index Svart 12.Mai.2019 Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 ? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 12.Mai.2019 Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 Hmm. Hva blir gjort innvendig på de skadde stedene mon tro? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 12.Mai.2019 Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 Min første reaksjon var som @index, ser ut som de har slurvet og slipt veldig lite. Den der ble jeg skeptisk på... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Svart 12.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 SoBo skrev 57 minutter siden: Hmm. Hva blir gjort innvendig på de skadde stedene mon tro? Innvendig har de ikke vært. Blir å konfrontere dem i morgen. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Svart 12.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 Komodo skrev 24 minutter siden: Min første reaksjon var som @index, ser ut som de har slurvet og slipt veldig lite. Den der ble jeg skeptisk på... Jeg akter å gi uttrykk for det samme i morgen! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Knude Svart 12.Mai.2019 Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 Hmmmm. Om dette bare er for å få tilbake fasongen og om det er fibersparklet først for ikke å få luft så er man på rett vei. Det er et krav til avrivnings prøve på slike reperasjoner. ( Forsikrings brangsjen) Hva ble resultatet ? Jeg likte ikke uansett at det er støpt ut på Gelcoat og bunnstoff. Det blir en begynnende delaminering. !! Normalen er at det skal trappes av minst 5 cm hvor et bare slipes igjennom coat så man er sikker på at det ikke kommer stoff eller Gelcoat under fiber. Det er normalt å gå minst 20 cm ut fra skaden på alle sider. Også for å sjekke for sprekker videre fra skaden. Får håpe at planen nå er å slipe langt mer inklusive det som til nå er laminert og legge flere lag som trappes av i fler omganger så ikke det bare blir en "kladeis" som i verste fall løsner igjen. Blir mye spenning i dette spesielt om de blander litt sprekt med herder....... Mine kommentarer er ut i fra bilder før og etter reperasjon og er bare min personlige mening ut i fra det som alle andre på BP. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Svart 12.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 Knude skrev 8 minutter siden: Hmmmm. Om dette bare er for å få tilbake fasongen og om det er fibersparklet først for ikke å få luft så er man på rett vei. Det er et krav til avrivnings prøve på slike reperasjoner. ( Forsikrings brangsjen) Hva ble resultatet ? Jeg likte ikke uansett at det er støpt ut på Gelcoat og bunnstoff. Det blir en begynnende delaminering. !! Normalen er at det skal trappes av minst 5 cm hvor et bare slipes igjennom coat så man er sikker på at det ikke kommer stoff eller Gelcoat under fiber. Det er normalt å gå minst 20 cm ut fra skaden på alle sider. Også for å sjekke for sprekker videre fra skaden. Får håpe at planen nå er å slipe langt mer inklusive det som til nå er laminert og legge flere lag som trappes av i fler omganger så ikke det bare blir en "kladeis" som i verste fall løsner igjen. Blir mye spenning i dette spesielt om de blander litt sprekt med herder....... Mine kommentarer er ut i fra bilder før og etter reperasjon og er bare min personlige mening ut i fra det som alle andre på BP. Jeg ville uansett ha spurt deg til råds her @Knude! Jeg skal så definitivt følge dette opp i morgen! Jeg akter å stille noen kritiske spørsmål. Og jeg er heller ikke fornøyd med slipingen her. Får høre hva de har å si i morgen! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 12.Mai.2019 Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 Knude skrev 1 time siden: Det er et krav til avrivnings prøve på slike reperasjoner. ( Forsikrings brangsjen) Hva ble resultatet Ja, det er jo et konkret spørsmål som @Erikda kan stille! Men jeg er litt nysgjerrig. Kan du si litt mer om det kravet? Lurer også på om det er konkrete krav til den som utfører slike jobber, tenker da på evt sertifisering/kurs, og i så tilfelle hvem som stiller slike krav og i henhold til hva. Knude skrev 1 time siden: Jeg likte ikke uansett at det er støpt ut på Gelcoat og bunnstoff. Jeg tippet på at de hadde tenkt å slipe vekk det, men man vet jo aldri... Knude skrev 1 time siden: Får håpe at planen nå er å slipe langt mer inklusive det som til nå er laminert og legge flere lag som trappes av i fler omganger ... I så tilfelle er det jo greit. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
lurvetass Svart 13.Mai.2019 Del på Facebook Svart 13.Mai.2019 Jeg kan ikke mye om hvordan proffene jobber med sånne skader, men stusset også litt på måten det fylt i her. Men det positive er vel at det da er fastslått st det ikke er strukturelle skader og sprekker langt innover. Og det er jo flott. