Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

Faxen skrev for 3 timer siden:

Jeg fikk en dametruse i proppen, ved Håøya. Det ristet helt villt.:diving:

Vill risting er et vanlig symptom når dametrusene blir demontert :giggle:

 

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Under gange over 700 rpm og ganske ubehagelig ved 2000 rpm. 
Men det kan være tau eller noe annet som du foreslår!👍

Kanskje du må sende ned en dykker :diving:

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 6 timer siden:

 

Nøyaktig hvor er disse sondene montert? 

Jeg synes verdiene var usannsynlige lave, med mindre de står slik at de kan bli påvirket av kjølevann, men da er det plutselig  litt høye verdier igjen på maks.

 

 

Er disse vibrasjonene kommet nå? Kjørte du ikke litt fort på returen fra Horten for noen uker siden? Var det noe vibrasjoner da?

Ellers, som andre sier så kan jo noe ha surret seg inn i ene propellen. En dametruse ville ikke gitt store vibrasjoner på din båt.  Men, er det en enorm bestemortruse eller Borat-drakt blir det jo noe annet :giggle:

 

Sondere er montert rett etter turboen. Nå er disse kjøpt på Ali ekspress så det kan godt være at årsaken ligger der!

index skrev for 5 timer siden:

Jeg fikk en svær plastsekk full av fiskeslo i propellen en gang! Det ble vibrasjoner så det holdt! Skjønner ikke poenget med å pakke inn fiskeslo før det går på sjøen...

Vi mennesker finner på veldig mye rart!😳

Eika skrev for 5 timer siden:

 

Så det er DER borat'n min er, jeg som trudde jeg hadde mista den etter en tur på byen :headbang:

Som sagt! Vi mennesker finner på mye rart!🤣🤣🤣

Komodo skrev for 4 timer siden:

Vill risting er et vanlig symptom når dametrusene blir demontert :giggle:

 

Kanskje du må sende ned en dykker :diving:

Hadde tenkt å foreslå noe sånt ja!😁😁😁

Hvor vil du ha båten og når?😃😃😁😁😄😄

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Chilli Solbris said:

Sondere er montert rett etter turboen. Nå er disse kjøpt på Ali ekspress så det kan godt være at årsaken ligger der!

 

Altså lenge før noe vann blir introdusert.

Er de gjennomgående eller utenpåliggende?

 

EGT måles som regel i manifold før turbo.  EGT måling etter turbo gir bl.a lavere avleste verdier, opp mot 200 grader i ekstreme tilfeller, sannsynligvis mindre hos deg.

 

Men det skulle jo vist rimelig likt på begge motorene.

 

Du kan jo kryssbytte ledningene eller sensorer og se om forskjellen flytter seg.

 

1 hour ago, Eika said:

Heldigvis for omverden, så har jeg ikke tusla rundt på byen i Borat :p trur det er mange som hadde blitt traumatisert av det synet der 

 

Evt ombord i katta glidende inn i paradisbukta på St hans :lol:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 2 minutter siden:

 

Altså lenge før noe vann blir introdusert.

Er de gjennomgående eller utenpåliggende?

 

EGT måles som regel i manifold før turbo.  EGT måling etter turbo gir bl.a lavere avleste verdier, opp mot 200 grader i ekstreme tilfeller, sannsynligvis mindre hos deg.

 

Men det skulle jo vist rimelig likt på begge motorene.

 

Du kan jo kryssbytte ledningene eller sensorer og se om forskjellen flytter seg.

 

 

Evt ombord i katta glidende inn i paradisbukta på St hans :lol:

De er gjennomgående. Kan godt hende at verdiene på disse sondene er noe annet enn de gamle instrumentene mine. Tenkte å få @VegJoh ombord igjen med diverse måleinstrumenter. Han har kunnskap som jeg mangler. Det blir pizza @VegJoh😁😁😁!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 2 minutter siden:

 

DET hadde vært ett syn for gudene :giggle:

Får noen svært ubehagelige assosiasjoner her nå!🫣🫣🫣😅

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Får noen svært ubehagelige assosiasjoner her nå!🫣🫣🫣😅

 

Mener du at jeg som er bygget som en gresk gud, ikke kler en Borat ? 

