Jump to content

Bergtatt på tokt - 2019


Pequod

Recommended Posts

Roger jo skrev for 4 timer siden:

Mulig det er irr på batteriet  sjekk

image.png.0128eeafb9c5b1ea6e5ac611252f6676.pngHer nede ved gulvet er rette plassen  for en gassalarm

48EBCAF5-8443-4371-A7F3-E7A0BFE83299.jpeg.808bd66cbff48b0fbe372d7d20000427.jpg.9f8429a8621abfa10a3edfca6c337936.jpg

Ja, og egentlig helt nede ved dørken i forkabinen!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Heisan! Har vært sløv ned oppdateringer de siste dagene, så vi får ta en sjau nå før jeg begynner på returen.

 

Jeg ligger i gjestehavna på Lilla Bommen i Göteborg nå. Den har vist seg bedre enn sitt rykte, selv om den ikke er spesielt billig. Fikk forhåndsbestilt longsideplass, noe som for meg er ganske viktig når jeg er utpå alene, og avgjørende for om jeg dropper å stikke innom en havn eller ikke. Har jeg med meg mannskap klarer jeg alle typer fortøyning, men alene er det longside eller vanlig bås med gangbar utrigger der man ikke behøver å fortøye med anker, bøye eller annet akter.

 

Har sovet godt begge nettene her, har vært veldig stille. Lørdag pakket jeg den største sekken med alt av verdisaker - TV, kartplotter, bærbar VHF, kikkert, fjernkontroller og nøkler, PC, ICE-router, fotoutstyr som jeg ikke tok med meg på konsert osv. Den ble innelåst på havnekontoret. Havneverten sa at de ikke hadde hatt innbrudd her denne sesongen, men det er ikke noe vakthold, så jeg tok ikke sjansen på noe. Men alt OK altså!

 

Nok om det. Når det gjelder gassen så er det både lekkasjetester og en alarm. Sistnevnte har jeg kjøpt inn og den er delvis montert, den er i bruk, men jeg har ikke fått skrudd den fast ennå.

 

Jeg endte altså opp på Källö-Knippla torsdag etter en lang etappe gjennom flott svensk skjærgård. Jeg møtte på Lars  H. rett etter Lysekil, slik jeg tidligere har skrevet. Det var litt urolig sjø, så vi fikk ikke gjort så mye annet enn å vinke til hverandre og rope «God tur!».

 

Deretter dro jeg forbi Fiskebäckskil og på utsiden av Skaftö til Gullholmen (så fullt ut) og gjennom Möllösund. Der holdt jeg på å ta en pause, men valgte å fortsette. Jeg liker jo lange etapper og hadde jo noen dager å ta igjen...

 

Så valgte jeg å ta en annen rute enn det vel mange hadde trodd? Jeg fortsatte på innsiden av Tjörn. Målet var nemlig Stenungsund der jeg kjenner noen. Planen var å ta en liten pause der og ta en prat med ei som jeg gikk på folkehøgskole med og ikke sett siden 1984! Men det skar seg i siste liten, så jeg endte med å dra forbi der også!

 

På dette tidspunktet innså jeg at det faktisk var fullt mulig å rekke inn til Göteborg allerede denne kvelden, men jeg hadde jo lyst til å få lagt meg til på et mindre sted også - før storbyen.

 

Etter å ha vurdert litt forskjellige steder endte jeg på Källö-Knippla ettersom det var godt med longsideplasser der. Jeg ringte havneverten der og han kunne bekrefte at det var nok av plass der.

 

Jeg kom ut i litt åpen sjø på vei til Knippla og det sto på forskjellige apoer at det skulke blåse mellom 9 og 12 m/s. Det blåste kanskje noe midt imellom, så jeg følte at det var greit nok å avslutte kvelden der.

 

Fredag dro jeg altså videre fra Knippla - et veldig koselig sted som jeg gjerne besøker igjen. Stakk innom naboøya Björkö for å tanke ettersom det på Källö-Knippla var stengt for sesongen (ingen automat der).

 

Det ble ingen hyggelig opplevelse! 16,89 svenske er nok det dyreste jeg noensinne har betalt for drivstoff! Huttenegtu!!!

 

Jaja, jeg  var jo uansett nødt til å fylle i Sverige - og dette var første gang jeg gjorde det. Håper det blir lenge til neste gang...

 

Turen inn til Göteborg gikk helt fint. Var på forhånd litt usikker ettersom det er mye «tungtrafikk» der, men det gikk greit.

 

I alle fall til jeg var omtrent litt forbi båthavna på Långedrag, for da kom det en tollbåt opp på siden av og vinket.

 

De ville vite hvor jeg kom fra og om jeg hadde noe alkohol om bord. Endte meg at jeg måtte følge dem inn til en kai på et område som så ut til å være for politi, toll, kystvakt osv.

 

Der gikk de om bord med narkotikahund og jeg måtte blåse i et alkometer. Det hele tok vel rundt en halvtime fra jeg ble vinket inn til jeg ble vinket ut.

 

Det hele foregikk rolig og i en hyggelig tone. Pratet endel med dem på kai mens undersøkelsene om bord foregikk. En av dem må jeg innrømme var veldig søt...

 

Hun hadde tidligere jobbet på danskebåten og kjente godt til Oslofjorden og stedene der. Hadde feriert der med båt og vært i både Sætre, Son og Drøbak, hvis jeg husker riktig.

 

De slapp meg fri etter at alt var i sin skjønneste orden og ønsket meg god tur videre.

 

Deretter var det bare å komme meg videre inn i elva. Fant meg en langsidesplass på ei Dockspotbrygge og lå der natt til lørdag. I går fikk jeg beskjed om at jeg måtte flytte båten ettersom plassen var bestilt fra lørdag av, og flyttet til en annen longsideplass.

 

Deretter var jeg på festivalen i Slottsskogen og da jeg kom tilbake til båten var plassen fremdeles ledig... Det er den fortsatt.

 

Nå har jeg sittet for lenge og skrevet, så nå må jeg komne avgårde. Mulig jeg drar innom Stenungsund igjen for å orøve å hilse på en gang til, vi får se!

 

Noen bilder til slutt.

