Jump to content

Solbris gikk på grunn i 4 knop! Skaden ble ille!


Chilli Solbris

Recommended Posts

Fikk hilst på @jeb på Skjæløy i dag før jeg måtte avgårde på jobb. Han kjenner mannen som har fikset båten min og kunne bekrefte at der i gården var det ikke noe tull! Og det jeg rakk å se i dag før jeg måtte rase avgårde til enda en nattevakt var en ren fornøyelse! Hvilket @jeb bekreftet! Det er moro med all kunnskapen som er innpå her! Og nå er det bare en nattevakt og en 17. mai igjen før jeg selv kan få gjort noe! Da blir det å prime der der trengs og så blir det en runde med bunnstoff. Riktignok ett år for tidlig. Men det får gå!:flag_bp:

Når Solbris nå først er på land blir selvsagt all sink byttet og jeg kommer til å montere en jordingsplate. Og jeg kommer til å spørre @Hulda om det er lurt.:giggle::giggle:. Planen er å få inn en skilletrafo som denne : Victron Isolasjonstransormator. Hva tenker folket om det?:smiley:. Og på den måten avleder jeg oppmerksomheten fra selve grunnstøtingen!!!:yesnod::yesnod:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev 5 minutter siden:

Du vil ikke evt lage et "lokalt" it-nett ombord, slik noratel anbefaler på sine skilletrafoer? 

 

Victron har jeg ikke vært borti. ?

 

Jeg er på jakt etter en best mulig løsning og er åpen for alle gode forslag. Og jeg betaler mer enn gjerne for at en kvalifisert elektriker kommer ombord. Jeg vil utbedre og evt oppdatere anlegget mitt. Jeg bor jo ombord og vil definitivt ha alt i orden! El-anlegg er jo hovedkilde til brann......

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 10 timer siden:

... og jeg kommer til å montere en jordingsplate...

... få inn en skilletrafo som denne : Victron Isolasjonstransormator. ...

 

Jordingsplate trenger du ikke. Vi hadde den Victron trafoen du linker til i Bonus. Fungerte helt upåklagelig. God og tydelig dokumentasjon. Med riktig installert skilletrafo kan du glemme alle landstrømproblemer :thumbsup:

 

Skilletrafo.JPG.a30a77083c44a51805f6429d3973e6ed.JPG

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 10 timer siden:

Når Solbris nå først er på land blir selvsagt all sink byttet og jeg kommer til å montere en jordingsplate. Og jeg kommer til å spørre @Hulda om det er lurt.:giggle::giggle:. Planen er å få inn en skilletrafo som denne : Victron Isolasjonstransormator. Hva tenker folket om det?:smiley:. Og på den måten avleder jeg oppmerksomheten fra selve grunnstøtingen!!!:yesnod::yesnod:

 

Du slipper ikke unna den blemma der :-)

 

Når det gjelder 220 V er Hulda meget enkelt lagt opp. Det er en Noratel 16 A skilletrafo. Den har nullpunkt. Det elektriske anlegget er lagt opp med to kurser som er jordet til jordskinne i et vanlig sikringsskap. Jordskinnen er koblet til trafo nullpunkt. Kursene er sikret med 2-polede personvernautomater som kobler ut på 30 mA. Landstrømmen kommer inn til trafoen, landjord er 'klipt' og landjordleder er kveilet opp inne i trafoskapet og isolert. Dette skal være hva man benevner TT-oppkobling. Jeg spikret og koblet opp anlegget selv. Så fikk jeg en elektriker fra Bravida om bord som kontrollerte. Deretter ble det skrevet ut samsvarserklæring. Tror elektriker med gullbukser kostet 3000 kroner. Dette var vel for omtrent 10 år siden. Personvernautomatene har ikke løst ut en eneste gang. Anlegget bare er der.

 

Det virker til å være en del forvirring rundt 'jordplate' til sjø. Hulda har slik plate, isolert fra skroget. Her kommer skjermene fra VHF, AIS, ekkolodd og Raymarine autopilot inn. Altså ingen forbindelse fra båtens 220 V til jordplaten.

