Jump to content

Solbris gikk på grunn i 4 knop! Skaden ble ille!


Chilli Solbris

Recommended Posts

Knude skrev for 4 timer siden:

Ofte er så store skrog støpt stående på kjølen , ikke svingbar form. Siger da mye polyester ned i kjøl og selv om man er flink til å hente opp igjen med tørre ruller. Det vil nesten alltid bli for mye helt nede.

Aha, da skjønner jeg :thumbsup: Men det går vel an å bøte litt på dette ved å legge på ekstra matter som suger opp det overflødige? Merket dette selv også når jeg holdt på å forsterke akterspeilet på Dracoen. Det ble veldig vått nederst i hjørnene. Jeg rev da opp biter av matte som jeg rullet ut helt til det sluttet å suge. Det ble ganske tykt i hjørnene og kanten bak, men da blir jo ikke glassprosenten så veldig dårlig. 

Link to post
Share on other sites

Her er to steder som man skal være litt ekstra forsiktig med! Det skal ikke rare avviket på GPS før dette blir for grunt. Den nederste med en grunne på 0,10 meter er synlig når det er så lavt vann som det var når vi gikk. Det er  den øverste røde ringen rundt 6-meters markeringen som er stedet det smalt for meg denne gangen. Jeg akter meg tilbake for å finne stedet!

 

Grunt farvann.PNG

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Code0 skrev On 4.5.2019 at 21.18:

@Erikda har vi fått vite hvor denne umerkede grunnen er?

@Code0, satt inn kart over her nå!

 

jeb skrev On 3.5.2019 at 12.54:

Oi da var det mørke kjøring  

@jeb det var midt på lyse dagen!!!:nonod:

LALUNA II skrev On 3.5.2019 at 19.05:

Funker gull det ;-)
Bruk skikkelig maske noe svineri å få innabords ellers ikke bra på huden heller klør jo ikke i det hele tatt :giggle:

Annbefales noe lignende https://www.globaltools.no/sikkerhetsutstyr/verneutstyr/aandedrettsvern/helmaske-gvs-elipse-p3-rd

 

@LALUNA II det blir nok både maske og heldekkende drakt. Har klødd meg mer enn nok til at jeg har lært å pakke meg grundig inn!!:yesnod::yesnod::yesnod:

 

Barbaria skrev On 3.5.2019 at 19.06:

Kjedelige greier nå rett før sommeren. Skikkelig skade ser det også ut til å være.

Det hadde vært gull om du kunne legge ut disse til oss slik at vi kan få merket dsse i kartet. 

@Barbaria da er det lagt ut over her!

 

Pequod skrev On 3.5.2019 at 19.23:

Leit å høre at det tar så lang tid!

Du får bli med på tur med Bergtatt innimellom når jeg er tilbake ca. 19!

Jeg skal absolutt benytte meg av tilbudet @Pequod:yesnod::yesnod::flag_bp:

 

SoBo skrev On 3.5.2019 at 20.26:

Uff. Dette var leit.

Håper ting ordner seg på en grei måte.

Takk og lov at jeg har god forsikring @SoBo! Ellers hadde dette blitt en katastrofe!

 

Sjøbliss skrev On 4.5.2019 at 8.30:

Veldig irriterende og dumt @Erikda. Har vært på grunn et par ganger selv med gamlebåten og følelsen er helt forferdelig. Til all lykke ser det jo ut til å være bøtbart ?

 

Lykke til med reparasjon! Tror ikke det er mye jeg kan bidra med men håper uansett du snart er tilbake på bølgene. 

 

Bor du på land nå da? Er vel ikke helt ukomplisert å bo i båten liggende på slip vil jeg tro. 

@Sjøbliss, jeg regner med å sette skuta på land en av de nærmeste dagene og da blir det å bo hos kjæresten noen uker! Ikke et vondt ord om henne! Men huset står på land! Og det blir helt feil!!!:crazy:

 

R.O skrev On 4.5.2019 at 9.23:

Kjedelig, håper det ordner seg, og at sesongen kommer i gang igjen. Hadde en del berøring i mine yngre dager, men med dyrere båter i voksen alder sitter jeg stort sett med plotter og iPad kart foran meg, to «avhengige» kart. Men hvis dette var umerket så hjelper jo det lite...? Du har ikke er kart shot av området, interessant å se hvordan kartet ser ut der...

@R.O det er bilde av området over her. Nå skal det sies at området der er ganske ruskete generelt. Man skal følge godt med hele tiden! Hvilket jeg trodde jeg gjorde!

 

Knude skrev On 4.5.2019 at 10.01:

Jo grovt slipeverktøy er riktig. Jeg hadde laget reperasjonen ganske stor. Tipper at den er ganske tykk i laminatet. Viktigst for denne reperasjonen er å trappe av ganske langt fra skaden for å fordele spenning mellom gammelt og nytt laminat. Om du ser laminatoppbygging ( csm-  sydde matter eller,eller så er det lurt at dette følges ved oppbygging av laminat. Vedheftsprøve for å bestemme resin er viktig. Kanskje vinylester er best ? Du skal ha fagmann for selve reperasjonen ?  

Noen vil hevde uttørking av laminat. Fjern alt som er knust og skadet uten å slipe helt igjennom om ikke det er lett å komme til på innsiden.  Da er behovet for tørk borte og reperasjonen kan utføres. 

 

Så flink som du er til å dokumentere hva som gjøres blir det ikke greit for den som skal reparere om ikke dette blir gjort etter boka........

