Jump to content

Solbris gikk på grunn i 4 knop! Skaden ble ille!


Chilli Solbris

Recommended Posts

Komodo skrev 3 minutter siden:

Det er godt mulig at reparasjonen blir proft utført og i henhold til alle krav, men jeg synes allikevel det ser ut som om han har slipt seg lite inn på friskt laminat før han har begynt å støpe. Tenker da på disse to bildene.

 

 

Dersom han ikke har tatt vedheftsprøver har han jo heller ikke fulgt de anbefalte prosedyrene som Knude nevner. At han har støpt over gelcoat og bunnstoff behøver jo ikke være negativt så lenge det blir slipt bort etterpå.

 

Ja, han har slipt bort lite her. Jeg påpekte det. Men han skal slipe vekk mer og bygge opp nytt. Han la på for å ha formen. Så slipes alt ned og bygges opp igjen i runde nr 2. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

On 5/4/2019 at 7:23 AM, Marwin said:

...Den andre (oppgradert versjon) monterte jeg i Viknesen for to år siden, og kostet ca 7-8 båtpenger (hvis jeg ikke husker feil.... Maritim har den visst i dag til nedsatt pris. 4 båtpenger: Løp-og -kjøp!

Se: https://www.maritim.no/echopilot-echopilot-2d-instrument-for?gclid=EAIaIQobChMI-fD6vZGB4gIVjE0YCh1yQACuEAsYAiABEgLaQPD_BwE


Bare i tilfelle noen går på samme smellen som jeg holdt på å gjøre her - den som linkes til som koster 3990 er bare en ekstra monitor, ikke en komplett Echopilot-løsning...
 

Merknad 2019-05-14 211210.png

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Ja, tenkte dere var interessert i å se overlapp og sliping. Blir vel sikkert ny runde med sliping og finsparkling i neste runde og ikke sikkert alt er like synlig da. Så ut som det var bygd opp til ca riktig tykkelse. Ekspertene her kan sikkert si noe om bra eller dårlig. Bidraget miit ble dokumentasjon .

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Takk for tilliten Erikda :thumbsup: Men jeg har nok ikke kompetanse nok på dette til å vurdere og overprøve arbeidet til en fagmann på området. Min kompetanse på slike reparasjoner er mer eller mindre autodidakt. Men i likhet med Sjeldenutpå er jeg ut fra bildene i utgangspunktet ikke imponert. Tipper Knude og @Fortego har noe mer faglig konstruktivt å bidra med. Min formelle kompetanse på plast og kompositter er (i tilllegg til å være rusten) av det mer teoretiske slaget. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har oppfattet det slik at skaden ikke går helt igjennom gammelt laminat siden båten ikke tok inn vann ?  Da er det normale at overlapp inn på gammelt laminat  minst er 2x lengden av et strå i csm. (10 cm)  : umulig å se på bilder.

Sparkel typen er grønn så da er den av riktig kvalitet. 

Det har blitt støpt en omgang til siden fargen er blitt mørkere . ( litt varmt har det blitt enkelte steder )  Det er nesten ikke  til å unngå ....

 

En repperasjon som denne er umulig å vurdere bare etter å ha sett på bilder men går for at dette er en dreven kar som ikke sliper mer enn høyst nødvendig og har kontroll.

Har sett mange reperasjoner og det ser omtrent sånn ut så langt i prosessen.

 

Må takke for hyggelig kommentar fra @Hulda tidligere i tråden. Dette er mitt fag :wink:

 

Så litt om behovet for heftprøver.  Prosedyre : slip inn i laminat. Støp fast tre fire stålbiter hvor det brukes primer under en av prøvene.  Reparatørene velger normalt polyester og vinylester  

vinylester på primer og kanskje epoxy om laminatet oppfattes som komplisert.

ofte er det ikke mulig å skaffe dokumentasjon på hvilken resin som er brukt. Om skroget er vakuumert er det vinylester som vil få best fiber bilde. Om laminatet har blitt for varmt under støping er epoxy redningen . Får da ikke løst opp overflaten med styreren i polyester.

  Når disse prøvene har stått på over natta rives prøvene av laminatet. Da vurderes hvor mye fiber som er revet opp av eksisterende laminat og  hvor godt prøvestykket henger. Så velges fremgangsmåte  og resin. Blir også tatt bilde av avrivning for dokumentasjon.

