Jump to content

Bordet av tollere ved Lillesand - hvilke rettigheter har man?


Lysekil

Recommended Posts

7 hours ago, Lazyjack said:

Og om de er sure så skal de være såpass profesjonelle at de likevel opptrer høflig og korrekt.

 

Høflig og korrekt kan nok sikkert oppfattes som sure når enkelte av de de som blir oppsøkt har slike meninger om, og holdninger til, offentlige tjenestemenn som utfører en oppgave som dette.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

 

Høflig og korrekt kan nok sikkert oppfattes som sure når enkelte av de de som blir oppsøkt har slike meninger om, og holdninger til, offentlige tjenestemenn som utfører en oppgave som dette.

Her er det ett team som ikke oppfører seg. Hadde de oppført seg høflig og korrekt så hadde ikke jeg hatt noe negativt å si. Jeg opplevde de som avvikende i forhold til vanlige tollere. 

 

Så lenge jeg følger lover og regler forventer jeg ikke å bli trakassert av offentlige tjenestemenn. At de kommer ombord ved grensepassering er helt OK. Men forventer at de opptrer profesjonelt. 

Link to post
Share on other sites

Må først presisere at jeg var på vei inn til havna for å legge til - kanskje 500 meter, litt vind og en del trafikk.  Derfor mitt svar om at de fikk vente til jeg hadde fortøyd.

 

Det jeg reagerer mest på, er å ikke bli trodd når tollerne spør om hva jeg har av tollpliktige varer.  De fleste vil vel oppgi det de har når tollerne stiger over rekka.  Båten ble endevendt, og jeg sitter igjen med omtrent samme følelsen som etter et innbrudd vi hadde for mange år siden.  Noen har rotet gjennom alle sakene dine.

 

Så kan man jo også  lure på bruken av ressurser  i forhold til hva denne typen kontroller kan innbringe.

Link to post
Share on other sites

Har kjærest fra Sverige . Vi bor slik at det er naturlig å bruke Strømstadferjene. Stort sett drar jeg til henne hver helg på vinterstid og hun kommer til båten min på sommeren. Det hender vi farter til Koster og Strømstad på helgetur. Pga reisingen har vi nok til enhver tid betydelig mer alkohol i båten når vi er i Norge, enn det man har lov til etter en harryhandel. Om vi da tømmer båten for alkohol som vi vanligvis gjør før vi reisert til Strømstad og reiser tilbake til hjemmehavnen i Norge og fyller opp igjen, barskapet og reiser ut igjen. Kan tollvesenet gjøre noe som helst?

(Forutsetter at jeg ikke har innført noe ulovkig, men har 10 flasker sprit i båten etter at jeg har vært innom hjemmehavnen)

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du bør i tilfelle ha kvittering for hvert kjøp som viser ulike datoer hvis du satser på dette.

Enhver grensepassering har begrensninger på hvor mye du kan frakte som privatperson før det utløses krav om avgifter.

Det vil bli tellet mengde i forhold til antall personer i bilen/båten.

 

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Snakket med en annen båtperson som jeg møtte ute på Svenner for noen år siden. Han var jurist, og hvis jeg husker og forstod ham riktig, påpekte han at man kunne nekte bording i sjø, men Tolletaten hadde da rett til å ta med båten inn, men kun hvis det var mistanke om lovbrudd som medførte et straff på seks måneder fengsel eller mer. Poenget hans var altså at i praksis måtte tolltjenestemennene godtgjøre at det var mistanke om et såvidt alvorlig lovovertredelse, før de kunne kreve bording/eller kreve at du går til land. Når det er sagt kan tjenestepersonene i ettertid sikkert påpeke at de ikke kunne utelukke at det fantes betydelige mengder alkohol, mistanke om narkotika, ulovlig innført båt, osv., osv., men dette hever likevel terskelen noe.

 

Vet ikke om dette stemmer, og kanskje jeg misforsto. Har heller ikke sjekket lovverk, forarbeid, dommer eller andre rettskilder for dette. Noen andre som har noe info om dette?

 

Link to post
Share on other sites

Lysekil skrev for 6 timer siden:

Må først presisere at jeg var på vei inn til havna for å legge til - kanskje 500 meter, litt vind og en del trafikk.  Derfor mitt svar om at de fikk vente til jeg hadde fortøyd.

 

Det jeg reagerer mest på, er å ikke bli trodd når tollerne spør om hva jeg har av tollpliktige varer.  De fleste vil vel oppgi det de har når tollerne stiger over rekka.  Båten ble endevendt, og jeg sitter igjen med omtrent samme følelsen som etter et innbrudd vi hadde for mange år siden.  Noen har rotet gjennom alle sakene dine.

 

Så kan man jo også  lure på bruken av ressurser  i forhold til hva denne typen kontroller kan innbringe.

Selv om du sikkert er ærlig er nok dessverre tollerne vant med at folk ikke forteller sannheten når de smugler...

