Jump to content

Solbris gikk på grunn i 4 knop! Skaden ble ille!


Chilli Solbris

Recommended Posts

Vel, det finnes to typer båtførere! De som har vert på grunn og de som skal på grunn! Nå ja, får ta med en kategori til! Og de som går grunn igjen!

4 knop! Umerket grunne. Jo! Det var det! Riktignok i farvann som krever varsomhet. Derfor 4 knop! Det smalt godt gett! Så da ble det en rur til Engelsviken Slipp.....

 

C37C2E20-D95D-47DC-AF31-BEDEB4DDB40D.jpeg.340bd5175c586806fde3ed8666c108e6.jpeg

Styrbord baug

 

D04762F5-591D-4CBB-9F6B-3D14D6F6EFCD.jpeg.774a1fd9a033fd36c06b86a09a7f5484.jpeg

Babord baug

 

EC6C0496-E0B7-441E-86CB-3FFCE291201E.jpeg.27e220d84def0f9b0bc6d318dbee97d8.jpeg

Midt under

 

096DF801-E82F-4578-B75C-D5F56034FD6A.jpeg.a6f656c5d341dac5506533dc60fad475.jpeg

Midt under

 

070807B5-3CDC-41E4-90F4-1ABBF1524941.jpeg.0419e3123b0a8e020000d75214514e0a.jpeg

Har jaggu fått med meg litt tau også

 

D20E2E87-6042-467F-96DC-DE349CA1CC65.jpeg.3ab809becd78e490ade529d4c5b1f7d0.jpeg

Og ødelagt propell

 

79033FBC-BC59-4E45-BCDC-7D09BA2247D6.jpeg.f8061d60de906283ed90a3408ef79469.jpeg

 

049DE22E-CAA6-4F76-8240-9F09B0EDB126.jpeg.f40aca96eb4e5c3089d1e4e6965e18a9.jpeg

 

Så det er ikke farta som gjelder!???

Redigert av Erikda
Rettet skrivefeil (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Oioioi, det der var ikke bra :worry: Håper det ikke blir problemer med å få forsikringen til å dekke skadene. Si fra hvis du trenger en håndsrekning! Kan ellers anbefale å kontakte Knut v Slevikkilen Båtbyggeri for slike skader.

 

Men hva gjør du nå, du kan jo ikke sjøsette igjen med de skadene? Du må vel enten reparere, eller reparere midlertidig til du kommer opp igjen. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Huffda! Dette ser stygt ut! Noe jeg alltid har vært redd for: Å gå på grunn!

Derfor monterte jeg EchoPilot, foroverseende ekkolodd (sonar). Der ser jeg 200 meter fremover og 100 meter ned, i en vinkel fremover. Bildet oppdateres flere ganger i sekundet (og ikke som andre, som kan være så trege at du ikke ser skjæret før det smeller...) Er vel verd pengene!

Anbefales!

 

Se: https://echopilot.com/products/fls-2d/

 

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Uff, smalt godt det der ja! Overasket over skadene, spesielt i baugen. Men så er det jo ikke akkurat en liten og lett båt da.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Så uheldig kan en altså være. Akkurat rette dybde for knusnings skade. Desverre er det få båter som har noe særlig glassprosent å skryte av i kjølen.  Fort for at den da tåler mindre når man kjøre over ei steinrøys med den høye vekta på båten.  15 tonn eller???

 

Dette var leit @Erikda  men som den positive karen du er blir dette bare en ny utfordring å få reparert fort og greit. 

Om jeg kan bidra med noe er det bare å ta kontakt. 

 

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

jeb skrev for 5 timer siden:

Oi da var det mørke kjøring  

Midt på lyse dagen @jeb!???

 

Steini skrev for 5 timer siden:

Off, nei da var ikkje kjekkt. Men det er nok desverre slikt som kan skje den beste.

Håper det ikkje blir alt for dyrt, og at du får vakre Solbris på sjøen igjen om ikkje alt for lenge.

Lykke til, og god betring til Solbris. 

Tusen takk for støtte @Steini! Forsikringen dekker heldigvis dette!???

 

Komodo skrev for 5 timer siden:

Oioioi, det der var ikke bra :worry: Håper det ikke blir problemer med å få forsikringen til å dekke skadene. Si fra hvis du trenger en håndsrekning! Kan ellers anbefale å kontakte Knut v Slevikkilen Båtbyggeri for slike skader.

 

Men hva gjør du nå, du kan jo ikke sjøsette igjen med de skadene? Du må vel enten reparere, eller reparere midlertidig til du kommer opp igjen. 

Forsikringen tar dette! Og koordinatene er sendt inn! Takker så veldig for tilbudet @Komodo???. Tenkte jeg skulle høre med Knut om pris på renovering fra vannlinja og opp!??

 

Gullfisk skrev for 5 timer siden:

oooffff! Det så mye ut. Har du ikke fått vann inn gjennom dette? Du kjørte vel dit for egen maskin.

