Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

sap_2000 skrev On 6.7.2023 at 18.43:

 

Pitch er ikke lett å måle, så man må ta det som er oppgitt fra produsent. Kort sagt er pitch/ stigning hvor langt frem på en rotasjon propellen går med null slipp. Altså et teoretisk tall.

og så har man bladareal som er hvor mye av arealet (om man tegner en ring rundt propellen ved bladtuppene) som er dekket av blader.

 

Skal jeg gjette, så er 5-bladerene dine en tomme eller to mindre i diameter og 0-2 tommer lavere pitch, men med et høyere bladareal enn 4-bladerene.

 

For at winrace eller andre kan si noe om fart og turtall må de vite alle tallene på begge propellene.

 

For din del nå, er step 1 å finne ut hvilket turtall de oppnår og hvordan det er  i forhold til det motorene skal oppnå.

 

Hvor mye fart/ RPM greide 4-bladerene?

Jeg gjør en test i morgen på vei til Engelsviken!😃

Rapport kommer!👍👍

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Så har vi fått kjørt en liten tur fra Gressvik til Bellevillekilen. Har ikke gått med høy fart. Uansett er dommen klar! 4-bladerne skal definitivt på igjen. 
5-bladerne gir absolutt mi der sjø og mindre støy. Men så avgjort mindre fart!

Mens 4-blafere gir en tomgangsfart på 7,3 knop gir fem-bladere 6. På 800 RPM hadde jeg 9 knop med 4-blader og 7,2-7,5 med 5-blader. 
Enda verre i større fart! Skal prøve meg litt mer på søndag. 
Når det gjelder manøvrering ved hjelp av maskinkraft alene er effekten langt mer effektiv med fire-blader enn fem!

Mer etter flere tester. 
Under er skjema fra testen som ble gjort med 4-bladere i 1993. 
IMG_2706.jpeg.ca8084fb3ae79f3c1abea2aabf73ac79.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Beklager sent svar, men bedre sent enn aldri :wink:

 

sap_2000 skrev On 6.7.2023 at 22.21:

Mente med teoretisk at det ikke tall man vil se i praksis eller på noen enkel måte måle seg frem til.  
 

jeg er enig inteorien med hvor langt den hadde skrudd seg i faststoff, men det er jo umulig pga forskjellig vinkel og krumning alt etter hvor langt inn/ ut man er på bladet.  

Jeg uttrykte meg nok litt klønete, og stigningen er jo som du sier delvis teoretisk siden bladene krummer på en annen måte enn gjengene på en skrue. Men i teorien så er nå pitchen, eller stigningen som det heter på norsk, oppgitt på samme måte som stigningen på en skrue. Hvis en propell har 25 tommers stigning, skal den teoretisk sett flytte båten 25 tommer per omdreining. Men det vil jo selvsagt ikke skje siden den flytter litt på vannet også.

 

sap_2000 skrev On 6.7.2023 at 22.21:

misforstår jeg deg, eller mener du at antal blader har noe å si for pitchen som står printet i bosset? 

Nei, det var bare jeg som ordla meg litt klønete. Antall blader på propellen kan sammenlignes med en skrue med flere innganger. Men det er vel bare spesielt interesserte som har vært borti slike skruer :smiley:

 

sap_2000 skrev On 6.7.2023 at 22.21:

så vidt jeg har forstått det gjelder samme fysikk og prinsipp i luft som i vann.  
jo lenger ut fra senter man kommer vil hastigheten gjennom vann/ luft øke.

Ja det er riktig. Periferihastigheten øker jo større diameteren blir når omdreiningstallet er det samme. Den samme effekten merker du når du skal bore et hull i f.eks. syrefast stål. På store bor må man kjøre med lav hastighet, hvis ikke blir det for høy periferihastighet, eller skjærehastighet som man snakker om innen maskinering. Resultat er varmgang og ødelagt verktøy. Ingen annen relevans enn at man fort merker effekten av økt periferihastighet. 

