Jump to content

Betrakninger rundt båtulykker i sommer


Marida

Recommended Posts

Med "førerløse seilbåter" henvises det til de tragiske ulykkene med mann over bord, og der seilbåten seiler sin sjø for fulle kluter og personen ligger igjen og drukner.

 

Det var en tragisk ulykke der faren falt på sjøen og to små gutter var hjelpeløse vitner til at seilbåten seilte fra faren. Noen fant en førerløs seilbåt alene med to livredde og nå farløse gutter ombord...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Hulda said:

Sitter du med promille midt på natta på noe som må betegnes som et prosjektil, skal det noe til å holde følge med en mobilapp. Sist vi ble fanget av kølamørke i vanskelig farvann, lå vi i tre knop med radar og AIS. To, trolig kompiskjørende fartøyer uten AIS,  fra BB. Vi vek unna. De passerte oss på 100 meter, trolig uten å ane at vi var der. Ofte er det vel vurderingsevnen det kommer an på. 

 

Det blinker stort rødt lys på skjermen, og på natta får man nok med seg det uansett hvor påseilet en er.

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Med "førerløse seilbåter" henvises det til de tragiske ulykkene med mann over bord, og der seilbåten seiler sin sjø for fulle kluter og personen ligger igjen og drukner.

 

 

Det skjønte jeg og også klar over at dette har skjedd, men ikke at det var så vanlig som enkelte her synes å mene. Nå er vel kanskje ikke dette, ramle over bord, noe som kun skjer med/i/fra seilbåter?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 2 timer siden:

En kompetent båtfører vet til enhver tid når slaget kommer, og navigerer i henhold til det.

Ellers får en holde seg på land.

Helt enig. Ganske mange av de seilbåtene la om kursen helt i utakt med hverandre i de smaleste sund og tok ingen hensyn til andre båter. Eneste muligheten jeg hadde til å manøvrere meg unna var å speede opp og legge båten i halvplan/planefart. Jeg ble bare stående og le og snappe kaoset til venner og kjente. Man skal jo le og ha det hyggelig på sjøen :-)

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Vil bare minne dere på at her i Midt-Norge er det ikke mørkt på natta om sommeren. Nå i starten av august er det skumt, men ikke mørkt.

Redigert av mor Amica (see edit history)

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 2.8.2019 at 9.58:

 

 

420028E5-3EBD-42CC-A688-E168C75CD7C7.png.a6f58c9a4800fd93902639ace9a218dc.png

 

Skjæret er merket med et grønt blink som står litt ut i sjøen for selve skjæret. Dette er en av to leier inn mot Namsos. Hovedleia for større båter går på andre siden av Otterøya, og her er leias hovedretning innover mot byen. I den leia hvor dette skjedde går leias hovedretning nordover, altså ut fra byen. Det er viktig å være obs på at disse to leiene har motsatt hovedretning når man skal navigere i dette området. 

 

Har fundert på lys her. Staka blinker 1s grønt, og lokkaren fyr har iso 6s med grønn som innerste sektor. Man skulle se forskjell på lyskarakteristikk, men er det mulig å blingse på staka og fyret og derfor feilaktig gå babord for staka for "å komme i hvit sektor" ? 

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Enig med Lingefan i mye her må jeg si. Er det ikke ett land som allerede har hastighetsbegrensninger i mørket? Eller kanskje det bare ligger inne som ett forslag. 

 

I mine øyne ett godt forslag når en har sett endringene som har skjedd siste 30 årene og leser uttalelser fra svært erfarne folk, også her på forumet. 

-------

Ang hvilke "røde kluter" som tirrer Lingefan så ser jeg et poeng der også. Jeg tror, med vekt på tror, at flere enn før nå går til seilbåt som førstebåt, eller tar byttet fra motorbåt til seilbåt. Innbiller meg at vi har møtt flere "ferskinger" i seilbåt i sommer enn tidligere, og det er jo gledelig. 

 

Samtidig er det mye som tyder på at det er flere motorbåtfolk i seilbåt enn før. Uten å helt kunne sette fingeren på det så er det stadig flere seilbåter som "oppfører seg" som motorbåtfolk. Går friskt for motor svært nært land i det som jeg normalt kaller "snekkeruter". Har svære rib og vannscootere på slep. Går i følge/flokk fra gjestehavn til gjestehavn, bakker inn i båsen og sitter på utstilling og ser på hverandre.

