Jump to content

Bergtatt på tokt - 2019


Pequod

Recommended Posts

Ellers har jeg snakket med havnesjefen i dag, så når jeg drar hjemover skal jeg bare en svipptur innom Lakseberget og ta med bryggefortøyningene mine, så er det rett bort  til Oksval der de skal finne en passende plass til meg i vinterhavna.

 

Da får vi håpe på en mild høst og vinter slik at jeg får tatt mange fine turer! 

 

Lakseberget har vært grei nok, men det skal bli deilig å bare ha fem minutter til båtplassen istedenfor over halvannen time!

 

Lurer litt på om jeg blir over på Koster i dag, har fortsatt god tid! 

 

Hvordan er prisen på diesel i Herføl kontra Skjærhalden? Har såvidt kvart tank og i skrogfart er Nannien veldig gjerrig på diesel, så jeg tenkte å bare fylle opp litt for å være på den trygge siden, og deretter toppe tanken på Hankø.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev On 8.5.2019 at 19.52:

Jeg har antakelig original mast For den ser litt høyere ut enn den på bildet.

Hei, leser litt i bloggen din nå, og ser det er spørsmål om masten kan legges ned, det kan den. Det er jo en stund siden denne tråden, så det kan jo hende du har sett det nå. Men en kamerat av meg lagde den løsningen som står på. Basen er skrudd fast i båten, masten er skrudd fast i den, bare å ta av de 4 serraterte mutterne på innsiden av ramma på masta. Så er det bare å løfte opp masta og legge den ned?

 

Link to post
Share on other sites

Hoster skrev for 11 timer siden:

Hei, leser litt i bloggen din nå, og ser det er spørsmål om masten kan legges ned, det kan den. Det er jo en stund siden denne tråden, så det kan jo hende du har sett det nå. Men en kamerat av meg lagde den løsningen som står på. Basen er skrudd fast i båten, masten er skrudd fast i den, bare å ta av de 4 serraterte mutterne på innsiden av ramma på masta. Så er det bare å løfte opp masta og legge den ned?

 

Takk for info, skal se nærmere på det!

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev On 3.10.2019 at 13.54:

Hvordan er prisen på diesel i Herføl kontra Skjærhalden? Har såvidt kvart tank og i skrogfart er Nannien veldig gjerrig på diesel, så jeg tenkte å bare fylle opp litt for å være på den trygge siden, og deretter toppe tanken på Hankø.

Eier av Hankø marina er den mest motbydelige person jeg noen gang har møtt. Om jeg hadde fått diesel der gratis hadde jeg ikke tatt i mot. 
Fyll i Son eller lekteren i Fredrikstad. Jeg hjelper deg hjerne!!??

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

I dag havnet jeg til slutt opp i Son etter en begivenhetsrik tur...

 

17615A5D-9F24-4785-8133-74D8EA89D307.jpeg.63a11e1689fdae038ee2ee9818c7bb35.jpegPå veien over fra Koster og inn Herfølrenna glemte jeg meg helt og kjørte forbi uten å tanke! Gadd ikke snu, så jeg kjørte inn til Skjærhalden.

 

Der var jeg maksimalt uheldig da en sværing la seg til på drivstoffbrygga idet jeg nærmet meg.

 

Jeg orket ikke tanken på å ligge der og vente, så jeg fortsatte turen. Dro ikke tilbake til Herføl, men bestemte meg for å prøve Edholmen istedenfor.

 

Tok en ny vei på nordvestsiden av Nordre Sandøy (sånn omtrent). Kjørte ganske sakte, rundt 6 knop, både fordi jeg begynte å få lite diesel, men også fordi jeg så meg rundt for å unngå å kjøre på hummerteiner.

 

Da gikk det ikke bedre en at jeg gikk rett på et umerket undervannsbilder skjær! Det var et kraftig smell, båten la seg kraftig over mot styrbord og jeg rakk ikke å stoppe før jeg var forbi!

 

Det siste var kanskje like greit, for hadde jeg stoppet ville jeg vel blitt liggende der og hadde måttet ringe RS.

 

Jeg stoppet båten og tittet bakmenn og kunne ikke se noe skjær. På plotteren var det kun hvit bakgrunn å se. Jeg rakk ikke å se på dybdemåleren da det smalt, og jeg så nok ikke på den da det skjedde heller, da ville jeg vel kanskje  ha unngått det.

