Jump to content

Solbris gikk på grunn i 4 knop! Skaden ble ille!


Chilli Solbris

Recommended Posts

SoBo skrev 57 minutter siden:

Hmm. Hva blir gjort innvendig på de skadde stedene mon tro?

Innvendig har de ikke vært. Blir å konfrontere dem i morgen. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 24 minutter siden:

Min første reaksjon var som @index, ser ut som de har slurvet og slipt veldig lite. Den der ble jeg skeptisk på...

 

Jeg akter å gi uttrykk for det samme i morgen!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hmmmm. Om dette bare er for å få tilbake fasongen og om det er fibersparklet først for ikke å få luft så er man på rett vei.

Det er et krav til avrivnings prøve på slike reperasjoner. ( Forsikrings brangsjen)  Hva ble resultatet ?

Jeg likte ikke uansett at det er støpt ut på Gelcoat og bunnstoff. Det blir en begynnende delaminering. !!  Normalen er at det skal trappes av minst 5 cm hvor et bare slipes igjennom coat så man er sikker på at det ikke kommer stoff eller Gelcoat under fiber.

Det er normalt å gå minst 20 cm ut fra skaden på alle sider. Også for å sjekke for sprekker videre fra skaden. 

Får håpe at planen nå er å slipe langt mer inklusive det som til nå er laminert og legge flere lag som trappes av i fler omganger så ikke det bare blir en "kladeis" som i verste fall løsner igjen. Blir mye spenning i dette spesielt om de blander litt sprekt med herder.......

 

Mine kommentarer er ut i fra bilder før og etter reperasjon og er bare min personlige mening ut i fra det som alle andre på BP. 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 8 minutter siden:

Hmmmm. Om dette bare er for å få tilbake fasongen og om det er fibersparklet først for ikke å få luft så er man på rett vei.

Det er et krav til avrivnings prøve på slike reperasjoner. ( Forsikrings brangsjen)  Hva ble resultatet ?

Jeg likte ikke uansett at det er støpt ut på Gelcoat og bunnstoff. Det blir en begynnende delaminering. !!  Normalen er at det skal trappes av minst 5 cm hvor et bare slipes igjennom coat så man er sikker på at det ikke kommer stoff eller Gelcoat under fiber.

Det er normalt å gå minst 20 cm ut fra skaden på alle sider. Også for å sjekke for sprekker videre fra skaden. 

Får håpe at planen nå er å slipe langt mer inklusive det som til nå er laminert og legge flere lag som trappes av i fler omganger så ikke det bare blir en "kladeis" som i verste fall løsner igjen. Blir mye spenning i dette spesielt om de blander litt sprekt med herder.......

 

Mine kommentarer er ut i fra bilder før og etter reperasjon og er bare min personlige mening ut i fra det som alle andre på BP. 

 

 

Jeg ville uansett ha spurt deg til råds her @Knude! Jeg skal så definitivt følge dette opp i morgen! Jeg akter å stille noen kritiske spørsmål. Og jeg er heller ikke fornøyd med slipingen her. Får høre hva de har å si i morgen!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 1 time siden:

Det er et krav til avrivnings prøve på slike reperasjoner. ( Forsikrings brangsjen)  Hva ble resultatet 

Ja, det er jo et konkret spørsmål som @Erikda kan stille!  

 

Men jeg er litt nysgjerrig. Kan du si litt mer om det kravet? Lurer også på om det er konkrete krav til den som utfører slike jobber, tenker da på evt sertifisering/kurs, og i så tilfelle hvem som stiller slike krav og i henhold til hva.

 

Knude skrev 1 time siden:

Jeg likte ikke uansett at det er støpt ut på Gelcoat og bunnstoff.

Jeg tippet på at de hadde tenkt å slipe vekk det,  men man vet jo aldri...

 

Knude skrev 1 time siden:

Får håpe at planen nå er å slipe langt mer inklusive det som til nå er laminert og legge flere lag som trappes av i fler omganger ...

I så tilfelle er det jo greit. 

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke mye om hvordan proffene jobber med sånne skader, men stusset også litt på måten det fylt i her.