 

Victron trafo har jeg ingen formening om.

Link to post
Share on other sites

23 hours ago, Hulda said:

 

Du slipper ikke unna den blemma der :-)

 

Når det gjelder 220 V er Hulda meget enkelt lagt opp. Det er en Noratel 16 A skilletrafo. Den har nullpunkt. Det elektriske anlegget er lagt opp med to kurser som er jordet til jordskinne i et vanlig sikringsskap. Jordskinnen er koblet til trafo nullpunkt. Kursene er sikret med 2-polede personvernautomater som kobler ut på 30 mA. Landstrømmen kommer inn til trafoen, landjord er 'klipt' og landjordleder er kveilet opp inne i trafoskapet og isolert. Dette skal være hva man benevner TT-oppkobling. Jeg spikret og koblet opp anlegget selv. Så fikk jeg en elektriker fra Bravida om bord som kontrollerte. Deretter ble det skrevet ut samsvarserklæring. Tror elektriker med gullbukser kostet 3000 kroner. Dette var vel for omtrent 10 år siden. Personvernautomatene har ikke løst ut en eneste gang. Anlegget bare er der.

 

Det virker til å være en del forvirring rundt 'jordplate' til sjø. Hulda har slik plate, isolert fra skroget. Her kommer skjermene fra VHF, AIS, ekkolodd og Raymarine autopilot inn. Altså ingen forbindelse fra båtens 220 V til jordplaten.

 

Victron trafo har jeg ingen formening om.

Husk å test jordfeilbryteren en gang i blant, hvis de aldri har blitt løst ut ? Dette gjøres enkelt med testknappen. 

 

Når man isolerer jorden kalles det it-nett ikke tt ?

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev 50 minutter siden:

Husk å test jordfeilbryteren en gang i blant, hvis de aldri har blitt løst ut ? Dette gjøres enkelt med testknappen. 

 

Når man isolerer jorden kalles det it-nett ikke tt ?

 

Anlegget blir testet. Den gangen jeg installerte systemet, ble de også testet med broing til jord. Automatene løser ut.

 

Det er oppstrøms trafoen at anlegget mitt av dette erværdige forum har blitt gitt betegnelsen TT. Jord i dette tilfellet er trafoens nullpunkt. Og neste jord er skinnen i skapet. Slik jeg har forstått er jord, terra, en betengnelse for jorklodens evne til å 'sluke' strøm. I Huldas tilfelle overtatt av trafoens nullpunkt.

Link to post
Share on other sites

At Hulda har et (lokalt) TT-nett er vel gjennomdiskutert av både ekspertisen og andre til de grader tidligere? Her de 3 alternativene til skilletrafo og hvordan da koble opp faser og "jord" som vel ekspertisen ble enig om.

 

El-nett-skjema-TT.jpg.9f0bf20163167c3bf95ac684697ffcbd.jpg

 

 

 

 

El-nett-skjema-IT.jpg.d50928f8f61c56522bac65e5ab07cf49.jpg

 

 

 

 

1841026751_El-nett-skjemaTN.jpg.4e65a1eee150fcb27eb4a55889399963.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 8 timer siden:

At Hulda har et (lokalt) TT-nett er vel gjennomdiskutert av både ekspertisen og andre til de grader tidligere? Her de 3 alternativene til skilletrafo og hvordan da koble opp faser og "jord" som vel ekspertisen ble enig om.

 

El-nett-skjema-TT.jpg.9f0bf20163167c3bf95ac684697ffcbd.jpg

 

 

 

 

El-nett-skjema-IT.jpg.d50928f8f61c56522bac65e5ab07cf49.jpg

 

 

 

 

1841026751_El-nett-skjemaTN.jpg.4e65a1eee150fcb27eb4a55889399963.jpg

 

 

Dette var helt fantastisk at du la inn @Lars H.! Har studert den en gang og kommer til å studere disse plantegningene! @Hulda har jo stålbåt. Men hvilken av disse skal jeg med båt av glassfiber velge?