 

Jeg åpnet motorrommet og deretter alke luker både i kabinen foran og akter og kunne konstatere null vanninntrengning. Både motor og styring fungerer også helt normalt, ingen ulyder eller noe annet unormalt, så jeg tror jeg har hatt griseflaks!

 

Men en svært ubehagelig opplevelse! Jeg kommer aldri til å ta den ruta igjen!!! Jeg kommer også til å snakke med havnesjefen for å få heist opp båten og sjekket skaden under. For skade må det jo ha blitt!

 

På grunn av smellet og det at båten la seg over på siden gjorde at jeg nærmest ventet at vannet skulke fosse inn og at jeg måtte trykke på DSC-knappen og forberede meg på kaldt vann, så jeg skal innrømme at jeg ble litt skjelven!

 

Hadde jeg røyket ville jeg nok tatt en blås, men denne gangen ble det nykokt kaffe etter at jeg hadde lagt til på drivstoffbrygga på Edholmen!

 

Det ble ny runde for å sjekke og lete etter tegn på vanninntrengning, men også denne gangen resultatløst! Dette er en solid bygget båt! 

 

Tok meg en tur rundt på Edholmen. Har jo hørt mye rart om stedet, men her så det ut som om ting er på gang. Blir soennende å se om det blir noe av planene for stedet. Dieselprisen på 11,99 er vel til å leve med, i Skjærhalden hadde jeg forventet godt over 12, som forrige gang.

 

Tok en 45 minutters pause før jeg fortsatte etter nok en sjekk. Resten av turen gikk relativt udramatisk for seg, over en stille Lera, innsiden ved Strømtangen, men utsiden av Hankø, forbi Moss (sorry Bonus!) og inn til Son.

 

Ny sjekk av båten før jeg tørnet inn etter handletur på Kiwi.

 

Noen bilder fra Edholmen:

73B7A05B-7944-4EE1-A661-6A2286C2F405.jpeg.ddb421d87111232aee253a1b07034d63.jpeg

Slik skal det bli:

42D10C51-AC4C-4A91-8DAA-D46A478FF048.jpeg.6d46488e4942f001393f22c60dd660de.jpeg

 

Slik er det nå:

A213CD45-5060-48B9-8869-9EAEB6C0E0E5.jpeg.384468d6e05f07cb0140313e50a37da7.jpeg2CC49DF7-4955-4BDD-9004-72DF4E2E7714.jpeg.c0eae1da00167d545319a5527d25ee2b.jpegFD323A41-442B-4958-BE61-A17D47009A31.jpeg.bdb39a73f840fd14108c61cd7fb7f06b.jpeg

A4C5C5BA-FD09-4B57-BF37-971261BA86ED.jpeg.6667ef3f15e8e26e174b75abda27c4cb.jpeg1BA2AB94-333D-4606-BA51-0731DE56EF7C.jpeg.50955117c9937acd869d53da4900523a.jpeg5AD7C2F3-BC46-4674-9122-D9F56D656A28.jpeg.f8fd877c2aef0c81892108677bc4386c.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 2 timer siden:

,,, Da gikk det ikke bedre en at jeg gikk rett på et umerket undervannsskjær! Det var et kraftig smell, båten la seg kraftig over mot styrbord og jeg rakk ikke å stoppe før jeg var forbi!

 

... men utsiden av Hankø, forbi Moss (sorry Bonus!) og inn til Son.

 

Usj da, det var ikke stas. Håper det ble lite eller ingen skader. Lurt å løfte når du kommer hjem for å være sikker. Ble det noen vibrasjoner? Eller virker roret annerledes?

 

Du får komme innom neste gang du farer forbi da :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev 27 minutter siden:

 

Usj da, det var ikke stas. Håper det ble lite eller ingen skader. Lurt å løfte når du kommer hjem for å være sikker. Ble det noen vibrasjoner? Eller virker roret annerledes?

 

Du får komme innom neste gang du farer forbi da :thumbsup:

Alt er som vanlig, ingen vibrasjoner, ingen ulyder, ikke noe føles annerledes.

 

Stikker innom neste gang! Var bare litt oppsatt på å komme videre. Har bandøving klokka 17, så jeg bør senest være hjemme 15. Planen var å komme meg til Borgen, men så at jeg neppe vil rekke fram før mørket kom, og jeg kjører ikke imørke i hummersesongen!