 

Tror nok også det kan være vanskelig å både være og tolke slike "konvertitter" når en møter de på sjøen. Ikke helt sikkert de selv vet hva de er, eller de som møter de skjønner hva de prøver å være, seilbåt eller motorbåt ;-)

 

Uansett, spiller ingen rolle, flere folk i seilbåt er en bra ting og det vil gå seg til etterhvert. Det går så sakte uansett så det skjer skjeldent noe særlig farlige ting. 

Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev 23 minutter siden:

At du tydeligvis hater seilbåter, er nok det minste problemet ditt.

 

Hei til deg også. Jeg hater ikke seilbåter, kan til og med se gleden av å seile. Bare synes enkelte seilbåtfolk tar seg voldsomt til rette og oppfører seg mindre heldig på sjøen. Og det er utrolig at det ikke fører til ulykker (tema for denne tråden).

Ha en herlig sommer. Husk å le mye - det forlenger livet.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Lingefan skrev 2 minutter siden:

 

Hei til deg også. Jeg hater ikke seilbåter, kan til og med se gleden av å seile. Bare synes enkelte seilbåtfolk tar seg voldsomt til rette og oppfører seg mindre heldig på sjøen. Og det er utrolig at det ikke fører til ulykker (tema for denne tråden).

 

Som nevnt, jeg tror det er motorbåtfolk i seilbåter som driver på sånn i en overgangsperiode. Og noen ferskinger i båt som også trenger litt tid på seg. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 32 minutter siden:

Enig med Lingefan i mye her må jeg si. Er det ikke ett land som allerede har hastighetsbegrensninger i mørket? Eller kanskje det bare ligger inne som ett forslag. 

 

I mine øyne ett godt forslag når en har sett endringene som har skjedd siste 30 årene og leser uttalelser fra svært erfarne folk, også her på forumet. 

-------

Ang hvilke "røde kluter" som tirrer Lingefan så ser jeg et poeng der også. Jeg tror, med vekt på tror, at flere enn før nå går til seilbåt som førstebåt, eller tar byttet fra motorbåt til seilbåt. Innbiller meg at vi har møtt flere "ferskinger" i seilbåt i sommer enn tidligere, og det er jo gledelig. 

 

Samtidig er det mye som tyder på at det er flere motorbåtfolk i seilbåt enn før. Uten å helt kunne sette fingeren på det så er det stadig flere seilbåter som "oppfører seg" som motorbåtfolk. Går friskt for motor svært nært land i det som jeg normalt kaller "snekkeruter". Har svære rib og vannscootere på slep. Går i følge/flokk fra gjestehavn til gjestehavn, bakker inn i båsen og sitter på utstilling og ser på hverandre.

 

Tror nok også det kan være vanskelig å både være og tolke slike "konvertitter" når en møter de på sjøen. Ikke helt sikkert de selv vet hva de er, eller de som møter de skjønner hva de prøver å være, seilbåt eller motorbåt ;-)

 

Uansett, spiller ingen rolle, flere folk i seilbåt er en bra ting og det vil gå seg til etterhvert. Det går så sakte uansett så det skjer skjeldent noe særlig farlige ting. 

 

 

Hehe - det kan jo være du har et poeng i disse betrakningene.

Det virker på meg som om noen tenker slik: «Nå som jeg har gått over til seilbåt må alle andre flytte seg så nå trenger jeg ikke gjøre annet enn å følge kart og vind.»

 

Må si jeg også undres over hvor dårlig minst 50% av båter legger til kai/docker. Da tenker jeg på både motorbåter og seilbåter. 

Det er utrolig mye ufrivillig spenning og underholdning som foregår i en gjestehavn hvis det er over 10 sekundmeter. Husker en episode i Valle utenfor Kragerø der jeg satt og hygget meg med en øl på solsengen. Tre vennebåter skulle legge til. Det stod mange på bryggen fra andre båter for å hjelpe til og ta i mot. 

Mennene (som kjørte) skjønte ingenting av hvilken vei båtene beveget seg i vinden, og konene på minst to av båtene hadde hengt ut alle fendrene, men altfor høyt. Resultatet ble at de prøvde mange ulike plasser, dunket litt her og der. Før de fant det like greit å ligge på utsiden der vinden blåste de behagelig inntil. Problemet er at de likevel klarte å smelle inn i bryggen. 

 

Synes det er helt utrolig hvor lite folk kan. Og at de tør å kjøre sine flotte dyre båter (er de leid kanskje?) før de kan kjøre de skikkelig. Det er dømt til å bli krasj og riper...

