner med at vi tar en prat når du nå ligger på land. 

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

jeb skrev for 1 time siden:

Hei Erikda.

Bra du fikk den opp, var innom Engelsviken i dag og så du lå ute.

 

Da ser du nok stålhaugen min også ligge på land , venter på litt varme slik at jeg kan få på Maraton på undersiden 

bare flekking men det må bli varmt nok 

 

Regner med at vi tar en prat når du nå ligger på land. 

 

Har sett en flott stålbåt @jeb! Så den kan umulig være stålhaug!???

Vi snakkes helt sikkert. ???

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev for 5 timer siden:

Og det er bare å gå løs med syrevask ja ser jeg. Denne båten vil gjenoppstå som en perle. Lykke til??

Skal syrevaskes ja!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Mulligan skrev for 7 timer siden:

Husk på ZOC. De fleste kart er ZOC B.

 

Jeg har gått over slepesporet både på padda og på plotteren og jeg fatter ikke at jeg har smelt på. Når skuta er på vannet igjen blir det å kjøre vært igjen og finne stedet! Dog fra jolla!???

Hva er ZOC? Zone of confidence? Hvor B er soner av en gitt størrelse?

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 8 timer siden:

... Hva er ZOC? Zone of confidence? Hvor B er soner av en gitt størrelse?

 

Kartgrunnlaget vil for mange områder være basert på sjømålingsdata hvor posisjonsnøyaktigheten er dårligere enn det som i dag er mulig ved bruk av moderne posisjoneringssystemer. I en ENC er datakvaliteten for hydrografiske data angitt i kvalitetssoner (Zones of Confidence) hvor kvaliteten er vurdert ut fra tre faktorer; posisjonsnøyaktighet, nøyaktighet i dybde og dekningsgrad av havbunnen.

ZOC-diagrammet forteller om kvaliteten på dybdedataene i de forskjellige områdene, og tar for seg fem kvalitetskategorier (A1 til D).

Fram til høsten 2013 ble hovedsakelig kategoriene B og C benyttet for norske kystfarvann ut fra følgende klassifisering: 
ENC-er med kildedata fra eldre sjømåling (før ca. 1950) er gitt ZOC-verdi C, mens ENC-er med kildedata fra sjømåling yngre enn ca. 1950 er gitt ZOC-verdi B.

Fra 1. januar 2014 blir områder som er målt med multistråleekkolodd og som ellers tilfredsstiller kravene angitt med kategoriene A1 eller A2. Avgrensningen for de forskjellige soner blir lagt til kartdataene slik at man til enhver tid kan se på skjermen hvilken sone man er i.

Navigatører må vise stor forsiktighet ved anvendelse av (D)GPS og elektroniske sjøkart i områder med gamle sjømålingsdata, da nøyaktighet og fullstendighet i dybdeangivelser ikke er i samsvar med moderne standard.

For øvrig bør navigatørene sørge for at navigeringen til enhver tid foregår med gode marginer og i samsvar med forsvarlig navigasjonsmessig praksis.

For fullstendig beskrivelse henvises det til publikasjonen S57 IHO Transfer Standard for Digital Hydrographic Data

 

ZOC.jpg.59283e6da9b94eb1e75c0bc252aced66.jpg

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 10 timer siden:

Hva er ZOC? Zone of confidence? Hvor B er soner av en gitt størrelse?

Ganske riktig. ZOC er Zone Of Confidence. Størrelser er vist over. Det er overordnet at man sjekker bakgrunnsdata i et elektronisk kart før man bruker det slik at man vet hvilken nøyaktighet man kan forvente. Er kartet produsert etter IHO sine retningslinjer kan man se det ved at dybdekoter ikke er vist. Det er også viktig at man sjekker hvilken skala kartet er kompilert i. Dersom man har et kart i skala 1:200000 og zoomer det ned til å vise et utsnitt på 500 m og gir seg til å finnavigere på det går det garantert galt.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 3 timer siden:

Hei. Nå må du komme med en oppdatering? Har vært ute med båten på Tønsbergtur i helgen så har ikke fått fulgt medm men nå så det ut som det var lagt i ny glassfiber og reparert?

 

Det er lagt på ny glassfiber! Jeg har ikke vært her siden torsdag. Så det må ha skjedd etter det! Er spent på å få snakke med dens om har reparert så langt! Må nok på noe mer ja! Men vi får se i morgen!

Babord baug

CF0A1D76-8E41-4B1F-8C61-47796C8DF4BD.jpeg.855a7be777d04c7dea13a7189025ff38.jpeg

 

Babord baug

E9259F36-750F-4F01-A18B-22FEE86B4E62.jpeg.4ae6a41abb4a6968ac35280ff7132b27.jpeg

 

Baug

749F26DF-6222-41E8-BC7E-31B508E2EA98.jpeg.5c07007dc3840b3d0c5ef82481ddb60d.jpeg

 

Styrbord baug

EAF77A24-C82C-4D6C-B4C8-C8B5B93B4608.jpeg.c365456108748e9b0494cf4e32af7b86.jpeg

 

Babord side midt under

27FBADDB-C69A-46A1-86E5-E842825FE32F.jpeg.a8d8fba07ffe5cc182757ce6fc4f571f.jpeg

 

Midt under

CCC7E177-EAFE-41C6-87C3-30A49AC4F329.jpeg.3507b4a371e7d88bb067d85f54121559.jpeg

 

Midt under styrbord side

966A736D-5C6D-457F-B08C-5874BFFBF557.jpeg.24cccbe48fc6ae4492a6a133d0df11e6.jpeg

996AE42B-F417-4712-A16D-0ADDA0C90216.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...