Chilli Solbris Svart 5.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Når vi først har fått presset akslingen ut av den koblingen bytter jeg selvsagt simringer i begge akslinger. Det er 3 simringer i hver pakkboks. Dette må være tett kort og godt fordi det er oljesmurt pakkboks. Det sitter er messingring som er skrudd med fire skruer. Det blir spennende å se om den lar seg skru løs uten alt for mye protester. Her ser man simringen på siden inn i båten. Dobbel ring. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Gullfisk Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Godt å se at det går forover👍. Ang. pakkboks, er det ikke vanlig med to ringer i hylserørenden? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 5.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Gullfisk skrev 3 minutter siden: Godt å se at det går forover👍. Ang. pakkboks, er det ikke vanlig med to ringer i hylserørenden? Slett ikke umulig! Men her er det bare to i den enden som vender inn i båten. Den som går ut mot sjøen har ikke mer enn èn. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
LALUNA II Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Blir bra dette ...Ja du trenkte ikke være i tvil om hva som var røket .. Pakk i sammen og kom deg på vann nå ... vær glad du har plastbåt ellers måtte du nesten ha pakket båten og Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Kenneth 81 Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Der har det vært voldsomme krefter i sving ja! 😱 Håper du får maskinisten fort sammen igjen så du kommer deg ut på tur igjen. 👍😊 Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Chilli Solbris Svart 15.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2020 Ble jaggu liggende sjuk en uke med luftveisproblemer. Skremte livskiten av legen når jeg fikk en skikkelig hostekule inne på kontoret hans! Det var heldigvis ikke Corona. Men noe virusdrit er det for pusten er ikke til å kjenne igjen! Vel vel, dermed går det smått med skuta. Årets båtsesong og ferie til sjøs er avlyst. Motorene skal løftes ut og maskinrommet skal få en skikkelig renovering. Om ikke annet så har jeg i hvert fall fått tak i simringer til pakkboksene. Så da får jeg byttet de. Styrbord har jeg jo demontert, og nå er det babord sin tur... Før rengjøring: Sjøvannsiden: Mye møkk som kan tas av etter mange år. Sjøvannssiden. Så er det bare å tørke av! Nye simringer og rustfrie fjærer kom på den nette sum av 1,2 båtpenger! Men når disse er tilbake på plass blir det forhåpentligvis skikikelig tett! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 15.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2020 Jeg har bestemt meg for å løfte ut motorene når sesongen først er ødelagt! Det er en skikkelig lærerik prosess dette her. På godt og vondt! Ny demperplate er på plass i girkassa og girkassa på plass på motoren. Men det viser seg at motorlabbene er helt utslitt! Så de må byttes. Maskinene mine veier 1520 kg tørr pluss vekten av girkassa på 248 kg. Så fundamentet må være i orden. Og siden det er kul umulig å komme til på en god måte bestemte jeg meg for å like godt få de løftet ut av båten! Da får maskinrommet seg en skikkelig renovering samtidig. Og det er i hvert fall ikke feil! Motorlabbene koster den nette sum av 103 000,- kroner komplett og da skrøt MAN av at det var 24 måneders garanti. Vel..... Jeg har ikke tenkt å betale det for dem og reiser gjerne til Tyskland for å finne dem! De heter Melastik Cushyfloat og fire av dem har en hardhet på 75 i gummien og åtte av dem en hardhet på 55. Girkasse og motor deler på fire og foran er det to. Derav forskjellig hardhet tenker jeg. Er en kar i Stavanger som har noe som er 15 år gamle stående. Men siden gummi er ferskvare kjøper jeg nye. Og det gjør jeg ikke i Norge. Som dere ser, disse er moden for utskifting! Og dette var den fine av dem! Pinnebolten er M16. Virker veldig lite til å være så bøse maskiner. Har dui tips til hvor jeg kan dra og handle er jeg svært takknemlig for det! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Pequod Svart 16.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2020 Uff, føler med deg. Kan ikke være lett å være så lenge på land! Og her ryker endel båtlapper uansett, for å si det forsiktig! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
SoBo Svart 16.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2020 Var ikke så store "labben" dette, til så store motorer å være. Har du sjekket disse: Motorlabber Motorlabber Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
fleggis Svart 16.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2020 Jeg har handlet av Otto Olsen noen ganger, de er kompetente og skaffer det meste http://www.oo.no/produkter/vibrasjonsdempere Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 16.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2020 SoBo skrev for 3 timer siden: Var ikke så store "labben" dette, til så store motorer å være. Har du sjekket disse: Motorlabber Motorlabber Ja, har sjekket alle kanaler. Det som er spesielt er pinnebolten på kun 16 mm og høyden på puta. Gudene vet hva som gjør at MAN skal ha 8750 kr pr stk. Hentet ut hos Sleipner men det passet ikke på noen måte dessverre. Pinnebolt på 20 mm kan jo bores opp men høyden lar seg ikke justere dessverre. fleggis skrev 1 time siden: Jeg har handlet av Otto Olsen noen ganger, de er kompetente og skaffer det meste http://www.oo.no/produkter/vibrasjonsdempere De har ikke som passer dessverre. Pequod skrev for 5 timer siden: Uff, føler med deg. Kan ikke være lett å være så lenge på land! Og her ryker endel båtlapper uansett, for å si det forsiktig! Landligge er ikke bra for båthelsa! Og budsjettet ryker for veldig mange år dessverre. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
