Hekri Svart 19.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2023 Alt forutsatt at ledninger og kabler har tilstrekkelig tverrsnitt / kvadrat / tykkelse! Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Hulda Svart 19.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2023 Det er to grunn-formler: U=R*I og P=R*I*I (og så kan man slenge på Cos phi, om det er effektreduksjon). U= spenning V R= motstand Ohm I= strøm A Og Cos phi er redusert effekt, der høyeste verdi er 1,0 og en elektromotor kan ligge rundt 0,8. 16 A sikringer skal beskytte 2,5 kvadrat kabler og 10 A sikringer holder for 1,5 kvadrat, gjelder 220 V anlegg. Og allikevel kan det ta fyr. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2023 Chilli Solbris skrev 1 time siden: De gjør skikkelig god jobb! Ig hva brenner mest i båt? El-anlegg!! Så dette overlates til fagfolk! GR Elektro ja, de kjenner jeg godt. Jobber nesten bare med båt de. Blir bra dette Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jens_P Svart 19.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2023 Litt av en tavle du har om bord! Er mer som en tavle i industrien enn sikringsskap i hjemmene våre. Chilli Solbris skrev 1 time siden: Og hva brenner mest i båt? El-anlegg!! Ikke se deg blind på at det er 230V som er farlig. Mange branner i båt som starter i det elektriske er gjerne i 12/24V anlegg. Er store energi-mengder her selv om det "bare" er 12V eller 24V. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Komodo Svart 19.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2023 Jens_P skrev 32 minutter siden: Ikke se deg blind på at det er 230V som er farlig. Mange branner i båt som starter i det elektriske er gjerne i 12/24V anlegg. Er store energi-mengder her selv om det "bare" er 12V eller 24V. Det er vel stort sett to hovedgrunner til det. For det første har hvermannsen lov til å tukle og koble på dette, for det andre er det på lavspentsiden strømmene er størst. Kan kanskje også legge til at maritimt miljø drar med seg litt fukt, salt og korrosjon, men jeg vet ikke hvor mye det bidrar i statistikken. Jeg vil tro den aller største årsaken er at folk som ikke vet hva de driver med legger opp kurser uten sikring, legger opp underdimensjonerte ledninger (som ikke blir klamret, kommer i klem osv.), og dårlige termineringer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 19.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2023 Spesielt dette med dårlige termineringer og høye strømmer har jeg sett en del av. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 19.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2023 Hekri skrev for 5 timer siden: Alt forutsatt at ledninger og kabler har tilstrekkelig tverrsnitt / kvadrat / tykkelse! Det er det her ombord! Med meeeeget god margin i hele båten!😂😂 Hulda skrev for 5 timer siden: Det er to grunn-formler: U=R*I og P=R*I*I (og så kan man slenge på Cos phi, om det er effektreduksjon). U= spenning V R= motstand Ohm I= strøm A Og Cos phi er redusert effekt, der høyeste verdi er 1,0 og en elektromotor kan ligge rundt 0,8. 16 A sikringer skal beskytte 2,5 kvadrat kabler og 10 A sikringer holder for 1,5 kvadrat, gjelder 220 V anlegg. Og allikevel kan det ta fyr. Det med kvadrat er jeg kjent med. Formlene skal studeres!😃😃. Her ombord er det helt konsekvent større kvadrat på alle kurser i forhold til ampere. Komodo skrev for 4 timer siden: GR Elektro ja, de kjenner jeg godt. Jobber nesten bare med båt de. Blir bra dette Det er jeg helt trygg på ja! Dyktig og nøye!👍😃 Jens_P skrev for 4 timer siden: Litt av en tavle du har om bord! Er mer som en tavle i industrien enn sikringsskap i hjemmene våre. Ikke se deg blind på at det er 230V som er farlig. Mange branner i båt som starter i det elektriske er gjerne i 12/24V anlegg. Er store energi-mengder her selv om det "bare" er 12V eller 24V. Tavla er for meg: «Bare se! Ikke røre!» Er klar over det med 12/24-faren. Derfor blir anlegget nå kontrollert og sjekket opp. Glenn i GR Elektro var godt fornøyd med det han så. Det er heldigvis fint lite hjemmemekk her ombord! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 11.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2024 Litt småplukk fra meg. Har byttet ut den midlertidige dc-dc 24-12 converteren fra Biltema på 10 amp til en fra Victron på 50 amp. Da blir det nok mer stabilt. Spesielt når fryseboksen bruker 10 amp. Frysebobsen suger strøm i oppstarten. Da blir denne tassen gor liten. Mens denne gjør jobben! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 11.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2024 En artig sak som ikke lenger er i bruk er denne trykkbryteren. Det har gått en slange fra denne ned i kjølen. Når trykket har blitt høyere som følge av vann som stiger har den satt i gang lensepumper. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hekri Svart 11.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2024 Åpenbart at Costa Mesa er et stykke fra Silicon Valley, i både tid og vei. Men dette funka vel greit?? Levert med båten ny? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Chilli Solbris Svart 12.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2024 Hekri skrev for 2 timer siden: Åpenbart at Costa Mesa er et stykke fra Silicon Valley, i både tid og vei. Men dette funka vel greit?? Levert med båten ny? Det må nok ha fungert en gang. Men det er koblet fra for lenge siden vil jeg tro. Selve trykkbryteren satt i det elektriske skapet, hovedtavla. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Eika Svart 12.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2024 Jeg likte den advarselen her Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 13.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2024 Har sett en lignende advarsel på ertesuppe posen. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 13.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2024 pipe skrev for 10 timer siden: Har sett en lignende advarsel på ertesuppe posen. Fattigmanns boblebad hvis man allerede har ett badekar :p evt en slange opp i rattata'n så har man boble anlegg under båten Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 16.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2024 pipe skrev On 13.1.2024 at 9.05: Har sett en lignende advarsel på ertesuppe posen. 😂😂😂 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 16.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2024 Godt og varmt i maskinrommet. Kanskje litt overkom. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Elmer Svart 16.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2024 Så veldig elegant ut det temperatursystemet du har der, Solbris. 😊 Hvor får man tak i det? Er det kostbart? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 16.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2024 Elmer skrev 1 minutt siden: Så veldig elegant ut det temperatursystemet du har der, Solbris. 😊 Hvor får man tak i det? Er det kostbart? Det er Telldus jeg har. Vet ikke om jeg hadde kjøpt det i dag. Det er egentlig mange slike smarthus system ute og går. Telldus som jeg har går på WiFi ombord. Det fine med det er at jeg kan leggectil så mange sensorer jeg vil. Tror jeg ville valgt en annen løsning i dag. Telldus er ganske kostbart ininnkjøp og appen krever abonnement for å gi deg tilgang til alt av funksjoner. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Elmer Svart 17.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2024 Takk for info. Kan nok hende det blir stående litt ned på lista, men utrolig kjekt å ha den oversikten. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 17.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2024 Chilli Solbris skrev for 13 timer siden: Godt og varmt i maskinrommet. Kanskje litt overkom. Da vet jeg hvem jeg skal be om en KALD øl hos Det holder om du tar fra dinetten 😂 ❄️❄️ Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 17.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2024 Bonus skrev 22 minutter siden: Da vet jeg hvem jeg skal be om en KALD øl hos Det holder om du tar fra dinetten 😂 ❄️❄️ Du er hjertelig velkommen!😁😁 Kan bekrefte at Ølen er kald!😆😆 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 17.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2024 Elmer skrev 29 minutter siden: Takk for info. Kan nok hende det blir stående litt ned på lista, men utrolig kjekt å ha den oversikten. Ja, det gor en trygghet mår jeg er bortreist. Kan ha kontroll med båten. Sammen med fire kameraer rundt omkring. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
EiSvIn Svart 19.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2024 Hoi. Nå har jeg lest gjennom hele tråden, og denne inneholder jo masse gull. Alt fra tetting av vinduer til motor til tredetaljer. Takk! Fikk jo noen tanker om hva jeg skal gjøre. Og jeg sitter jo igjen med tanken om at Nidelven jeg pusler med er som en modellbåt å regne i forhold. Dette var svært! Men én ting ble jeg ikke helt klok på, "klokking av aksel". Hva og hvorfor gjør man det? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 21.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2024 EiSvIn skrev On 19.1.2024 at 19.56: Hoi. Nå har jeg lest gjennom hele tråden, og denne inneholder jo masse gull. Alt fra tetting av vinduer til motor til tredetaljer. Takk! Fikk jo noen tanker om hva jeg skal gjøre. Og jeg sitter jo igjen med tanken om at Nidelven jeg pusler med er som en modellbåt å regne i forhold. Dette var svært! Men én ting ble jeg ikke helt klok på, "klokking av aksel". Hva og hvorfor gjør man det? Hyggelig at du har jobbet deg gjennom hele galskapen!😃😃 Når det gjelder klokking av propellakslingen, så er det hvordan man måler om akslingen er rett. Skjevheter måles med et mikrometer. Jeg velger å henvise til en annen tråd her på BP. Der er det greit forklart. Ellers er det bare å ta kontakt om du er nysgjerrig på mer!☺️☺️ Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
EiSvIn Svart 22.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2024 Ah, takk. Har ikke tenkt så mye på slikt, har stort sett hatt seildrev frem til nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.