Jump to content

Bergtatt på tokt - 2019


Pequod

Recommended Posts

Pequod skrev 32 minutter siden:

Ja, det er en slik jeg har sett på.

Tror jeg har en slik liggende i bua. Var en tanke om å bruke det i Tafatt, men tror jeg holder meg til Sprit-apparatet i Fryd. Veldig kjekt å kunne ta kokeapparatet på land og lage mat der.

 

Den som ligger i bua trenger nok litt service. Husker ikke hva som var galt med den da den ble kjøpt. Mener det er med varmelokk.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Løft av det "sortelokker" over brenneren og ta et bilde ?

Gass er topp, men en skal følge manualen.

Har du ikke to bluss?

Hvis begge ikke virker sjekk flaska. mulig du ikke har trykt regulatoren langt nok ned og da er sikkert flaske tom.

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 3 timer siden:

Jeg gjør garantert noe feil! Jeg har ikke fått fyr på den siden du skiftet slanger, men da startet den jo med en gang du prøvde.

 

Hva mener du forresten med regulator? Jeg vrir på knappen under plata, men jeg trykker ikke inn noe? Har byttet batteri på starteren, men den er fortsatt dau. Kommer heller ingen «knepping» når jeg trykker den inn.

 

Når du skal tenne må du trykke inn den sorte knotten du vrir på! Sikkerheten er lagt inn slik at det kommer ikke gass frem når du vrir! Du må trykke inn også! Når det har gått noen sekunder med flamme vil det være varme som tillater gass å strømme gjennom! ??

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 1 time siden:

Løft av det "sortelokker" over brenneren og ta et bilde ?

Gass er topp, men en skal følge manualen.

Har du ikke to bluss?

Hvis begge ikke virker sjekk flaska. mulig du ikke har trykt regulatoren langt nok ned og da er sikkert flaske tom.

 

 

 

Mitt stalltips er heldig enkelt! Han har ikke trykket inn knotten og åpnet for gassen. Kaldt bimetall gjør som det skal og stenger for gassen!!

Det gassblusset funker som tusan!!!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 3 timer siden:

Og det passerte jeg Trudelutt og @Lars H. litt utenfor Lysekil.

 

Litt for urolig sjø til at jeg fikk tatt bilde.

 

Men vi fikk da ropt god tur til hverandre. Vi passerte jo med ca 10m avstand.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle gode tips når det gjelder gassapparatet!

 

Tror godeste @Erikda har funnet «feilen» - men er det den røde knappen eller selve den man skrur på til plata som skal trykkes inn?

 

Forøvrig, passerte nettopp 900 motortimer! Ikke så verst det, med tanke på at den hadde gått 635 da jeg overtok båten i slutten av april...

 

C126568E-BCA3-46C2-99B8-4BF44FF1EBA3.jpeg.76542d8f0c3dd17a498eebcc6c22302e.jpeg

Link to post
Share on other sites

Det er den man skrur på som skal holdes inne. Som flere andre har nevnt så er det en flammevakt på disse gasskomfyrene som må opp i en viss temperatur før den slipper gassen fritt. Frem til da må man manuelt slippe til gassen, altså ved å trykke inn bryteren på det blusset man ønsker å bruke. Jeg har byttet en slik flammevakt, da det ene blusset ikke ville virke uten at jeg holdt bryteren inne. Etter det funket alt som bare det. Det andre blusset har jeg aldri hatt noe plunder med.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Hvor langt er det du har tenkt deg idag? Da vi passerte hverandre gikk vi kun 30 minutter før vi roet oss ned og la oss til kai.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

316F14FB-5CFA-4F43-A7D6-458F61D1B2BA.jpeg.3c66cf0ccd9e770b2d4cfae641d52b03.jpegJa, her er det fint. Koselig lite sted. Jeg hadde som vanlig litt skylapper når jeg kommer til et nytt og ukjent sted og la meg på den første (og av og til verste) plassen jeg så. Etterpå så jeg at jeg kunne ha gått lenger inn. De har jo faktisk til og med en egen handicapbrygge! Men jeg er  godt fortøyd og fendret her jeg ligger, så dette går bra!

 

A2C7C638-B361-46A5-9E8A-6DECB02DA51E.jpeg.5beb9172994b1c063177295d3058395f.jpeg

 

Og mysteriet med gassapparatet er løst! Gjorde som @Erikda sa, og vips kom det flamme! Første gang jeg  har gassapparat, og jeg vet svært lite om det. Forrige gang jeg brukte det benyttet jeg den elektroniske tenneren og da gikk det fint, men etter at den har tatt kvelden har jeg ikke fått det til. Har ikke engang tenkt tanken på at jeg måtte trykke bryteren inn først! :headbang:

 

Så nå skal jeg steke burgere til kvelds! Oppdaterer litt senere med dages etappe, som gikk nesten der flere av dere foreslo, og innom andre steder. Ingen stopp før Källo-Knippla, dog!

F936CB03-4F6A-4530-94A2-9538D79CBC72.jpeg.2570a5306a5a0dc650ccba8dcd41e79c.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev On 15.8.2019 at 19.53:

 

Og mysteriet med gassapparatet er løst! Gjorde som @Erikda sa, og vips kom det flamme! Første gang jeg  har gassapparat, og jeg vet svært lite om det. Forrige gang jeg brukte det benyttet jeg den elektroniske tenneren og da gikk det fint, men etter at den har tatt kvelden har jeg ikke fått det til. Har ikke engang tenkt tanken på at jeg måtte trykke bryteren inn først! :headbang:

 

Mulig det er irr på batteriet  sjekk

image.png.0128eeafb9c5b1ea6e5ac611252f6676.pngHer nede ved gulvet er rette plassen  for en gassalarm

48EBCAF5-8443-4371-A7F3-E7A0BFE83299.jpeg.808bd66cbff48b0fbe372d7d20000427.jpg.9f8429a8621abfa10a3edfca6c337936.jpg

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...