SVARTEN Svart 16.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2020 Finnes det noe delenummer du kan Google? Vet du hvem som lager disse for MAN? Sitér dette innlegget Link to post
SVARTEN Svart 16.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2020 https://www.ebay.com/itm/MAN-51-96210-7003-Metalastik-Cushyfloat-17-1657-55-Engine-Transmission-Mount/292519996728?hash=item441b8ced38:g:S0UAAOSwTwFfCMSd ?? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 16.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2020 SVARTEN skrev 27 minutter siden: Finnes det noe delenummer du kan Google? Vet du hvem som lager disse for MAN? Malistik Cushyfloat heter labbene og jeg har delenumneret. Regner med å hente disse selv i Tyskland. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
SoBo Svart 16.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2020 Å shimse under motorlabben er helt vanlig løsning. (for å bygge høyde) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Chilli Solbris Svart 16.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2020 SoBo skrev 6 minutter siden: Å shimse under motorlabben er helt vanlig løsning. (for å bygge høyde) Problemet er motsatt vei Sobo! De er alt for høye.... Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Havlengt Svart 16.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2020 Ta kontakt med Bjarne Johnsen Teknisk AS i Bergen. Dei har mykje i utvalget sitt. Finn dei rette putestørrelse / gummihardhet, så kan boltane ofte tilpassast. Eg fekk nye labbar med boltar som var gjenga ned i underdelen til mine motorar. Det var ikkje denne typen, men ei forklaring av prinsippet. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 16.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2020 Havlengt skrev for 2 timer siden: Ta kontakt med Bjarne Johnsen Teknisk AS i Bergen. Dei har mykje i utvalget sitt. Finn dei rette putestørrelse / gummihardhet, så kan boltane ofte tilpassast. Eg fekk nye labbar med boltar som var gjenga ned i underdelen til mine motorar. Det var ikkje denne typen, men ei forklaring av prinsippet. Veldig godt tips! Jeg følger opp! Takker!😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
SoBo Svart 16.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2020 Aha de "uoriginale" motorlabbene blir for høye. Da ble det ikke enkelt nei Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Chilli Solbris Svart 16.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2020 SoBo skrev 17 minutter siden: Aha de "uoriginale" motorlabbene blir for høye. Da ble det ikke enkelt nei Men jeg har funnet en leverandør nå som mener at han skal klare å levere riktige labber til en vettug pris!😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
SoBo Svart 16.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2020 Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Gullfisk Svart 16.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2020 Det blir såpass med renovering ja. Da blir jo motorrom tipptopp da i hvertfall. Synes fortsatt den pakkboksen din må ha sittet feil vei, om enden med to ringer, og riller utvendig, pekte innover i båten. Mener at simmeringen tetter mot veske fra den siden fjæra sitter på. Altså en fjær mot saltvannet, og en fjær mot olja. I andre enden, en simmeringen med fjæra mot olja. Verdt en ekstra sjekk før du setter inn igjen, hvis ikke jeg har misforstått noe. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 16.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2020 Gullfisk skrev 21 minutter siden: Det blir såpass med renovering ja. Da blir jo motorrom tipptopp da i hvertfall. Synes fortsatt den pakkboksen din må ha sittet feil vei, om enden med to ringer, og riller utvendig, pekte innover i båten. Mener at simmeringen tetter mot veske fra den siden fjæra sitter på. Altså en fjær mot saltvannet, og en fjær mot olja. I andre enden, en simmeringen med fjæra mot olja. Verdt en ekstra sjekk før du setter inn igjen, hvis ikke jeg har misforstått noe. Det skal definitivt sjekkes opp!😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
casie Svart 16.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2020 Bjarne Johnsen på kokstad har helt sikkert noe du kan bruke.De alt fra lette labber til skikkelig heavy duty til meget overkommelige priser Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Det var et litt trist syn å se chilli solbrisen lå der på land når vi kjørte forbi. Første gang til Fredrikstad med båt før vår del. 🙂 Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.