Men det positive er vel at det da er fastslått st det ikke er strukturelle skader og sprekker langt innover. Og det er jo flott.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

 

 

 

Nettopp dette har jeg brukt mye tid på @Komodo

 

 

Krav til avrivnings prøve ligger i autorisasjonen til et plast reparasjonsverksted . Norboat utsteder autorisasjonen. For å få den må verkstedet ha minst en med fagbrevet plastformer som det hette tidligere ,eller kompositt båtbygger som har en tilstrekkelig plast kunnskap i prøven. Fagbrev i polymer kompositt faget  dekker både produksjon og reperasjon og er det fagbrevet med mest kompetanse innen både hånd laminering og vakuum . Også en god slump innen karbon vakuumering.   Finnes mer enn båt i plast.....

Det var reklamen:saint:

 

verkstedet skal også ha div. Prosedyrer for forskjellige reperasjonsmetoder.

Nettopp derfor er det så viktig med forskjellige avrivnings prøver for etter den velges resin og hvilken  fremgangsmåte som blir best.

Da jeg jobbet med dette var det en plan om at forsikrings selskapene skulle foretrekke autoriserte verksteder. Det var også meningen at dette skulle bli et myndighets krav at CE godkjente båter som fikk strukturelle skader måtte repareres på godkjent reperasjons sted. Det er mange verksteder der en eller fler i bedriften har tatt fagbrev  som praksis kandidat ( jobbet i faget i minst 5 år) 

Myndighetskravet er enda ikke kommet , men autorisasjonsordning fungerer.

 

Det er også av og til noen rettssaker hvor forsikring har utbetalt store summer til verksteder hvor båtene synker kort tid etter reperasjon :nonod:

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Meget bra @Knude, meget bra analyse! Leser dine innlegg med største interesse. Gjelder for så vidt også @Komodo, og en del andre, innland og utland. Rent bortsett fra at jeg ikke hadde beveget meg inn i det farvannet der i 4 knop, så må jeg, som fullstendig ignorent inne plastgreier, uttrykke at om den limegreia der skal være en fullgod rep.- så hadde jeg gjort det bedre selv. Selv trådte jeg mine barnesko innen reparasjon av lastebilhjul, anleggshjul, skjøting av trasportbånd osv. Forstår litt om liming, ikke mye, litt.

Link to post
Share on other sites

Takk for et veldig bra svar Knude :thumbsup:  Det er jo også veldig nyttig informasjon for folk som skal velge verksted for rep. av slike skader. 

 

Knude skrev for 3 timer siden:

Det er også av og til noen rettssaker hvor forsikring har utbetalt store summer til verksteder hvor båtene synker kort tid etter reperasjon :nonod:

Det er mange dyktige håndverkere, men jeg har sett så mye slurv i mange forskjellige bransjer så det der overrasker meg faktisk ikke. 

Link to post
Share on other sites

Kan berolige alle!??

det er kun første runde med støp som er gjort. Fyren som gjør jobben har bygget båter i 30 år. 

Alt som var skadet er skåret og slikt bort. De lå ved båten. Bare jeg som ikke så de. Skadene gikk ikke særlig dypt. Det som så ille ut var ikke fullt så gale! 

Alt som er støpt opp på bunnstoff er som resultat av trapping. Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Båten har nemlig vært på grunn før. Og det har blitt sparklet opp igjen. Det er det ikke nå. 

Når jeg kakker i det som foreløpig er støpt er det nå knallhardt! Sprekkene i baugen var resultat av dårlig reparasjon ved forrige reparasjon. 

Alt som er oppe på bunnstoffet blir slipt bort igjen og det skal bygges flere lag. Han bygger heller flere tynne lag i stedet for å legge på tjukke lag og slipe til slutt. 

Jeg føler meg trygg på jobben som gjøres. ??

Nye bilder på onsdag når jeg er tilbake på båten.....

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev 4 minutter siden:

Er det ikke mer naturlig å slipe rent helt ut og så legge opp ut med slutt før kant på sparkel/gelcoat/bunnstoff?

