Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

Kanalkapteinen skrev for 3 timer siden:

Fin løsning for vaskemaskin! 
👍🙂

Hvordan blir det i forhold til bråk og vibrasjoner under sentrifugering når maskinen står så tett på skroget? 

Takker! Ikke noe problem. Den står på gummiføtter! Og anlegget mot skroget er satt om med Fix-it all (ala Tec-7 men mykere) i en høyde på ca en cm. Da blir det vibrasjonsdemper. Plata er bygget opp på stag så den er ikke i nærheten av selve skroget. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 5 timer siden:

Hei.

 

Me har ein liknande vaskemaskin. (Candy).

Eg har stroppa vaskemaskinen fast med ei jekkestropp.

Det funkar heilt fint.

Ja, satt den på gummilabber og stropper den fast med jekkestropp! Den går ingen steder!😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Så var vi i gang med en av vårens store forbedringer! Skilletrafo! Ikke én men to!

det er to inntak på 32 amp hver til denne båten. Men det er svært sjelden bruk for så mye ombord takk og lov!

Så pr nå er fet en 32 amp skilletrafo på den ene kursen og 16 amp på den andre. En Noratel og en Victron. 
Dette er ikke noe jeg roter med selv! GR Elektro  ved Glenn får slå seg løs. Og nei! Dette blir ikke billig! Men tæring og krypstrøm kan bli pokker så mye dyrere!

 

IMG_5185.jpeg.7f1e7e9b5595ad506055f2b44946aaa7.jpeg

Slik ser Noratel ut på innsiden!

IMG_5186.jpeg.6e31b4875bc61fdd22937dbf6db3439f.jpeg

Og slik ser Victron ut. 

IMG_5179.jpeg.5dea65df7b60d72e47f939994c6cfe49.jpeg

Og begge før de ble hengt på veggen. 

IMG_5178.jpeg.8e67feffbda33f187cff9f8e4b5511bc.jpeg
Og gud hjelpe meg så trangt det ble i rommet under trappa nå!😩😩😩

Så hvor i all verden skal jeg gjøre av dieselvarmeren som skal monteres?🫣🫣😱😱😱😳😳

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 3 timer siden:

Nei, det er nok ikke så lett å få plass til alt på 50fot:giggle:.

Vurdert å bytte til noe større?:rolleyes:

Jeg har vurdert det! Men det er ikke mange Storebro på over 50 for til salgs!!:cool::cool::giggle:

Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden:

Kanskje han må få seg en 80 fots gammel driter 😅😅😅 beste uttrykk på Bp...😅

He he, har visst nok med den gamle dri....,  ææææh, vakre damen jeg har!:lol::lol::lol:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Chilli Solbris said:

He he, har visst nok med den gamle dri....,  ææææh, vakre damen jeg har!:lol::lol::lol:

 

Fikk meg til å tenke på denne... :rolleyes:

 

Bare bytt ut dama med en stor, fet og aldrende båt  :tongue:

 

 

IMG_3082.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 25 minutter siden:

 

Fikk meg til å tenke på denne... :rolleyes:

 

Bare bytt ut dama med en stor, fet og aldrende båt  :tongue:

 

 

IMG_3082.JPG

😂😂😂 Jeg skjønte’n!🤣🤣

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det er på tide med en båtsamling i båten @VegJoh og @Komodo!

Har koblet på nyinnkjøpte eksostempsonder. Og det viser vel at noe ikke er som det skal være. Mine kunnskaper om elektronikk og de tingene rundt er en smule begrenset. 
Babord motor får nå utslag på tempmåler. Men jeg synes at temperaturen er lav. Og på styrbord motor lurer jeg på om polariteten er feil eller om det er en kortslutning noe sted. 
Uten noen tilkobling gir den utslag på instrumentet. Med tilkobling på pluss og minus går instrumentet i bånn. Med omvendt kobling går måleren opp. Så her er det mulighet for grublerier!😁😁

Babord motor

IMG_5219.jpeg.fdd550ba562cbae018aca54a13f1395c.jpeg

Styrbord motor med omvendt polaritet!