62BB5105-2DF0-406B-869B-818B9F7489A3.jpeg.8247be0b5cb71b00a3bd93758e2a0aae.jpeg0ACBC5EF-C602-452F-AEA6-CF07D2403840.jpeg.20d2dbd4d306af88740f07e676476c3b.jpegC90345B1-B081-43AB-8590-E3B787F4790E.jpeg.ae9bd8e6c7a19551d30c09ff18392435.jpeg88C610C3-82D1-4FD7-899C-32B9F5A2D552.jpeg.3f09322e471df0042b9ebd1a4d5a0b41.jpeg96BA1030-9FB5-4FF5-8CF1-24FD958ECD5D.jpeg.1e1d86db5156d38c4e9e61b6de4ff79c.jpegEF56E173-A275-4CE4-B597-E43330E4FA52.jpeg.e24c4b0d110c55c20da03cf8ca893c16.jpegDFB8A890-87BA-4777-BD6E-A9EF3ADF1A68.jpeg.76195bc8efac3e8d7a6743a25ed20251.jpeg3A070F1F-D544-4792-A431-1000599F9C45.jpeg.f3edad8da52880e09ebc1af2d06b3776.jpeg5B3DF316-4B65-4B85-AE45-AC2452B5A58D.jpeg.badaf2fc6c7d6c034894dfefd743186f.jpegEF5CAEAE-10CF-4CBB-A63D-3C5FED9EF55F.jpeg.0ed4a44087ce73f7679ab1e4a2b82a6f.jpeg2ED50914-2377-4545-B514-5D2E19D15C5E.jpeg.8ba6d84e21f14a382f876c8e13b05bb9.jpeg28BA22A4-5D68-475D-9C28-6723F4C8A6B9.jpeg.0322ce8d46b6db84c7c9867d16930deb.jpeg50B18D5A-44D0-408A-ABB2-1678D9A74CB5.jpeg.2227c617b4511caf6b73b4c1fa3d7d53.jpeg18583441-E018-49F1-B335-D1D5194800BD.jpeg.3aa3152841295979542bd2529fc761d7.jpeg9C847983-756A-4431-842A-92B302C3DB07.jpeg.ff4dc86493a2af70d9772c493fbfb644.jpeg20B52E0E-EA5D-4880-903B-C02E751362C1.jpeg.5eec883068a87173431761b1d4499633.jpeg16AEA11B-857D-4775-BD0C-8CF0F7E58CB0.jpeg.a4b9917383bdda300ae29e39649dff95.jpegE97E3BDE-61D2-4BF8-B94E-9B9915AE8261.jpeg.078bde115481423629b5505079065ab0.jpeg25DEDCA7-F719-4F41-B5EA-D35D66E5BEAB.jpeg.f96cf7951fa7611eb4549fc50efac7ab.jpegE674692A-860D-41EA-A2C6-F2FFC921A869.jpeg.e3759518fb08f38812dbe78052813b93.jpeg2937340D-C8F9-4A2C-AFEE-D1B1E76231E2.jpeg.305e152cab23c7886a45d70044d315b5.jpeg98C1671C-4719-4277-B8C3-AAE9D30DE841.jpeg.b0d5c7a8a54a61f6921e9103b9d394a9.jpegBF31A846-8B9B-464F-B836-108199CE1ABF.jpeg.a7e4ae1fdfd68b47f5eba41c8eaa351c.jpegE4781FF3-A54C-43CC-A57B-75B5FCCB2405.jpeg.7be8807c83054ad3fa857a42eb43979e.jpeg837EA62B-FE97-4889-8099-935AA5AB4219.jpeg.7c8b229370ffad769fed9d9e5586c5f8.jpeg06DF15F2-38C6-4041-8AAA-F69D11C27F0E.jpeg.d5fc05b569238ba42872bab67cf2813c.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det tauet du har på fordekket er forhåpentligvis klargjort for en nært forestående fortøyning? 

 

Får litt vondt når jeg ser slikt. Har sett noen eksempler på at slike kløktig riggede "kjekt å ha"-tau har blåst uti, havnet under båten og deretter i propellen. Vær veldig på vakt når du rigger på den måten og det blåser. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Fantastisk lesning og mange flotte bilder:)Følger deg videre:) Mange steder jeg får lyst til å besøke..egentlig alle stedene hehe:) Men disse små fine Svenske perlene er nok de som står øverst:) Må nok nedover bestkusten neste år og med fartspotensialet jeg har nå er mer innen rekkevidde! Får lage egen drivstoffkonto:)) God tur videre?

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 4 timer siden:

Stakk innom naboøya Björkö for å tanke ettersom det på Källö-Knippla var stengt for sesongen (ingen automat der).

 

Det ble ingen hyggelig opplevelse! 16,89 svenske er nok det dyreste jeg noensinne har betalt for drivstoff! Huttenegtu!!!

 

Jangul skrev for 3 timer siden:

Må nok nedover bestkusten neste år og med fartspotensialet jeg har nå er mer innen rekkevidde! Får lage egen drivstoffkonto:)) God tur videre?

 

Jeg har full medfølelse med dere. Vårt feriemønster er å gå fra Son i Oslofjorden og snu utenfor Göteborg på feks. Knippla. Da fyller vi opp tanken på vår saga 27 før vi drar sydover fra Son (i år 10,99kr) og tanker opp igjen vel hjemme etter et par turer Son Oscarsborg! Tankstørrelse? 2 x 180 liter og vi går ikke på økonomifart! Nå ligger vi i Strömstad på vei hjem.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 9 timer siden:

Fest tauet i kryssholtet framme, og la det ligge langs dollbordet. Andre enden av tauet fester man i kryssholtet bak.

Da er tauet lett tilgjengelig og liten sjanse at det kommer til å løsne og havne i propellen.

Det er vell egentlig slik jeg har gjort det i gamlebåten, ikke helt innarbeidet viden nye ennå.

 

Jeg har tenkt å montere et kryssholt midt på båten på begge sider slik at jeg raskt kan feste en tamp i land når jeg legger til, og deretter fortøye forut og akter. Det er egentlig slik jeg gjør det nå også, men tampen på midten er festet akter.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forøvrig ligger jeg nå ved en gjestebrygge på  Höviksnäs like ved Stenungsund.

 

Har spist middag hos en venninne fra folkehøgskolen jeg gikk på i 83-84, har ikke sett henne siden da!

 

Veldig moro!

 

Tok turen i dag via Göta elv og videre forbi Kungsälv og opp hit. Fin tur i varierende vær. Møtte en motorseiler like før Surte og noen seilbåter som ventet på broåpning like før Bohus-festningen. Ellers minimalt med trafikk.

 

Festningen skal jeg legge til ved neste gang i bedre vær, og ta en nærmere kikk på.

 

Legger ut flere bilder i morgen.

 

Siden det skal blåse en god del i morgen lurer jeg på om jeg skal fortsette innaskjærs og opp til Uddevalla og videre ut derfra? 

 

Vi får se, tur blir det åkkesom!