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 13.Mai.2019 Del på Facebook Svart 13.Mai.2019 Oppdaget samme type arbeid på en skade på min marex friendship og der løsnet duk og lekkasje kom pga. de hadde lagt duk oppå bunnstoff så dette må du følge opp........ dette er ikke akseptabelt ...pass på at de gjør skikkelig arbeid Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Knude Svart 13.Mai.2019 Del på Facebook Svart 13.Mai.2019 (redigert) Nettopp dette har jeg brukt mye tid på @Komodo. Krav til avrivnings prøve ligger i autorisasjonen til et plast reparasjonsverksted . Norboat utsteder autorisasjonen. For å få den må verkstedet ha minst en med fagbrevet : plastformer som det hette tidligere ,eller kompositt båtbygger som har en tilstrekkelig plast kunnskap i prøven. Fagbrev i polymer kompositt faget dekker både produksjon og reperasjon og er det fagbrevet med mest kompetanse innen både hånd laminering og vakuum . Også en god slump innen karbon vakuumering. Finnes mer enn båt i plast..... Det var reklamen verkstedet skal også ha div. Prosedyrer for forskjellige reperasjonsmetoder. Nettopp derfor er det så viktig med forskjellige avrivnings prøver for etter den velges resin og hvilken fremgangsmåte som blir best. Da jeg jobbet med dette var det en plan om at forsikrings selskapene skulle foretrekke autoriserte verksteder. Det var også meningen at dette skulle bli et myndighets krav at CE godkjente båter som fikk strukturelle skader måtte repareres på godkjent reperasjons sted. Det er mange verksteder der en eller fler i bedriften har tatt fagbrev som praksis kandidat ( jobbet i faget i minst 5 år) Myndighetskravet er enda ikke kommet , men autorisasjonsordning fungerer. Det er også av og til noen rettssaker hvor forsikring har utbetalt store summer til verksteder hvor båtene synker kort tid etter reperasjon Redigert 13.Mai.2019 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 13.Mai.2019 Del på Facebook Svart 13.Mai.2019 Meget bra @Knude, meget bra analyse! Leser dine innlegg med største interesse. Gjelder for så vidt også @Komodo, og en del andre, innland og utland. Rent bortsett fra at jeg ikke hadde beveget meg inn i det farvannet der i 4 knop, så må jeg, som fullstendig ignorent inne plastgreier, uttrykke at om den limegreia der skal være en fullgod rep.- så hadde jeg gjort det bedre selv. Selv trådte jeg mine barnesko innen reparasjon av lastebilhjul, anleggshjul, skjøting av trasportbånd osv. Forstår litt om liming, ikke mye, litt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 13.Mai.2019 Del på Facebook Svart 13.Mai.2019 Hva med å legge på et syrefast jern langs baug og kjøl som mange båter har? Etter at over nevnte dårlig arbeide er utført så klart.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
torbi Svart 13.Mai.2019 Del på Facebook Svart 13.Mai.2019 Ser bra ut ned reparasjon, lurer på om den må ikke tørke en god stund før man starter med støpingen.. ? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 13.Mai.2019 Del på Facebook Svart 13.Mai.2019 Takk for et veldig bra svar Knude Det er jo også veldig nyttig informasjon for folk som skal velge verksted for rep. av slike skader. Knude skrev for 3 timer siden: Det er også av og til noen rettssaker hvor forsikring har utbetalt store summer til verksteder hvor båtene synker kort tid etter reperasjon Det er mange dyktige håndverkere, men jeg har sett så mye slurv i mange forskjellige bransjer så det der overrasker meg faktisk ikke. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Svart 13.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2019 Kan berolige alle!?? det er kun første runde med støp som er gjort. Fyren som gjør jobben har bygget båter i 30 år. Alt som var skadet er skåret og slikt bort. De lå ved båten. Bare jeg som ikke så de. Skadene gikk ikke særlig dypt. Det som så ille ut var ikke fullt så gale! Alt som er støpt opp på bunnstoff er som resultat av trapping. Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Båten har nemlig vært på grunn før. Og det har blitt sparklet opp igjen. Det er det ikke nå. Når jeg kakker i det som foreløpig er støpt er det nå knallhardt! Sprekkene i baugen var resultat av dårlig reparasjon ved forrige reparasjon. Alt som er oppe på bunnstoffet blir slipt bort igjen og det skal bygges flere lag. Han bygger heller flere tynne lag i stedet for å legge på tjukke lag og slipe til slutt. Jeg føler meg trygg på jobben som gjøres. ?? Nye bilder på onsdag når jeg er tilbake på båten..... Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 13.Mai.2019 Del på Facebook Svart 13.Mai.2019 (redigert) Erikda skrev 13 minutter siden: Jeg føler meg trygg på jobben som gjøres. ?? Perfekt og noen ganger hjelper det å ta en prat. Redigert 13.Mai.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ventus Svart 13.Mai.2019 Del på Facebook Svart 13.Mai.2019 Er det ikke mer naturlig å slipe rent helt ut og så legge opp ut med slutt før kant på sparkel/gelcoat/bunnstoff? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Svart 13.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2019 Ventus skrev 4 minutter siden: Er det ikke mer naturlig å slipe rent helt ut og så legge opp ut med slutt før kant på sparkel/gelcoat/bunnstoff? Dette kan ikke jeg nok om. Kanskje @Knude har svar? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Knude Svart 13.Mai.2019 Del på Facebook Svart 13.Mai.2019 Så fint @Erikda Da blir det som jeg beskrev og det blir en fullgod reperasjon. Om man sliper alt eller tar litt og litt er ikke vesentlig. Bare man har kontroll med at det ikke er som nevnt tidligere Gelcoat elle bunnstoff under laminat. Ble vedheft og avrivingsprøve nevnt ? Hvilke resin blir brukt ? Ikke at dette skroget har noen spesielle utfordringer da det høyst sannsynlig er et håndopplegg med en vanlig Orto polyester ,mye csm og rowing kryssaksial ........ da duger normalt polyester eller helst vinylester . Det ble tidligere spurt om uttørking. Det vanlige er at alt som har blitt eksponert for fukt fjernes så da løser det seg greit. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post Share on other sites More sharing options...
