Jump to content

Betrakninger rundt båtulykker i sommer

Marida

Recommended Posts

Leser stadig i media om tragiske ulykker til sjøs. Her kan det dreie seg om alt fra vannscootere til 50 fotere. seilbåter er vel de eneste som ikke er representert i dødsulykker.

Det som forundrer meg litt er hvorfor og hva media skriver om de forskjellige ulykkene.

Ikke misforstå meg, jeg har stor sympati for de som blir rammet og føler med familier og venner som mister sine kjøre. Kan allikevel ikke slutte å forundre meg over et par ting.

Det er bilde av en båt ca 20 fot flere meter opp på land. kjørt om natten. Blir omtalt som ulykke, har kjørt på skjær???  Denne er vel ikke kjørt på skjær, den er kjørt langt opp på land. Det kan hende at det er lyst på natten i denne landsdelen, men dette skjer andre steder også.

I 2017 var det er Fairline som også kjørte på land. der var det vel snakk om promille.

Hørte for noen år siden at trygg fart om natten i mørket var ca 7 knop og kan vel si meg enig i denne betraktningen. da kommer ikke båten opp på tørt land i alle fall.

Vil samtidig kondolere til alle som har mistet sine i slike ulykker, ønsker bare at slikt ikke skjer igjen.

Marida skrev 3 minutter siden:

Men er vel ikke akkurat denne ulykken alene som gjorde at jeg skrev mitt innlegg, hvorfor skjer dette om igjen og om igjen?

Sikkert av samme årsak som bilulykker som skjer om igjen og om igjen ...

Så lenge mennesker er involvert, vil feilvurderinger oppstå...desverre...

valvolainen skrev 17 minutter siden:

Tror den er dratt opp på land i ettertid, var et annet bilde der den lå på selve skjæret.

Screenshot 2019-08-02 at 08.37.10.png

Screenshot_2019-08-02_at_08_37_59.png

Dette er vel bilder fra hhv. Flo og fjære.

Er store forskjeller på flo og fjære hos oss, så det ser nok mer hårreisende ut enn det faktisk er. Men allikevel, kjempetragisk ulykke som naturligvis skulle vært unngått.

I trøndelag er det 2-2,5m flo og fjære. de har kommet i 2 tida på natta, da blures konturene ut, og sansynlig var det svartstille inni fjorden der.. er du ikke oppmerksom så er det lett å gå over der på flo sjø.. 6 timer etter kan det se ut som om båten er på land..  Jeg vet ikke hva om har skjedd, men det er veldig sansynlig.. Om det er en ulykke, fyllekjøring eller feilnavigasjon vites ikke..  Tragsik utfall, og mine tanker går til pårørende..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Politiet etterforsker saken, så vi får nok svar! De skal og sjekke GPS.. rekner med den Busteren har en nyere plotter..  om man ser på skader i baugen er det tydelig at det har gått fort!  De andre faktorene får vi vel svar på senere....

Husker en tragisk sak for en del år siden, da to stykker fra mitt nerområde døde. natta,fylla stor fart. båten var med HT så de stod med taket i halshøyde. synlyg skade på båten var et hakk på 10cm i baugen. 30knop til 0 på 1 sek.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

2 minutes ago, SamH said:

Det er en liten blink der, Lokkarskjæret er plassen. 64° 29.5877' N 011° 25.9422' E

i skumring svartstille og flo, kan det nok sikkert se ut som det går an å gå på innsiden.. Er ikke kjendt der men det er sansynlig..

Så er det jo også et faktum at de båtferdighetene man skal erverve og praktisere stort sett er basert på det man sporadisk får til i løpet av en kort sommer. Mens man kjører bil hele året på godt og vondt. Ferdigheter opparbeides gjennom holdninger og praktisering/erfaring. For mange blir denne veldig liten mens også sommerstid kan vær-og siktforhold endres raskt slik at man får behov for litt tyngre erfaring som basis for sine beslutningsgrunnlag. Dette er ikke på plass for alle til enhver tid og slik vil det heller aldri bli.

Marida skrev 1 time siden:

Det er bilde av en båt ca 20 fot flere meter opp på land. kjørt om natten. Blir omtalt som ulykke, har kjørt på skjær???  Denne er vel ikke kjørt på skjær, den er kjørt langt opp på land. Det kan hende at det er lyst på natten i denne landsdelen, men dette skjer andre steder også.

De gikk seg opp omentrent på flo sjø, og bildene er tatt på morgenkvisten ved fjære sjø. Forskjellen var ca 2,5 meter. Tror ikke det var veldig mye av skjæret over vann da det skjedde.

Denne fjorden er ikke veldig bred og har høye skogkledde åser på sidene. Derfor vil det være betydelig mørkere her enn feks ute på kysten på samme tid. 

420028E5-3EBD-42CC-A688-E168C75CD7C7.png.a6f58c9a4800fd93902639ace9a218dc.png

Skjæret er merket med et grønt blink som står litt ut i sjøen for selve skjæret. Dette er en av to leier inn mot Namsos. Hovedleia for større båter går på andre siden av Otterøya, og her er leias hovedretning innover mot byen. I den leia hvor dette skjedde går leias hovedretning nordover, altså ut fra byen. Det er viktig å være obs på at disse to leiene har motsatt hovedretning når man skal navigere i dette området. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Selv om det er flere småskjær nærmere land, skal stredet Lokkaren, hvor paret kom fra, være ufarlig å passere, ifølge Hansen. Skjæret båten traff, er merket med en stake som lyser grønt.