 

142F482E-73FF-4FC8-8B21-DA3663904B68.jpeg.12d804abc343b5e3f6ca4de3d82a6655.jpeg05E9ED28-825C-4816-B44E-6BD5DA472162.jpeg.070b3946270aedc2f188cf3e48ce84f4.jpegFB96CA4D-51A8-43E4-8A5A-F5C16FFFB5F0.jpeg.65c2fe666ac5dafc05a9827815c5dea7.jpeg16D1AB99-A9D3-400E-B749-3598E072AF9A.jpeg.b08d95db6952545d15237b4bea9d7340.jpegA525187F-94FF-41C4-88ED-D062547FB24D.jpeg.fcb7e2a5310f430fde62c066b409a915.jpeg6296584A-E400-4B60-B4E5-444C74E9A8FA.jpeg.3dd59d2dbe8ed3d5d84393df70730a8c.jpeg2396C2BF-C1B8-4D28-8EDD-3D4EA575307E.jpeg.911231ab9768f64ded1d2b7db33fafef.jpeg144BFAAD-3351-438F-812B-EB6AA239E0B0.jpeg.4ce885bf158ec938e275078382555f42.jpeg2D44CFA6-F929-4D0F-974F-9135FB3ED4A5.jpeg.7bc57b3de5e009834a84256160c883df.jpeg

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lovte noen flere bilder, så her kommer noen.

Rtapoen opp Göta älv fra Lilla Bommen var ikke så veldig spennende, mest industri der.

 

Dette må vel kunne kalles en husbåt? Eller hus på båt... 

 

816D2FED-F0B6-4E58-8344-4E5D73018DDC.jpeg.2ef1f49db92dbd74bd1809bfce2be399.jpeg

 

90204C0F-EA75-4871-88AF-32359CB64556.jpeg.59810efe690194a524f1903beade996f.jpeg

 

Passerte en eneste båt før Bohus, mens her ved broen lå det en seilbåt på Göta elv/siden og to på denne siden og ventet på broåpning.

DB606BD5-282B-4276-BAAC-19AC6EB005C9.jpeg.168b9a8a60b9287e5016e21d44dc5941.jpeg

 

Som jeg skrev i går fikk jeg lyst å ta en titt på denne festningen en annen gang, er jo egen gjestebrygge der også!

 

CC15C53D-75E3-4390-AF5F-71C7EA9EFA08.jpeg.db1668f33102d2f4d603b9f7013cda48.jpeg191080E5-F04B-449F-966E-B8E2D3EACE48.jpeg.5289c3d4d82a95254b59545e3bbf2245.jpeg19639CA7-816C-4767-9ECB-33E47331A22F.jpeg.fa411776b0f800e3bfa179c5e0fa4af7.jpeg

 

Rett etter festningen kom jeg til Kungälv og fikk plutselig lyst på kjeks...

052B6FC1-7934-40C9-9EE7-8A0CAB848D54.jpeg.87002d7e14439f089f0928404f267d1a.jpeg

 

Her har jeg nettopp passert flombarrieren som er plassert i Nordre älv. Alt var åpent da jeg kom, men jeg tok likevel den lille småbåtpassasjen bare fordi jeg hadde lyst!

 

CC3DD4A7-370A-42B5-8A49-E9916960283E.jpeg.6c7348f0849a8f67d8c518f4d7c4c432.jpeg

 

AC775A86-F8C3-4125-AA44-2F00D463889A.jpeg.c82c43e9f3152145e7c4412dfbf7942f.jpeg

AA00DF96-66FD-495C-8BFD-C0F9F0738C45.jpeg.594c638eec95c29157e54ab8dd63b1d1.jpeg

 

De to siste bildene rett før jeg var ute av Nordre älv.

 

Nå er det straks avgang her fra Höviksnäs.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hmm, jeg er  redd for at jeg har vært litt slapp når det gjelder oppdateringene i denne tråden... Det har skjedd veldig mye siden jeg sist skrev her - og siste etappe av båtferien er forlengst unnagjort! Jeg har masse bilder og historier å komme med, så jeg skal sette meg ned og få skrevet om resten av turen i løpet av helgen!

 

Lysekil ble forøvrig en liten skuffelse. Likte meg rett og slett ikke der. Riktignok var det omtrent helt dødt der en tidlig kveld i august, men jeg synes ikke stedet var noe koselig uansett. Da jeg skulle på Coop-butikken for å handle måtte jeg gå en omvei rundt en park på grunn av politisperringer. Viste seg at en mann var blitt knivstukket der kort tid før...

 

Men jeg fikk nå en rolig natt der uansett! 

 

Skal finne fram bilder og skrive noen ord slik at jeg får avsluttet ferierapporten! Til uka skal jeg ta noen dager i båten igjen og kanskje treffer jeg noen av dere på Aker Brygge på båtmessa?

Link to post
Share on other sites

Så fortsetter vi litt på svensketuren...

Først noen bilder fra Lysekil, selv om jeg altså egentlig ikke likte meg der...

 

men fant jo et pent hus...

 

IMG-1489.JPG.01e2a1815fe926630446b6f600b79106.JPG

 

Jeg skrev jo i forrige innlegg at en mann ble knivstukket og at det var politisperringer ved Coop. Her r et bilde av det. Altså sperringene, ikke knivstikkingen...

IMG-1488.JPG.00c072b8eaf53c494578f187523dd75a.JPG

 

I butikken fant jeg den lokale avisen, og kjøpte med meg et eksemplar. Ble noe overrasket da jeg kom i båten og oppdaget at avisen faktisk er trykket kun i svart-hvitt og i fullformat! Visste ikke at det fantes slike aviser igjen! Bilde nummer to er avislokalene med eget trykkeri i underetasjen. Da jeg skulle til butikken måtte jeg gå en omvei på grunn av politisperringer (tredje bilde) og da jeg søkte på nett for å se om det sto noe sted hva som hadde skjedd, så fant jeg ingenting. Men jeg fant en sak om Lysekilposten der det sto at de fra oktober av går ned fra fire dager i uken til to dager - og samtidig går over til fargetrykk og Berlinerformat (litt større enn tabloid). Så da skal jeg jaggu meg ta vare på dette eksemplaret!

IMG-1494.JPG.a25e72f82e379dad51b28a6f009f3f15.JPG

 

En gammel veteran-slepebåt lå ligge ved fergeleiet til ferga som blant annet går over til Fiskebäckskil.

IMG-1491.JPG.d547a3850f1ed35db5ff67fc826c89b0.JPG

 

Jeg hadde jo sett på værvarslene at det ville bli litt dårlig med vær de nærmeste dagene, så jeg fant ut at jeg skulle ta en lang etappe og komme meg så langt avgårde som mulig. For en gangs skyld klarte jeg da også faktisk å komme avgårde før klokka 12... 09.20 tøffet jeg ut fra Lysekil. Det blåste endel, men ikke så veldig ille.