Tskjei Svart 13.Mai.2019 Del på Facebook Svart 13.Mai.2019 Hvem er det som gjør jobben for deg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Svart 13.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2019 Knude skrev 33 minutter siden: Så fint @Erikda Da blir det som jeg beskrev og det blir en fullgod reperasjon. Om man sliper alt eller tar litt og litt er ikke vesentlig. Bare man har kontroll med at det ikke er som nevnt tidligere Gelcoat elle bunnstoff under laminat. Ble vedheft og avrivingsprøve nevnt ? Hvilke resin blir brukt ? Ikke at dette skroget har noen spesielle utfordringer da det høyst sannsynlig er et håndopplegg med en vanlig Orto polyester ,mye csm og rowing kryssaksial ........ da duger normalt polyester eller helst vinylester . Det ble tidligere spurt om uttørking. Det vanlige er at alt som har blitt eksponert for fukt fjernes så da løser det seg greit. Jeg spurte ikke om resin @Knude, og jeg tror ikke han har gjort noen avrivningsprøver. Men det er i hvert fall sikkert at alt vått er borte vekk. Det blir jo spennende å se når jeg kommer tilbake på onsdag for å se hvordan det er. Jeg skal spørre hva han har brukt. Han snakket om vedheft og sa at han derfor hadde vært nøye med å få vekk alt. Også det gamle som gikk utover skaden for det satt ikke fast i det hele tatt sa han. Tskjei skrev 23 minutter siden: Hvem er det som gjør jobben for deg? Det er Engelsviken Slipp som står for jobben. Og som de sa,"Så mye som du profilerer oss overalt tør vi ikke annet enn å levere kvalitet!" Mannen som støper nå er pensjonert båtbygger. Han heter Rune Johansen. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 14.Mai.2019 Del på Facebook Svart 14.Mai.2019 Det høres mere betryggende ut ja ............viktig å ikke slå hua av folk før en har fakta Blir godt som nytt dette om ikke bedre Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Svart 14.Mai.2019 Del på Facebook Svart 14.Mai.2019 (redigert) Erikda skrev for 12 timer siden: Ble vedheft og avrivingsprøve nevnt ? Her ble jeg nysgjerrig. Hvordan foregår en slik avrivningsprøve, og hvordan blir den vurdert? Er det slik at man tar flere avrivningsprøver, med forskjellige resiner (om det er det det heter) og så vurderer disse opp mot hverandre ? Hvor lang tid tar en slik prosess? Jeg ser for meg at det tar tid og koster flesk. Til slutt: Om reparatøren vet at skuta er bygget i glassfiberarmert polyester, vet han ikke da også hvilke materialer han skal benytte for å reparere skaden, uten å gå veien om avrivningsprøver ? Som sagt, jeg spør av nysgjerrighet, da dette er ting jeg lurer på etter å ha lest gjennom denne tråden. Redigert 14.Mai.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 14.Mai.2019 Del på Facebook Svart 14.Mai.2019 Det er godt mulig at reparasjonen blir proft utført og i henhold til alle krav, men jeg synes allikevel det ser ut som om han har slipt seg lite inn på friskt laminat før han har begynt å støpe. Tenker da på disse to bildene. Erikda skrev On 12.5.2019 at 21.05: Midt under styrbord side Dersom han ikke har tatt vedheftsprøver har han jo heller ikke fulgt de anbefalte prosedyrene som Knude nevner. At han har støpt over gelcoat og bunnstoff behøver jo ikke være negativt så lenge det blir slipt bort etterpå. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.