IMG_5216.jpeg.39f76f05c7aa37fc5e200a3d3ce8926d.jpeg

Babord motor gir ikke rare utslaget. Men med mer motorkraft krøp den oppover. Dog ikke mye. 

IMG_5215.jpeg.a8a9d3caf8f7bafae8880cf17f63d5d8.jpeg

Styrbord uten tilkobling. 

IMG_5214.jpeg.931bef890724a28ab054fe44a3b5d40e.jpeg
Babord motor på 2400 rpm. Temp måleren på babord motor løftet seg helt klart. 

IMG_5220.jpeg.e0168e6241f5596ab20136cedf88361d.jpeg
Jeg får nok ta et kurs i forståelse av strøm og elektronikk!

 

På 2000 rpm og oppover fikk jeg noen vibrasjoner jeg definitivt ikke ble glad for! Her må det nok justeres motorlabber og sikkert noe mer. 😩😩

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 1 time siden:

Det er på tide med en båtsamlinga i båten @VegJoh og @Komodo!

Du får ringe Solveigs Pizza og forberede dem på en leveranse :lol:

 

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

På 2000 rpm og oppover fikk jeg noen vibrasjoner jeg definitivt ikke ble glad for! Her må det nok justeres motorlabber og sikkert noe mer. 😩😩

Hmm, tenker du at det kun er oppretting som skal til? Kan det være noe sammenheng med at du ikke får fullt turtall på den ene motoren?

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg vet noe som helst angående motor så virket det under D5L kurset at styrbord motor var sterkere enn babord motor og oljetrykk instrumentene viste også forskjellige verdier. Men dette ble forklart med at trolig gasshendlene ikke var synkronisert med hverandre og altså styrbord motor hadde en annen innstilling på "tomgangs posisjon" enn babord motor.

Men det blir interessant å følge med, blir jo sikkert "samme gleder" med samme type motor i en annen båt :giggle:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Du får ringe Solveigs Pizza og forberede dem på en leveranse :lol:

 

Hmm, tenker du at det kun er oppretting som skal til? Kan det være noe sammenheng med at du ikke får fullt turtall på den ene motoren?

Solveigs skal varsles!😁😁😁

Usikker på hva det kan være. Det var ikke antydning til vibrasjoner på vei til Horten eller forrige gang der igjen jeg var ute. 
Og jeg har ikke vært borti noe som helst!!!

 

XardasKSP skrev 30 minutter siden:

Uten at jeg vet noe som helst angående motor så virket det under D5L kurset at styrbord motor var sterkere enn babord motor og oljetrykk instrumentene viste også forskjellige verdier. Men dette ble forklart med at trolig gasshendlene ikke var synkronisert med hverandre og altså styrbord motor hadde en annen innstilling på "tomgangs posisjon" enn babord motor.

Men det blir interessant å følge med, blir jo sikkert "samme gleder" med samme type motor i en annen båt :giggle:

Forskjellen er nok bare justeringer, ingenting annet. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Ehh, har ikke du hatt kurs? Regner med at du budsjetterer med ett sett propeller for hver gang du har kurskjøring :crazy: 

😩😳🫣🙏😇😇😇

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 21 timer siden:

Det er på tide med en båtsamling i båten @VegJoh og @Komodo!

Har koblet på nyinnkjøpte eksostempsonder. Og det viser vel at noe ikke er som det skal være. Mine kunnskaper om elektronikk og de tingene rundt er en smule begrenset. 
Babord motor får nå utslag på tempmåler. Men jeg synes at temperaturen er lav. Og på styrbord motor lurer jeg på om polariteten er feil eller om det er en kortslutning noe sted. 
Uten noen tilkobling gir den utslag på instrumentet. Med tilkobling på pluss og minus går instrumentet i bånn. Med omvendt kobling går måleren opp. Så her er det mulighet for grublerier!😁😁

Babord motor

IMG_5219.jpeg.fdd550ba562cbae018aca54a13f1395c.jpeg

Styrbord motor med omvendt polaritet!

