M/S Bastard Svart 15.September.2005 Del på Facebook Svart 15.September.2005 Prøver meg; Hvis peilerøret går til bunns i panna, hvordan skal du da peile oljen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.September.2005 Del på Facebook Svart 15.September.2005 Fordi at oljen stiger opp i røret? Sitér dette innlegget Link to post
Scand_550 Svart 15.September.2005 Del på Facebook Svart 15.September.2005 Ikke no problem det. Om ikke oljen kommer opp i røret når det går rett ned i bunnpanna.(Grunnet lufttrykket i røret?) hva vet jeg.... Hadde vel da gått å borre et hull i rett nivå for peiling av oljen....? Røret trenger jo ikke gå helt ned i bunnen heller, hadde det bare vært beint/rett slik at plast røret for oljeavtapping kunne blitt ført til bunnen av olje panna. Hadde vel ikke trengt å vært så langt som peilepinnen engang. Her er løsningen: Oljepåfyllingsrøret fire cm kortere enn peilepinnen. Oljepåfyllingsrøret rett ned. Enkelt og greit?? Eller er det en god forståelig grunn til at røret skal være bøyd? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 15.September.2005 Del på Facebook Svart 15.September.2005 Var nok je som ikke tenkte logisk Men er de fleste peilerør bøyd? Virker jo slik da peilepinnen er rimelig flexibel. Vel, kanskje bortsett fra gamle motorer, de er jo gjerne peilepinnen helt stiv Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 15.September.2005 Del på Facebook Svart 15.September.2005 Eller er det en god forståelig grunn til at røret skal være bøyd? <{POST_SNAPBACK}> Ja, det må da være åpenbart. Plastslangen du presser ned gjennom røret tvinges bakover til det laveste punktet i oljepanna.Peilepinnen i seg selv er kortere og når ikke ned til bøyen. Oljenivået inni og på utsiden av røret er det samme da det ikke er noen trykkforskjell Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
BEG Svart 15.September.2005 Del på Facebook Svart 15.September.2005 Ulempen kan være at plastslangen blir bøyd oppover om man stikker den for langt ned og dermed ikke blir liggende på laveste punkt. På min KAD44 er det en O-ring øverst på peilepinnen. Denne tetter så godt at det blir trykkforskjell når motoren blir avkjølt. Når jeg trekker ut pinnen er det ofte ikke noe olje på denne. Så setter jeg den i igjen og trekker opp på nytt. Da får jeg avlest korrekt oljenivå. Er man ikke klar over dette "problemet", risikerer man å fylle på olje unødvendig. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Scand_550 Svart 16.September.2005 Del på Facebook Svart 16.September.2005 Ja, det må da være åpenbart. Plastslangen du presser ned gjennom røret tvinges bakover til det laveste punktet i oljepanna. <{POST_SNAPBACK}> Hvordan har det seg da at man bare får ut 1/3 av oljen? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 16.September.2005 Del på Facebook Svart 16.September.2005 Jo, at mange ikke benytter en fleksibel plastslange ned i røret og rundt bøyen, men bare trer en gummimuffe eller tilsvarende rundt munningen på røret oppe. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
krl Svart 16.September.2005 Del på Facebook Svart 16.September.2005 Har ikke lest alle innleggene, men lurer på hvilken olje som er brukt på denne motoren. Oljemerke er svært viktig på motorer med små dyser for å unngå avleiringer. Enkelte oljer har svært liten rense-effekt og vil derfor avleire og tette små kanaler samt kokse stempelringer fast i stempelet. Av egen erfaring vet jeg at Statoil sin mineralolje renser svært dårlig, og har brukt olje-rens på flere motorer for å åpne opp oljekanaler igjen. Mener Biltema også bruker samme oljen. Sitér dette innlegget Link to post
