Jump to content

Bergtatt på tokt - 2019


Pequod

Recommended Posts

Ms Fortuna skrev 49 minutter siden:

Eller benytte de tilbud som ofte kommer fra Seatronic i Moss, og bytte inn gammel brikke med ny, så slipper man å

gå inn på et abonnement. Det har jeg gjort.

Det er dyrere å kjøpe ny innbyttebrikke enn å abonnere og laste ned oppdateringer. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 2 timer siden:

Det er dyrere å kjøpe ny innbyttebrikke enn å abonnere og laste ned oppdateringer. 

Mulig jeg må gjøre det likevel, for på Navionics egne sider står det at Gold-brikken er "discontinued" siden 2016. Såvidt jeg forstår er det Navionics+ som nå tilsvarer den gamle Gold-brikken.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 48 minutter siden:

Mulig jeg må gjøre det likevel, for på Navionics egne sider står det at Gold-brikken er "discontinued" siden 2016. Såvidt jeg forstår er det Navionics+ som nå tilsvarer den gamle Gold-brikken.

Ja, det stemmer nok!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev for 4 timer siden:

Har du identificeret hvor det var du gik på ? Og har du fået båden op og inspiceret skaden? 

Har ikke fått gjort noen av delene ennå. Venter på tilbakemelding fra havnesjefen på når de kan heise opp båten og på hvor jeg skal ligge i havna i vinter. Han var litt usikker på om de fikk heiste den opp med den stroppekrana de har, men skulle sjekke. 

 

I verste fall får jeg kjøre den til Kavringen og få den heist opp med kran der eventuelt.

 

Er dog innom båten hver dag og det er ikke tegn til noe vanninntregning noen steder. Men håper at båten kan bli heist opp for kontroll snart!

Tok meg jo en tur på mandag over fjorden for å hente bryggefortøyningene der jeg har ligget i sommer, men skal være litt forsiktig med "turvirksomheten" inntil vi har fått sjekket.

 

Blir dessverre båsplass her i hjemmehavna i vinter, som er det dårligste alternativet, men det får jeg bare leve med.

 

Har tatt med meg bruksanvisningen til plotteren for å se om jeg kan få hentet ut sporloggen slik at jeg kan se hvor jeg gikk på, men har ikke kommet så mye lenger ennå.

Link to post
Share on other sites

Båten er ennå ikke tatt opp for kontroll. Litt travelt i havna og jeg har også hatt det travelt, og å få dette til å klaffe med når jeg kan være på plass og når det passer båthavna er ikke alltid like lett.

 

Så jeg har tatt sjansen på å ta noen turer i nærområdet den siste uka og alt er fortsatt OK i båten, ingen ulyder, ingen vibrasjoner eller risting og ikke noe vann inn noen steder (bortsett fra oven - der har jeg et prosjekt med å få tettet i forkabinen i løpet av høsten).

 

Når det  gjelder kartplotteren har jeg vel funnet ut, hvis jeg har forstått bruksanvisningen riktig, at jeg ikke får hentet ut dataene derfra ettersom jeg ikke hadde på opptaksfunksjonen og i tillegg slo strømmen av da jeg kom i havn uten å lagre noe.

 

Og siden jeg i befippelsen ikke tenkte på å notere posisjonen, så er jeg fortsatt noe usikker på akkurat hvor jeg gikk på grunn. Ved å sjekke kart og Google Earth/satelittkart, så mener jeg fremdeles at jeg befant meg et sted hvor det ikke var merket, men samtidig så begynner tvilen å melde seg, så jeg utelukker ikke at grunnstøtingen skyldes uoppmerksomhet fra min side. Det er nemlig merket (på kartet, ikke fysisk) et skjær på 0,1 like ved der jeg gikk på grunn. Selv mener jeg at jeg hadde passert det området og lå mer til styrbord for skjæret, men jo mer jeg grubler på det, jo mer blir jeg i tvil...

 

Slenger på et par bilder fra Steilene lørdag.

