Jump to content

Bergtatt på tokt - 2019


Pequod

Recommended Posts

Litt sent for meg å starte turtråden min i mai, men nå er det like før jeg drar på årets første skikkelige båtferie!

Jeg har jo vært utpå i vinter også, som vanlig - det har blitt 18 turer hittil i år, noe mindre enn ønsket og litt etter skjema.

 

De siste fire turene har vært med nyervervelsen - som er behørig omtalt i et par andre tråder her. Nybåten - som også får navnet Bergtatt - får sin ilddåp på mandag. Da kaster jeg loss fort å ta en ny tur ned til Sørlandet. Jeg har én avspaseringsuke i turnusen min, og har tatt en ferieuke i tillegg.

 

Jeg skal gjøre noe av det samme som i fjor - målet er Kristiansand - der jeg skal laste bagasjen til yngstejenta som nå er ferdig med skoleåret på Kristiansand folkehøgskole. Jeg tror ikke jeg fortsetter videre sørover denne gangen, men jeg skal ikke utelukke det... Men jeg har bare to uker til disposisjon. Jeg har litt lyst til å ta en svingom til Ny-Hellesund siden jeg aldri fikk lagt til land der i fjor, og med nybåten tar det ikke en halv dag fram og tilbake, så det er absolutt en mulighet.

 

Nytt denne gang er at jeg har med meg mannskap om bord. Rederinnen blir med de tre første dagene, mens eldstedattera blir med helt ned til Kristiansand. Returen går dog alene, slik det ser ut nå.

 

Det blir en fin mulighet til å lære meg båten å kjenne ordentlig. Turen må dog gjennomføres uten baugpropell. Joystiken i styringsenheten ble nemlig ødelagt på visningen før meg da en av passasjerene snublet. Styringsenheten ble sendt til Sleipner for reparasjon, men enten er den sterkt forsinket eller har kommet bort i posten, for Sleipner har ikke fått den ennå. Meningen var jo at den skulle være klar til toktet sørover, men slik blir det ikke.

 

Kommer den ikke til rette så har selger tilbudt å kjøpe ny - det er en utgift på over 4.000 kroner, så det synes jeg er fair gjort.

 

Muligheten er også til stede for at jeg stikker innom Sleipner på vei sørover mandag ettermiddag hvis de har fått den da. Så kan de sette den på med en gang. Da blir det i så fall Sørlandstur via Fredrikstad og Koster og deretter rett over til Stavern tirsdag ettermiddag.

 

Vi får se hva det blir til, jeg gleder meg i alle fall noe helt enormt til å lære båten mer å kjenne.

 

58679395_10155959619222032_8690955929358696448_n.jpg.eb2a493c603ed8fd649ffd14a5dd2f95.jpg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Mange av stedene vi drar innom vil dere nok kjenne igjen fra turen min i fjor, jeg vil gjerne vise Sunniva hvor flott Sørlandet er.

 

Men jeg planlegger å kunne stikke innom steder jeg ikke har vært før også! Så noen nye steder og bilder vil det garantert bli!

 

Broren min og kona hans har overtatt driften av Brygga Restaurant på Skottevik feriesenter, så dit skal jeg garantert - er det noe hun kan, så er det å lage mat! Siden de befinner seg i Asia om vinteren er det en stund siden jeg har sett storebroren min, så det skal bli hyggelig!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser frem til flere reisebrev fra deg @Pequod!! Tror jeg kan garantere at ingen fra Sleipner kommer til å montere den joysticken! Men den kan jeg hente for deg og montere den. Ikke noe problem!
Husk bilde av Kassentassen denne gangen! Du må bare gå gjennom der med den nye båten! @Ms Fortuna har i hvert fall fått frem et flott bilde!:thumbsup:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Kassetassen var jo en litt artig historie. Hadde ikke hørt om den før så ser ut som et stopp vi må innom en gang. 

 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Kassetassen

 

Prøvde å lete på google maps men det var ikke mye treff. Men jeg tror jeg har funnet rett sted: 

N58'16,43 Ø8'25,8

 

Screenshot_20190504_085104.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Nimbus4 skrev 1 time siden:

God tur, moro å følge med. Koster til Stavern blir det nok litt rulling. Det er et godt stykke med sidesjø. Men vi gleder oss til å følge med.