Har ikke vanninntrengning @Gullfisk! Kjørte for egen maskin ja, gikk på babord motor. 

 

Marwin skrev for 5 timer siden:

Huffda! Dette ser stygt ut! Noe jeg alltid har vært redd for: Å gå på grunn!

Derfor monterte jeg EchoPilot, foroverseende ekkolodd (sonar). Der ser jeg 200 meter fremover og 100 meter ned, i en vinkel fremover. Bildet oppdateres flere ganger i sekundet (og ikke som andre, som kan være så trege at du ikke ser skjæret før det smeller...) Er vel verd pengene!

Anbefales!

 

Se: https://echopilot.com/products/fls-2d/

 

Den der skal sjekkes ut @Marwin??

 

 

Kenneth 81 skrev for 4 timer siden:

Uff, smalt godt det der ja! Overasket over skadene, spesielt i baugen. Men så er det jo ikke akkurat en liten og lett båt da.

Smalt ikke så mye @Kenneth 81. Så jeg er litt overrasket over omfanget!

 

Sahara skrev for 4 timer siden:

Så hele båten klatret over skjæret..? Må ha truffet rimelig «perfekt» med dybden på grunnen i forhold til båten. Litt grunnere så hadde det bel blitt full bråstopp 

Ja @Sahara! Klatret over mot babord. 

 

Knude skrev for 3 timer siden:

Så uheldig kan en altså være. Akkurat rette dybde for knusnings skade. Desverre er det få båter som har noe særlig glassprosent å skryte av i kjølen.  Fort for at den da tåler mindre når man kjøre over ei steinrøys med den høye vekta på båten.  15 tonn eller???

 

Dette var leit @Erikda  men som den positive karen du er blir dette bare en ny utfordring å få reparert fort og greit. 

Om jeg kan bidra med noe er det bare å ta kontakt. 

 

Knude

Ja @Knude, eller 16 tonn tenker jeg. Blir spennende å pusse ned dette. Tenkte å bruke vinkelsliper med grov sliperondell. Hva tenker du om det? Takker så mye for at jeg kan spørre deg til råds!!!???

 

Bonus skrev for 2 timer siden:

Usj da, @Erikda, det var kjedelig! Håper det ordner seg fort. Si fra om du trenger en hånd :flag_bp:

Tusen takk @Bonus kan nok tenkes at du må til pers!!!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev 18 minutter siden:

Tenkte å bruke vinkelsliper med grov sliperondell. Hva tenker du om det?

Funker gull det ;-)
Bruk skikkelig maske noe svineri å få innabords ellers ikke bra på huden heller klør jo ikke i det hele tatt :giggle:

Annbefales noe lignende https://www.globaltools.no/sikkerhetsutstyr/verneutstyr/aandedrettsvern/helmaske-gvs-elipse-p3-rd

 

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Kjedelige greier nå rett før sommeren. Skikkelig skade ser det også ut til å være.

 

Erikda skrev 15 minutter siden:

Og koordinatene er sendt inn!

 

Det hadde vært gull om du kunne legge ut disse til oss slik at vi kan få merket disse i kartet. 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Marwin skrev for 7 timer siden:

Huffda! Dette ser stygt ut! Noe jeg alltid har vært redd for: Å gå på grunn!

Derfor monterte jeg EchoPilot, foroverseende ekkolodd (sonar). Der ser jeg 200 meter fremover og 100 meter ned, i en vinkel fremover. Bildet oppdateres flere ganger i sekundet (og ikke som andre, som kan være så trege at du ikke ser skjæret før det smeller...) Er vel verd pengene!

Anbefales!

 

Se: https://echopilot.com/products/fls-2d/

 

 

Interessant!

 

Hvor mye betalte du for den? Hvordan monteres giveren? @Marwin

Link to post
Share on other sites

Husker ikke helt jotto.

Den første sto i den forrige båten (Shetland 20 fot,) da jeg kjøpte den, og kostet vel 3-4 tusen. Den var det feil på, så jeg sendte den til fabrikken i UK, og de reparerte den nesten gratis. Den spiller fortsatt, sier ny eier :-)

 

Den andre (oppgradert versjon) monterte jeg i Viknesen for to år siden, og kostet ca 7-8 båtpenger (hvis jeg ikke husker feil.... Maritim har den visst i dag til nedsatt pris. 4 båtpenger: Løp-og -kjøp!

Se: https://www.maritim.no/echopilot-echopilot-2d-instrument-for?gclid=EAIaIQobChMI-fD6vZGB4gIVjE0YCh1yQACuEAsYAiABEgLaQPD_BwE

(Den finnes i flere utgaver, også som 'blackbox)

Den fungerer dårlig over 8 knop, men da har jeg heller ikke bruk for den! Fra 0 til 5-6 knop er den uunværlig hvis du går i ureint og ukjent farvann! Jeg har sneket meg inn på steder der ingen burde gå vha EchoPiloten. Den ser neppe små fisk, men jeg har sett tette stimer av sild og makrell på 50 - 60 meters hold.