 

Turen gikk over fjorden nordover mot Malmön, og jeg tok en liten "koseomvei" ved å gå inn forbi kabelferga og forbi Tullboden (bildet under). Har vært der en gang før i snekka mi.

IMG-1499.JPG.e08ccdab8e496f2219c4c913376c9767.JPG

Deretter dro jeg inn til Kungshamn.Jeg hadde endel svenskepant i båten, og ettersom jeg ikke var helt sikker på om jeg ville stoppe så mange andre stder på hjemveien, i alle fall ikke med butikker i umiddelbar nærhet, så tok jeg en liten "pistop" der for panting av flasker og innkjøp av litt mer drikke, snop og mat.

IMG-1502.JPG.fe5706b3c6ec0dce37917cb0c3237209.JPG

 

@Svensk her på forumet hadde tipset meg om en thai-restaurant som skulle være bra, og som lå kort vei fra havna, så etter å ha gjort innkjøpene mine tok jeg en tur dit. Det visste seg at de hadde en lunsj-buffet til bare hundrelappen! Restauranten var veldig koselig og lå i det som jeg forstod var den gamle presteboligen. Man fikk nesten inntrykk av å komme hjem til noen når man gikk inn! Jeg tror jeg forsynte meg tre ganger...

IMG-1513.JPG.d3a4b2665963eae15374d7dc3c582671.JPG

Stappmett rullet jeg nedover til havna igjen og fortsatte turen. Men først gikk jeg litt rundt i Kungshamn og så meg litt rundt. Jeg har jo bare vært her en gang før, og da var det også bare for å dra til nærmeste butikk.

IMG-1515.JPG.7090e548c8a7b3d6103b292f60b9ffdd.JPGIMG-1521.JPG.aaddb5d41a76016d2651a7f9976f6520.JPGIMG-1508.JPG.01ff8e4f303993e3b178f4a218d2babc.JPG

 

Jeg har jo tatt veien gjennom "Pinan" tre ganger nå, så denne gangen tok jeg den "vanlige" ruta opp til Sotekanalen. Ikke så idyllisk som "Pinan", men veldig greit å oppleve noe nytt også da!

 

IMG-1548.JPG.6f53a269ad1a6f3198db919abdaa95ac.JPGEtter Sotekanalen valgte jeg å droppe Hunnebostrand også denne gangen, med tungt hjerte siden jeg synes det var veldig koselig der under mitt første besøk, og fortsatte mot Hamburgsund. Det lille åpne strekket var mye snillere denne gangen enn på vei nedover, men jeg dro nå på litt på gassen uansett...

 

Forsøk på "selfie" i Sotekanalen...

IMG-1543.JPG.32be815cca229969ccc352e095f2fb41.JPG

 

Jeg tenkte litt på om jeg skulle ta en overnatting i selve Hamburgsund, og jeg så at det var en liten luke med longsideplass på flytebrygga på fastlandssiden, men den så litt trang ut. Og ettersom jeg fortsatt føle rmeg litt usikker på manøvreringen av det "slagskipet" jeg nå disponerer, så tøffet jeg rett og slett videre.

 

Nå begynte jeg imidlertid å kjenne på at jeg hadde vært utpå lenge, og været var vel heller ikke det beste, selv om regnet hadde gitt seg og jeg nå tøffet rundt i rolig farvann bak en stor mengde øyer, holmer og skjær. Jeg følte ikke helt for å legge meg i Fjällbacka og jeg tenket derfor enten på å legge meg i Grebbestad for å prøve et nytt sted, eller kanskje på innsiden av Källarholmen. Å gå over Gula Humpen var ikke aktuelt ettersom det blåste solid utaskjærs.

 

Da jeg passerte Tanumsstrand ble fristelsen for stor da jeg så hvor tomt det så ut der. Jeg tenkte at sjansen til å få en rolig kveld der var større en Grebbestad, så jeg la til der istedenfor.

 

IMG-1552.JPG.cd49661a61f8457d6e2b604017ea9193.JPGDa jeg så begynte å manøvrere meg inn mot en av bryggene kom det en fyr ut på brygga for å ta imot tampen - og det viste seg å være en forumkjenning som også hadde lagt til der for natta.

 

Lå jo i ytre havn i Strömstad med @Benji uka før mens vi ventet på bedre vær, og nå var vi altså havnenaboer igjen - begge på vei hjemover!

 

IMG-1553.JPG.fa2d5343c41f080bab4026ff1cf79a51.JPGEtter en liten båtprat stakk jeg opp for å betale havneleia, men stusset da automaten viste full pris - noe helt annet enn det som stod på nettsidene. Hadde jo nevnt det samme, så jeg stakk inn i resepsjonen på hotellet for å høre. Forrige gang jeg var her betalte jeg nemlig havneavgiften i resepsjonen - jeg husker ikke i farta om det var fordi det ikke var noen automat da (to år siden) eller om den var i ustand.

 

Da endte det opp med at jeg slapp billigere unna, fordi jeg da betalte det samme som på nettsidene!

 

Men noen rolig natt ble det ikke. Vi var vel ikke mer enn fire-fem gjestebåter i havna, men på pizzabula litt lenger ut var det full fest. Virket som det var nordmenn, for det var stort sett norsk musikk som ble spilt. Tore Tang og Vil du værra med meg hjem i natt osv.

 

Husker ikke helt når jeg sovna, men det ble nå etter noen timer...

 

IMG-1555.JPG.449e9f667ebb99472115c588c1288bdf.JPG

Fant jo ut etterhvert at jeg hadde lagt meg til på en passende brygge...

IMG-1557.JPG.8055761b96039c24c823da15c7ff9539.JPG

 

Tar neste etappe i morgen! Har bare mobilbilder tilgjengelig nå, så legger opp de nå. Kan eventuelt supplere med andre bilder senere.

 

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det er vel snart på tide å avslutte denne historien om årets båtferie. Jeg har dessverre ikke vært i særlig form i det siste, noe som har gått ut over både båtturer og skriverier.

 

Så jeg fatter meg litt i korthet for å avslutte dette, så får jeg heller komme sterkere tilbake en annen gang.

 

Jeg dro fra Tanumsstrand dagen etter (se forrige innlegg) og unnagjorde 60 nautiske mil på litt over åtte timer. Gula Humpen gikk helt greit, og som vanlig - nå når jeg har en noget raskere båt enn tidligere - så gasset jeg litt på for å komme fortere over. Det var forøvrig et kort strekke ettersom jeg tok innerste lei forbi Grönemad og på innsiden av Klätten. Deretter var det strake veien over til Sekken.