 

Huff, neida, nå må jeg faktisk gi meg, blir traumatisert bare av og se det for meg. Jeg hadde vel vært avbilda i flere aviser enn en viss russebuss :p 

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

De er gjennomgående. Kan godt hende at verdiene på disse sondene er noe annet enn de gamle instrumentene mine. Tenkte å få @VegJoh ombord igjen med diverse måleinstrumenter. Han har kunnskap som jeg mangler. Det blir pizza @VegJoh😁😁😁!

Tror ikke du skal mase for mye på @VegJoh akkurat nå, han har et par utfordringer med tidsskjemaet om dagen. Han svarer nok når han får hodet over vannet. Men det er ikke tvil om at han er mannen til å rydde opp i dette. I tillegg til at han er helt ekstrem på denne elektronikken, så tror jeg han har laget seg teststasjoner til diverse givere, og generatorer som kan simulere signal til instrumentene. Han kunne nok levd av dette hvis han ville. 

 

Chilli Solbris skrev for 4 timer siden:

Hadde tenkt å foreslå noe sånt ja!😁😁😁

Hvor vil du ha båten og når?😃😃😁😁😄😄

Tror vi må ta dykkerutstyret ombord og kjøre ut til området ved Torbjørnskjær/Heia og legge oss på svai der ute. Først sjekk av propell, deretter et skikkelig dykk :lol:

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 18 timer siden:

Heldigvis for omverden, så har jeg ikke tusla rundt på byen i Borat 

 

Det er skremmende nok i seg selv. Men at du etter å ha kommet hjem oppdager at du har mistet den underveis gjør saken langt fra bedre...:eek::sweat:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 1 minutt siden:

 

Det er skremmende nok i seg selv. Men at du etter å ha kommet hjem oppdager at du har mistet den underveis gjør saken langt fra bedre...:eek::sweat:

 

Jaggu godt det var en spøk, det må føles betryggende ? 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 21.3.2024 at 23.10:

Tror ikke du skal mase for mye på @VegJoh akkurat nå, han har et par utfordringer med tidsskjemaet om dagen. Han svarer nok når han får hodet over vannet. Men det er ikke tvil om at han er mannen til å rydde opp i dette. I tillegg til at han er helt ekstrem på denne elektronikken, så tror jeg han har laget seg teststasjoner til diverse givere, og generatorer som kan simulere signal til instrumentene. Han kunne nok levd av dette hvis han ville. 

 

Tror vi må ta dykkerutstyret ombord og kjøre ut til området ved Torbjørnskjær/Heia og legge oss på svai der ute. Først sjekk av propell, deretter et skikkelig dykk :lol:

Da finner vi en dag og laster opp med dykkerutstyr. 👍👍👍

Bare å si i fra når det passer!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Da finner vi en dag og laster opp med dykkerutstyr. 👍👍👍

Bare å sink fra når det passer!

Jeg vet ikke hva det vil si å "sinke i fra" men vi finner en dag som passer 👍 Det med å reise ut til Torbjørnskjær for å inspirere propellen var jo selvsagt bare tull, men kanskje vi skal ta en tur ut dit en annen dag? Kanskje vi klarer å lure med oss @VegJoh også, han trenger å få trutnet dykkerutstyret sitt litt :giggle: (jeg må bare få ut fingeren og få byttet mansjetter på drakta hans først 🙈).

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 52 minutter siden:

Jeg vet ikke hva det vil si å "sinke i fra" men vi finner en dag som passer 👍 Det med å reise ut til Torbjørnskjær for å inspirere propellen var jo selvsagt bare tull, men kanskje vi skal ta en tur ut dit en annen dag? Kanskje vi klarer å lure med oss @VegJoh også, han trenger å få trutnet dykkerutstyret sitt litt :giggle: (jeg må bare få ut fingeren og få byttet mansjetter på drakta hans først 🙈).

Høres ut som en god plan!! Jeg har rettet opp sinkingen!😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Og her var jeg på nett litt igjen @Chilli Solbris og @Komodo. Og fått lest meg bittelitt opp på trådene. 

 

Jeg er selvfølgelig klar for både skruing på båt, pizza og dykking. Men som @Komodo skrev så er det litt hektisk både i jobb og hjemmesituasjonen om dagen, så har ikke engang hatt kapasitet til å få lest og kommentert på baatplassen (da er det ille !!).

Lover å komme sterkere tilbake når jeg får holdet over vannet :saint:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 2 minutter siden:

Og her var jeg på nett litt igjen @Chilli Solbris og @Komodo. Og fått lest meg bittelitt opp på trådene. 

