Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

Chilli Solbris skrev 8 minutter siden:

Den i tanken sitter i bunnen av tanken. Jeg var ikke kjapp nok i spekulatoren til å ta sideuttak i toppen av tanken med stigerør.

Uttak i bunn er vel helt gull, da får du med siste slanten. Men jeg snakker altså om hvor du har skroggjennomføringen der du lenser ut septiken ved tømming i sjø. 

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 49 minutter siden:

Enig! Han skal få skru på mine MAN etter sesongen!😁😁

Den i tanken sitter i bunnen av tanken. Jeg var ikke kjapp nok i spekulatoren til å ta sideuttak i toppen av tanken med stigerør. Det er ikke plass til stigerør på toppen av tanken. 

Tusen takk @Knude! Vi gleder oss til å bruke båten til skikkelig ferietur!😃😃

Hils fruen!🌞🌞🌞 Og god ferie til dere også!

 

Når du sier at han skal få skru på maskinene, tenker du service? Eller er det enda mer større prosjekt på gang?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 3 timer siden:

 

Når du sier at han skal få skru på maskinene, tenker du service? Eller er det enda mer større prosjekt på gang?

Service håper jeg!😅😅

Må sjekke dyser og jeg har en liten diesellekkasje på babord dieselpumpe tror jeg….

Komodo skrev for 4 timer siden:

Uttak i bunn er vel helt gull, da får du med siste slanten. Men jeg snakker altså om hvor du har skroggjennomføringen der du lenser ut septiken ved tømming i sjø. 

Sitter på babord side litt over bunnen på tanken. Slangen går høyt over vannlinja med luftebend. 
skal jeg jorde tanken? Det har gått jordkabler til den gamle tanken. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 1 time siden:

Må bare si at jeg ser fram til å se bilder av båten på tur... ikke bare av septiktanker og ødelagte propeller...:giggle:

Har to propeller nå som jeg håper går være på i noen dager til!😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått sammen alt og testet. Det funker og alt er tett! 
Dvs slangen til svensketømming mangler. 🤔

Det viser seg å være mildt sagt litt kronglete å komme til der uttaket skal gå over dekk. Så sa blir det en blindplugg på det utløpet av y-ventilen så lenge! Forhåpentligvis bare til i morgen (torsdag)!

 

Membranpumpe og y-ventilen

IMG_2825.jpeg.9d67dfa988760a1613a8babd0caab724.jpeg

Deilig med gulv!

IMG_2826.jpeg.8bcb4aec7057a509692defb1847e3345.jpeg

Når vi montere Simrad utstyret mitt kunne jeg ikke for mitt bare liv finne kompasset! Kjøpte nytt. Nå nesten fire år senere dukket det opp! Godt gjemt i et skott på babord side under tanken. Gudene må vite hvordan det kom dit!!!

IMG_2820.jpeg.987e9e0e8765bc5260961fa57f54a507.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Litt av en møkkajobb du har vært gjennom her ja! Jeg støtter absolutt bruk av kompositt; ingen problemer hos meg med disse komponentene siden jeg byttet alt i 2019. Jeg regner med at du bytter alle slanger og doble slangeklemmer også når du først er i gang👍🏻

 

Jeg har ett tips til trykk/lekkasje-test ved «første gangs bruk», før du benytter fasilitetene til bimmelim og bommelom; fyll opp hele systemet med ferskvann, helt til det renner vann ut av luftehullet i skrogsiden. Så lar du det stå til dagen etter, og så tar du en nøye gjennomgang av alle steder det kan lekke… Ganske mye mer behagelig tørkejobb enn alternativet 😅 

 

Håper du nå kan stryke «septik» fra listen over kilder til «båtlukt» 😀

Link to post
Share on other sites

Da er prosjekt septik så godt som ferdig!😃😃😃. Har bare igjen å feste dekksgjennomføringen i dekket med Teroson MS937 og tre skruer. Men jeg vil ha det pent! Så det skal maskeres grundig!

Igjen en stor takk til Jonas på Ragnar Ringstad som ikke skjønner noen ting av ordet «problem»! Mantraet der i gården er «Klart vi får det til!»!😄😄😂😂

Slangen til tømming over dekk trakk vi gjennom den gamle slangen til dieselpåfyllingen. Har (hadde) fire påfyllinger til diesel hvorav to ikke er i bruk. 
Så nå har vi 240liters kapasitet til møkk og godkjent tømming for Sverige!👍👍👍

Ingen bilder i dag. Tar i morgen!😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 7 timer siden:

Mantraet der i gården er «Klart vi får det til!»!😄😄😂😂

 

Ordtaket vi hadde på min siste arbeidsplass i Oslo var:

"Det vanskelige gjør vi med en gang - det umulige tar litt lengre tid!" :lol:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 3 timer siden:

 

Ordtaket vi hadde på min siste arbeidsplass i Oslo var:

"Det vanskelige gjør vi med en gang - det umulige tar litt lengre tid!" :lol:

God holdning!😃😃

Faxen skrev for 2 timer siden:

Hvordan går det propellene dine?:confused:

Hovedpropellene er fortsatt på Winrace.  Bruker reservepropeller til etter ferien!😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

On 7/14/2023 at 12:37 PM, Chilli Solbris said:

Hovedpropellene er fortsatt på Winrace.  Bruker reservepropeller til etter ferien!