IMG_5216.jpeg.39f76f05c7aa37fc5e200a3d3ce8926d.jpeg

Babord motor gir ikke rare utslaget. Men med mer motorkraft krøp den oppover. Dog ikke mye. 

IMG_5215.jpeg.a8a9d3caf8f7bafae8880cf17f63d5d8.jpeg

Styrbord uten tilkobling. 

IMG_5214.jpeg.931bef890724a28ab054fe44a3b5d40e.jpeg
Babord motor på 2400 rpm. Temp måleren på babord motor løftet seg helt klart. 

IMG_5220.jpeg.e0168e6241f5596ab20136cedf88361d.jpeg
Jeg får nok ta et kurs i forståelse av strøm og elektronikk!

 

På 2000 rpm og oppover fikk jeg noen vibrasjoner jeg definitivt ikke ble glad for! Her må det nok justeres motorlabber og sikkert noe mer. 😩😩

Er dette når du ligger ved kai uten gir innkoblet? Hvis ikke er det vel en mulighet at du har fått noe i propellen? En plastikkpose eller lignende kan skape mye urolighet.

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 54 minutter siden:

Er dette når du ligger ved kai uten gir innkoblet? Hvis ikke er det vel en mulighet at du har fått noe i propellen? En plastikkpose eller lignende kan skape mye urolighet.

Under gange over 700 rpm og ganske ubehagelig ved 2000 rpm. 
Men det kan være tau eller noe annet som du foreslår!👍

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 33 minutter siden:

Under gange over 700 rpm og ganske ubehagelig ved 2000 rpm. 
Men det kan være tau eller noe annet som du foreslår!👍

Kjekt å ha klippekort på løft hos RR.

Men spøk tilside, nå synes jeg du har hatt mye trøbbel. Får håpe dette løser seg greit uten at nye båtlapper svever avgårde.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev 1 time siden:

Jeg fikk en dametruse i proppen, ved Håøya. Det ristet helt villt.:diving:

😂😂🤣🤣

lurvetass skrev 6 minutter siden:

Kjekt å ha klippekort på løft hos RR.

Men spøk tilside, nå synes jeg du har hatt mye trøbbel. Får håpe dette løser seg greit uten at nye båtlapper svever avgårde.

 

Ja, det er bra for en stund nå. Denne gangen er det ikke selvpåført i det minste!🫣🫣

Håper det bare er en fillesak!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

23 hours ago, Chilli Solbris said:

Har koblet på nyinnkjøpte eksostempsonder. Og det viser vel at noe ikke er som det skal være.

 

Nøyaktig hvor er disse sondene montert? 

Jeg synes verdiene var usannsynlige lave, med mindre de står slik at de kan bli påvirket av kjølevann, men da er det plutselig  litt høye verdier igjen på maks.

 

23 hours ago, Chilli Solbris said:

På 2000 rpm og oppover fikk jeg noen vibrasjoner jeg definitivt ikke ble glad for!

 

Er disse vibrasjonene kommet nå? Kjørte du ikke litt fort på returen fra Horten for noen uker siden? Var det noe vibrasjoner da?

Ellers, som andre sier så kan jo noe ha surret seg inn i ene propellen. En dametruse ville ikke gitt store vibrasjoner på din båt.  Men, er det en enorm bestemortruse eller Borat-drakt blir det jo noe annet :giggle:

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en svær plastsekk full av fiskeslo i propellen en gang! Det ble vibrasjoner så det holdt! Skjønner ikke poenget med å pakke inn fiskeslo før det går på sjøen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 1 time siden:

En dametruse ville ikke gitt store vibrasjoner på din båt.  Men, er det en enorm bestemortruse eller Borat-drakt blir det jo noe annet :giggle:

 

 

Så det er DER borat'n min er, jeg som trudde jeg hadde mista den etter en tur på byen :headbang:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...