 

Så tenker jeg uansett å toppe tanken her i Son.

 

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 21 minutter siden:

Det var vel ikke samme skær som @Erikda gik på tidligere, vel...?

 

 

Tok et titt på kartutsnittet til @Erikda, og det er jaggu meg ikke umulig! Det er i samme område, men jeg mener jeg lå mer til styrbord og litt forbi det øverste punktet han har sirklet rundt.

 

Hadde sporing på på kartplotteren så nå skal jeg lese bruksanvisningen og finne ut om jeg kan få hentet fram det fra minnet!

Link to post
Share on other sites

Det der var noe skikkelig dritt! Tydeligvis samme område som jeg gikk på. ?? Det trengs nye oppmålinger i området der!

Heldigvis er den båten skikkelig solid bygget! Men jeg tror du bør forberede deg på landligge noen uker for å få fikset kjølen. Det er nok den som har tatt smellen. Noter ned tid, sted og fart! Jeg er temmelig sikker på at du vil trenge forsikringen din! Krysser fingrene for at du kommer fort på vannet igjen!☺️☺️☺️

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 5 timer siden:

Det der var noe skikkelig dritt! Tydeligvis samme område som jeg gikk på. ?? Det trengs nye oppmålinger i området der!

Heldigvis er den båten skikkelig solid bygget! Men jeg tror du bør forberede deg på landligge noen uker for å få fikset kjølen. Det er nok den som har tatt smellen. Noter ned tid, sted og fart! Jeg er temmelig sikker på at du vil trenge forsikringen din! Krysser fingrene for at du kommer fort på vannet igjen!☺️☺️☺️

Sukk ja! Og dette skjedde uka etter at jeg gikk på reparasjonskurs!

 

Men mine nyervervede glassfiberreparatørkunnskaper kommer nok likevel til kort i dette tilfellet...

 

Blir spennende å se i morgen!

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 28 minutter siden:

Sukk ja! Og dette skjedde uka etter at jeg gikk på reparasjonskurs!

 

Men mine nyervervede glassfiberreparatørkunnskaper kommer nok likevel til kort i dette tilfellet...

 

Blir spennende å se i morgen!

Si i fra hvordan det går!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ble ikke noe av noe oppheising i dag og det er min skyld - jeg la meg for sent og sto for sent opp til å få tak i havnesjefen... Men i morgen skal jeg få gjort det!

 

Har tatt ut endel ting av båten som ikke behøver å ligge der i vinter, og etter å ha sjekket for vann både her og der tok jeg sjansen på en liten tur i den fine høstsola. Dro over til Lakseberget for å hente bryggefortøyningene og tilbake. Fin tur, uproblematisk. Ingen ulyder eller vibrasjoner som ikke har vært der før.

 

IMG-2248.JPG.5ffa8235f2fba694a679310a6abb7a31.JPG

Farvel til Lakseberget for denne gang. Det har vært greit, men  dyrt og upraktisk å ligge her. Og selv om jeg lå ganske langt ut,trenger nok båten en solid vask etter å ha ligget flere måneder ved en motorvei...

 

Så får vi se hva som skjer i morgen. Skal i alle fall få anvist en plass i vinterhavna. Jeg har funnet en plass som ville vært perfekt for meg, og håper jeg kan få den. Da kan jeg gå ned på fast brygge (bølgebryter) fra babord side og slipper å ligge i bås. Babord side er riktignok ikke den foretrukne siden, men det overlever jeg.

 

Det viktigste nå er uansett å få sett på hvor mye skade smellen gjorde på båten, og jeg skal ikke ta sjansen på å dra ut flere ganger med båten før den har blitt sett nøyere på.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 56 minutter siden:

Ikke sikkert det er så galt, det høres og føles værre ut enn det ofte er. Glemte meg bort i hummerfisket for noen år siden, traff moder jord og gled over tilnærmet uten skade, 26 fot sjark i 7+ knop.

Ja, jeg krysser fingra og de tre tærne jeg har igjen! (Det siste dog ikke helt vellykket...) :giggle:

 

Men jeg synes det var en kraftig smell, så jeg vet ikke helt... Tresfjord er jo veldig solide båter da.:pray:

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå må du ikke krisemaksimere, for noen år siden kom jeg ut av kurs ut fra Strömstad med min Saga 27. Da smalt det ordentlig og alt klirret ombord, men vi sklei over. Da jeg tok opp båten på høsten var det omtrent bare bunnstoffet underst på kjøen som var borte. Og på din båt er nok også kjølen temmelig massiv som også tåler en smell.