 

Hvordan gikk det med måling av fart/ turtall på WOT? kjekke data å kunne sammenligne med så prøv mens du har sjansen :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 1 time siden:

 

Hvordan gikk det med måling av fart/ turtall på WOT? kjekke data å kunne sammenligne med så prøv mens du har sjansen :yesnod:

Turtallet ligger på ca 200 rpm over deg originalen ligger på. På testskjema litt lenger opp i tråden står det at denne båten er tester med de 4-bladerne som satt på. 
Toppfart med fem-bladetne som sitter på nå vet jeg ikke. Får ikke fullt turtall på styrbord motor. Ha byttet gasswire så jeg må få justert den korrekt. 
Men på 2400 rpm kommer jeg ikke opp i 30 knop (2400 på begge). Med 4-blader er farten 34,9 på 2350 og 35 på 2400.  
Kjempestor forskjell i fartsholder synes jeg. 
Farta på 600 rpm er 5,2 mot normalt 7,3. Slik er det hele veien. Men differansen i fart opplever som større jo flere rpm. 
Med 4-blad går vi greit i 9 knop på 850 rpm. Må opp i 1100 for å få samme fart med fem-blader. 
Så vi tusler avgårde i 7,5 knop på 850 rpm. 
Men jeg er en enkel sjel, så jeg må spørre, hva er WOT?😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Grindøy skrev 56 minutter siden:

Alltid lest WOT som Wide Open Throttle, full gass på heimmålet.

 

GSEuser skrev 48 minutter siden:

Wot=wide open throttle/ Hendelen i  askebegeret på norsk😉


Jeg bøyer meg i støvet for kunnskapen og tar inn lærdom!!! WOT er herved et begrep jeg skal bruke! Skjønt lommeboka sier jeg skal la det være en sjeldenhet!😂😂👍

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 39 minutter siden:

 


Jeg bøyer meg i støvet for kunnskapen og tar inn lærdom!!! WOT er herved et begrep jeg skal bruke! Skjønt lommeboka sier jeg skal la det være en sjeldenhet!😂😂👍

Imponerende at du får den svære dama opp i 35 knop. Hvor mange liter renner gjennom da? 

Link to post
Share on other sites

On 7/15/2023 at 4:23 PM, Chilli Solbris said:

Toppfart med fem-bladetne som sitter på nå vet jeg ikke. Får ikke fullt turtall på styrbord motor. Ha byttet gasswire så jeg må få justert den korrekt. 
Men på 2400 rpm kommer jeg ikke opp i 30 knop (2400 på begge). Med 4-blader er farten 34,9 på 2350 og 35 på 2400.  

Da skjønner jeg. De er nok alt for små til båten. Kan tenkes at de har blitt anskaffet en gang i tiden som en nødløsning. Høres ut som det mangler for mye til at de kan cuppes eller øke pitchen også.

Men kjekt å ha i reserve om terra firma kommer hoppende opp mot båten :yesnod:

 

On 7/15/2023 at 5:32 PM, Chilli Solbris said:

Jeg bøyer meg i støvet for kunnskapen og tar inn lærdom!!! WOT er herved et begrep jeg skal bruke! Skjønt lommeboka sier jeg skal la det være en sjeldenhet!😂😂👍

 

:lol:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så var vi en tur oppe igjen!

Når vi snakker pm tau i propellen…. 
Martin hos Ragnar Ringstad hadde følgende kommentar når vi byttet propeller i dag: «Feit strømkabel! Den var ny!!!» Det hadde de ikke sett før!😂😂😂

Lurer på hvor sikringen gikk…🤔🤔

Og jeg har fått nytt navn: Dagtölosen!😳😳

Får vel levere disse til rep fortest mulig! Holder korte intervaller på bytte!🤣🤣

IMG_3116.jpeg.5acb1f6c852c5b785fb4e49d7de9a688.jpeg

 

IMG_3115.jpeg.e3f4c620501ee3393fd2013e1f4e53ac.jpeg

 

IMG_3113.jpeg.d6376fb064dc27dcda925fe2c434a3e5.jpeg

 

IMG_3112.jpeg.a36e0f3bd27c988727700a85ecec221c.jpeg

 

IMG_3111.jpeg.e18d0f59151ca3a77079d1f45f416b36.jpeg

 

IMG_3110.jpeg.58b7a4164d277245d4922072e6f1201b.jpeg

 

IMG_3108.jpeg.bb21c415d057124bfe914aa0910ca290.jpeg

 

IMG_3106.jpeg.3e515f109e626d9cf27fe67fb56336bb.jpeg

 

IMG_3105.jpeg.03e71ca68350c9444ec273fb63f39fb3.jpeg

 

IMG_3103.jpeg.e8cbd756cb6957b22955163cdfd09d5f.jpeg

 

IMG_3102.jpeg.983b893d2e5c81a0ab5c6e7c500682a9.jpeg

 

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 1 minutt siden:

Du burde holde deg på dypt vann heretter. Du er en magnet for å få fremmedelementer på/i propellen :eek: 

Jeg lover å holde meg på maks lyseblått!😂😂😂

Fyren på Winrace så rart på meg når jeg sa heg skulle sende to gil nedover til de!😅😅

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...