Link to post
Share on other sites

Så er dette årets gjeveste oppgave i gang! Skal til Sverige så da må vi ha lovlig septiktank med tømming til land!

Den gamle skal byttes! Og så skal jeg på et eller annet vis få inn en som er litt større. Tror jeg!!!😳😳

IMG_2763.jpeg.0cdb3d9e315c45a5ce24feeee2301de4.jpeg

Ny tank er i syrefast og litt større ennnden gamle

IMG_2764.jpeg.3fd32628c695b8c94791da877e24a933.jpeg

Det innebærer en del demontering!🤔😖

IMG_2765.jpeg.eb9eaceeeab2d757c7a992e570174ac7.jpeg

Må under oppvaskmaskinen for å komme til!

IMG_2766.jpeg.d7846a70bb8d089cf3f14eb10a46623c.jpeg

Overmoden for bytte! Ja! Det skal vaskes grundig nedi der!🫣🫣🫣

IMG_2767.jpeg.0dd512db0e0f9d781e1cd68aa0c9c532.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Fy fela for en møkkajobb! Men nå er den ute! Men det skal bli spennende å se om jeg får inn den nye! Jeg dristet meg til å øke målene med 10 cm i bredden og lengden! Det kan bli en bommert! Vel den skal nedi! Men først en solid vask og desinfisering!😖😖🫣🫣

IMG_2767.jpeg.119f95fd451eafe7fb43145c34b0c5dd.jpeg

 

IMG_2768.jpeg.a72227a7d807b22f005af3d023ab9ec0.jpeg

Det må jo være septik som er årsaken til at det blir så jæ…. nedi der?

IMG_2769.jpeg.49489a82d6ba943b8d18c03b0f7b6988.jpeg

Hm, hvordan kan man snu bildene? De kommer inn «feil vei»!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Ny tank er i syrefast og litt større ennnden gamle

IMG_2764.jpeg.3fd32628c695b8c94791da877e24a933.jpeg

 

Se der du, det var jaggu en fin tank du har fått deg der :thumbsup:

 

 

Chilli Solbris skrev 11 minutter siden:

Det må jo være septik som er årsaken til at det blir så jæ…. nedi der?

I tilfelle så bør du vel ha kjent det på lukta?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

 

Se der du, det var jaggu en fin tank du har fått deg der :thumbsup:

 

 

I tilfelle så bør du vel ha kjent det på lukta?

Lukta avtar utrolig fort. Kjenner litt når lukene i gulvet åpnes. Det er avleiringer som gjør at jeg mistenker septik. Alt kvernes til flytene masse og det er bare de aller fineste fibrene som går ut i lekkasjepunktet som jeg har funnet. Lukt har jeg hele tiden tatt kverken på med bruk av sanitærvæske og annet dertil egnet remedie!😁😁

Gullfisk skrev 1 time siden:

Synes det ser ut som det er plass til to tanker nedi der jeg?

Lå en sprek Storebro 50 D12(maken til din med nye D12 motorer?) og fyllte diesel på Engelsviken i dag. Hvis du har fyllt i helgen, så tok han resten, for det var tomt før han var ferdig😂

Er nok plass til to! Utfordringen er å få fanteriet nedi!🫣😂

Den Storebroen du så er nok en av de jeg vet om som bruker mer penger på båten sin enn jeg noen gang vil få mulighet til. De to D12 tror jeg er fra 2010-11 om jeg ikke husker feil. Båten var til oppgradering på Storebrofabrikken. Den er gjennomført tatt bare på og oppgradert! Var til salgs i fjor for 5 mill. 😳😳

Storebrofolk er gale mennesker!😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Har fått vasket med kraftvask to ganger. Skrubbet skikkelig og skylt grundig med vann. 
Det er ikke perfekt men det er rent!😃😃

I morgen skal forhåpentligvis den nye tanken på plass!:pray::pray:IMG_2770.jpeg.b329e0a87ea736af778959a7ce150680.jpeg

 

IMG_2771.jpeg.c5120b91e462523c9956c1749d5fdb02.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Etter å demontert mer enn jeg hadde håper fikk vi truet tanken på plass! Den skal ikke opp igjen i min levetid!!!!!!😅😅😅

Dette gikk veldig på håret! Men med helt enestående hjelp fra Jonas hos Ragnar Ringstad fikk vi tanken på plass!