Montasje: Kun gjennomgående transduser. Ca 2" hull i skroget nær kjølen, midt i båten. Armaturen er et rør, hvor transduseren settes ned i. (Den kan taes ut og røret tettes med medfølgende skrulokk. Svært praktisk for den som drar båten opp på henger og rullene kan ta borti transduseren. Ombord i Viknes er ikke dette nødvendig, for  den settes på slipp eller heises opp.)

Konklusjon: Med 3 navigatorer og EchoPilot har jeg et forklaringsproblem hvis jeg går på grunn!

(Fikk kranglet til meg lavere forsikringspremien pga den... ???

Mere info på https://baatplassen.no/i/search/?&q=EchoPilot&search_and_or=or

 

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Veldig irriterende og dumt @Erikda. Har vært på grunn et par ganger selv med gamlebåten og følelsen er helt forferdelig. Til all lykke ser det jo ut til å være bøtbart ?

 

Lykke til med reparasjon! Tror ikke det er mye jeg kan bidra med men håper uansett du snart er tilbake på bølgene. 

 

Bor du på land nå da? Er vel ikke helt ukomplisert å bo i båten liggende på slip vil jeg tro. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Kjedelig, håper det ordner seg, og at sesongen kommer i gang igjen. Hadde en del berøring i mine yngre dager, men med dyrere båter i voksen alder sitter jeg stort sett med plotter og iPad kart foran meg, to «avhengige» kart. Men hvis dette var umerket så hjelper jo det lite...? Du har ikke er kart shot av området, interessant å se hvordan kartet ser ut der...

Link to post
Share on other sites

Marwin skrev for 2 timer siden:

Husker ikke helt jotto.

Den første sto i den forrige båten (Shetland 20 fot,) da jeg kjøpte den, og kostet vel 3-4 tusen. Den var det feil på, så jeg sendte den til fabrikken i UK, og de reparerte den nesten gratis. Den spiller fortsatt, sier ny eier :-)

 

Den andre (oppgradert versjon) monterte jeg i Viknesen for to år siden, og kostet ca 7-8 båtpenger (hvis jeg ikke husker feil.... Maritim har den visst i dag til nedsatt pris. 4 båtpenger: Løp-og -kjøp!

Se: https://www.maritim.no/echopilot-echopilot-2d-instrument-for?gclid=EAIaIQobChMI-fD6vZGB4gIVjE0YCh1yQACuEAsYAiABEgLaQPD_BwE

(Den finnes i flere utgaver, også som 'blackbox)

Den fungerer dårlig over 8 knop, men da har jeg heller ikke bruk for den! Fra 0 til 5-6 knop er den uunværlig hvis du går i ureint og ukjent farvann! Jeg har sneket meg inn på steder der ingen burde gå vha EchoPiloten. Den ser neppe små fisk, men jeg har sett tette stimer av sild og makrell på 50 - 60 meters hold.

Montasje: Kun gjennomgående transduser. Ca 2" hull i skroget nær kjølen, midt i båten. Armaturen er et rør, hvor transduseren settes ned i. (Den kan taes ut og røret tettes med medfølgende skrulokk. Svært praktisk for den som drar båten opp på henger og rullene kan ta borti transduseren. Ombord i Viknes er ikke dette nødvendig, for  den settes på slipp eller heises opp.)

Konklusjon: Med 3 navigatorer og EchoPilot har jeg et forklaringsproblem hvis jeg går på grunn!

(Fikk kranglet til meg lavere forsikringspremien pga den... ???

Mere info på https://baatplassen.no/i/search/?&q=EchoPilot&search_and_or=or

 

 

Takk for info, jeg vil ha en sånn!! ?

Link to post
Share on other sites

Jo grovt slipeverktøy er riktig. Jeg hadde laget reperasjonen ganske stor. Tipper at den er ganske tykk i laminatet. Viktigst for denne reperasjonen er å trappe av ganske langt fra skaden for å fordele spenning mellom gammelt og nytt laminat. Om du ser laminatoppbygging ( csm-  sydde matter eller,eller så er det lurt at dette følges ved oppbygging av laminat. Vedheftsprøve for å bestemme resin er viktig. Kanskje vinylester er best ? Du skal ha fagmann for selve reperasjonen ?  

Noen vil hevde uttørking av laminat. Fjern alt som er knust og skadet uten å slipe helt igjennom om ikke det er lett å komme til på innsiden.  Da er behovet for tørk borte og reperasjonen kan utføres. 

 

Så flink som du er til å dokumentere hva som gjøres blir det ikke greit for den som skal reparere om ikke dette blir gjort etter boka........

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Ofte er så store skrog støpt stående på kjølen , ikke svingbar form. Siger da mye polyester ned i kjøl og selv om man er flink til å hente opp igjen med tørre ruller. Det vil nesten alltid bli for mye helt nede. Desverre er det laminatet sprøere og lettere å knuse. 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...