 

Jeg er selvfølgelig klar for både skruing på båt, pizza og dykking. Men som @Komodo skrev så er det litt hektisk både i jobb og hjemmesituasjonen om dagen, så har ikke engang hatt kapasitet til å få lest og kommentert på baatplassen (da er det ille !!).

Lover å komme sterkere tilbake når jeg får holdet over vannet :saint:

Bare å si i fra om du trenger hjelp til vårklargjøring av fartøyet ditt!!:thumbsup::thumbsup:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Da var prosjekt skilletrafo ferdig! Stødig ført i hånden av GR Elektro ved Glenn. Det blir ikke billig men det vil gi meg ro i forhold til galvanisk tæring. Det er ikke jordfeil hos meg, og i hvert fall ikke nå! Men nå behøver jeg ikke å bekymre meg for feil hos andre heller!

Jeg har to skilletrafoer hver på 7000 w (32 amp). Rett og slett fordi det er to inntak på 32 amp hver på båten. Her i hjemmehavn har jeg også tilgang på 2x32 amp inntak. Selv om det sjelden eller aldri vil bli slike belastninger vil dimensjonene på disse gi mindre støy!

Her sitter laderen med en skilletrafo innenfor. 

IMG_5231.jpeg.db8ceb32dbfd32488817eed2b0fbffed.jpeg

Nr to sitter under laderen. 

IMG_5233.jpeg.b70bfc2259d331b40a1e166dfc6dd37a.jpeg

Her har proffen jobbet!

IMG_5234.jpeg.2e9b4af1b91b7c44b579d17d59e9cee4.jpeg

 

IMG_5235.jpeg.a390c0f840959ed3062b45605dc0ff31.jpeg

En jordfeilbryter for hver krets! Og en bryter som slår inn jord når båten er på land. 

IMG_5236.jpeg.d35c4d182fe053e8a0237f6eb7d09998.jpeg

Godt merket!

IMG_5237.jpeg.7a158ba997c7d4b503b148cfcf837038.jpeg

Det er en grunn til at jeg holder finga LANGT unna det som er inne i skapet her!!!🫣😳

IMG_5238.jpeg.ecc150f0abbd0163390b734789529488.jpeg
 

Takk til Glenn for vel utført arbeid! Da er det bare å vente på fakturaen!😳😳😳

IMG_5232.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 36 minutter siden:

Imponert :flag_bp:

Da har du kontroll på det magiske elementet "strøm i båt" får vi håpe.

 

Sånn bortsett fra vibrasjoner. Hva er neste prosjekt?

Hvilke vibrasjoner tenker du på?

Neste prosjekt må jo være å vinne i Lotto!😂😂😂

I mai skal båten på land og skroget slipes ned og lakkeres. 
I morgen skal @Komodo ta en sjekk på propellene mine. Og i dag må jeg fikse dassen forut. Der høres det som om det er noe som ikke skal være i kværna. 😔 Det er første gang på fem år at dassen trøbler!😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Haha, lotto var god plan :giggle:

Var propellsjekken til Komodo jeg tenkte på med vibrasjoner.

Regner med dere flytter båten til et sted med bedre vann. Har dykka for å sjekke propell på båt borte ved isegran for maange år siden og så ikke propellene før jeg stanga hue i dem. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 9 minutter siden:

Haha, lotto var god plan :giggle:

Var propellsjekken til Komodo jeg tenkte på med vibrasjoner.

Regner med dere flytter båten til et sted med bedre vann. Har dykka for å sjekke propell på båt borte ved isegran for maange år siden og så ikke propellene før jeg stanga hue i dem. 

Regnet med det var det du tenkte på. Jepp! Båten flyttes!😃😃

Hjertelig velkommen ombord om du ikke har annet fore i morgen formiddag!👍👍

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Takk for invitasjon. Har tenkt på det en god stund, at det hadde vært hyggelig med en båtprat og fått sett på skuta. Så det vil jeg gjerne en gang. Er jo forbi der innimellom og har sett båten fra utsiden. Har jo fulgt deg siden du kjøpte den forrige båten i Krogstadfjorden, så føler jo nesten at jeg kjenner deg. Vi får ikke båten ut før i mai så abstinensene for å være i båt river litt i kroppen.

Men imorgen har jeg oppdrag med barnebarn så da må jeg prioritere det.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...