 

Det vil si, nesten. Da jeg nærmet meg Strömstad stoppet jeg opp og dro innover, ikke for å stoppe der, men fordi jeg så at den nye ferga, Color Hybrid, lå der. Så da tok jeg en liten omvei for å ta noen bilder av den.

 

68772794_10156211752567032_4817152349015375872_n.jpg.92e8710b1f78d4b7b7ab6586f994aa20.jpg69267924_10156211752502032_5194670710089318400_n.jpg.ddc8b529a52cebef5422fbd10fd866bb.jpgDeretter var det videre over Sekken og opp til Puttesund via Brattholmen. Da jeg skulle krysse Lera var jeg litt uheldig. Det hadde begynt å blåse opp, og det kom litt regn samtidig, så jeg stoppet rett utenfor Stangeskjær for å sette på kalesjetaket over førerplassen. På hodet hadde jeg "blankisen" (skipperlua) som jeg kjøpte i Mandal i fjor, og den måtte dessverre bøte med livet...

 

Det blåste nemlig så kraftig at vinden tok tak i den da jeg stakk hodet opp! Idiotisk av meg, men jeg tenkte ikke på det. Hadde det vært blikkstille ville jeg snudd båten og prøvd å plukke den opp med båtshaken, men bølgene var såpass store og båten så urolig at den tanken kastet jeg raskt fra meg.

 

Men da har jeg jo en unnskyldning for å komme meg til Mandal med nybåten neste sommer! Må jo ha en ny "blankis"!

 

Som sagt hadde det begynt å blåse opp, så overfarten over til Strømtangen ble noe rufsete siden bølgene kom inn fra siden. Nybåten tar jo bølger mye bedre enn snekka, men likevel var det såpass vind at jeg kjente det, for å si det slik. Tok derfor indre lei fra Strømtangen og inn til Hankø, der jeg valgte å toppe tanken til en langt mer behagelig dieselpris enn på Björkö i Sverige...

 

Hadde jo nok til å komme meg hjem, men jeg liker å ha så full tank som mulig. I denne båten har jeg ikke noen reservekanne, slik jeg hadde i snekka, men så har jeg 270 liters tank istedenfor 40... Å ha en femliterskanne med ekstra diesel liggende i denne båten virker litt "underkill" - hvis det er et ord! - i snekka holdt jo det til flere timers kjøring, men i nybåten må jeg vel nesten ha en 20-litersdunk stående hvis jeg skal ha reservekanne om bord.

 

Uansett fyller jeg opp tanken med en gang jeg ser nåla nærmer seg det skraverte røde feltet - selv om det betyr kvart tank - noe som  jo er nesten 70 liter - men jeg liker å være på den sikre siden... Fylte jo som sagt i Bjorkö for jeg dro inn til Göteborg og tanken var jo over halvfull da selv om jeg ikke fylte full tank i Sverige, og nå var den fortsatt rundt halvfull, men siden Hankø jo er ganske så billig, så fylte jeg den helt opp denne gangen.

 

Deretter var det bare å peise på videre. Værmeldingen var såpass dårlig framover at jeg valgte å dra så langt jeg kunne komme meg. Det var jo nå onsdag og jeg hadde lyst til å rekke en konsert i Holmsbu fredag. Det var ikke 100 prosent nødvendig å komme seg dit, men hvis jeg klarte det, så ville det vært hyggelig,. Uværet kom bak meg, for å si det slik.

 

Men da jeg ankom Moss kjente jeg at det var på tide å ta en hvil. Det skulle være noen timer med stille på formiddagen torsdag, som jeg kunne bruke til å komme meg over Breiangen, så jeg valgte å satse på det og fortøyde i Moss. Der fikk jeg låne plassen til @Bonus igjen og ble invitert opp til han og kona for kaffe og båtprat. Som vanlig var jeg ikke vond å be, så det ble noen timer i hyggelig selskap!

 

IMG-1575.JPG.3651eb15eda677a2849b08cd1c7438d2.JPGDagen etter ble det en tur innom butikken for å proviantere litt før jeg kom meg avgårde. Regnet ganske mye i løpet av natta og på morgenkvisten, men hadde blitt oppholdsvær da jeg dro avgårde i 11-tiden, et par timer senere enn planlagt. Da visste det seg at Yr nok hadde bommet på været, for turen over til Breiangen gikk knirkefritt i smul sjø!

 

Først etter at jeg hadde fortøyd i en nesten tom gjestehavn i Holsmbu, kom regndråpene igjen og så blåste det opp utpå ettermiddagen. Da fredagen kom var det finvær igjen!

 

IMG-1579.JPG.f3e2d744c282ef4fef33e1a625383c95.JPGDa ble jeg også vitne til en skikkelig veteranbåt som kom tøffende og la til i Holmsbu. Skikkelig dampdrevet skute med festkledde gjester. Kanskje det var et bryllup eller noe slikt på gang? Bildet er litt dårlig ettersom jeg stod på lang avstand og har "blåst" det litt opp. 

939A8607.jpg.742796a1de0b4653cb432d181b6ed8f1.jpg

 

Dro til Privaten på kvelden og spanderte på meg en velsmakende middag der før jeg traff en skokk med kjente og hørte på den franske duoen Franky & Mary. De spiller egentlig i et fransk progrockband som jeg har sett tre ganger nå, men opptrer også som duo. De kjører en slags "live jukebox" der de deler ut en liste med rundt 40 forskjellige låter innen alle sjangre fra 50-tallet og opp til nåtiden, og synger alt fra Spice Girls til Metallica i en akustisk setting med to gitarer og diverse rytmeinstrumenter. Da de spilte "A Whiter Shade Of Pale" fikk de forsterkning på tverrfløyte av en lokal musiker og venn av meg, Morten Clason. De er fantastisk flinke og sympatiske, så det ble en meget vellykket kveld.

 

939A8646.JPG.183bffade85f9211c4723a39bf103237.JPG939A8680.JPG.b953ca4a8ff865389f9826ef0c2c213a.JPG

 

Lørdag var det klart for et av turens høydepunkt! Jeg dro avgårde fra Holmsbu i 10-tiden. Båtferien skulle nemlig avsluttes med den tradisjonelle "gutteturen" der noen venner og gode jobbkolleger tar med seg øl og grillmat og entrer skuta. Jeg plukket opp tre av dem på Kadettangen og sistemann på Nesoddtangen.

