Jump to content

Bordet av tollere ved Lillesand - hvilke rettigheter har man?


Lysekil

Recommended Posts

1 minute ago, Code0 said:

Det er fortsatt lov å melde seg for tollen på vhf og tolle ut norsk alkohol når du forlater Norge,

 

Betyr det at jeg har lov til å ta med meg hele barskapet ut- og inn igjen på utenlandstur, bare jeg melder fra om det?

 

For det er jo også et problem som gjelder meg - og flere andre her, dersom vi skal ut av landet blir det ofte et behov for å tømme alkohollageret.

 

Tilsvarende, båter og skip i internasjonal trafikk som plutselig må inn i havn (planlagt eller uplanlagt) bør vel ha mulighet til å ha et lager om bord.  Det er jo innlysende at taxfreebutikken på danskebåten kan legge til kai i Norge uten å få problemer med tollen, men har fritidsbåter tilsvarende muligheter?  Jeg husker det var en stor sak i Tromsø for en (god) del år tilbake, Greenpeace måtte ha båten sin på verft, og de hadde selvfølgelig et alkohollager ombord - de ble raidet av tollere og fikk kjempeproblemer.  Greenpeace var jo lite likt på den tiden pga hvalfangstkonflikten - så det er nærliggende å tenke at den tolleren som bestemte å "ta" akkurat den båten gjorde det av politiske grunner.

Link to post
Share on other sites

Takk alle for gode kommentarer.  Toll -loven  er lest i sin helhet.  Min konklusjon etter å ha lest loven , og forumets kommentarer er vel at Tollvesenet i Norge kan gjøre nesten hva som helst, så her er det bare å tømme barskapet i båten.  Nå legger jeg bort denne utrivelige opplevelsen, og lar dert ikke ødelegge resten av turen

Link to post
Share on other sites

Prinsippet om 'slappkiste'. Informere norsk tollmyndighet før anløp. Oppsøke tollen og få kisten plombert. Innom tollen og få hevet plomberingen på vei ut. Er så enkelt atte. Ikke noe spesielt norsk fenomen. Noen bekjente av meg seilte fra en øy til en annen i Karibia. De tenkte ikke på at de gikk fra en nasjon til en annen. La til kai uten forhåndskontakt eller gult flagg. Slang dykkerflaskene opp på brygga og hoppet etter. De satt fire dager i kasjotten før noen gadd å snakke med dem. Dette var på midten av 90-tallet.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen problem å forholde seg til tollen dersom man snakker med dem. Si i fra om hva du har og hva dine intensjoner er så fikser de resten.

 

Toll er strengt, og det må det nesten være. En gang i tiden jobbet jeg på et transittlager i Tromsø, det var crazy strengt. Men så hadde vi også Marlboro 20 pakker til 5 KR stykket og Cognac til 40 kroner flaska. Når vi solgte dette til båtene hadde de ikke lov å røre godsakene før de var i internasjonalt farvann. Vi solgte enda til ren sprit på 200L fat. Tollerne kom innom oss titt og ofte og da måtte vi ha alt på stell. De sjekket gjerne kundelister også og dro rett ut på båtene for å sjekke om det vi hadde solgt dem ikke var rørt dersom båtene enda lå til kai. Da ble det bråk om kokken hadde vært å hentet indrefileten som ikke var tollet.

 

Så jeg tenker at tollerne kan komme på besøk når som helst og hvor som helst.

 

Når det så kommer til hva som skjer dersom du ikke kan dokumentere at det du har er innført lovlig tror jeg man skal la retten avgjøre dersom tollerne klikker tulling. Husk at de trenger også å bevise at du har innført noe ulovlig for at det skal holde i retten.

 

Og her i tråden tenker vi kun på alkohol, men saken er jo at tollerne forholder seg til import og eksport av varer. La oss som eksempel si at jeg skrur motoren av en båt i Sverige, importerer båt uten motor til Norge. Importerer så motoren som industrimotor fra Sverige. Så skrur jeg de sammen i Norge, langt vekk fra grensa. Tollerne kan helt fint sjekke dette, og andre ting. Legg merke til at av og til er det tollere med på kontroller av biler etter landeveien, langt fra noen grenser.

Link to post
Share on other sites

Risikoen for å bli stoppet med for mye alkohol etter mellomlandinger i Norge tror jeg er minimal og heller teoretisk dersom man har en rimelig forklaring og ikke har stor last av varer som kan være for salg. Sånt bekjymrer jeg meg ikke om.

 

Jeg drar av og til på harrytur til Strømstad for å handle kvoten. Da er det bare å tømme båten for alkohol før turen (bortsett fra styrepils til under veis). Da jeg har lang vei hjem fra marinaen blir det å lagre i bilen. Dumt å bli tatt på vei hjem med varer en hadde med seg til Sverige . . .

