Jump to content

Bergtatt på tokt - 2019


Pequod

Recommended Posts

Det gjør jeg også, index, men det går fint å ha vannanlegget i drift en måned til, her i oslofjorden. I hvertfall det som er innabords, og kanskje har litt lunk. 

Etter det tapper jeg ned anlegget, og blåser tomt med luft. Frostvæske i dusjavløp, toalett, septiktank med tømmeslange og gjennomføring+ i spylevann til toalett. Motorrom har varme, så motor blir konservert hvis det meldes 10 minus over tid, eller jeg reiser bort. 

Har bare 5 min til båten, og er forbi 1-3 ganger daglig, stort sett. 

Link to post
Share on other sites

Ja, går helt fint det. Jeg for min del har ikke hatt vann på tanken på 5-6 år. Så jeg aner ikke om pumpa fungerer engang. Men nå brukes båten stort sett som daglig transportmiddel, og ikke til helgeturer som vi gjorde før. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du må huske på grunnstøtingen du hadde tidligere i høst. Har noen vært under båten å sjekket for skader? Om det har blitt større skader så kan det bli lang tørketid før det kan plastres, spesielt om båten skal stå ute å tørke i vinter. 

Har kjørt tørr både en Fevik 21 og en gammel livbåt. På Fevik'en var det relativt store skader, selv om det ikke var spor av det mens den lå i vannet, og vann i dobbeltbunnen. På livbåten var det ikke synlig. 

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
finnarne skrev On 28.10.2019 at 7.12:

Du må huske på grunnstøtingen du hadde tidligere i høst. Har noen vært under båten å sjekket for skader? Om det har blitt større skader så kan det bli lang tørketid før det kan plastres, spesielt om båten skal stå ute å tørke i vinter. 

Har kjørt tørr både en Fevik 21 og en gammel livbåt. På Fevik'en var det relativt store skader, selv om det ikke var spor av det mens den lå i vannet, og vann i dobbeltbunnen. På livbåten var det ikke synlig. 

Hei!

 

Jeg har ikke glemt grunnstøtingen, nei, men båten er ennå ikke heist opp for å sjekke nærmere. Derfor har jeg også vært forsiktig med turer. Men hovedårsaken er at jeg dessverre har vært endel syk og sykmeldt nå i høst, siden jeg kom hjem fra båtferien i slutten av august har jeg vært sykmeldt i til sammen seks uker, litt til og fra, stykkevis og delt...

 

Jeg har vært såpass i ulage at jeg ikke har fått tatt meg ned til båthavna for å få sjekket med havnesjefen om når båten kan heises opp for å ta en titt, og nå om høsten/vinteren er han ikke der så ofte/mye som ellers. Så foreløpig ligger båten i boblehavna (den er vel ikke slått på ennå), den skal uansett ikke tas opp i vinter da jeg bruker båten året rundt. Den er potte tett under og motor og styring virker som det skal.

 

Men jeg vil gjerne bli kvitt usikkerheten og få gjort noe med det snart. Vanskelig å få gjort noe i helger og når jeg jobber dagtid er det enda vanskeligere, ettersom det nå i vintersesongen vel bare er folk på havnekontoret noen timer på formiddagen. Jeg må nesten få avtalt å få tatt en titt en dag jeg jobber kveld, slik at jeg kan være der for å få sett med egne øyne.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En løsning er er vel å avtale løft på dagtid, og legge båten ved kaien kvelden før. Så kan du komme ned og se på skaden etter at båten er tatt på land uten deg til stede. Om det viser seg å være en skade så må jo takstmann ned for å se på det, samt reparasjon skal utføres. Så båten blir uansett liggende på land noen dager.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...
MajorAndy skrev 40 minutter siden:

Er der virkelig ingen, der har hørt fra @Pequod her? Der må vel være noget alvorligt galt siden der er radiotavshed i så lang tid?


Han er aktiv på Facebook @MajorAndy  

Tror han har en pause her inne. 
Eller hva @Pequod?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev for 14 timer siden:

Nå, det var da godt. Jeg var helt nervøs...Men bare alt er vel!

Takk for omtanke!

På grunn av sykdom/dårlig form og ikke minst dårlig vær, har det ikke blitt så mange båtturer i høst og vinter.

 

Fikk meg dog en fin tur til Oscarsborg i går.

 

Link to post
Share on other sites

Der var du ja. Du har jo vært en betydningsfull bidragsyter her inne på forumet og mange ganger har jeg tenkt, Håper han ikke blir lei av alle båtturene og ikke minst all tiden han bruker på reiseskildringene. Viktig å ha et edruelig forhold til det meste her i livet, både arbeid og fritid(båtliv).... Go bedring?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...