Så kjefter de og roper ut på mannskapet når føreren selv gjør blemmer. Man skal ikke fryde seg over dette, men hjelpe til. Men det nytter jo ikke å «redde» slike? Skal man stå og rope hva de skal gjøre og «belære» de - det vil jo i beste fall oppleves som svært arrogant. Den dagen var det minst 5 større båter som smalt skikkelig inn i bryggen og fikk seg en ripe eller to. De smellene er vonde... Hadde de hatt kunnskap over hvilke triks man kan gjøre med båtene og hvordan man skal gå i forhold til vind og ikke minst hvordan man fendrer riktig så hadde det gått helt topp...

Snikskryt-alarm: jeg kjørte selv inn til en meget vanskelig plass og det var faktisk ikke så vanskelig med riktige metoder, men ja, det blåste ekkelt mye.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Lingefan skrev Just now:

 

 

Hehe - det kan jo være du har et poeng i disse betrakningene.

Det virker på meg som om noen tenker slik: «Nå som jeg har gått over til seilbåt må alle andre flytte seg så nå trenger jeg ikke gjøre annet enn å følge kart og vind.»

 

Endelig "frihet" på sjøen, å faen, alle andre har jo seilbåt også nå :-D

 

Ja, eller også om en er ny i båt. Var litt artig med kona til rors med fersk båtførerprøve, hissig som en klegg på alle som ikke fulgte reglene osv ;-) Mens jeg hele tiden prøvde å anvise defensive strategier for å unngå å havne opp i situasjoner hvor regler i det hele tatt må anvendes/gjelde. Se ting tidlig nok, endre litt kurs, unngå hele greia. Plassere seg på en sånn måte at en unngår både det ene og det andre. Legge ruter så en gir seg selv god plass til å være litt strategisk for å unngå problemer osv. 

 

Ting tar litt tid bare, så går det seg til.  

Link to post
Share on other sites

Seilerslask skrev 15 minutter siden:

Jeg (i seilbåt) har fått kjeft for å være for defensiv, spesielt på vei inn/ut av nettopp Havstenssund.

 

Går heller på utsia i den verste ferietia om det passer seg sånn.

 

For vår del var det første gang vi prøvde ut svenskekysten. Definitivt ikke siste. Det var relativt lite båterbåde i Oslo-fjorden og nedover østlandet/sørlandet i år synes vi, men da vi kom til svenskekysten skjønte vi hvor alle sammen var...

 

Er jo ikke noe spesielt hyggelig ved å kjøre på utsiden når man skal kjøre for å oppleve. Men må innrømme at det var såpass med båttrafikk at man ble sliten av å kjøre båt. Når det er 20 seilbåter foran, på siden og bak til enhver tid og flere motorbåter også i smale sund, men seilbåtene vimser hit og dit og ligger 3-4 stk i bredden der forbikjøringene minner om to trailere som kjører forbi hverandre på autobahn... men de trailerne ligger i alle fall stabilt i sitt kjørefelt. Seilbåtene hadde nesten alle fulle seil og det er svært krevende for en stakkars motorbåt å navigere mellom det der. Så var det en og annen kryssende kajak midt inne i kaoset også da selvsagt :-) men det gikk jo fint det også. Syd for smögen og nedover mot marstrand er det koselige sund forbi gullholmen og sørover. Der var det komplett kaos. Enkelte møtende seilbåter holdt helt babord i sundene og de andre helt til styrbord. Når det kommer 3-4 møtende seilbåter med seil oppe og det faktisk ikke er plass til å passere for møtende båter... er ofte ganske morsomt å se utfallet av slike situasjoner, så lenge de unngår krasj.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 37 minutter siden:

Er jo ikke noe spesielt hyggelig ved å kjøre på utsiden når man skal kjøre for å oppleve. Men må innrømme at det var såpass med båttrafikk at man ble sliten av å kjøre båt.

Ja, greit å gå igjennom en gang, for å ha gjort det. Vi pleier å løse det ved å ikke reise midt i ferietia, er vel så fint utenom fellesferien :)

Ugleseth skrev 22 minutter siden:

Jeg hadde sett for meg å lese om båtulykkene i sommer så ender det opp med reiseskildringer fra svenskekysten. Er det forskjellige regler når det gjelder å holde seg til tråden her?

Ikke uvanlig at det sklir litt ut, så lenge det ikke blir for gæli.

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 7 timer siden:

 

Hei til deg også. Jeg hater ikke seilbåter, kan til og med se gleden av å seile. Bare synes enkelte seilbåtfolk tar seg voldsomt til rette og oppfører seg mindre heldig på sjøen.

 

Jeg lurer vel litt på om du helt skjønner prinsippene bak seiling og hvorfor seilere gjør som de gjør mht når, og hvor, de "tar seg til rette" som du kaller det? Ikke ment på noe sett eller vis som en fornærmende kommetar, kun spørrende!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...