 

 

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Knude skrev for 2 timer siden:

Jeg har oppfattet det slik at skaden ikke går helt igjennom gammelt laminat siden båten ikke tok inn vann ?  Da er det normale at overlapp inn på gammelt laminat  minst er 2x lengden av et strå i csm. (10 cm)  : umulig å se på bilder.

Sparkel typen er grønn så da er den av riktig kvalitet. 

Det har blitt støpt en omgang til siden fargen er blitt mørkere . ( litt varmt har det blitt enkelte steder )  Det er nesten ikke  til å unngå ....

 

En repperasjon som denne er umulig å vurdere bare etter å ha sett på bilder men går for at dette er en dreven kar som ikke sliper mer enn høyst nødvendig og har kontroll.

Har sett mange reperasjoner og det ser omtrent sånn ut så langt i prosessen.

 

Må takke for hyggelig kommentar fra @Hulda tidligere i tråden. Dette er mitt fag :wink:

 

Så litt om behovet for heftprøver.  Prosedyre : slip inn i laminat. Støp fast tre fire stålbiter hvor det brukes primer under en av prøvene.  Reparatørene velger normalt polyester og vinylester  

vinylester på primer og kanskje epoxy om laminatet oppfattes som komplisert.

ofte er det ikke mulig å skaffe dokumentasjon på hvilken resin som er brukt. Om skroget er vakuumert er det vinylester som vil få best fiber bilde. Om laminatet har blitt for varmt under støping er epoxy redningen . Får da ikke løst opp overflaten med styreren i polyester.

  Når disse prøvene har stått på over natta rives prøvene av laminatet. Da vurderes hvor mye fiber som er revet opp av eksisterende laminat og  hvor godt prøvestykket henger. Så velges fremgangsmåte  og resin. Blir også tatt bilde av avrivning for dokumentasjon.

Da kan jeg i hvert fall si at avrivningsprøver nok ikke er tatt. Båten er jo bygget i 1988 i Taiwan. Jeg tror vel ikke den er vakuumstøpt. Men jeg aner ikke. Jeg får se på det i morgen. 

Han som støper var veldig klar på at det ikke var gått gjennom laminatet. Så jeg får tro det er bra. Alt gjøres jo via forsikringsselskapet og jeg tror nok ikke at Engelsviken Slipp hadde brukt denne karen om han gjorde dårlig jobb. Det har ikke Engelsviken Slipp råd til! I hvert fall ikke slik som jeg profilerer de over alt??

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Når eg har reparert hull og liknande på mindre båter så har eg starta med å sandblåse alt gammelt bunnstoff og primer i såpass stort område at dei ikkje er noko sjans for at bunnstoff skal forurense arbeidet.   Det er denne tilsynelatande manglande rensingen av arbeidsområdet eg reagerte på. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev 1 time siden:

Når eg har reparert hull og liknande på mindre båter så har eg starta med å sandblåse alt gammelt bunnstoff og primer i såpass stort område at dei ikkje er noko sjans for at bunnstoff skal forurense arbeidet.   Det er denne tilsynelatande manglande rensingen av arbeidsområdet eg reagerte på. 

 

Ja, jeg ser den! Og har kommentert det! Og han forsikret at det skulle slipes ned utenfor forurenset område. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Veldig rart at det ikke har gått gjennom laminatet når du ser bildene dine I første innlegg. Særlig skaden midt under ser ut som en skikkelig knusningsskade. Dette minner veldig om da vi sparklet igjen rusthull I biler I ungdommen. Det holdt da en stund det også.

 

Så lenge det er utført av fagfolk så har du vel en viss garanti om de skulle sprekke opp igjen. Det hjelper jo litt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 7 timer siden:

Veldig rart at det ikke har gått gjennom laminatet når du ser bildene dine I første innlegg. Særlig skaden midt under ser ut som en skikkelig knusningsskade. Dette minner veldig om da vi sparklet igjen rusthull I biler I ungdommen. Det holdt da en stund det også.

 

Så lenge det er utført av fagfolk så har du vel en viss garanti om de skulle sprekke opp igjen. Det hjelper jo litt.