Tror ikke vi kommer til på innsiden @Knude. Er litt usikker på hvor mye som må skjæres vekk. Kommer tilbake så fort jeg vet mer om når båten skal på land.:yesnod:

Tom Rør skrev On 4.5.2019 at 11.20:

Dette var voldsomt? Håper på rask og effektiv reparasjon, så Solbris kjapt kan pløye bølgene igjen.

Må være igang før 5. juni! Da er det nye oppdrag med forventningsfulle gjester!!!!! Takker for omtanken @Tom Rør:smiley:

 

Duppe skrev On 4.5.2019 at 18.34:

Kjedelig ja. Sympatier. :worry: Men den grunnevarsleren (EchoPilot) der så kjekk ut. Hadde jeg vurdert hadde jeg hatt turbåt og ikke duppebåt.

@Duppe, den dybdemåleren der skal inn ja! You bet!:yesnod:

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev On 3.5.2019 at 18.51:

Forsikringen dekker heldigvis dette!

 

Erikda skrev 24 minutter siden:

det blir nok både maske og heldekkende drakt. Har klødd meg mer enn nok til at jeg har lært å pakke meg grundig inn!!

 

 

Går du løs på slipejobben selv, selv om forsikringen dekker reparasjon?

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev On 3.5.2019 at 12.26:

Vel, det finnes to typer båtførere! De som har vert på grunn og de som skal på grunn! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ehh... det er vel en kategori til Erikda ?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 1 time siden:

min umiddelbare tanke etter å ha sett kartutsnittet, du er sikker på at du ikke gikk litt lengre sør, dvs det sundet der teksten "Tåkeskjæra" står skrevet? 

Ja, har gått gjennom der før i meget rolige formet!??

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 2 timer siden:

Lite kartutsnitt, men det er vel mellom Kirkøy og Nordre Sandøy i Hvalerskjærgården.

Ja det er helt korrekt. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 8 timer siden:

 

 

Går du løs på slipejobben selv, selv om forsikringen dekker reparasjon?

Ja, om det gjør at jeg blir tidligere ferdig og får bedre kontroll på kvaliteten på jobben. Tror faktisk at forsikringen også dekker egeninnsats. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 10 timer siden:

Det er  den øverste røde ringen rundt 6-meters markeringen som er stedet det smalt for meg denne gangen. Jeg akter meg tilbake for å finne stedet!

 

Det bør være en smal sak for en med moderne ekkolodd å dekke området ut fra odden og merke ut evt. umerket grunne. Jeg mener, om det står 6 meter og det faktisk er 0 meter så kan det merkes i f.eks. Navionics edits, og siden dette er midt i speilegget for båtturisme så bør det vel også rapporteres. Det er jo typisk et slik sted hvor seilbåter og andre sniker seg over "i godt håp". Kjører du tur med slepespor på plotteren så er det enkelt å gå tilbak å se akkurat hvor sporet gikk. Det er jo fint som dokumentasjon også.

Link to post
Share on other sites

I dette området er det MYE trafikk, det er tydelig merket 6 meter på flere kart. Ligger det en 0,5 meter her så må mange ha gått på...? Jeg tar ofte en short cut selv, stoler vell litt for mye på kart og plotter.

 

Gikk selv på en stein for 3 år siden da jeg snek meg inn i en trang bukt rett syd for Haslatangen på Fevik, den var heller ikke merket. Det var riktignok med en 17 foter og utenbords, ingen skader, men når plotteren viser at det er vann, også sier det dunk! Da blir man litt skremt..

 

Grunne1.JPG.b8a3f530bd47655f4b15484efdcc77df.JPG

 

Er vel en grunn til å følge leden mest mulig, unngå snarveier over mørkeblå felt...

 

Link to post
Share on other sites

Det jeg tenker som en mulighet er at GPS har vært helt på videvanke. Jeg har slepespor og akter meg tilbake for å finne denne igjen!  Akkurat i dette området følger jeg nøye med for det har vært nære på noen ganger. Jeg har ikke tenkt å frikjenne meg selv helt før jeg har vært en runde og leitet stedet opp igjen! Dog fra jolla!????

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 2 timer siden:

Det jeg tenker som en mulighet er at GPS har vært helt på videvanke. Jeg har slepespor og akter meg tilbake for å finne denne igjen!  Akkurat i dette området følger jeg nøye med for det har vært nære på noen ganger. Jeg har ikke tenkt å frikjenne meg selv helt før jeg har vært en runde og leitet stedet opp igjen! Dog fra jolla!????

 

Må innrømme at jeg håper du var et annet sted enn du trodde, Avvik på GPS f.eks.. Veldig skummelt hvis 2019 kart kan ha slike mangler et så trafikkert sted... 

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk er kraftig avvik på min gps for noen dager siden...

Aner ikke årsaken...restartet kartplotter  et par ganger...likevel stort avvik.. 

Tror det varte drøyt 15 min...

Men det var helt åpenbart, bortimot 1 nm vekke...

Kan ikke huske å ha opplevd noe slikt før...

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 4 minutter siden:

Når 10 meter til den ene eller andre siden betyr grunnstøting, ser jeg ikke på posisjonen på plotteren, men på kart og terreng.

 

Men det er vel slik en navigerer, etter kart og terreng selv med mange ganger 10m margin? Så kryssjekker en med hvor plotteren viser at båten er.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Var vel også en sak på nyhetene for et par dager siden hvor russisk GPS jamming gjorde at finske isfiskere ikke fant igjen redskapen sin. Håper snart Donald plaffer ned et par Glonas-satellitter så Ivan slutter med det køddet i fredstid...

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...