 

 

Dette kan ikke jeg nok om. Kanskje @Knude har svar?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Så fint @Erikda Da blir det som jeg beskrev og det blir en fullgod reperasjon.  Om man sliper alt eller tar litt  og litt er ikke vesentlig. Bare man har kontroll med at det ikke er som nevnt tidligere Gelcoat elle bunnstoff under laminat.

Ble vedheft og avrivingsprøve nevnt ?  Hvilke resin blir brukt ? Ikke at dette skroget har noen spesielle utfordringer da det høyst sannsynlig er et håndopplegg med en vanlig Orto polyester ,mye csm og rowing kryssaksial ........ da duger normalt polyester eller helst vinylester .

 

Det ble tidligere spurt om uttørking. Det vanlige er at alt som har blitt eksponert for fukt fjernes så da løser det seg greit. 

 

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 33 minutter siden:

Så fint @Erikda Da blir det som jeg beskrev og det blir en fullgod reperasjon.  Om man sliper alt eller tar litt  og litt er ikke vesentlig. Bare man har kontroll med at det ikke er som nevnt tidligere Gelcoat elle bunnstoff under laminat.

Ble vedheft og avrivingsprøve nevnt ?  Hvilke resin blir brukt ? Ikke at dette skroget har noen spesielle utfordringer da det høyst sannsynlig er et håndopplegg med en vanlig Orto polyester ,mye csm og rowing kryssaksial ........ da duger normalt polyester eller helst vinylester .

 

Det ble tidligere spurt om uttørking. Det vanlige er at alt som har blitt eksponert for fukt fjernes så da løser det seg greit.

Jeg spurte ikke om resin @Knude, og jeg tror ikke han har gjort noen avrivningsprøver. Men det er i hvert fall sikkert at alt vått er borte vekk.

Det blir jo spennende å se når jeg kommer tilbake på onsdag for å se hvordan det er. Jeg skal spørre hva han har brukt. Han snakket om vedheft og sa at han derfor hadde vært nøye med å få vekk alt. Også det gamle som gikk utover skaden for det satt ikke fast i det hele tatt sa han.

 

Tskjei skrev 23 minutter siden:

Hvem er det som gjør jobben for deg?

Det er Engelsviken Slipp som står for jobben. Og som de sa,"Så mye som du profilerer oss overalt tør vi ikke annet enn å levere kvalitet!"
Mannen som støper nå er pensjonert båtbygger. Han heter Rune Johansen.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 12 timer siden:

Ble vedheft og avrivingsprøve nevnt ?

 

Her ble jeg nysgjerrig.

Hvordan foregår en slik avrivningsprøve, og hvordan blir den vurdert? Er det slik at man tar flere avrivningsprøver, med forskjellige resiner (om det er det det heter) og så vurderer disse opp mot hverandre ? 

Hvor lang tid tar en slik prosess? Jeg ser for meg at det tar tid og koster flesk.

Til slutt: Om reparatøren vet at skuta er bygget i glassfiberarmert polyester, vet han ikke da også hvilke materialer han skal benytte for å reparere skaden, uten å gå veien om avrivningsprøver ?

Som sagt, jeg spør av nysgjerrighet, da dette er ting jeg lurer på etter å ha lest gjennom denne tråden.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er godt mulig at reparasjonen blir proft utført og i henhold til alle krav, men jeg synes allikevel det ser ut som om han har slipt seg lite inn på friskt laminat før han har begynt å støpe. Tenker da på disse to bildene.

 

Erikda skrev On 12.5.2019 at 21.05:

CCC7E177-EAFE-41C6-87C3-30A49AC4F329.jpeg.3507b4a371e7d88bb067d85f54121559.jpeg

 

Midt under styrbord side

966A736D-5C6D-457F-B08C-5874BFFBF557.jpeg.24cccbe48fc6ae4492a6a133d0df11e6.jpeg

 

 

Dersom han ikke har tatt vedheftsprøver har han jo heller ikke fulgt de anbefalte prosedyrene som Knude nevner. At han har støpt over gelcoat og bunnstoff behøver jo ikke være negativt så lenge det blir slipt bort etterpå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...