Jump to content

Bordet av tollere ved Lillesand - hvilke rettigheter har man?


Lysekil

Recommended Posts

Arne2 skrev for 3 timer siden:

Offentlighetsloven skulle vel ikke ha så mye å si fra eller til ut over det som går på et generelt innsyn i tollmyndighetens arbeide.

 

Men jo forvaltningsloven gjelder faktisk, og det er egentlig en interessant problemstilling, hvordan tolloven og forvaltningsloven fungerer som en helhet.

 

https://lovdata.no/lov/2007-12-21-119/§1-8

 

Forvaltningen vil jo som hovedprinsipp ha en opplysningsplikt og en begrunnelsesplikt. Man bør for eksempel kunne be om nødvendige lovhjemler for alle de tjenestehandlinger som tolletaten ønsker å gjennomføre.

 

Meget interessant om §15 faktisk gjelder:

 

https://lovdata.no/lov/1967-02-10/§15

 

Eller så kan det vel se ut som at de kan by på problemer for noen og enhver å vite forskjell på ekte og falske tollere:

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g8lz9/politiet-advarte-mot-falske-tollbetjenter-var-ekte

 

Når det gjelder det opprinnelige spørsmålet: "Hvilke rettigheter har man". Ut i fra Tolloven så har "man" vel stort sett ingen rettigheter og de rettigheter som man har de må man vel eventuelt finne hjemmel for i Forvaltningsloven.

 

ja,

(dreier det seg om offentlige t-menn, se alltid på offentlighetslov og forvaltningslov)

rettighet;

du er fortsatt sjåfør på egen balje og ansvarlig for balje- og pax sikkerhet og kan si;

ingen stopp og/eller bording her - dårlig føre, følg med til Moss og dere kan besikte balja - uten støvler.

 

V8 rules.

 

Link to post

Det var jo også en tidligere i tråden her som forsøkte seg med at han var offentlig tjenestemann og derfor ville slippe lettere i kontrollen. Det samsvarer ikke med flg setning i retningslinjene: "Statsansatte må ikke bruke sin stilling til å skaffe seg selv eller andre en uberettiget fordel. Dette gjelder også i tilfelle hvor disse fordelene ikke vil påvirke deres tjenestehandling"

Nå vet vi jo ikke om hva slags stilling vedkommende hadde, men jeg går ut fra at det gjelder de samme retningslinjene for alle offentlige tjenestemenn.

Link to post
1 hour ago, Wiskey said:

 

Det stemmer vel ikke helt. 

 

"Etiske retningslinjer" sier jo noe om hvilke krav arbeidsgiver stiller til utøvelsen av stillingen, men "etiske retningslinjer" er ikke noen primær "rettskilde" som gir tollerne "rettigheter og plikter".

 

"Rettigheter og plikter" følger vel først og fremst av tolloven med tilhørende forskrift og forvaltningsloven. Hvordan og på hvilken måte disse "rettigheter og plikter" skal utøves det kan man nok lese litt om i de etiske retningslinjene, men ikke hva "rettighetene og pliktene er".

 

En tredje lovtekst eller "rettskilde" som kan tenkes å ha betydning, det er jo Sjøloven, hvis man for eksempel som fartøysjef vurderer at det vil være nødvendig å gå til nærmeste havn for å gjennomføre tollinspeksjon.  

 

Hvordan disse rettskildene "spiller sammen" og hvilke rettigheter man egentlig har, det hadde jo egentlig vært en (litt komplisert) sak for Båtadvokaten.  

 

Det er vel ikke helt utenkelig at "man", dvs "den som blir kontrollert" faktisk har noen rettigheter ut i fra Forvaltningloven, Sjøloven og forskriften til Tolloven som inneholder noen små begrensninger i hvordan tollerne kan utøve sin makt og myndighet.

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post

Har et vennepar som for en del år siden ble bordet av Tollerne nord for Sekken, på vei fra Strømstad.

De ble tatt med for mye alkohol i båten, da de fremdeles var på familieferie i Sverige med sine tre barn.

Fritidsbåtskipperen nektet å godta dette, så det havnet i retten.

 

I retten påstod tollvesenet at de hadde smuglet alkohol inn til Norge.

Retten avviste saken, og ba tollvesenet om å returnere varene de hadde tatt beslag i.

 

Hvorfor? Jo, fordi at båtens kartplotter ( som de la frem som på bevis på ingen smugling ) viste ved slepestreken at de aldri hadde forlatt Sverige, noe venneparet hadde fastholdt hele tiden.

 

Joda, de kan de også, som i dette tilfellet. Jeg har hørt historier om trivelige som utrivelige tollere.  Men, jeg er enig i at det er bare og si velkommen ombord, ta på seg søndagssmilet, og håpe at man ikke har med en dråpe for mye. :-)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post

Ikke nødvendigvis.

 

Et av de prinsipper som framgår av tollforskriften er at maktmidler og framgangsmåte forøvrig skal tilpasses til situasjonen. 