 

Ellers kan det kanskje være lurt å ha med kvitteringen fra systembolaget (dersom du ikke har kjøpt for mye). Du har bare rett til full kvote på en dagstur for varer som det er betalt alkoholavgift for, altså ikke taxfreevarer.

 

Ellers er det noen som påstår at kvoten er det du greier å bære fra Systembolaget til båten . . . .  :thumbsup:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev 48 minutter siden:

 

Og her i tråden tenker vi kun på alkohol, men saken er jo at tollerne forholder seg til import og eksport av varer. La oss som eksempel si at jeg skrur motoren av en båt i Sverige, importerer båt uten motor til Norge. Importerer så motoren som industrimotor fra Sverige. Så skrur jeg de sammen i Norge, langt vekk fra grensa. Tollerne kan helt fint sjekke dette, og andre ting. Legg merke til at av og til er det tollere med på kontroller av biler etter landeveien, langt fra noen grenser.

 

Skjønner ikke helt problemstillingen. Delene må jo momses inn uansett, og hk avgiften på båtmotorer ble avskaffet for flere år siden. Om du monterer motoren I en båt eller ei spiller ingen som helst rolle.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vi pleier også å seile rundt med et basislager av alkohol i båten på lik linje med alt annet som man kan få bruk for når man er ute på tur. Ikke alltid like lett å supplere når man ligger lenger i uthavn enn planlagt, eller det kommer noen tørste båtfolk ombord. Det blir også gjerne flere grensepasseringer f.eks i området Hvaler, Tjøme og Koster på en og samme tur avhengig av vær, vind, folk etc. I praksis blir det vanskelig å holde et regnskap over hva som til enhver tid finnes ombord av tollpliktige varer. For eksempel fant jeg i våres igjen en sixpack øl som jeg ikke visste om fra den gang jeg hentet båten ny i Danmark i 2012. Jeg har tenkt at dersom dette basislageret av alkohol medfører noe problem, får jeg heller ta straffen om den kommer. Ikke kjenner jeg tollreglene i detalj heller. Så ble vi stoppet av tollen da, i Herfølrenna nå i påsken. Forøvrig var deres nærvær annonsert på VHF flere timer tidligere. Tollerne spurte hvor vi kom fra. Jeg svarte; "Svensk farvann", noe som neppe kom særlig overraskende på dem. Spørsmål nummer to var hvor mye tollpliktige varer vi hadde ombord. Jeg svarte som sant var at det hadde vi ikke oversikt over, men beholdningen sto i forhold til det man bringer med seg på en ukes seiltur. Svaret krevde nærmere inspeksjon av båten. Jeg foreslo at vi kunne legge oss på brygga ved Herføl slik at vi ikke lå midt i leden og sperret for alle andre. Det ble blankt avvist, og to tollere kom ombord, hvorav han ene nesten falt vannet under kløning med å borde oss (en Sunseeker 45+ dro forbi på kloss hold, og gjorde ombordstigningen noe mer utfordrende enn det de nok hadde sett for seg). De mente forøvrig at jeg burde lagt ned badebrygga bak på båten for å unngå dette (glad jeg nektet). Fruen ble nå med dem under dekk når hekksjøene hadde lagt seg, mens jeg holdt båten i posisjon. Så fikk de arbeide i ro og mak. Skittentøy, fiskeutstyr, tomgods, søppel, fortøyningstau, gammelt brød, lapskaus på boks, sprøløk, fendere, pipenøkler, kart, oljefilter, drivremmer, tomater, havneguider, sanitærvæske, smøremidler, marinert hvitløk, dyner, puter, stakefjær og mye annet ble inspisert. Båten bar preg av at vi hadde vært på tur i over en uke. Omsider kom de opp på dekk. Enkeltflasker og bokser gav de blaffen i, og kvoten er nok noe romsligere til sjøs enn lovens bokstav tilsier. I hvert fall var alt OK til slutt, og vi ble ønsket god tur videre selv om vi sannsynligvis hadde noe over kvoten. Kasser og brett med alkohol kikket de på, men enkeltflasker og bokser brydde de seg ikke om. Jeg tror derfor ikke at de som har med seg normale mengder alkohol har noe å frykte. I dette tilfellet viste tollerne i hvert fall en pragmatisk holdning supplert med moderat utøvelse av godt sjømannskap. Vi fikk egentlig ikke noen nøyaktig oversikt over hvor mye tollpliktige varer vi hadde, men nå vet i hvertfall kona hvor hun skal finne mer vin.   