 

Så langt jeg kan skjønne er det felles jord fra 220 volt til minus på 12 volt ombord. Har egentlig lyst til å få lagt helt nytt anlegg for både 12 volt og 220 volt ombord.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 11 minutter siden:

Da begynner det å se helt og fint ut igjen.

Syns skroget var hvitt igjen også?

 

20190518_192551.jpg

20190518_192539.jpg

Jepp @lurvetass :yesnod::yesnod::yesnod:! Skroget er helt og fint igjen og min far,  min bedre halvdel og jeg har syrevasket og vasket skroget i dag lørdag!

Så i morgen håper jeg på å kunne finne frem poleringsmaskinen og få båten så fin som mulig! Frister ikke å ta den med ned i Vesterelva igjen gett!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Slik er landstrømmen koblet hos meg, altså et TT-nett Forbindelsen til batteriminus og jordplaten kan brytes (slik Hulda har det), så er alt som har med 230VAC og 12VDC skilt.landstrom.jpg.e48d91c33248fe959cb9b8d4e5d57fc4.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 6 minutter siden:

Det første du i såfall må lande, er om du kjøper en skilletrafo med nullpunkt. Hvis du ikke kjøper en slik, faller TT-anlegget bort.

 

Lars H. skrev 2 minutter siden:

Slik er landstrømmen koblet hos meg, altså et TT-nett Forbindelsen til batteriminus og jordplaten kan brytes (slik Hulda har det), så er alt som har med 230VAC og 12VDC skilt.landstrom.jpg.e48d91c33248fe959cb9b8d4e5d57fc4.jpg

 

Jeg har vel sett for meg å sette opp et anlegg slik som tegningen til @Lars H., så hvilken skilletrafo skal jeg da kjøpe @Hulda? Og skal jeg velge Victron eller Noratel? Lurer på om jeg skal lage en egen tråd for dette. Eller rett og slett leite opp trådene dere har på temaet.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 24 minutter siden:

Skjønner godt det ikke frister med elva igjen. Men det er nok ganske praktisk mange ganger.

Men du trenger en ny propell også? Den andre kan vel rettes?

Det blir to nye skruer.  Den er slått skjev den på babord side også. Og de skal ha en annen stigning. De gamle har gitt maskinene lit for mye motstand. Har manglet noen omdreininger.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg gått igjennom hele tråden, så det kan være noen som har omtalt dette tidligere. Tingen er at langs norske kysten er det mange plasser som ikke er nøye oppmålt og disse områdene er inndelt i forskjellige "zone of confidence". Dette sier deg hvor nøye havbunnen er oppmålt. Nå er ikke jeg sikker på om alle kart-maskinene viser denne informasjonen, men det burde i alle fall vært et krav. Gjør sikkelig ruteplanlegging, gå igjennom hele ruten og sjekk opp hvilken zone de forskjellige delene av ruten befinner seg i og du kan berge ferieturen. Start med og se om din maskin forteller om hvilken zone du er i og gjør deg kjent med området du ferdes mest i.

Legger ved en link som beskriver zonene: https://www.admiralty.co.uk/AdmiraltyDownloadMedia/Blog/CATZOC Table.pdf

 

God sommer

Link to post
Share on other sites

Det ble en ganske annen farge på skroget etter at vi behandlet båten med saltsyre. Etter at vi brukte saltsyre har vi vasket med såpe og mengder av vann.

Slik så vannlinjen ut før syrevask......og forsåvidt hele båten:nonod::cryin:59793603_2170664153051432_5279733130092085248_n.jpg.9a815c546b6e52a1bd550a332d6637d3.jpg

IMG_5154.JPG.58a1bf6dec9092f752a920bfcc2c0995.JPG

 

Og slik ble det etter!!!