Ja, ser det. Men det skal roe seg ned i løpet av ettermiddagen. Ingenting er uansett helt bestemt ennå.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det eneste som egentlig er helt sikkert foreløpig - bortsett fra at vi skal sørover og i alle fall ende opp i Kristiansand - er at det blir en liten stopp i Moss.

 

Eldstedattera har behov for å jobbe med noen skoleoppgaver, og da trenger hun å bruke PCen. Derfor har jeg sett meg rundt etter en passende inverter slik at hun kan jobbe litt foran PCen også mens vi er underveis. Når vi er i havna vil vi vel kose oss litt med mat og å gå litt rundt på land. 

 

Mandag skal det jo regne hele dagen, så da passer det bra for henne å sitte og jobbe litt.

 

Men de inverterne jeg fant aktuelle var ikke i butikkene hverken til Best Marin i Oslo eller hos Maritim på Slependen. Redningen da ble Seatronic i Moss, der godeste @Bonus har meldt seg frivillig til å hente pakken hos Seatronic og overlevere den til meg i båten.

 

Holder denne til PC-bruk? Hun vil jo lade opp PCen mens vi er på landstrøm, men ha mulighet til å benytte inverteren når det begynner å bli tomt for batteri. Og er det bare å koble denne rett på et av forbruksbatteriene eller må det noen sikring til?

 

https://seatronic.no/inverter-ren-sinus-1000watt-12volt

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den holder i massevis for å forsyne en PC. Jeg bruker en liten inverter på 300W til samme formål. Du kan koble rett på batteripolene, det sitter vel diverse beskyttelse i selve inverteren.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

 

Key Freak skrev 32 minutter siden:

Den holder i massevis for å forsyne en PC. Jeg bruker en liten inverter på 300W til samme formål. Du kan koble rett på batteripolene, det sitter vel diverse beskyttelse i selve inverteren.

Flott! Takk for det. Jeg tenkte det var greit å at en som har litt ekstra "guffe" i tilfelle det skulle bli behov for det.

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1000w er langt over det du trenger for å holde liv i en pc og lade opp batteriet på den.
150w pleier å holde og 300w er rikelig så hvis du vil spare noen kroner er ikke dette prosjektet feil å gjøre det på med mindre du har andre planer om 220v utstyr 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 3 minutter siden:

1000w er langt over det du trenger for å holde liv i en pc og lade opp batteriet på den.
150w pleier å holde og 300w er rikelig så hvis du vil spare noen kroner er ikke dette prosjektet feil å gjøre det på med mindre du har andre planer om 220v utstyr 

Tja, greit å ha noe å gå på, tenker jeg. Mulig en vannkoker  og andre duppeditter også kan benyttes innimellom. Kaffetrakter trekker vel litt for mye?

Link to post
Share on other sites

Eldstedatteren er vel ikke så ofte med på båttur, men det finnes ladere som går rett fra 12volt til PC. Men de er ofte spesifike for den aktuelle PC-typen. Jeg har slik lader for båt-PC'n fast i båten. Men en omformer 12VDC/230VAC er alltid grei å ha ombord. Jer har en liten sak på 300W som er grei å ha til å kjøre en hånmdmikser for å få krem til et klass med Irish!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å dempe gleden men jeg tror en 1000W blir hverken fugl eller fisk. Du kan klare deg med en mye mindre for å lade PC'en og den erfor liten til å drive utstyr som vannkoker etc. Da må du opp på en med kontinuerlig leveringskapasitet på min 2 kW.

 

Tror jeg hadde gått ned på kostander og format og heller valgt en vanlig liten "colaboks" inverter på 150 watt til formålet. 300 watt om du skal ta hardt i.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 3 timer siden:

 

Flott! Takk for det. Jeg tenkte det var greit å at en som har litt ekstra "guffe" i tilfelle det skulle bli behov for det.

 

 

@Pequod bare husk på at jo større inverter du har jo mer suger den ut av batteriene!!
Hvordan har det gått med olje og filterskift?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 1 time siden:

 

@Pequod bare husk på at jo større inverter du har jo mer suger den ut av batteriene!!
Hvordan har det gått med olje og filterskift?

Skal ha det i bakhodet! Har ikke fått tatt noe filterskift ennå, ikke umulig at jeg stikker innom Engelsviken på veien og heter ombord det jeg trenger!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...