Link to post
Share on other sites

 

index skrev 4 minutter siden:

 

Skjønner ikke helt problemstillingen. Delene må jo momses inn uansett, og hk avgiften på båtmotorer ble avskaffet for flere år siden. Om du monterer motoren I en båt eller ei spiller ingen som helst rolle.

 

Jeg glemte at HK-avgiften var tatt vekk, men poenget burde være lett å skjønne. Man kan svindle toll langt unna selve de fysiske landegrensene og tollerne trenger myndighet til å sjekke det.

 

Det er vel f.eks. folk fra tolletaten som kommer og sjekker om du har farget diesel på tanken.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Dette er hva tollvesenet sier om å ha mere enn kvoten ombord når man ikke har vært utenlands med båten før kontroll.

og en klar melding om at selv om du tar varene med ut er det avgiftpliktig ved innførsel tilbake til Norge.

 

Spørsmål til Tolletaten:

----------------------------------------------------------------------------------------

Taxfri varer i Norsk båt i Norge ved tollkontroll
Nærmere beskrivelse:

Jeg og kona tar en del utenlandsturer og handler taxfri, mye av disse varene havner i båten, vi har med andre ord over kvoten for 2 personer. Hvordan håndteres dette ved en eventuell tollkontroll,når vi ikke har vært utenlands?

Vi har jo ikke kvitteringer eller annet bevis på når og hvor dette er kjøpt.

 

Svar fra Tolletaten:

I utgangspunktet vil ikke Tolletaten kontrollere båter som ikke ankommer fra utlandet.

 

Dersom du er i nærheten av svenskegrensen kan du likevel bli stoppet i tollkontroll, da må du bare opplyse at du ikke har vært utenlands med båten din.

 

Hvis du finner på å benytte din egen båt til Sverige så kan du uansett ikke ta mer med tilbake til Norge enn hva som er tillatt innenfor kvotereglene, selv om varene er tatt med ut fra Norge.

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Det er med andre ord fullt lovlig å ha taxfri varer ombord uten behov for kvittering eller andre bevis, så lenge du ikke krysser landegrensen med varene.

 

 

 

 



 

Link to post
Share on other sites

Too Much skrev for 2 timer siden:

Hvis du finner på å benytte din egen båt til Sverige så kan du uansett ikke ta mer med tilbake til Norge enn hva som er tillatt innenfor kvotereglene, selv om varene er tatt med ut fra Norge.

Jeg har litt av vært i barskapet av typen shoot,snaps  og cognac som hovedsakelig er kjøpt i Norge.
Rydder ikke barskapet ved grensepassering til Sverige men har kvitteringene i en skuff i båten da de normalt ligger i polposene de kommer ombord i.
Det anser jeg som fullt lovlig til tross for svaret i fra Toll men mulig svaret deres står i kontekst til overskrift som omhandler tax free varer.
Det gjelder det jo ikke polvarer men alkohol man har tidligere tatt tax free inn i landet.
Da gir det mening

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Too Much skrev for 2 timer siden:

?

Ikke noe stor greie for meg da jeg uansett tømmer båten før Skagenturen

 

Kan være en fordel, så er det plass til mer hjemover, nå som en kasse på 30 Tuborg koster under 100 danske..

Det går fint 30 kasser i en liten cabincruiser hørte jeg en sa som kom fra Danmark.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 3 timer siden:

Rydder ikke barskapet ved grensepassering til Sverige men har kvitteringene i en skuff i båten da de normalt ligger i polposene de kommer ombord i.
Det anser jeg som fullt lovlig til tross for svaret i fra Toll men mulig svaret deres står i kontekst til overskrift som omhandler tax free varer.

Spørsmålet er hvor mye alkohol det er ombord ved grensepassering. Tollen blåser i hvor det er kjøpt og om det er betalt avgift for det. Det de kontrollerer er mengden opp mot antall personer ombord ved grensepassering. Er skippers ansvar å kunne dokumentere at det som er ombord er etter loven.

Er du ute av landet mindre enn 24 timer har du ikke lov til å føre inn avgiftsfri alkohol, men du kan ta med alkohol som det er betalt avgift på i landet du kommer fra. Kvoten som kan føres inn er den samme som gor tax-fri.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 49 minutter siden:

Spørsmålet er hvor mye alkohol det er ombord ved grensepassering. Tollen blåser i hvor det er kjøpt og om det er betalt avgift for det.

