Jump to content

Betrakninger rundt båtulykker i sommer


Marida

Recommended Posts

Der har vi også gjengangeren med at de to er mistenkt for promillekjøring, og media går hardt ut med det. Lurer fremdeles på hvorfor enkelte ulykker blir skånet for spekulasjoner om promille, til tross for at ulykken har skjedd på nattestid i helg eller ferie, og på en måte som tilsier at føreren ikke har vært edru.

Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, Komodo said:

Der har vi også gjengangeren med at de to er mistenkt for promillekjøring, og media går hardt ut med det. Lurer fremdeles på hvorfor enkelte ulykker blir skånet for spekulasjoner om promille, til tross for at ulykken har skjedd på nattestid i helg eller ferie, og på en måte som tilsier at føreren ikke har vært edru.

 

Kjendiser skånes, det er en etablert sannhet. I tillegg er det enkelte journalister som respekterer at også vanlige folk kanskje ikke vil at dette skal komme ut, og dermed ikke skriver om det. Det er også enkelte politifolk som ikke forteller sånt til journalister, så de ikke får muligheten til å skrive om det.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvorfor mange er så opptatt av om fører har hatt promille eller ei. Når man kjører fort midt på natta tar man uansett en stor sjanse. Og treffer man noe man ikke så var der I denne farten så blir konsekvensene svært alvorlige. Det er klart at høy promille svekker dømmekraften, men jeg vil påstå at mange av disse båtførerne nok har dårlig dømmekraft I utgangspunktet når man velger å utsette seg selv og andre for en slik unødig risiko. Om man ønsker å lære noe av slike ulykker må nok lærdommen først og fremst være å tilpasse hastighet etter forholdene. Dårlig sikt fordrer lavere fart. At vi ikke skal føre båt I fylle vet vi jo allerede...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, index said:

Jeg skjønner ikke hvorfor mange er så opptatt av om fører har hatt promille eller ei. Når man kjører fort midt på natta tar man uansett en stor sjanse. Og treffer man noe man ikke så var der I denne farten så blir konsekvensene svært alvorlige. Det er klart at høy promille svekker dømmekraften, men jeg vil påstå at mange av disse båtførerne nok har dårlig dømmekraft I utgangspunktet når man velger å utsette seg selv og andre for en slik unødig risiko. Om man ønsker å lære noe av slike ulykker må nok lærdommen først og fremst være å tilpasse hastighet etter forholdene. Dårlig sikt fordrer lavere fart. At vi ikke skal føre båt I fylle vet vi jo allerede...

Skjønner du ikke det?  Det skjønner jeg lett!  Og jeg skjønner IKKE hvorfor folk kjører i fylla med båt hverken om dagen eller natta!

Jeg har selv lært nattseilas i Marinen og det er uproblematisk.  Har hatt noen nattseilaser i fritidsbåt også!  Ting som ligger i sjøen er vanskelig å se selv i dagslys!  Dårlig sikt og nattseilas er to vidt forskjellige ting! man skal jo uansett alltid tilpasse hastighet etter forholdene. Vil si jeg er langt over middels interessert i navigasjon sikkerhet og sjømanskap, og tar aldri sjangser. Har store sikkerhetsmarginer. Planlegger alltid seilas og kjører med dobbel plotter.  Jeg kommeraldri til å føre båt om jeg er sikkelig full... da er det eneste riktige åvære der man erog heller slenge seg nedpå i lugaren

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 1 minutt siden:

Jeg kommeraldri til å føre båt om jeg er sikkelig full... da er det eneste riktige åvære der man erog heller slenge seg nedpå i lugaren

 

Helt enig I akkurat den! Men poenget er at den dårlige dømmekraften kan være til stede også uten promille.

 

Det virker som om mange er opptatt av å henge ulykken på "promilleknaggen", muligens for å forsvare for seg selv det å gå med stor fart nattestid. Og det er skremmende.

 

Husk på at ikke alle er langt over middels interessert slik som deg. For mange kan forholdene bli for krevende nattestid med lange landskygger og tett skydekke f.eks.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, index said:

 

Helt enig I akkurat den! Men poenget er at den dårlige dømmekraften kan være til stede også uten promille.

 

Det virker som om mange er opptatt av å henge ulykken på "promilleknaggen", muligens for å forsvare for seg selv det å gå med stor fart nattestid. Og det er skremmende.

 

Husk på at ikke alle er langt over middels interessert slik som deg. For mange kan forholdene bli for krevende nattestid med lange landskygger og tett skydekke f.eks.

 

forstår hva du mener! men for meg er båtliv og navigasjon alvor! spessielt når jeg har med meg passasjerer

mange som tar litt lett på ting, men sånn er det over alt!!  Problemet nå er vel at mange nye båteiere velger raske båter uten helt å ha fullstendig oversikt og kunnskap!  selv gikk jeg gradene fra en Rana trebåt fra 1967 og 4hk

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 8 minutter siden:

 men for meg er båtliv og navigasjon alvor!

 

Det burde det være for alle som ferdes på sjøen!  Men så er det nå en gang slik at mange ikke er like erfarne. Bruker gjerne båt noen få ganger I året, gjerne ifm en hyttetur. Om man så har vært på beøk hos en nabo, og det blir litt sent før hjemturen. Det er skikkelig mørkt, kaldt, regner gjerne litt, man er trøtt og vil bare rett hjem. Og man tror man er så godt kjent at det er bare å kjøre på. Det er gjerne da ting skjer. Om man I tillegg har promille blir det ikke bedre, men det er allerede mange andre faktorer her som bør få varselklokkene til å ringe. Men mangel på kunnskap og erfaring hindrer gjerne dette. Som du sier, mange velger nok raskere båter enn de er I stand til å takle. Dessverre.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 9 timer siden:

Sikkert i områdene rundt Oslofjorden og østlandet..  Eller var det spesifisert områder?  .