IMG_2772.jpeg.b9f99a885561543a5d721471e6f6a959.jpeg

 

IMG_2773.jpeg.1bc3388bd2c1caf21e963b8ed86d118e.jpeg

 

IMG_2775.jpeg.7158f5ece8d8fcb9ec2b60176cab7fd1.jpeg

 

IMG_2776.jpeg.0a924c739afda1641b45f02be39f6906.jpeg

 

IMG_2777.jpeg.09f62fd4ee5f766618d9030850dfadb1.jpeg

 

IMG_2780.jpeg.2cb80e5d524443ff28b601c5ad794e95.jpeg

 

IMG_2781.jpeg.b6f06161387bb3f33c05d4afc22f61f1.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Whau! Det er nesten 200 liter mer enn vår tank. Det ble mange løpeturer til dassen i land på Kallø Knipla der vi nettopp lå 14 dager. Egen tank ble kun for nødtilfeller. 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 7 timer siden:

Whau! Det er nesten 200 liter mer enn vår tank. Det ble mange løpeturer til dassen i land på Kallø Knipla der vi nettopp lå 14 dager. Egen tank ble kun for nødtilfeller. 

Håper jeg slipper å fly så ofte med ny og ikke minst, tett tank!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Hva tror dere om å bruke Trudesign kompositt til septik?

Det må vel være noe av det beste :thumbsup: Akkurat på septiken kan det jo være litt utsatt for tæring, og da er det lite som slår plast. Det eneste du bør tenke på er vel dette med eventuell mulighet for mekanisk påkjenning når dette er montert. Akkurat der hvor tanken står er det vel ikke mulig å komme til, men hvis gjennomføringen står et sted du kan risikere å tråkke på den eller noe så bør du forsterke, evt. bruke metall akkurat der. Til tross for at du har diger båt så er det jo litt trang adkomst enkelte steder, og du må bruke tungt verktøy av og til. Da er det jo også mulig å være litt uheldig. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 18 minutter siden:

Det må vel være noe av det beste :thumbsup: Akkurat på septiken kan det jo være litt utsatt for tæring, og da er det lite som slår plast. Det eneste du bør tenke på er vel dette med eventuell mulighet for mekanisk påkjenning når dette er montert. Akkurat der hvor tanken står er det vel ikke mulig å komme til, men hvis gjennomføringen står et sted du kan risikere å tråkke på den eller noe så bør du forsterke, evt. bruke metall akkurat der. Til tross for at du har diger båt så er det jo litt trang adkomst enkelte steder, og du må bruke tungt verktøy av og til. Da er det jo også mulig å være litt uheldig. 

Når jeg er ferdig nede i hølet der skal jeg definitivt ikke nedi der igjen på en laaaang stund! Det blir adgang forbudt!😂😂😂😂

Bilder kommer!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 2 timer siden:

Imponerende arbeid som utføres her.

Og Jonas fra RR bygde opp vår D4 etter havariet i fjor. Flink kar 👍

Enig! Han skal få skru på mine MAN etter sesongen!😁😁

Komodo skrev 52 minutter siden:

Skjønner det :thumbsup: Men hvor sitter gjennomføringen?

Den i tanken sitter i bunnen av tanken. Jeg var ikke kjapp nok i spekulatoren til å ta sideuttak i toppen av tanken med stigerør. Det er ikke plass til stigerør på toppen av tanken. 

Knude skrev 47 minutter siden:

Flott utført som alltid :yesnod: @Chilli Solbris  Det blir bra med ny tank. 

God båtferie når den tid kommer !

Tusen takk @Knude! Vi gleder oss til å bruke båten til skikkelig ferietur!😃😃

Hils fruen!🌞🌞🌞 Og god ferie til dere også!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...