IMG_5316.JPG.4deef88adc0ce4a5f769aa9520e37ad1.JPGIMG_5317.JPG.5cc299ecc89bf171837f63bc4b5fb967.JPGIMG_5319.JPG.908d14c3c0a55169e570b87670d2f42b.JPGIMG_5313.JPG.f80765fbd2d2715d15c1be5c5962d3df.JPGIMG_5315.JPG.9bd3d353c876ead588e8257afbb40a5e.JPG

 

Og slik ser det ut etter at skaden er fikset! :smiley::thumbsup:

IMG_5321.JPG.fa2e83d1e8aeda8d1c43f4b5a09822c2.JPG

 

IMG_5330.JPG.137cfa0579bba0d191d4890a6289ba66.JPG

 

IMG_5322.JPG.b03af7cf3b4721f11ddddbd9260663af.JPG

 

Jeg er meget godt fornøyd!:yesnod::yesnod:

IMG_5323.JPG

39937415_1791887804262404_6736910083587833856_n.jpg

IMG_4892.JPG

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev 17 minutter siden:

 

Kvifor kvitt bunnstoff? 

Skal ikke ha hvitt bunnstoff @Sjeldenutpå:wink:! Skal legge bunnstoff på hele båten på mandag. Og det blir marine blått. Jeg bytter farge hver gang jeg legger nytt lag. Da har jeg orden på hvor det slites mest.

 

SixPence skrev 14 minutter siden:

Nå har ikke jeg gått igjennom hele tråden, så det kan være noen som har omtalt dette tidligere. Tingen er at langs norske kysten er det mange plasser som ikke er nøye oppmålt og disse områdene er inndelt i forskjellige "zone of confidence". Dette sier deg hvor nøye havbunnen er oppmålt. Nå er ikke jeg sikker på om alle kart-maskinene viser denne informasjonen, men det burde i alle fall vært et krav. Gjør sikkelig ruteplanlegging, gå igjennom hele ruten og sjekk opp hvilken zone de forskjellige delene av ruten befinner seg i og du kan berge ferieturen. Start med og se om din maskin forteller om hvilken zone du er i og gjør deg kjent med området du ferdes mest i.

Legger ved en link som beskriver zonene: https://www.admiralty.co.uk/AdmiraltyDownloadMedia/Blog/CATZOC Table.pdf

 

God sommer

Joda, ZOC er omtalt. Og skal nok studeres. Greia er at jeg gikk på i et område hvor jeg trodde jeg var relativt kjent. Men man blir nok aldri godt nok kjent. Takker for innspill!!!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det er jo det som er det fantastiske med dette forumet! At jeg gikk på grunn har jo gitt meg en masse ny kunnskap og jeg har fått svar på spørsmål om elektrisitet. Joda! Her er det mye god kunnskap å hente! Nå gjelder det bare å ta den i bruk slik at det ikke blir flere møter med hardt underlag!!! :headbang:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev 1 time siden:

 

 

Jeg har vel sett for meg å sette opp et anlegg slik som tegningen til @Lars H., så hvilken skilletrafo skal jeg da kjøpe @Hulda? Og skal jeg velge Victron eller Noratel? Lurer på om jeg skal lage en egen tråd for dette. Eller rett og slett leite opp trådene dere har på temaet.

 

Jeg ser vel for meg Noratel som skuddsikker og velprøvet teknologi av industridesign uten elektronikk. Det er kun en trafo. Punktum. Fri for dioder og transistorer, nesten, den har soft start. Ikke flere fancy funksjoner. Opplegget til Hulda divergerer fra opplegget til @Lars H.ved at min jord, uansett, ikke har kobling til jordplate eller batteri minus. Jeg er dum som et brød, gidder ikke fler problemer og mer vedlikehold enn det jeg er nødt til. Jeg kommer ikke til å sette meg inn i funksjonen til Victron i og med at jeg ikke kommer til å kjøpe den. Hue mitt rekker knapt nok til det jeg allerede har. Jeg kommer aldri i mål. Og jeg er ikke elektriker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...