 

Var det forresten deg vi passerte litt nord for Kjøvangen på søndag formiddag da vi var på vei hjem sydover til Son?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 57 minutter siden:

Nå må du ikke krisemaksimere, for noen år siden kom jeg ut av kurs ut fra Strömstad med min Saga 27. Da smalt det ordentlig og alt klirret ombord, men vi sklei over. Da jeg tok opp båten på høsten var det omtrent bare bunnstoffet underst på kjølen som var borte. Og på din båt er nok også kjølen temmelig massiv som også tåler en smell.

 

Neida, men er litt urolig, for det var en solid smell! Jeg gikk jo på grunn en gang med snekka, i løpet av mine fire første måneder som skipper, og da gikk jeg i enda saktere fart og med en mindre og lettere båt. Var ikke så mye som en skramme under da vi tok den opp for å sjekke!

Denne gangen er båten både større og mye tyngre - over dobbelt så tung, selv om farten fortsatt var liten. 

Og mens jeg nærmest gled over over skjæret med snekka, så smalt det skikkelig denne gangen og båten fikk slagside mot styrbord da jeg gled over skjæret og ned på sjøen igjen! Så det var noget mer dramatisk denne gangen! :headbang:

 

Lars H. skrev 1 time siden:

Var det forresten deg vi passerte litt nord for Kjøvangen på søndag formiddag da vi var på vei hjem sydover til Son?

 

Ikke umulig - jeg dro fra Son ca. 12.50 og jeg lurte litt på om det kunne være deg siden jeg så stripa på siden. Men synes det var litt tidlig på dagen og rakk ikke å se etter om det var en Saga... Ingen som hilste heller, så da regnet jeg nesten med at det var en annen! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Pequod: Hvilken type kart/kartbrikke har du i plotteren?  På den forrige båten hadde jeg C-Map nede ved styreposisjon og Navionics oppe på fb`en. Begge ble jevnlig og samtidig oppdatert, men opplevde flere ganger at C-Map var bedre på detaljer (også under vann...) enn Navionics.

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 2 timer siden:

Pequod: Hvilken type kart/kartbrikke har du i plotteren?  På den forrige båten hadde jeg C-Map nede ved styreposisjon og Navionics oppe på fb`en. Begge ble jevnlig og samtidig oppdatert, men opplevde flere ganger at C-Map var bedre på detaljer (også under vann...) enn Navionics.

For å være ærlig, så aner jeg ikke! Jeg tenkte på det etter grunnstøtingen, at jeg burde sjekke hvor oppdatert den brikken er. Jeg har jo ikke hatt kartplotter før, så jeg har faktisk ikke tenkt på det!

 

Så i morgen skal jeg sjekke det ut. Jeg har en Humminbird 958c kartplotter med ekkolodd.

 

EDIT: Ifølge manualen online er det Navionics jeg har.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 1 time siden:

For å være ærlig, så aner jeg ikke! Jeg tenkte på det etter grunnstøtingen, at jeg burde sjekke hvor oppdatert den brikken er. Jeg har jo ikke hatt kartplotter før, så jeg har faktisk ikke tenkt på det!

 

Så i morgen skal jeg sjekke det ut. Jeg har en Humminbird 958c kartplotter med ekkolodd.

 

EDIT: Ifølge manualen online er det Navionics jeg har.

Du har Hummingbird plotter med Naviomics kartbrikke. Den trenger oppdatering. På navionics.com lager du din egen konto. Står ganske greit beskrevet?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 17 timer siden:

Du har Hummingbird plotter med Naviomics kartbrikke. Den trenger oppdatering. På navionics.com lager du din egen konto. Står ganske greit beskrevet?

Har en Navionics Gold for "Skaggerak & Kattegat" ifølge teksten på brikken. Vet ikke hvor gammel den er...

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 12 minutter siden:

Har en Navionics Gold for "Skaggerak & Kattegat" ifølge teksten på brikken. Vet ikke hvor gammel den er...

Den kan uansett oppgraderes. Men du må bare ha litt god tid og en god minnekortleser og så tar du det hjemme i godstolen!:yesnod:
Men da er du på et abonnement som må betales årlig. Jeg bruker den løsningen selv.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...