Link to post
Share on other sites

Ja, tollerne har vel sett det meste, også at folk "kjøper seg tid" for å kvitte seg med eventuelle "overskuddsvarer" :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

småbåtentusiasten skrev for 6 timer siden:

Du bør i tilfelle ha kvittering for hvert kjøp som viser ulike datoer hvis du satser på dette.

Enhver grensepassering har begrensninger på hvor mye du kan frakte som privatperson før det utløses krav om avgifter.

Det vil bli tellet mengde i forhold til antall personer i bilen/båten.

 

Jeg har lurt på det samme. Ja når man krysser grensa gjelder jo visse regler. Men for å sette det på spissen kan man vel ha en del vin ombord når man er på Norsk side? Har hørt at de sjekker i Oslofjorden også. Men kan de nekte meg å flytte 10 kartonger med vin fra Vestfold til Østfold? Er satt på spissen, men er det krav til å ha med kvittering på alt man har kjøpt eller fått av alkohol?

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Vestfold til Østfold er ikke grensepassering. 

Som flere påpeker: Båten kan spores tilbake i flere dager. En mulig smuglermåte er å se uskyldig ut og være innom flere havner før avlevering gjøres, slik som kanskje trådstarteren opplevde.

Bruker du kartplotter med sporing påslått kan du vise hvor du har vært. Den lagrer sted og tidspunkter hyppig.

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, goggen000 said:

Husk vi bor i den siste kommunist stat i EU 

 

Og når ble vi medlem i EU?

 

Forøvrig sa Bjørn Rosengren den siste Sovjetstat og han klarer selv å se humoren i dette  (at det har blitt en klassiker i Norge) i dag og han innrømmer at det var veldig feil sagt..

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Av innleggene i tråden over, så framgår det kanskje noen synspunkter at tollmyndighetene kan tillate seg "hva som helst, hvor som helst". Kan ikke se at dette er helt det son står i lovteksten: (12-1 - 13-3)

https://lovdata.no/lov/2007-12-21-119/§13-1

 

Når det gjelder påstanden om "ubegrenset maktbruk", så stemmer vel ikke det:

https://lovdata.no/lov/2007-12-21-119/§13-8

 

Hvis man ønsker å gjennomføre en bording på grensen mellom to norske fylkeskommuner, kan det da være at vedkommende tolltjenestemann handler i strid med norsk lov?

 

 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan da se ut som at det ikke er helt utenkelig at tolletaten i dette tilfellet kanskje kan ha opptrådt klanderverdig og kanskje ulovlig, og kanskje som moderne "sjørøvere" i denne saken.

 

I alle fall så kan det se ut som Tolleaten har en alminnelig informasjonsplikt og kanskje i noen tilfeller en begrunnelsesplikt i forhold til den virksomheten som utøves, ettersom en del rettsprinsipper fra Forvaltningsloven også gjelder for Tolletaten:

 

https://lovdata.no/lov/2007-12-21-119/§1-8

 

Det skulle jo sånn sett ikke være noen ting i veien for å sende en skriftlig melding til Tolletaten og så be de om å komme med en opplysning om en nødvendig rettshjemmel i forhold til den tollinspeksjon som er gjennomført, og måten dette skjedde på.

 

Svaret fra Tolletaten kan så for eksempel publiseres på dette forumet slik at man kan få et innsyn i hva det er som er Tolletaten sitt syn på hvordan tollinspeksjon av båter kan skje, hvilken rettshjemmel man har, og om det for eksempel kan gjennomføres tollinspeksjon av fritidsbåter ved kryssing av fylkesgrenser.

 

Det må jo foreligge lovlig rettshjemmel og har man ikke det, så kan man ikke gjennomføre noen slik tollinspeksjon på fylkesgrensen.

 

Man skulle vel ikke tro at tollerne på Svinesund skulle ha noen lovlig hjemmel for å følge etter en bil fra Svinesund for så å stoppe den for kontroll i Grimstad. Man skulle kanskje tenke seg at rettsproblemstillingen blir noenlunde den samme for en båt som krysser det norske grensen for flere dager siden, og som befinner seg "langt inn i landet".

 

Ellers så er jo dette en problemstilling av juridisk karakter som godt kunne vært framlagt for "Båtavokaten".

 

 

 

 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etr "lite" eksempel på tollerer "rettigheter";

 

Tollmyndighetene kan foreta innledende undersøkelse på person uavhengig av mistanke, dvs. som en stikkprøvekontroll. Ved innledende undersøkelse kan tollmyndighetene i tillegg til gjennomgang av bagasje, undersøke klær den kontrollerte har på seg, samt hodet med dets hår og hulrom, hender, føtter og synlige fremmedlegemer. Den kontrollerte kan også bli bedt om å ta av ytterjakke, sko, hodeplagg, genser mv., men ikke plagg som gjør at undertøyet blir synlig.