ajokl Svart 16.September.2005 Del på Facebook Svart 16.September.2005 Uff-jeg bruker Statoil Powerway 15-40. Hvilken olje burde man bruke da? Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 16.September.2005 Del på Facebook Svart 16.September.2005 Du gjør som følger: Les i brukermanualen til din motor hvilken kravspesifikasjon det er til motoroljen. Som regel er den oppgit med en API spesifkasjon. Gå så og kjøp olje med denne speifikasjonen enten det er på Statoil-stasjonen, Felleskjøpet, Biltema eller hvor det enn måtte være i Norge. Skift olje og filter etter manualens anbefaling. Da følger du antakelig det beste rådene for akkurat din motor. Dette med at Statoil Power Way ikke gir god nok rensing tror jeg ikke noe på. Det er oljens viskositet som langt på vei bestemmer renseeffekten. Oljens kvalitet og evne til å opprettholde sine egenskaper går frem av API-spesifikasjonen. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Muhammed Svart 16.September.2005 Del på Facebook Svart 16.September.2005 Av egen erfaring vet jeg at Statoil sin mineralolje renser svært dårlig <{POST_SNAPBACK}> Denne påstanden synes jeg var litt tynn, kan du begrunne den.Hvis STATOIL sin olje hadde vært dårlig ville det vært skrevet om det, opp og ned og i mente. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 17.September.2005 Del på Facebook Svart 17.September.2005 Nesten så jeg skulle sagt det selv At folk går på slikt er jo merkelig - Når ting virker for godt til å være sant - ja, da er det ofte for godt til å være sant. <{POST_SNAPBACK}> Tiltredes ! Statoils smøreoljer er produsert i Brofjorden og er Mobil olje som er et produkt med veldig høy kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
sumo Svart 17.September.2005 Del på Facebook Svart 17.September.2005 Har heller ikke lest alle innleggene, så dette har gjerne vært sagt før, men tidligere tilrådde ikke VP bruk av syntetisk olje på motorene sine - mener det stod i manualene at garantien ikke ville gjelde dersom dette ble brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 17.September.2005 Del på Facebook Svart 17.September.2005 Denne påstanden synes jeg var litt tynn, kan du begrunne den. Hvis STATOIL sin olje hadde vært dårlig ville det vært skrevet om det, opp og ned og i mente. <{POST_SNAPBACK}> Tiltredes ! Statoils smøreoljer er produsert i Brofjorden og er Mobil olje som er et produkt med veldig høy kvalitet. <{POST_SNAPBACK}> Olja som Statoil leverer har ikke dårlig kvalitet, men enhver olje er tilpasset for å smøre, rense, kjøle ved forskjellige driftsparametere - som motorbygger oppgir. Da er det ikke sikkert at olja som passer til Ford diesel passer til en VP diesel. Iflg Drevia er original VP-olje til en 41-motor en halvsyntetisk olje med diverse krav (olje som dekker disse er tidligere nevnt i denne tråden - levert av FK) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 17.September.2005 Del på Facebook Svart 17.September.2005 Det var på generellt grunnlag Statoil kvaliteten ble kommentert Boole. Det må jo være helt klar forutsetning t at en bruker riktig oljekvalitet på motor/gear/drev. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2005 Eieren sier til meg at det kun er benyttet "original" Volvo olje og filter på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 18.September.2005 Del på Facebook Svart 18.September.2005 Det ville jo vært interressant å høre med andre eiere av samme motor om evnt. havari og hvilken oljetyper de bruker. Hvis original VP-olje ikke klarer å holde motoren ren, hva er da vitsen? Er det noen som vet hvilket oljemerke VP bruker? Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 18.September.2005 Del på Facebook Svart 18.September.2005 Som tidligere nevnt er det ufiltrert olje som tilstopper oljedysene som er problemet. For å utbedre dette skal oljedistribusjonsventilen skiftes(ca 4200,-Sek). Dette er "sokkelen"som oljekjøler og slangene til oljefilteret sitter på. Ovenstående utsagn fra ajokl er korrekt! Jeg tror ikke at problemet med KAD 42 motorene generelt skyldes manglende oljekvalitet, fintfølende motorer eller for lange intervaller ( timer ) mellom oljeskift. Problemet ligger i de 3-4 literene med gammel olje som blir liggende igjen i bunnpannen. En bekjent av meg som er VP mekaniker forteller at han alltid tømmer ut hovedmengden av oljen ved å bruke el.pumpe som kobles på gjengestussen av peilepinnen. Får da ut 7-8 liter. Resterende olje pumpes ut med håndpumpe og tynn sugeslange ned i bunnpannen. Videre anbefaler han å utføre oljeskift når motor er kald. Dette for å få ut all olje...? På meg virker det utrolig at Volvo ikke har forbedret muligheten for oljeskifte på 43 motoren, da de garantert var klar over årsaken til denne type havari. Løsningen med å filtrere oljen før spyledysene hjelper åpenbart, men årsaken - rester av gammel olje, er ikke gjort noe med. På min tidligere båt hadde jeg en 41 motor som fikk saltvann inn i registeret via utett cimmerring fra sjøvannspumpen. Ble da anbefalt å utføre 2 oljeskift. Etter første oljeskifte, tømte jeg av ca 3 liter olje og fylte opp med diesel. ( for innvendig rensing ) Kjørte så motoren litt på tomgang før ALL olje ble pumpet ut. Etter ca 30 driftstimer var da den nye oljen knapt blitt sort og motoren virket helt ren innvendig. Kan dette være en anbefalt løsning for dem som har 42/43 motorer og som ikke har fått tømt ut all gammel olje ifm oljeskift??? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 19.September.2005 Del på Facebook Svart 19.September.2005 Det finnes et produkt med det velklingenden navn "Sea Foam" som er mer ideelt til det bruk enn diesel eller parafin. Dessverre må man "over dammen" for å få tak i det. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
GeirFrode Svart 20.September.2005 Del på Facebook Svart 20.September.2005 Problemet ligger i de 3-4 literene med gammel olje som blir liggende igjen i bunnpannen. <{POST_SNAPBACK}> Dette har fått meg til å tenke litt tilbake til en referert telefonsamtale jeg hadde med et Volvo-verksted i våres. Der ble det hevdet at bunnpannen skulle av for rensing forholdsvis ofte. Jeg tenkte ikke så mye over det da, men i lys av det som skjer med KAD-motorene, så skjønner jeg bedre argumentet. Så det er tydelig at Volvo vet om problemet med mye slam og dritt i bunnpannen. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 20.September.2005 Del på Facebook Svart 20.September.2005 Det høres helt håpløst ut at så er tilfelle. I en båt så må motoren ut for å få løs bunnpannen. I enkelt båter er motoren så innbygd at man nesten må ødelegge båten for å få ut motoren. Jeg vet i hverfall det at hvis jeg skal ut med motoren en gang så skal jeg legge opp til en løsning med avtapping og slange/el.pumpe fra bunnpluggen. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 20.September.2005 Del på Facebook Svart 20.September.2005 Jeg vet i hverfall det at hvis jeg skal ut med motoren en gang så skal jeg legge opp til en løsning med avtapping og slange/el.pumpe fra bunnpluggen. <{POST_SNAPBACK}> Hei, det var en god idé! Jeg skal ha inn motor om ikke så lenge og denne løsningen må jeg sjekke opp! Det hadde vært veldig deilig og slippe denne pumpinga egentlig. Lettere og tappe Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 20.September.2005 Del på Facebook Svart 20.September.2005 Mnja, men så blir det jo enda et sted hvorifra de edle og dyre dråper kan lekke ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Allan E Svart 20.September.2005 Del på Facebook Svart 20.September.2005 Det hadde vært veldig deilig og slippe denne pumpinga egentlig. Lettere og tappe <{POST_SNAPBACK}> Men husk at du skal plass til et eller annet enda lengere ned for å ta imot olja da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.