 

IMG-1632.JPG.f6afe49431e0214de6581ca59d6d1552.JPGDeretter tøffet vi ut til vår egen lille hemmelige plass på Håøya, fortøyde båten og holdt på til tre.-fire om natta med allsang og drikking og "skjitprat"...Fantastisk moro! Og som vanlig var vi heldige med været - blå himmel og sol hele dagen! Her må jeg bemerke at jeg selv ikke rører en dråpe før båten er fortøyd!

 

69432849_2356439327943540_4622002396728393728_n.jpg.84a33dbbf5c72d9a6d908c15f8409a3a.jpgDessverre valgt ankervinsjen å ta kvelden første gang den skulle testet ut, så ankeret måtte løses ut manuelt og dras opp manuelt - men hva har man mannskap for?

 

Tradisjonen tro tøffet vi søndag over til Oscarsborg og rakk såvidt den faste "cowboyfrokosten" før de sluttet å servere den klokka 13... Da begynte vi å føle oss som mennesker igjen - i alle fall noen av oss - og satte kursen hjemover. Slapp av tre i Sandvika og tok deretter en liten omvei med den siste passasjeren. Vi dro inn til Aker Brygge, inn Bjørvika og ut ved Sjursøya for deretter å dra gjennom Ormøysundet og forbi Langøyene og til Nesoddtangen der jeg satt han av.

 

IMG-1774.JPG.6def613a9e066028259d08ed9fa85850.JPGDeretter dro jeg tilbake til Lakseberget og fortøyde båten, ryddet litt og samlet sammen all panten før jeg tok toget fra Sandvika og hjem til kjæresten.

 

Det ble en fantastisk flott båtferie, selv om langt fra alt gikk som planlagt - og det danske gjesteflagget ble liggende ubrukt. Også litt frustrerende å tenke på at jeg mistet sju og en halv dag på dårlig planlegging og dårlig vær. Turen ble nok litt mer hektisk enn jeg hadde tenkt meg, og særlig i Sverige var det flere steder jeg kjørte forbi som jeg egentlig kunne ha tenkt å gå i land. Men slik er nå båtlivet, været får man ta som det kommer, og jeg er uansett kjempefornøyd med både båtferie og båt!

 

Det jeg ikke er fornøyd med, er at siden jeg kom hjem 25. august har det bare blitt fire båturer. En av dem dog med to overnattinger,, men likevel ikke så mange som jeg hadde håpet på. Været, sykdom og det faktum at båten ikke ligger nedenfor stuedøra har skylden.

 

Men til uka, senest onsdag, har jeg tenkt å kaste loss igjen og få meg noen dager på sjøen - hvis ikke helsa spiller meg et puss igjen...

 

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har gått litt under radaren, men jeg er nå på tur uansett! Startet på fredag - egentlig var det planen å dra allerede onsdag, men det skar seg på grunn av litt dårlig form. Opprinnelig var planen å rusle sørover ganske så bedagelig, men det endte med at jeg altså ikke kom avgårde før fredag morgen.

 

A4D2C3FB-7330-48C3-A901-3AC7C04BE758.jpeg.5a4193424bead74d177ac0448b86f53f.jpegDa ble det strake veien til Fredrikstad i løpet av en etappe. Gikk fint det og gjorde turen unna på rett under seks timer. Tok utsiden av Strømtangen denne gangen, noe som gikk prikkfritt. Regnet omtrent hele turen, så vindusviskerne fikk kjørt seg...

 

Var framme på Værste på ettermiddagen. Skulle på kurs dagen etterpå, så det var greit å komme seg helt fram fredag. Hadde det vært bedre vær ville jeg vært fristet til å legge meg ved fyret på Strømtangen over natta. Kanskje på tilbaketuren? Har jo ikke vært der med nybåten ennå.

 

På Værste oppdaget jeg at jeg ikke hadde strøm. Hadde tenkt å sitte og jobbe litt på PCen, men den var dau, så da ble ikke det noe av. Prøvde flere stolper, men ingenting. Regnet med at det var min strømkabel ettersom de to andre båtene som lå der da jeg kom begge var koblet til med strøm. Og den ene kontakten på strømkabelen  så litt dårlig ut...

 

2B359B86-E5D0-4A6C-B050-4B789C47F928.jpeg.b68f32f61f2c821fc6289eb55c0b409b.jpegDagen etter ble jeg hentet av @Erikda og selveste @Knude. Jeg skulle nemlig på kurset som @Erikda arrangerte og @Knude var foreleser. Erik tok en rask titt på kabelen og ristet oppgitt på hodet, for her var det mye som ikke stemte... Så han tok med seg hele kabelen og vi avtalte at vi skulle stikke innom Biltema etter kurset og kjøpe nye kontakter.

 

Nå er det jo ikke lenger noen krise for meg å ikke ha tilgang til strøm med batterikapasiteten i nybåten, men det ville vært greit å få ladet opp PCen. Allerede i april kjøpte jeg jo inn både inverter og landstrømssett til båten, men med min panikkvegring mot å gjøre praktiske ting i båten, så var selvsagt ikke noe av dette montert...og gudene vet når jeg får gjort det! Vi får se om jeg tør å prøve meg i løpet av høsten når båten er tilbake i hjemmehavna si og jeg kanskje får noen dager hvor jeg bare kan stikke ned og jobbe litt med den.

 

Uansett, denne redselen for å utføre selv de minste praktiske ting var en av årsakene til at jeg meldte meg på det kurset som Erik og Solbris arrangerte. Der skulle jeg nemlig lære meg å foreta glassfiberreparasjoner på egen båt. Og dessverre har Bergtatt noen slike.

 

6DBD3FF7-0529-4DA3-9BB9-2E398F9D918A.jpeg.60ca6dd98a1fc66bf8b2c9573ebf069d.jpegDet tok vel ikke mer enn en ukes tid i min eie før den hadde fått sine første to skrammer... Det skjedde mens jeg lå på gjesteplass i den egentlige hjemmehavna mi, før jeg fikk ordnet en annen plass i en annen havn for sommeren. Det jeg ikke hadde lagt merke til var at det var et par jernstenger eller noe slikt som stakk ut fra bryggekanten der jeg lå. Og selv om jeg la ut alle fenderne jeg hadde på den tiden, så gikk det ikke bedre enn at jeg fikk et par skrammer der ytterste gelcoatlag ble rvet av.

 

Og på svensketuren min var jeg uheldig da jeg skulle forlate brygga på Björkö etter dieselfylling. Vinden sørget for at akterenden slo mot bryggekanten ved avgang, og det kom noen riper helt på hjørnet akter på styrbord side. 

 

I tillegg er det noen hakk et par steder innvendig - men det\ var der fra før.