 

https://www.toll.no/no/verktoy/regelverk/tollabc/13/

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, men reglene gjelder jo i utgangspunktet ved grenseovergangene og i tollsonen. Det gir jo ikke tollerne fra for eksempel Gardemoen flyplass muligheten til å følge etter og foreta en ransaking på et hotellrom i Oslo sentrum. 

 

Det kan vel ellers se ut som om det gjelder litt "dårlige regler" for "skip" og at omtrent alt som flyter er å betrakte som "skip".

 

Under alle omstendigheter: Hvilke rettigheter har man ? - Sannsynligvis så har man i alle fall rett til å be Tolletaten om en tilstrekkelig utdypende beskrivelse av de rettshjemler det benytter seg av.

 

Da kan man jo be om en slik begrunnelse og se hvordan de så forklarer seg.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 22 timer siden:

Om vi da tømmer båten for alkohol som vi vanligvis gjør før vi reisert til Strømstad og reiser tilbake til hjemmehavnen i Norge og fyller opp igjen, barskapet og reiser ut igjen. Kan tollvesenet gjøre noe som helst?

(Forutsetter at jeg ikke har innført noe ulovkig, men har 10 flasker sprit i båten etter at jeg har vært innom hjemmehavnen)

Det der er jo egentlig ett stort problem, hvordan skal man bevise dette ?

Er man nødt til å hele tiden ha under kvoten med utenlands drikkevarer i barskapet i båten samme hvor og når en ferdes innenlands ? Hva hvis varene er kjøpt på uttallige utenlandsreiser fra tidligere ? Er det forbudt å samle seg opp ett velassortert barskap i båter i dette landet ?

Kanskje det holder med de gamle orginale kvitteringene fra da varene ble kjøpt ?

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Mix skrev for 1 time siden:

Det der er jo egentlig ett stort problem, hvordan skal man bevise dette ?

Er man nødt til å hele tiden ha under kvoten med utenlands drikkevarer i barskapet i båten samme hvor og når en ferdes innenlands ? Hva hvis varene er kjøpt på uttallige utenlandsreiser fra tidligere ? Er det forbudt å samle seg opp ett velassortert barskap i båter i dette landet ?

Kanskje det holder med de gamle orginale kvitteringene fra da varene ble kjøpt ?

 

Nå er vi sjelden utsatt for dette på Vestlandet, selv om vi har vært noen turer i tidligere tider over til øyene i vest.. 

Men her ombord er det faktisk langt over kvoten ombord, kjøpt som Mix sier, på en del utenlandsturer... blir nærmest risikosport for oss og dra til Sørlandet i sommer da, om vi skulle ønske det...

Kvitteringer..? Hvem har vel det...

Link to post
Share on other sites

Når en vet hvor store mengder dop, alkohol, kjøtt, mennesker oa som smugles inn i landet vårt, så er det godt å se Tollvesenet er tilstede.

Vil tro de gjør så godt de kan, innenfor de økonomiske rammene de har. 

Som det kommer frem her så er deres rettigheter ganske klare. Ja, de kan nesten gjøre som de vil. Egentlig ok det.

Men, som alltid hyggelig når tjenestemenn er hyggelige ? får håpe de fleste et det. 

Link to post
Share on other sites

Det er klart tollerene må få lov til å gjøre jobben sin, men jeg ser det som problematisk når tollkontrollen ikke skjer i umiddelbar tilknytning til grensepassering (dette begrenser seg forsåvidt ikke til båter, jeg har blitt overrasket ved innenlands bruk av grensepasserende buss og tog, det hender at tollerene står klar på Oslo S).

 

Jeg har som hovedregel et lite lager med alkohol ombord i båten.  Jeg har aldri blitt stoppet av tollbåten, men har observert den i Drøbaksundet et par ganger.  Er man pliktig til å ta vare på dokumentasjon på at alt man har ombord er lovlig kjøpt?  Eksempelvis, sett at vi er en hel gjeng på båten over svenskegrensa og har "harryhandlet" innenfor lovlighetens grenser.  Søndags kveld forlater alle unntatt kapteinen skuta i Moss for å kunne komme seg hjem og på jobb mandags morgen.  Mandags formiddag blir skipperen stoppet i Drøbaksundet med mer alkohol enn hva én person har rett til å ta over grensen.  I straffesaker er man som hovedregel uskyldig inntil det motsatte er bevist, men jeg ser for meg at man kan få problemer på denne måten.  Og denne analogien har jo litt relevans ...

 

Analogien 

On 6/23/2019 at 10:25 PM, pipe said:

Hva med de kommer hjem til deg å endevender huset ditt fordi de har opptak at du passerte over Svinesund dagen før?

 

... tross alt, en fritidsbåt er sekundærhjemmet til mange, og primærhjemmet til noen.

 

Jeg skjønner at tolletaten har en vanskelig oppgave med å kontrollere båtsmuglere, men det må jo finnes løsninger.  En ordning med obligatorisk meldeplikt ved grensekryssing er kanskje mindre inngripende enn å ransake båter på pur mistanke om at båten har vært i utlandet?

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...