 

Jeg har nok truffet på Stein som har revet opp slik at det ser jævlig ut! Jeg ble også overrasket over at det ikke var gått gjennom. Men han har skåret vekk noe under kjølen og støpt opp igjen. Det samme foran i baugen. 

Ja, her er jeg sikker på garanti på arbeidet! ??

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hadde skaden gått gjennom laminatet så hadde du jo tatt inn vann. Så det stemmer nok. Det er nok mye gods å ta av nede i kjølen vil jeg tro. Du får krysse fingrene for at alt er bra, og sjekke litt ekstra godt neste gang den er oppe for evt sprekker etc. Lykke til, håper du kommer deg på sjøen igjen snart?.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 25 minutter siden:

Hadde skaden gått gjennom laminatet så hadde du jo tatt inn vann. Så det stemmer nok. Det er nok mye gods å ta av nede i kjølen vil jeg tro. Du får krysse fingrene for at alt er bra, og sjekke litt ekstra godt neste gang den er oppe for evt sprekker etc. Lykke til, håper du kommer deg på sjøen igjen snart?.

Takker så mye! Og ja! Jeg følger med! Skal opp igjen til neste år eller året etter for total renovering fra vannlinja og opp. Så det vil uansett bli sjekket grundig da!?? 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev for 9 timer siden:

Det er denne tilsynelatande manglande rensingen av arbeidsområdet eg reagerte på. 

Ja, det var det ene. Det andre er hvor langt ut fra skadestedet det er slipt ned.

 

På dette bildet ser det ut som om det er litt kort avstand fra skaden og opp til der gelcoaten begynner. Mulig bildet lyver litt, men i forhold til det Knude skriver om rensliping synes jeg dette ser knapt ut. Men selvsagt, man må jo se det selv og måle for å si noe sikkert.

lurvetass skrev On 14.5.2019 at 21.22:

 

20190514_201015.jpg

 

 

På dette blidet ser vi tydelig at det er sparklet over både gelcoat, primer, og bunnstoff. Hva er tanken her?

lurvetass skrev On 14.5.2019 at 21.22:

 

20190514_200950.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Som nevnt tidligere så er dette helt sikkert et hånd opplegg. Selv om vakuum støp faktisk ble prøvd i Norge en eller annen gang rundt 1965 med blandet resultat er din båt alt for gammel til det. Båten er lisens produsert med Amerikansk opprinnelse så ganske så lik Amerikanske båter fra samme tid . Csm og roving duk er mest brukt. Resin Orto. Lite komplisert og lett å reparere om ikke det er mye varmgang i laminatet. ( blir da noe sprøere) 

 

En liten kuriositet : På Tromøy utenfor Arendal var det noen kloke hoder som tenkte at ei jolle er mye finere når den også er blank inni. De laget da en utvendig form som var blank. Så ble all fiber lagt oppi. Så ble en form som var blank innvendig puttet oppå der igjen. Det var da en klaring i mellom formene på ca 5 mm. Vakuum ble etablert og mellomrommet ble fylt med polyester. Feilprosenten var stor å få likte de jollene som var glatte innvendig så det ble noen få eksemplarer. Jeg har sett formsettet . 

De var inne på noe men ikke helt treff.

 

 Lykke til med neste besøk @Erikda

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Var en tur i havna og sjekket egen båt i formiddag og svingte innom skuta. Under kjølen lå det en blid og hyggelig kar i kjeledress som sparklet opp siste laget. Mulig ett lag til for finsparkling, men regnet med å bli ferdig idag. Jeg fortalte at han ble nøye overvåket av hele forumet her, men han ble ikke urolig av det. Var mange års erfaring med plastarbeide der igården. Veldig hyggelig kar og ser ut som resultatet blir bra. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 8 timer siden:

 

Hei Knude. Ble litt nysgjerrig her. Hva er det fargen på sparkelet kan fortelle oss om egenskaper og kvalitet?

 

Knude skrev 29 minutter siden:

Ikke annet enn at noen av de typene fibersparkel som er egnet til dette er grønnaktig. Ganske vannbestandig . Mange er grå . Litt billigere og ikke så bra for slike oppgaver. 

 

Takker for informasjonen. Skal ha det i bakhodet til senere bruk. ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...