Tviler ikke på staten sin appetitt på avgifter men å betale særavgift og moms to ganger for samme vare høres ikke riktig ut.
Isåfall må det finnes en unntaksbestemmelse for alkohol og tobakk .
Den har ikke jeg sett noe sted men mulig noen har en link?
Min lovforståelse tilsier at mengden alkohol man krysser grensen inn til Norge med må være innenfor det man som privatperson har lov til å ta med seg mot å betale avgifter.
Det som er medbrakt av polvarer er det allerede betalt avgifter for så disse skal ikke betales en gang til.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Midtpinne skrev for 6 timer siden:

. La oss som eksempel si at jeg skrur motoren av en båt i Sverige, importerer båt uten motor til Norge. Importerer så motoren som industrimotor fra Sverige. Så skrur jeg de sammen i Norge, langt vekk fra grensa. Tollerne kan helt fint sjekke dette, og andre ting. 

 

Han jeg snakket med som skrøt av å ha gjort akkurat det med sin store og dyre båt ga inntrykk av at det var en bombesikker måte å gjøre det på :-D

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hmm. Nå som vi straks skal seile over et par landegrenser og mannskapet, 5 gubber, selvsagt har alle dratt med seg minst en flaske brennevin, x liter vin og minst et brett med øl hver ombord. 

 

Blir jeg, som eier og "kaptein" stående personlig ansvarlig for evt overtredelser om vi blir kontrollert på vei inn i Norge igjen? Planen er også å krysse grensa til Skottland og Færøyene/Danmark. Må jeg lese meg opp på deres regler eller er de noenlunde samstemte? 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 47 minutter siden:

Det som er medbrakt av polvarer er det allerede betalt avgifter for så disse skal ikke betales en gang til.

Så om du kjøper en kasse whiskey eller to i butikken på Shetland, før du seiler til Norge, så har ikke norske tollere noe de skal ha sagt for du har betalt avgift i butikken?

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 29 minutter siden:

Hmm. Nå som vi straks skal seile over et par landegrenser og mannskapet, 5 gubber, selvsagt har alle dratt med seg minst en flaske brennevin, x liter vin og minst et brett med øl hver ombord. 

 

Blir jeg, som eier og "kaptein" stående personlig ansvarlig for evt overtredelser om vi blir kontrollert på vei inn i Norge igjen? Planen er også å krysse grensa til Skottland og Færøyene/Danmark. Må jeg lese meg opp på deres regler eller er de noenlunde samstemte? 

 

Der tar du opp et problem som ingenhar tenkt på her enda. Viktig å huske på at når vi seiler ut av Norge og inn i et annet tollområde må vi forholde oss til tollreglene der.Kvoten fra land utenfor EU (som Norge) er 1 liter sprit eller 2 liter stervin( 15-22 %) og 16 liter sterkøl(over 3,5%)

 

Mellom EU landene er det mye større mengder, men Norge er altså utenfor.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 11 minutter siden:

Så om du kjøper en kasse whiskey eller to i butikken på Shetland, før du seiler til Norge, så har ikke norske tollere noe de skal ha sagt for du har betalt avgift i butikken?

Er det nivået nå?
Jada det går fint det hvis du finner ett norsk pol utsalg der borte med norske særavgifter og moms.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 35 minutter siden:

.Kvoten fra land utenfor EU (som Norge) er 1 liter sprit eller 2 liter stervin( 15-22 %) og 16 liter sterkøl(over 3,5%)

Det var trådens beste argument for å tømme barskapet før avreise til Sverige men kanskje ikke godt nok for at det skjer da jeg har til gode å høre om Svenske tollere som border norske fritidsbåter for å sjekke barskap eller endevende båt ved grensekryssing.  
Dog har jeg faktisk blitt stoppet inn til Sverige med bil en gang i tiden.
Han spurte hva kofferten på bilen inneholdt og når jeg sa jeg hadde noe avkapp etter legging av laminatgulv tror jeg han ikke skjønte så mye så det måtte han ta en titt på.
Fikk på en spøkefull måte beskjed om å ta med meg søpla hjem igjen.
Så ja noen har sikkert fått svensk toll ombord også.

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Code0 skrev 26 minutter siden:

...sikkert lurt...

 

 

Kjenner det havner langt ned på prioriteringslista. Kanskje jeg heller skal gi løyve til, eller pålegge to enheter "svak" og to enheter "sterk" i døgnet når i åpen sjø, samt begge deler til alle måltid når til land så vi blir kvitt alt dette avgiftsbetalte greiene som kan lage trøbbel når vi skal hjem igjen :-D

 

Får ta en opptelling før vi seiler fra siste havn og mot Norge. Men en del av min egen plan er jo selvsagt å få med hjem en del pils fra øyene i vest. Er ikke særlig glad i brunt brennevin så det dropper jeg. Tror jeg skal dra med meg hjem det som er i båten av brennevin før vi drar. Så kan jeg heller snylte på mannskapet om det kniper ;-) 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...