 

Kystvakten i Norge har jo ellers sin myndighet og mulighet til å borde og ta arrest ut i fra andre rettskilder enn tollvesenet. Se paragraf 25 i lov om kystvakten og videre utover:

 

https://lovdata.no/lov/1997-06-13-42/§25

 

Det framgår ellers ikke av denne loven av Forvaltningslovens bestemmelser gjelder for Kystvakten. 

 

Det å bli bordet av Kystvakten og det å bli bordet av Tolletaten blir sånn sett ikke helt det samme. 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post

tolletaten må vel ha assistanse fra politi for å utøve makt, da får man en dobbel kontroll på tilpassning

 

ad kystvakt, kystvakten utfører en rekke helt uike oppgaver

 

schengen pass/grense kontroll

sjekker størrelsen på hullene i fiskegarn

sjekker lengden på fisker som svømmer omkring i fiskebåter

sjekker at det ikke er fisk som leker i fiskebåter som bare skal leke i havet

litt sjøredningstjeneste

passer på at ikke norske krigsskip kommer og skyter på norge

søker å hindre smugling av narkotika folk fe etc

en del meteorologi og oseanografi  relaterte oppgaver

sjekker at meldplikt følges

 

kystvakten spiller/opptrer i helt uike roller, rettslig styring vil variere noe med hvilken hatt de bruker


 

V8 rules.

 

Link to post

Mye snakk om hvilke rettigheter vi har her, men lite om hvilke plikter vi faktisk har overfor tollmyndighetene.

Kanskje ikke så rart når utgangspunktet er sørgelig dårlig oppførsel av yjenestemennene som holder på å ødelegge omdømme til etaten.

 

Men kontrollhjemlene er veldig vide.

Og jeg tror ikke vi kan nekte dem å komme ombord hvis de ber om det.

De har heller ikke noe krav om at det må være noen grunn til mistanke som politiet faktisk må ha.

Og den som bringer med seg varer plikter å legge dem frem så vi skal medvirke til kontrollen.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
3 hours ago, janet said:

tolletaten må vel ha assistanse fra politi for å utøve makt, da får man en dobbel kontroll på tilpassning

 

Nei, tolloven gir tollbetjentene en egen myndighet og rett til å utøve makt uavhengig av politi.

 

https://lovdata.no/lov/2007-12-21-119/§13-8

 

3 hours ago, janet said:

kystvakten spiller/opptrer i helt uike roller, rettslig styring vil variere noe med hvilken hatt de bruker

 

Ja, men myndigheten krever en lovhjemmel. Dette er Kystvaktloven. 

 

Kystvakten ser ut til å ha langt flere og større rettigheter enn tolletaten. Kystvakten har bla begrenset politimyndighet i en del sammenhenger.

 

https://lovdata.no/lov/1997-06-13-42/§21

Link to post
lurvetass skrev 1 time siden:

Mye snakk om hvilke rettigheter vi har her, men lite om hvilke plikter vi faktisk har overfor tollmyndighetene.

Ja det er vel mest snakk om å leite med lys og lykte for å finne rettigheter man har men de er minimale.
Plikter er det bra med og som overgår hva man har med møte med Politiet i følge tolloven

 

Link to post
Lovart låring skrev for 18 timer siden:

Har et vennepar som for en del år siden ble bordet av Tollerne nord for Sekken, på vei fra Strømstad.

De ble tatt med for mye alkohol i båten, da de fremdeles var på familieferie i Sverige med sine tre barn.

Fritidsbåtskipperen nektet å godta dette, så det havnet i retten.

Toll har vist lov til å gå inn i Sverige og beordre mennsker til å bli med over grensen eller ransake de inne i Sverige.
Derfor for det ingen konsekvenser for tollbetjentene at retten la til grunn at de ikke var i Norge når de ble kontrollert.

Link to post

Bare av nysgjerrighet, er det straffbart og kjøre ifra tollerne/kystvakta? 

 

Ett lite senario som faktisk kan være en realitet med racerbåten, kjører til strømstad/koster for å kjøre en tur og spise en pizza. På vei hjem kommer de bak meg, jeg ser de ikke i speilene på båten pga vannsprut og kanskje litt dogg, ligger kanskje i godt driv og må følge med fremover. Så jeg kjører hjem i 60-90knop uten at jeg kanskje har fått med meg at de ville stoppe meg, kanskje de kjenner igjen båten, sier ifra til politibåten der jeg bor, de kommer og kontrollerer meg og innser at det bare var en båttur der vi fylte bensin og spiste en pizza uten og smugle så mye som en røykpakke eller dråpe alkohol. 

 

Kunne jeg blitt straffa i ett sånt senario ? Det er svææært dårlig sikt bakover i akuratt den båten jeg snakker om nå og den er nok stoppeobjekt nr1 med tanke på smugling pga fartspotensiale 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
pipe skrev 1 time siden:

Ja det er vel mest snakk om å leite med lys og lykte for å finne rettigheter man har men de er minimale.
Plikter er det bra med og som overgår hva man har med møte med Politiet i følge tolloven

 

Uansett så skal jo de som kontrollerer oppføre seg å gjøre kontrollen så lite belastende for de som blir kontrollert som mulig. 