IMG-2295.JPG.504605f6f44b2f27be14a41472e2129d.JPG2748C502-A598-4AC4-80EE-C72AC4B68DDB.JPG.d8c2d6a3923eb9a04abfdfd253bf4444.JPG

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 11 timer siden:

Herlig bilde fra Steilene :) 
Vi har lurt på å dra dit, men aldri gjort det fordi vi er usikre på om vi får plass.

Hvordan er det der på denne tiden? :)

Er nok bra med plass der nå. Brygga på bildet er det vel Nesodden Kystlag som har ansvar for. Medlemmer av kystlaget kan leie rimelig overnatting i Tapperiet (bygningen du ser) og legge til der. Se deres Facebookside for mer informasjon. På den andre siden ligger jo havna til Nesodden Seilforening, der er det egen gjestebrygge. Om sommeren er det vel kafe der, men nå er det nok stengt og ganske stille.

Link to post
Share on other sites

Ms Fortuna skrev On 15.10.2019 at 14.04:

Rutetrafikken er nok over for i år, men man vet aldri om de kommer av andre grunner, selskaper o.l. En annen ting er jo hvorfor man vil ligge der, på en høy brygge som bare skvalper når det er fine gjesteplasser rett rundt hjørnet?

Neida, enig i det. Men det går også an å legge inntil på kortsiden, litt lavere der. Og kystlaget jobber med å reparere brygga lenger innover også. Nevnte det med at man kunne ligge der siden man kan leie rom der også, og da er det jo enkelt at båten ligger rett ved.

 

Selv har jeg ligget der med gamlebåten da det var flytebrygge der, men den ble ødelagt etter et kraftig uvær for vel snart to år siden, og det har ikke kommet noen ny.

 

På Persteilene har jeg vel bare vært én gang.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig har jeg ikke vært ute med båten siden helga. Været, jobb og de stadig tilbakevendende problemene med bena, både det hele og det halve, har gjort at jeg ikke har vært i min beste form denne høsten.

 

Til uka skal det jo komme noen dager uten regn, så kanskje jeg klarer noen rusleturer med båten. Hadde planer om å komme meg til Sætre eller Holmsbu til helga ettersom jeg er invitert ut dit, men det ser ut til at jeg kanskje ikke er i stand til det. Vi får se. Blir hjemmekontor i morgen for å avlaste venstrebenet i alle fall.

 

Puster litt roligere nå med tanke på skader på båten etter landkjenningen, men skal nå se om det er mulig med et løft av båten til uka, slik at vi i alle fall får tatt en kikk. Er litt problematisk ettersom det vel er vanskelig å få gjort det i helga og at det må gjøres på dagtid i uka, og nå har jeg bare dagvakter resten av måneden...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ble en tur til Sætre i går likevel. Deltok på et jubileumsarrangement i Hurum i en musikkforening jeg er medlem i.

 

God mat, fine folk og livemusikk i tillegg!

 

Ble kjørt til og fra båten, sov i den i natt og deretter hjemtur. Nå tar jeg en kaffe i båten i hjemmehavna før jeg rusler i land.

 

Mye regn, men man har jo vindusviskere!

 

Var eneste båt på besøk i gjestehavna i Sætre denne helga...

F906273F-6618-4E9C-A2A8-1BA51C9674F3.jpeg.287b33e43536a4f639e0f5b87c5ca069.jpeg4BC71FAE-B76B-4CBB-8FF7-ABBA78884FAB.jpeg.419cbc993b9af90319c5878a01542816.jpeg6E16ADE1-45EA-48C7-AA64-8BF5816C665E.jpeg.43d014b30b9e47cbc3aed977ec81f005.jpeg2D2B3FF2-CECC-47A1-A976-9EF788E1D239.jpeg.398386b663594b0ba65c986ce9f951eb.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ms Fortuna skrev for 12 timer siden:

Det kan komme av at Sætre gjestehavn er stengt for sesongen...:giggle:

Stengt og stengt, det var nå strøm på bryggene... Og ikke noe parkering forbudt-skilt! Doene sjekket jeg ikke om var åpne ettersom jeg ikke hadde behov for det... Og hvordan stenger man en brygge? :lol:

 

De har i alle fall ikke gjort slik som Drøbak gjestehavn gjorde for noen år siden, la ut sperring ved innseilingen!