 

Det som var skuffende med kurset var at flere meldte forfall både dagen før og samme dag (hvis jeg forstod det riktig), så istedenfor å være sju stykker på kurs, så var vi tre! Det synes jeg var ille! Bakdelen var jo at Erik tapte penger på det, mens fordelen for oss tre var jo at vi fikk mer tid til å jobbe med ting og mer tid til å stille spørsmål og få veiledning.

 

Kurset begynte lørdag med en relativt kortfattet, men fortsatt grundig, innføring i glassfiber og hva det egentlig er. Og ikke visste jeg hvor mange typer og varianter det finnes - glassfiber er ikke bare glassfiber - samt de forskjellige måtene å kombinere dette på, og ikke minst bruksområdene. Samtidig var det litt morsomt å kjenne igjen noen av eksemplene på glassfibermatter som @Knude la fram, for glassfiber brukes også til å støpe protesehylsen min!

 

BAD43DCE-13C6-482F-BDC0-5A6BC512220B.jpeg.e90dcdac49e6144dfd6708edf914a2f9.jpegEtter at den teoretiske delen var unnagjort var det over på det praktiske, hvor vi fikk innføring både i forskjellen og bruksområdene til epoxy og polyester, og til slutt fikk lagt fram flere eksempler på skader som vi deretter skulle fylle ut og sparkle. Deretter skulle de stå til dagen etter, da vi skulle fullføre prosessen med å slipe ned og pusse og polere. Vi lagde også noen prøver som skulle vise hvor mye belastning reperasjonene våre tålte. (Her brukte jo @Knude et annet begrep, men jaggu meg om jeg er kar til å huske akkurat det ordet akkurat nå!).

 

92A9978A-6390-4EFC-A6EA-B91857F09737.jpeg.49f91d8d112e89068da37cb8308c6378.jpegEtter at første kursdag var over dro vi til Biltema og kjøpte inn nye konatkter til strømkabelen min, samt at jeg benyttet sjansen til å kjøpe batteritesteren som @Lars H nevnte i et annet innlegg her på forumet nylig.

 

Så var det tid for en ytterst velsmakende pizza på Solveig's Pizza - et sted godeste @Erikda nok hadde valgt med omhu ettersom det lå på andre siden av elva for der de to båtene hans ligger...

 

87960DE1-1C18-4108-9E9C-08E9056977D2.jpeg.b9afd9b2c7a15b4fa473d6ceb3655d4a.jpegEtter pizzaen ble det omvisning om bord i Storebroen før vi gikk over i Solbris og Erik fikset strømkabelen for meg. Han delte den like godt i to og ga meg en leksjon på hvorfor det ikke er noen god idé å ha så lange kabler som jeg hadde (den var vel på nærmere 25 meter). Jeg hadde en kortere landstrømskabel tidligere, men denne ble ved et uhell kappet av forrige vinter da havnevakta, som kjørte snøfreser på brygga, glemte seg i det han passerte meg. Så da jeg kom ned til båten dagen etterpå så jeg at jeg hadde fått en ny - om mye lengre - kabel enn før... Etterpå har jeg beholdt den. Men nå er altså den kuttet i to i mindre brannfarlige lengder og fått nye kontakter i begge ender på begge deler. Takk for hjelpen, @Erikda

 

F7972C30-F36D-4EDC-884C-9F6A68DFF719.jpeg.0dc301c96b354fd3bdd5d3075a71b11d.jpegPå søndag var det klart for andre kursdag. Da var det mer praktiske oppgaver der vi først sjekket holdbarheten av de forskjellige prøvene vi hadde laget dagen før. Resultatene var overraskende i et par tilfeller, men ikke fullt så overraskende i et annet tilfelle, med bakgrunn i det @Knude hadde lært oss dagen før.

 

AA235AB6-DC26-433B-902F-185C26015E1B.jpeg.e6c719fbb4bf9381306bca5ddd8a07d7.jpegSå var det på tide å ta fram de skadeksemplene vi hadde fått prøve oss på dagen før. Jeg valgte en skade som passet bra med det jeg hadde på min egen båt, som var en ikke så veldig dyp ripe/kutt som kun behøvde litt sparkelnmasse. Da fikk vi først en innføring i de forskjellige typene av sandpapir, både vått og tørt, og deretter var det bare begynne å slipe ned. @Knude gikk rundt å sjekket hvordan vi gjorde det, og hjalp til både med å vise korrekt framgangsmåte  og å lose oss på trygg kurs!

 

Når vi så var fornøyde (eller rettere sagt @Knude) så tok vi prøvene ut og fikk prøve oss både på finsliping med våtpapir og deretter rubbing med maskin. Resultatet ble over all forventning for meg, og da jeg også fikk beskjed om at den reparasjonen jeg hadde holdt på med ville holdt i lange baner for min båt, så var jeg både veldig fornøyd og litt overrasket.

 

FB5A6982-834C-498A-8788-84341A3C0F72.jpeg.488dd40efd7fd19c3525978fb64efc4a.jpegFor en som har tolv tommeltotter er det nemlig ikke bare bare å holde på med slikt! For andre mer nevenyttige personer er dette kanskje en lek, men det er det absolutt ikke for meg! Men nå føler jeg at jeg kanskje bare har ni tommeltotter igjen! Jeg ser uansett fram til å forsøke å reparere skadene på båten min selv, og det hadde jeg aldri trodd at jeg ville da jeg la til med båten min i Fredrikstad fredag ettermiddag!

 

Morsomt var det også å se at mer meritterte båtfolk enn meg, ikke minst kursarrangør @Erikda, fikk flere aha-opplevelser i løpet av kurset!

 

Jeg tenker jeg begynner på de to skadene inne i båten, da er det faktisk ikke så nøye om jeg bommer litt, så prøver jeg meg på utsiden. Det siste får jeg vel ikke gjort før på våren neste år, når båten skal på land for å vaskes, stoffes og poleres, men de innvendige småfiksene kan jeg ta med en gang.

 

3CCD7C2F-EDDF-46A5-90DE-A71074ADF78B.jpeg.fcb1cfca322699a1c25a12571f290aea.jpegÅ ha en veteran i faget som @Knude var jo også helt fantastisk. De fleste her på forumet kjenner vel ham fra hans egen tråd om byggingen av sin båt, men han har jo et hav av erfaringer å øse fra, og kommer i tillegg med små anekdoter og fortellinger fra sitt liv i båtbransjen, noe som ikke bare gjorde kurset nyttig og lærerikt, men også underholdende og morsomt!