Det er på kyststripa mellom Risør i øst og Flekkefjord i vest. Kontrollene gjort med tre politibåter plassert i Arendal, Kristiansand og Mandal. Men nå stod det vel ikke at det bare var sørlendinger som var tatt, vi har jo en stor innvandrerandel av østlendinger og rogalendinger her om sommeren. Jeg vet ikke hvem som er mest eller minst edruelige, men uansett er det mange når 64 personer er blitt tatt med promille over 0,8 på forholdsvis kort tid, og i et begrenset område. Riktignok er det mange båter på sjøen i dette tidsrommet, men likevel ....

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
index skrev for 8 timer siden:

 

Helt enig I akkurat den! Men poenget er at den dårlige dømmekraften kan være til stede også uten promille.

 

Det virker som om mange er opptatt av å henge ulykken på "promilleknaggen", muligens for å forsvare for seg selv det å gå med stor fart nattestid. Og det er skremmende.

 

Når den etablerte standarden er at en går mer eller mindre i blinde i stor fart i mørket klink edru så skal det godt gjøres at en i fylla, med redusert dømmekraft går under planefart i stedet. 

 

Problemet er så og si utgangspunktet, at man generelt går fort i mørket. 

-----

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
Komodo skrev On 11.8.2019 at 19.49:

 

Jeg vet ikke hva slags merke, men det er jo tydeligvis en vanlig daycruiser på et par- treogtjue fot. Politiet har mistanke om promillekjøring, og det er kanskje ikke rart. Men hvorfor denne kjappe uttalelsen til media? Om saken i Trønderlag så har de ingen anelse om hva som kan ha skjedd. Blodprøve som avdekker evt. promille er vel klar for lenge siden.

Her er hva politiet uttaler til NRK:

"Det kan ta tid å finne årsaken til at ordfører Ingrid Aune (33) og kjæresten mistet livet da en fritidsbåt kolliderte med et skjær i forrige uke, mener politiet."

Og

"– Vi kan ikke si noe ennå om hva som er årsaken til båtulykka, sier politistasjonssjef Snorre Haugdahl ved Trøndelag politidistrikt til NRK."

 

Derimot har NRK en lengre avhandling om hvor flotte disse to menneskene var, og hvor lovende politiker Aune var. Saken jeg sakset fra Fredristad Blad derimot melder kun om mistanke om promillekjøring, ingenting om hvor flotte mennesker som førte båten. Saken ble imidlertid fort fjernet fra forsiden, og må nå søkes opp. Men så skal det jo også sies at det ikke var snakk om personskader. 

Da var havarirapporten offentlig.

 

https://www.aibn.no/Sjofart/Avgitte-rapporter/2020-04

 

Anbefaler (som alltid) å lese hele rapporten.

Mistanken om 'promillekjøring' (>0,8) er da bekreftet.

Holdt BB side i leia / sundet og endret kurs ytterligere mot BB etter Instagram melding og rett i fjellveggen.

 

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 16 minutter siden:

Da var havarirapporten offentlig.

...

Mistanken om 'promillekjøring' (>0,8) er da bekreftet.

Holdt BB side i leia / sundet og endret kurs ytterligere mot BB 

Noe som gjør det enda mer påtagelig hvordan media velger å vinkle slike saker. De to i Fredrikstad som jeg omtalte i sitatet over ble straks hengt ut i all offentlighet med mistanke om promillekjøring, mens høytstående samfunnsborgere kun blir omtalt i positive vendinger. Jeg mener ikke at de høytstående samfunnsborgerne skulle vært hengt ut på samme måte, men kanskje mannen i gata også burde vært mer vernet fram til en mistanke er bekreftet?

Link to post
Share on other sites

Veldig enig med deg @Komodo. Spesielt om de assosieres med utvalgte partier som journalister identifiserer seg med.

 

Jeg merker meg også at havarikommisjonen ikke kommer med nye anbefalinger, hvilket må bety at ferden medfører straffeansvar etter dagens lovgivning. (om de hadde overlevd).

Når teknisk feil ikke er funnet, åpner det også erstatningsansvar til passasjerens etterlatte. Om dette ikke var overlegg, kvalifiserer man utvilsomt til uaktsomhet, jeg vil hevde til og med grov uaktsomhet.

Link to post
Share on other sites

Den siste kursendringen, tiden på døgnet og påvirkningen tyder vel på at han rett og slett har duppet av. Skummelt med så høy fart når man ikke er våken og klar, særlig midt på natta. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Komodo said:

Noe som gjør det enda mer påtagelig hvordan media velger å vinkle slike saker. De to i Fredrikstad som jeg omtalte i sitatet over ble straks hengt ut i all offentlighet med mistanke om promillekjøring, mens høytstående samfunnsborgere kun blir omtalt i positive vendinger. Jeg mener ikke at de høytstående samfunnsborgerne skulle vært hengt ut på samme måte, men kanskje mannen i gata også burde vært mer vernet fram til en mistanke er bekreftet?

Veldig bra poeng!  Må innrømme at jeg skjøndte at det var alkohol og høy fart som var medvirkende årsaker til denne ulykken! jeg skjønner egentlig ikke hvorfor pressen ikke opplyste om dette.. men trenger ikke å henge ut noen fordi! hadde det vært en ikke statlig person så hadde overskriftene vært domminert av og gjort et stort poeng i at hendelsen skyldes alkoholpåvirkning!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...