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neida de kan ikke fysisk stenge havna. De la ut melding på facebook for en uke eller to siden at gjestehavna nå var stengt for sesongen. Det er vel derfor alle de faste beboerene også nå er borte. Litt rart de ikke setter opp et fysisk skilt eller noe da om de ikke vil at folk skal bruke bryggene. Det regulerer seg vel selv, er vel fare for at Sætre fryser igjen på vinteren når det blir kaldt. 

Link to post
Share on other sites

Ms Fortuna skrev 12 minutter siden:

Neida de kan ikke fysisk stenge havna. De la ut melding på facebook for en uke eller to siden at gjestehavna nå var stengt for sesongen. Det er vel derfor alle de faste beboerene også nå er borte. Litt rart de ikke setter opp et fysisk skilt eller noe da om de ikke vil at folk skal bruke bryggene. Det regulerer seg vel selv, er vel fare for at Sætre fryser igjen på vinteren når det blir kaldt. 

 

Den litt større skuta som har ligget ytterst på utsiden der lå der også denne helga. Regner ikke den som gjestebåt ettersom den jo har vært der i vel omtrent hele år.

 

Ser ingen grunn til å ikke legge til der selv om de offisielt har stengt og jeg ikke trenger å bruke serviceanlegget.  De kan jo ikke nekte folk å legge til så lenge det er mulig å gjøre det? Men det er jo som du sier, når isen kommer løser det seg jo selv. 

Link to post
Share on other sites

Begynner å komme meldinger om kaldere vær framover nå. Jeg har jo tenkt å gjøre som jeg alltid gjør, nemlig å bruke båten også om vinteren.

 

Men nå har jeg ikke bare en litt større båt, men også en båt med ferskvannskjølt motor, noe som jo er nytt for meg. Er det noe spesielt jeg bør huske på da?

 

Med den gamle båten, som hadde en sjøvannskjølt motor, så hadde jeg bar noen varmekolber i motorrommet, samt en ved eksosuttaket, og en frostvakt på toalett, som jeg helte frostvæske i.

 

Motoren ble ikke ytterligere konservert ettersom jeg jo stort sett bruker båten jevnlig også om vinteren.

 

Jeg har jo tenkt å ta de samme forholdsreglene nå, men bør jeg gjøre noe ekstra ettersom motoren er ferskvannskjølt?

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husk å tømme vanntak og evt varmtvannstank. Ellers så er frostbeskyttelsen du brukte på sjøvannskjølt god nok til ferskvannskjølt også. Det risikable med ditt opplegg er jo strømbrudd, men det er prisen man må betale for å kunne bruke båten året rundt.

 

Jeg tømmer vanntanken og fyllet litt frostvæske I toalettet, that's it. Og bruker båten året rundt. men frosten blir som regel litt verre I Oslofjorden enn på Vestlandet da. Selv om vi de siste vintrene faktisk har hatt lengre perioder med minus femten her også. Så lege sjøvannet ikke fryser er det tross alt begrenset hvor kaldt det kan bli I selve motorrommet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Strømmen har vært ganske stabil her de siste seks årene og jeg ligger i boblehavn også. Vanligvis er det bare noen få uker i januar/februar at jeg ikke får brukt båten fordi det legger seg litt is utpå fjorden, ellers går det greit.

 

Vanntank tømmes selvsagt, litt usikker på hvordan jeg tømmer varmtvannstanken, det må jeg finne ut - takk for tips Index!

 

Når det gjelder dusj Gullfisk, så har jeg jo det både ute og forsåvidt inne - men jeg har ikke brukt noen av dem ennå...

Link to post
Share on other sites

Hvis du ønsker å beholde vannanlegget i bruk litt lenger utover, er det fort gjort at dusjen ute ryker, om den ikke er koblet fra. 

Jeg kjøpte "ring hytta varm" kontakter i fjor, og de har temp føler og kan kjøres som termostat, og kan gi varsel ved bortfall av strøm. Ganske greie egentlig. En med simkort, og inntil 4 slaver som kan styres separat. 

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...