Seilerslask Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Barbaria skrev for 16 timer siden: Det er vel ikke slik i Norge at man kryper for en tjenestemann bare for man har hatt med seg en kasse for mye? Jeg hadde med meg kvota og ikke en jævla dråpe mer etter en nesten 30 timer lang reise fra USA (melkerute SAN-SFO-AMS-OSL med motortrøbbel etter avgang AMS). Da skulle tollerne på død og liv ha meg inn for kontroll på Gardermoen. Det ble med at bagasjen ble kjørt gjennom røntgen etter at jeg poengterte at jeg var offentlig tjenestemann på tjenestereise og ville ha meg frabedt å bli trakassert på den måten etter å ha flydd fra vestkysten av USA uten å få sove et sekund på turen. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 (redigert) Kom med fly fra Amsterdam til Kjevik og hadde ikke kjøpt kvoten. Bare for moro skyld så kikket jeg meg rundt alle veier og lot som jeg var ganske stresset og nervøs. Så ble jeg vinket til siden og siden det ikke fantes en eneste brennevinflaske eller en eneste sigarett, så var jo dette ganske misstenkelig. Så var det frem med narkotikahund og gjennomgang av alle de tingene jeg hadde i bagasjen. Jeg hadde med en eske med tranpiller og den fattet hunden litt interesse for. Når så disse trankapslene ble holdt opp mot en lampe og gjennomlyst så var det ikke så lett å holde seg alvorlig. Tollerne fikk tilbud om å få noen tranpiller og gi til hunden sin, slik at den kunne bli blank i pelsen, men de avslo. Det går sikkert an å få til noen tilsvarende episoder med sjøens tollere, hvis man har god tid. Forutsetter at det er lovlig og at man har rett til humor. Redigert 27.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 16 minutes ago, Arne2 said: ... Bare for moro skyld så kikket jeg meg rundt alle veier og lot som jeg var ganske stresset og nervøs. Så ble jeg vinket til siden .... Er ikke dette missbruk av våre felles resurser? Viktig at etatens resurser blir brukt effektivt slik at mest mulig narkotika og annen styggedom blir stoppet. Syltynn humor. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Seilerslask skrev for 3 timer siden: Jeg hadde med meg kvota og ikke en jævla dråpe mer etter en nesten 30 timer lang reise fra USA (melkerute SAN-SFO-AMS-OSL med motortrøbbel etter avgang AMS). Da skulle tollerne på død og liv ha meg inn for kontroll på Gardermoen. Det ble med at bagasjen ble kjørt gjennom røntgen etter at jeg poengterte at jeg var offentlig tjenestemann på tjenestereise og ville ha meg frabedt å bli trakassert på den måten etter å ha flydd fra vestkysten av USA uten å få sove et sekund på turen. Denne skjønte jeg ikke. Mener du at fordi du var offentlig tjenestemann, så skulle du behandles anderledes en andre? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Eller fordi han hadde reist langt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Olevine Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Slike holdninger som kom her håper jeg det er langt mellom. TS spør hvilke rettigheter man har, og trodfe i alle fall at de er like enten man er offentlig tjenestemann, snekker eller hva som helst annet. Å bruke yrket sitt som grunn for å bli behandlet annerledes er fullstendig usmakelig i mine øyne. Og om turen har vært kort eller lang enkel eller trøblete burde være totalt irrelevant. Så om seilerslask er det han skriver, håper jeg dette var en spøk (en dårlig en). Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 23 hours ago, Barbaria said: Som sagt, vi har bare møtt vennlige folk de 5 gangene vi har blitt stoppet, 6 faktisk, vi ble ransaket når vi lå for anker på Hvasser også. Hadde det vært 6 ganger med terror? Vel da hadde jeg nok vært skeptisk til å slippe de ombord, eller dra til Norge igjen. Av nysgjerrighet, men også litt av egeninteresse: hadde dere nylig kommet inn i landet da dere ble inspisert ved Hvasser? Har båten liggende like i nærheten og jobber med brennevin til daglig, så det kan nok i perioder hende at en og annen toller hadde sperret opp øynene om de valgte å ta en titt i barskapet ombord. Har betalt de sedvanlige 769 kroner per liter i alkoholavgift på hele moroa, men går ikke rundt med kvitteringer for alt jeg har kjøpt i baklomma. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Regner med at du heller ikke har alt brennevinet i baklomma så hvorfor ikke bare oppbevare kvitteringen ombord "just in case"? En kvittering tar ikke stor plass, er ikke tung åbære og får fint plass i en skuff, eller mappe ombord. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ventus Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 1 hour ago, Mouche said: Regner med at du heller ikke har alt brennevinet i baklomma så hvorfor ikke bare oppbevare kvitteringen ombord "just in case"? En kvittering tar ikke stor plass, er ikke tung åbære og får fint plass i en skuff, eller mappe ombord. Hva i all verden beviser kvitteringen - egentlig? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Bidevind skrev for 5 timer siden: Er ikke dette missbruk av våre felles resurser? Viktig at etatens resurser blir brukt effektivt slik at mest mulig narkotika og annen styggedom blir stoppet. Syltynn humor. Mens tollerne drev på med "mr. morsom" så gikk smugleren forbi med dopet som drepte enda en misbruker, eller som ble solgt som første dose til en ungdom på vei inn i misbruk. Kjempehumor! Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 @Pinkvin ikke vær en slik snerpete moralist da, de "stakkars" dophuene hadde fått noe å sette i åra uansett. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Arne2 Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 3 hours ago, Pinkvin said: Mens tollerne drev på med "mr. morsom" så gikk smugleren forbi med dopet som drepte enda en misbruker, eller som ble solgt som første dose til en ungdom på vei inn i misbruk. Kjempehumor! Jeg var en av de siste passasjerne som gikk av det siste flyet, så vi skulle jo fordrive tiden med noe. Smuglerne hadde allerede gått forbi. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 (redigert) Euklid skrev for 5 timer siden: Av nysgjerrighet, men også litt av egeninteresse: hadde dere nylig kommet inn i landet da dere ble inspisert ved Hvasser? Nei, vi hadde vært i Norge en god stund. Vi lå på Sandø da tollbåten kom. Lurer på om de har en båt liggende på Hvasser. Har ikke du båten på Nesbrygga? Jeg må legge til at vi ofte er ute når andre er inne, noe som gjør oss et lett synlig mål. Redigert 27.Juni.2019 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
tobixen Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 15 hours ago, Barbaria said: Nei, vi hadde vært i Norge en god stund. Jeg går sterkt ut i fra at dersom man har et stort barskap med lovlig ervervede varer, så vil det være trivielt å forklare seg i en tollkontroll. Dersom man derimot har noe å skjule ombord (f.eks. et velfylt barskap som ble ulovlig importert forrige båtsesong) så løper man alltid en risiko for å bli tatt i tollkontroll så lenge man befinner seg i båt langs norskekysten. Dersom man ikke nyss har passert grensen, og dersom man er forberedt og er god til å lyve, så vil man alltids greie å finne dekkhistorier for det velfulle barskapet. Kontroll av båter som ikke akkurat har passert grensen vil altså være en fordel for bevisste smuglere som er flinke til å lyve for seg. Kanskje dette er litt av bakgrunnen til det mange rapporterer - at tollerene normalt overser barskapsbeholdningen og kun tar for seg varer som kan egne seg for vidresalg. Dersom det virker åpenbart at man bedriver smugling så vil jeg anta at tollerene er litt flinkere til å følge opp, verifisere og eventuelt avsløre dekkhistorier. Uansett er det problematisk - så lenge det er snakk om strafferettslige brudd er man jo alltid uskyldig inntil det motsatte er bevist. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Barbaria Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Vel, lyv aldri men gi ikke mer informasjon enn akkurat det som etterspørres. Ikke suppler med noe ekstra informasjon for å være hyggelig. Bordet fanger og fort kan du gi bort informasjon som kan brukes mot deg uten at du er klar over konsekvens. Som f.eks. at du har vært utenlands, men ikke akkurat nå i det siste. Vår erfaring er at de alltid spør hvor du kommer fra, hvor du kom fra før det, og hvor skal du nå. Svarer du at du har vært i Sverige eller Danmark for 3-4 destinasjoner siden kan være nok til at du må stå til ansvar for barskapet. Du må selvsagt svare om de spør langt tilbake, men som regel spør de om de 2 foregående destinasjoner. Før loggbok som dokumentasjon. Svar kort og korrekt, er de veldige nyskjerrige så pens diskusjonen over på hvilke lover som de mistenker at du kan ha overtrått. Vi var på kasta loss for langturseilere i krysserklubben og konsensus var alltid «unngå kontakt med myndigheter så langt det lar seg gjøre». Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Brigg Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 tobixen skrev for 7 timer siden: Dersom man derimot har noe å skjule ombord (f.eks. et velfylt barskap som ble ulovlig importert forrige båtsesong) så løper man alltid en risiko for å bli tatt i tollkontroll så lenge man befinner seg i båt langs norskekysten. Nå ja. Svært liten risiko for å bli tatt i tollkontroll langs det meste av norskekysten. Dette er vel en lokal utfordring lengst sør. Og kanskje lengst nordøst mot Russland, uten at jeg tror grensepasseringer med fritidsbåt er veldig utbredt der. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Svensk Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 (redigert) Jag får hänga på denna tråden lite. Efter ett års planering så var det dags att dra på båtferie för 5 svenska fritidsbåtar till Norska Sörlandet. Dag ett går vi från Väderöarna på svenska Västkusten till Hästholmsbukten syd för Lillesand. Dag två går vi in i Blindleia där vi finner natthamn i Nilen. Dag tre när det är dags att gå kommer en Tullbåt och två tullare på besök. Det första dom frågar efter är alkohol o tobak. Vi visar fram vad vi har och deras aggressiva framtoning får oss att känna att vi är misstänkta för ett allvarligt brott. De går under 2 timmar igenom våra båtar och finner inget att klaga på. Att vi får kontroll ombord är inget vi ser som negativt. Om de haft hund och frågat efter pass o ägarbevis på båten vore helt naturligt med detta var de helt ointresserade av. Nu ser vi tillbaka på två fina veckor på Sörlandet där Norska Tullen med deras betoning o framgångsmåte vilar som ett stort SVART moln över dessa veckor. Vi räknade samman hur många länder vi besökt o det var många. Ingen har blivit utsatt för denna betoning och framgångsmåte i något annat land jorden runt som dessa två Norska tullare stod för. Ingen charmkurs här inte. När vi passerade säcken o kom in på svenskt vatten var vi helt överens om att detta landet lär dröja innan vi besöker igen. Samma som ovan är sänt till Norges Tull Direktör, Informations chef Norsk Tull, Verksamhetschef Norsk Tull, Ansvarig Visitnorway, Ansvarig Inovation Norge och Norges Ambassad i Stockholm. Förste ambassad sekreterare svarade inom 2 timmar och beklagade djupt det som hände och skulle ta detta vidare. Med önskan om en fortsatt god sommar. Redigert 9.Juli.2019 av Svensk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Huff dette var ikke bra, disse kommer kanskje fra samme tollkontor som tidligere nevnt i tråden og styrker dermed påstanden om en oppførsel som ikke er god. Offentlig tjestemenn som ikke oppfører seg slik de skal er ikke godt for noen. Bra du meldte i fra om episoden til rette myndigheter. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
JRK Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 (redigert) Dette er jo bare trist å lese Svensk. Selv er jeg i Sverige på semester hvert år og har bare godord å si om svenskers adferd, om det er offentlige eller private. Setter stor pris at denne erfaringen er videreformidlet til offentlige etater. Redigert 9.Juli.2019 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 (redigert) Barbaria skrev 37 minutter siden: Huff dette var ikke bra, disse kommer kanskje fra samme tollkontor som tidligere nevnt i tråden og styrker dermed påstanden om en oppførsel som ikke er god. Offentlig tjestemenn som ikke oppfører seg slik de skal er ikke godt for noen. Bra du meldte i fra om episoden til rette myndigheter. Uppförsel är en bedömning vad som är god eller dålig. När fölelsen pekar i en riktning hos alla 10 gott vuxna personer tillsammans med den bedömning som trådstartaren beskriver så pekar allt på vad som är fel. Redigert 9.Juli.2019 av Svensk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 (redigert) Jeg sender mail til Tollvesenet og melder meg før jeg forlater utenlandsk havn. Da får jeg ikke besøk av tollere, med unntak siste gang. Da hadde det vært svikt i kommunikasjonen mellom det sentrale tollkontor som fikk mailen og det lokale tollkontor. Da jeg viste kvittering på mail for mottatt ankomstmelding mistet de interessen for å sjekke båten. Tidligere, før jeg begynte å sende forhåndsmelding om ankomst, har jeg opplevd å bli bordet av Kystvakta, som ville sjekke oss etter anmodning fra Tollvesenet. Redigert 9.Juli.2019 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Lysekil Svart 9.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Hei svensk, Jeg hadde jo en hyggelig prat med et par av dere på brygga i Lillesand. Da var vel jeg akkurat blitt "raidet" av disse to tollerne. Veldig fint at dere har tatt det videre til toll myndighetene. Nesten så man blir flau av å ha norsk pass med slike myndighets personer. Jeg har reist veldig mye i jobb sammenheng, men heller aldri møtt maken til aggressiv oppførsel , selv ikke i U-land med ganske frynsete rykte. Ha en god sommer i Sverige og Danmark Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Det der var kanskje ikke så dumt arkmarin. Om samtlige som krysser grensen gjør dette så blir tollerne opptatt med kontorarbeid hele dagen Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Bra at dette rapporteres! Det burde alle som opplever slike overtramp fra offentlige tjenestemenn gjøre! Har ingenting imot at de gjør jobben sin, men folkeskikk må de kunne vise. Hvis ikke har de ingenting i en slik jobb å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Svensk skrev for 6 timer siden: Dag tre när det är dags att gå kommer en Tullbåt och två tullare på besök. Det första dom frågar efter är alkohol o tobak. Vi visar fram vad vi har och deras aggressiva framtoning får oss att känna att vi är misstänkta för ett allvarligt brott. De går under 2 timmar igenom våra båtar och finner inget att klaga på. Hei Svensk. Kan du utdype hva du/dere opplevde? Hva sa og gjorde de som medførte at dere opplevde dette som aaggressiv framtoning? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.