 

Så jeg har absolutt ingen betenkeligheter med å anbefale dette kurset varmt for alle som gjerne vil lære mer om glassfiber og reparasjonsarbeider på egen båt. Mitt kursutbytte var vel i alle fall nærmere 120 prosent!

 

Når jeg skriver dette ligger jeg fortsatt i gjestehavna på Værste, men sola skinner og det er blå himmel, så nå skal jeg gå på land med søppel og dusjprotese. Etter dusjen blir det avgang. Planen er Strömstad i ettermiddag for litt handel og retur av svenskepant, så blir det vel en tur innom Nord-Koster før jeg setter kursen hjemover.

 

F73D634F-8F54-48E5-AC20-A8DF65EC11AF.jpeg.1b7b3b55150448ad1dc6426afbe222b7.jpeg

 

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er man framme i Strömstad havn etter en grei etappe fra Fredrikstad. Tok omtrent på minuttet tre timer! Kjørte sakte med kikkerten rundt halen og speidet etter hummerteiner der jeg tøffet avgårde...

 

IMG-2124.jpg.a6e4cbafde3da0757c28a553f7dafda1.jpgHadde tenkt å tanke på tankanlegget ved gjestehavna, men brygga var for høy til at jeg klarte å komme meg opp, så det måtte jeg slå fra meg. Har samme problemet med brygga ved Oppegård båtforening, jeg klarer det hvis jeg kommer inn når det er høyvann, men må ha med mannskap utenom.

 

IMG-2084.jpg.3501216cab5a821bbebc33fbbfb807d5.jpgVel, med den sakte farten jeg tøffet avgårde i denne gangen, så brukte jeg så lite at tankmåleren omtrent ikke rørte seg. Har omtrent kvart tank, så det holder fint til Koster og tilbake i norsk farvann igjen. Det får vel bli Herføl eller Sand, sist jeg fylte i Skjærhalden var det veldig dyrt der, så jeg er ikke så lysten på det. Kunne selvsagt også tanket på Hankø, men tror jeg må fylle opp litt før det, så Herføl er vel det mest aktuelle - og der har jeg ikke lagt til ennå, så det må jeg jo prøve!

 

Det har jo vært en flott høstdag i dag, og perfekt vær til å være ute i båten. Jeg kom meg selvsagt noe sent avgårde, men jeg har det jo ikke travelt!

IMG-2086.jpg.5c696a7a07d9c5aca7346b601c424f03.jpgIMG-2091.jpg.db814a6aeba8207bf1d1afa570087026.jpg

Jeg vurderte å gå inn til Edholmen ettersom jeg så på facebooksiden deres at de har drivstoff der, men jeg har jo hørt litt av hvert om det stedet, så jeg skygget unna. Vet at det skal ha kommet nye eiere/drivere der, men tok ikke sjansen. De må vel jobbe litt for å bygge seg opp igjen, og jeg tok ikke sjansen på å fylle der.

 

Kanskje jeg heller stikker innom på veien tilbake?

 

La meg på innerste brygge i ytre havn denne gangen og ble møtt av en fyr som kom gående fra en seilbåt  fra brygga før. Han hjalp til med tampen slik at tilleggingen vel gikk omtrent prikkfritt. Jeg synes jo det var utrolig snilt å løpe bort fra en annen brygge for å hjelpe meg, men jeg fikk jo fort forklaringen: Han er identisk med @leopard her fra forumet og hadde lest her at jeg var på vei til Strömstad!

 

Fikk en hyggelig båtprat på bryggekanten, han er på tampen av sin båtsesong, mens jeg jo har tenkt å fortsette...

 

Jeg begynner jo nærmest å bli en slags  båtforumkjendis - det er ikke første gang folk kommer til meg på bryggekanten fordi de gjetter at det er jeg som kommer! Til neste år skal jeg få navn på selve båten også - så blir det enda lettere å komme løpende for å hjelpe meg! :giggle:

 

IMG-2123.jpg.fce8e1159b884630327bc50f005ccb24.jpgVel, nå skal jeg i land med svenskepanten og se om Coop har noen 1,5 litre med Pepsi-Max Ingefær i hyllene. Jeg bruker stort sett å raide det som er der...:lol:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

torkelmj skrev for 6 timer siden:

Hvor annonseres disse glassfiber-kursene? Absolutt interessert. 

Du må følge M/Y Solbris på fjesboken. Det vil også komme annonser her inne!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Joda, @Erikda, koser meg som vanlig om bord i båten. Rensket hyllene på Coop for 1,5 liters Pepsi-Max med ingefær (som de helt har sluttet å selge i Norge) og skal ta meg en ny tur i dag i tilfelle de har fylt opp igjen...

 

Tror jeg blir her i dag også, og kanskje tar en liten stopp på Koster på vei hjem i morgen. Hvis du er i Fredrikstad da, så er det bare å si ifra, så kan jeg ta en sveip innom! 

 

Har forøvrig funnet ut at madrassen i akterlugaren på babord side er bedre enn madrassene både hjemme og hos rederinnen. Hvis jeg ligger litt for lenge får jeg gjerne litt vondt i ryggen, men i går lå jeg i over tolv timer uten å ha vondt i det hele tatt! Lå vel nesten like lenge natt til i dag, og ryggen er helt fin!  Perfekt for en med et så godt sovehjerte som meg...:giggle: Ikke rart at jeg har problemer med å stå tidlig opp når jeg er om bord!

 

På returen har jeg lyst til å stoppe noen steder jeg ikke har vært før, så vi får se hvordan det går. Skal også ta en telefon til hjemmehavna og forhøre meg om hvordan det går med vinterhavnplassene. Det ideelle ville jo vært å dra rett til hjemmehavna og legge meg til der. Men må i så fall uansett innom Lakseberget og plukke opp fortøyningene.

 

Regner litt sånn til og fra her i Strömstad i dag, så jeg prøver å få ryddet, vasket og støvsugd litt i båten mens jeg har anledning til det.

Tenkte jeg skulle se om jeg fant ut hvor sikringene til lensepumpa og ankervinsjegn er plassert, og kjøpe nye på SeaSea. Ingen av dem virker, så å lokalisere sikringene er vel første bud. Så trenger jeg vel en stålbørste eller noe slikt for å få bort irr, eller finnes det noe man bare smører på?

 

Forøvrig undrer jeg meg litt over at jeg i oktober fortsatt må betale såpass mye som 200 kroner pluss strøm for å ligge her. I andre havner, som Hunnebostrand og Smögen ligger jo prisene på 60-70 ktoner nå? Også i Fredrikstad var det full pris for å ligge på Værste. Til sammenligning var prisen i Mandal halvert allerede fra 15. august (i alle fall i fjor).

 

Takk for bildet, @leopard !

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...