Men viktig å huske at vi har plikter vi også.

 

Håper svensk deler svaret han får på klagen sin her. 

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Eika skrev 28 minutter siden:

Kunne jeg blitt straffa i ett sånt senario ?

Kan du sannsynliggjøre at du ikke var klar over at tollbåten var der eller at de ville stoppe deg har du en god sak. Noe annet dersom du aktivt har valgt å stikke av fra en kontroll.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Ser jo hvor lite man ser bakover og hvor små speilene er. Hvis ikke de er innafor akuratt de få meterne jeg ser i speilene, så har jeg jo ikke sjangs til og se de 

Jens_P skrev 7 minutter siden:

Kan du sannsynliggjøre at du ikke var klar over at tollbåten var der eller at de ville stoppe deg har du en god sak. Noe annet dersom du aktivt har valgt å stikke av fra en kontroll.

 

20181020_114405.jpg

Link to post
1 hour ago, BårdK said:

Har man med for mye og ønsker å være lovlydig kan man bruke tollappen https://www.toll.no/no/verktoy/kvoteappen/

 

Det må vel være nyttig info. Skulle tro at det ville forenkle en del hvis man henter fram en App med ferdig fortolling.

 

https://www.toll.no/no/verktoy/kvoteappen/

 

https://www.toll.no/no/verktoy/kvoteappen/regler-og-vilkar-for-fortolling-med-kvoteappen/

Link to post
Arne2 skrev for 2 timer siden:

Man har jo en meldeplikt, og det er vel klart at man lett kan komme ut for en situasjon der man kan straffes hvis man ikke overholder meldeplikten.

 

https://lovdata.no/lov/2007-12-21-119/§3-1

 

https://lovdata.no/lov/2007-12-21-119/§3-3

 

https://lovdata.no/lov/2007-12-21-119/§16-1

 

Dette er jo ellers forholdsvis komplisert juss.

 

Båt og motor er jo en vare, så jeg må egentli melde ifra hvis jeg bestemmer meg for og ta en tur til Sverige for å spise en pizza ? 

Link to post
3 hours ago, Eika said:

Båt og motor er jo en vare, så jeg må egentli melde ifra hvis jeg bestemmer meg for og ta en tur til Sverige for å spise en pizza ? 

 

Meldeplikten ser ut til å gjelde fritidsbåter når man har med tollpliktige varer. Tollpliktige varer kan også være selve båten. Dette sier Tolletaten:

 

"Fritidsfartøy er unntatt fra meldeplikten og plikten til å levere lastedeklarasjon mv. som nevnt over, dersom fartøyet og passasjerene ombord ikke har med varer som må tollbehandles. Dersom fritidsfartøyet i seg selv innføres som en vare, må føreren melde fra til tollmyndighetene etter 
§ 3-1."

 

https://www.toll.no/no/verktoy/regelverk/tollabc/3-trafikken-til-og-fra-tollomradet/3-3/

 

https://www.toll.no/no/verktoy/regelverk/tollabc/3-trafikken-til-og-fra-tollomradet/3-1/

 

.. Og hvis man innfører varene ulovlig ved å kjøre fra tollerne, da vil nok det sannsynligvis kvalifisere for et økt straffenivå. 

 

Dette har med graden av "skyld" å gjøre.

https://snl.no/culpa_-_skyldansvar

 

Hvis man skal se sammenhengen i forhold til Tolloven, Forvaltningloven, Sjøloven og folkeretten (som lovforarbeidene til Tolloven refererer til) så blir dette nokså komplisert juss. Det nytter lite å tro det ene eller det annet. Man må kunne juridisk metode, og ha tilgang til regelverket, lovforarbeidene og rettspraksis. Dette finner man i Lovdata Pro som (dessverre) er en betaligstjeneste. Det kan også tenkes at det er skrevet faglitteratur innenfor dette rettsområdet. 

 

Edit: Tolletaten refererer til Lovdata Pro, men lovforarbeidene ser ellers også ut til å være tilgjengelig hos regjeringen.no, ser jeg:

https://www.toll.no/no/verktoy/regelverk/tollabc/henvisninger/otprpnr58/

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/otprp-nr-58-2006-2007-/id466101/

 

 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
pipe skrev for 8 timer siden:

Toll har vist lov til å gå inn i Sverige og beordre mennsker til å bli med over grensen eller ransake de inne i Sverige.
Derfor for det ingen konsekvenser for tollbetjentene at retten la til grunn at de ikke var i Norge når de ble kontrollert.

Norsk toll kan vel ikke borde en norsk båt i utlandet! De i båten har jo ikke smuglet noe, før de passerer grensen. Hva er dette for tull.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Faxen skrev 15 minutter siden:

Norsk toll kan vel ikke borde en norsk båt i utlandet! De i båten har jo ikke smuglet noe, før de passerer grensen. Hva er dette for tull.

Norge har en samarbeidsavtale med Sverige. Så det er ikke tull. Du kan faktisk bli kontrollert av svenske tollmyndigheter på norsk side også.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...