- De kom fra Lokkaren, på vei mot byen. Hvis du har kjørt den ruta før, er det ingen tvil om hvor du skal kjøre. Skjæret ligger jo så oversiktlig som man kan få det. Men det var veldig mørkt, og det vi hørte var høy fart og brå stopp, sier Hansen.

https://www.dagbladet.no/nyheter/vi-horte-et-forferdelig-metallisk-dronn/71451390

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev 4 minutter siden:

Selv om det er flere småskjær nærmere land, skal stredet Lokkaren, hvor paret kom fra, være ufarlig å passere, ifølge Hansen. Skjæret båten traff, er merket med en stake som lyser grønt.

- De kom fra Lokkaren, på vei mot byen. Hvis du har kjørt den ruta før, er det ingen tvil om hvor du skal kjøre. Skjæret ligger jo så oversiktlig som man kan få det. Men det var veldig mørkt, og det vi hørte var høy fart og brå stopp, sier Hansen.

https://www.dagbladet.no/nyheter/vi-horte-et-forferdelig-metallisk-dronn/71451390

Uten å spekulere noe i årsak her, så kan man trygt si at at mannen fra Namsos er svært godt kjent i området.

Han har i flere år hatt hytte på Otterøya, og har sikkert kjørt båt gjennom dette sundet hyppig i en årrekke.

Nå er skal det sies at jeg selv har observert flere småbåter kjøre på begge sider av denne staken, og det går jo stort sett bra - helt til det ikke går bra når du treffer land. Det er jo slik man aldri ville finne på å gjøre i et området hvor man ikke er kjent ( i alle fall er jeg skrudd sammen slik), og i så fall har man en helt annen fart.

Tror nok det er flere som nå får en oppvåkning ift. hvor farlig en grunnstøting i høy fart kan være. 

Ugleseth skrev 7 minutter siden:

+menn med redusert dømmekraft....

Er ikke sikker på om dette er bare menn, har sett mye rar kjøring fra det andre kjønn i skjærgårdjeeper i løpet av sommeren.

At menn er overrepresentert i slike ulykker har vel mer sammenheng at det er vi som i de fleste tilfeller fører båtene. I prosent kan det hende det ser annerledes ut.

Redusert dømmekraft henger som regel litt sammen med alkohol uten at det er tilfelle i denne saken som er nevnt her

Brigg skrev for 2 timer siden:

De gikk seg opp omentrent på flo sjø, og bildene er tatt på morgenkvisten ved fjære sjø. Forskjellen var ca 2,5 meter. Tror ikke det var veldig mye av skjæret over vann da det skjedde.

Denne fjorden er ikke veldig bred og har høye skogkledde åser på sidene. Derfor vil det være betydelig mørkere her enn feks ute på kysten på samme tid. 

420028E5-3EBD-42CC-A688-E168C75CD7C7.png.a6f58c9a4800fd93902639ace9a218dc.png

Takk for kartutsnitt og nyttig informasjon Brigg!

Dette skjæret er jo tydelig merket både i kartet og fysisk med stake. Som du også har poengtert i andre tråder er det liten grunn til å gå på et skjær som er merket i kartet selv om det ikke er merket med stake. Helt enig i det. 

Det behøver ikke ha vært promille involvert i ulykken, men i så tilfelle er det ikke tvil om at det er dårlig dømmekraft og sjømannskap. I et område hvor det er 2-3 meter forskjell på flo og fjære sier det seg selv at man må ferdes med aktsomhet i områder som er merket som grunt i kartet. De aller fleste båter av nyere modell er også utrustet med en god kartplotter. Har vondt for å tro at de ikke hadde kartplotter i denne båten. Det kan selvsagt hende man kunne smøget seg forbi denne staken på feil side, det kunne jeg også funnet på å gjort. I så tilfelle ville det vært i dagslys med motoren på tomgang og tiltet høyt, samt en person i baugen for å sjekke dybde. Da kan man stoppe og bakke ut om det blir for grunt. Denne ferden har ikke bare vært uoppmerksom, det må ha vært en faktor eller to til inne i bildet. 

Jeg ser ikke helt hvordan båten har fått så store skader så langt oppe på bauen, hvis det var høyvann...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

31 minutes ago, Grand Banks jr said:

Jeg ser ikke helt hvordan båten har fått så store skader så langt oppe på bauen, hvis det var høyvann...

Enig! det så litt merkelig ut.. var vel en setning som antydet at båten har vært bortti noe før den gikk på skjæret.. men det er jo bare spekulasjon.. vanlivis vil jo skaden være på undervannskrog/baug

Redigert av -morten- (see edit history)

-morten- skrev for 2 timer siden:

https://www.adressa.no/nyheter/trondelag/2019/08/02/Redningsaksjonen-etter-båtulykken-minutt-for-minutt-19614300.ece

Hendelsesforløpet. Må si mannskap var raskt på plass, men de kunne nok ikke ha blitt redda uansett!

Enig. Og samtidig er det dessverre noen forståsegpåere som melder til media at de syntes det gikk lang tid... :nonod:

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Just now, Key Freak said:

Enig. Og samtidig er det dessverre noen forståsegpåere som melder til media at de syntes det gikk lang tid... :nonod:

Lang tid!!??  kansje lang tid i Oslofjorden med 5 ganger større båttetthet og ikke lange trange fjorder..  Nei de som sier det vet ikke helt hva dem snakker om!!! hvis man leser loggen så er nok dette meget raskt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...