Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro

Chilli Solbris

Recommended Posts

Når man har svær gammel dobbeldriter så…….

Jaja, da har man begynt å plukke av vinduer som går langs baugen under dollbord. 
Har egentlig lyst til å støpe igjen alt sammen??

Må klekke ut en god måte å fikse dette på…. 
IMG_5885.jpeg.55e0792bc85bbe0751075fa30f18437e.jpeg

IMG_5886.jpeg.431fd4a481c1c357ba7203bc50baadcc.jpeg

IMG_5887.jpeg.67f771550cc5407fe7d812da5d857fa0.jpeg

IMG_5908.jpeg.ac26fb5c5c8134830314558d6f674915.jpeg

IMG_5909.jpeg.38333411ca4259e1341aa11bd88cd64b.jpeg

IMG_5910.jpeg.8e7be7daced7b3a721a504a6d69403ea.jpeg

IMG_5911.jpeg.148aec7172569ce6416f5e76f589ed91.jpeg

IMG_5888.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev 48 minutter siden:

Jaja, da har man begynt å plukke av vinduer som går langs baugen under dollbord. 
Har egentlig lyst til å støpe igjen alt sammen??

For å være helt ærlig; lag glassfiberplater og støp igjen dritten. Jeg har som du kanskje husker støpt igjen to vinduer i cabinen hos oss, og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det før! Har fremdeles et av disse lave, avlange vinduene under fenderlista i den blå stripa som jeg er sugen på å støpe igjen. Det er ikke helt tett, og er bare bryderi når man polerer.

Begynner å bli mange morsomme navn her nå.

Propelladmiralen kjører stor gammel dobbeldriter :giggle:

Men spøk til side, vil du ikke ha den mest mulig original?

Bytte pakninger og tette vinduer er vel grei jobb? Eller er det en smartpatent som er umulig å vedlikeholde?

Hilsen

Lurvetass

I dag fikk vi ut resten av vinduene!

@Storebro1 hjalp meg med å få ut resten av dem. 
Det hjalp både på humøret og arbeidsmoralen. Nå gjelder det bare gi nr nye aluminiumsprofiler!

Mvh

Solbris II

lurvetass skrev for 11 timer siden:

Begynner å bli mange morsomme navn her nå.

Propelladmiralen kjører stor gammel dobbeldriter :giggle:

Men spøk til side, vil du ikke ha den mest mulig original?

Bytte pakninger og tette vinduer er vel grei jobb? Eller er det en smartpatent som er umulig å vedlikeholde?

Vinduene blir rehabilitert pr nå. Men sannsynligheten for nye lekkasjer om 15-20 år er der. Eller allerede om en måned. Det er en svært dårlig patent det der. Den ble kuttet ut på senere modeller.  

Grufolf skrev for 11 timer siden:

Jeg hadde nok valgt å reparere vinduene. De gjør båten stiligere. Så tar man en side det ene året og en side det andre året og så holder det tett en god stund fremover.

Det blir holdt originalt ja. Men vi tar begge sidene i år!??

Mvh

Solbris II

Chilli Solbris skrev 29 minutter siden:

Men sannsynligheten for nye lekkasjer om 15-20 år er der.

Tenk om alle båtreparatører hadde tenkt så langsiktig! Kjenner vi deg rett blir nok dette tett i årevis. 

Keep up the good work! Dette blir bra! 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Vinduene blir rehabilitert pr nå. Men sannsynligheten for nye lekkasjer om 15-20 år er der. Eller allerede om en måned. Det er en svært dårlig patent det der. Den ble kuttet ut på senere modeller.  

Det blir holdt originalt ja. Men vi tar begge sidene i år!??

Godt å høre at du får orden på lekkasjene. Da er i alle fall ikke oppholdet på land helt bortkastet. 

Ser jo poenget i å beholde båten origial, det er jo en spesiell båt. Men om det begynner å lekke igjen pga dårlig patent, så er det jo faktisk en oppgradering å støpe igjen de vinduene. Så sant du ikke trenger å ha inn lys der da.

Okkaby skrev for 10 timer siden:

Hvor kjøper du nye profiler?

Jeg driver og sjekker litt rundt. Ertec er de som leverte disse en gang. Men de er ganske håpløs å få i tale. Så nå skal jeg prøve Astrup i Oslo.

Hekri skrev for 10 timer siden:

Tenk om alle båtreparatører hadde tenkt så langsiktig! Kjenner vi deg rett blir nok dette tett i årevis. 

Keep up the good work! Dette blir bra! 

Takker for positiv omtale! Bare håper jeg klarer å levere!:giggle:

Komodo skrev for 9 timer siden:

Godt å høre at du får orden på lekkasjene. Da er i alle fall ikke oppholdet på land helt bortkastet. 

Ser jo poenget i å beholde båten origial, det er jo en spesiell båt. Men om det begynner å lekke igjen pga dårlig patent, så er det jo faktisk en oppgradering å støpe igjen de vinduene. Så sant du ikke trenger å ha inn lys der da.

Det er noen som har støpt de igjen og satt innandre ventiler i stedet. Det er absolutt behov for å få lys inn gjennom de ventilene (vinduene) som sitter der i dag, de går til lugar forut, bad, bysse, dinette og stikklugar. 
Får jeg de ikke tett blir de støpt igjen. Kanskje en tanke å ha dette på kurset vårt @Knude?:thumbsup::thumbsup:

Mvh

Solbris II

Vi greide å reise til månen i -69, da må vi vel greie å tette noen vinduer 55 år seinere......? 

Hvilken metode og middel ser du for deg? Hva skal til for å beholde vinduene og få karmen tett? 

Hva er egentlig utfordringen? 

Finne ny Profil? Velge Tettemasse? Velge metode? 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Hekri skrev 53 minutter siden:

Vi greide å reise til månen i -69, da må vi vel greie å tette noen vinduer 55 år seinere......? 

Hvilken metode og middel ser du for deg? Hva skal til for å beholde vinduene og få karmen tett? 

Hva er egentlig utfordringen? 

Finne ny Profil? Velge Tettemasse? Velge metode? 

Å finne profiler er utfordringen per nå. Ertec er ikke lett å få i tale. Ellers er det vridninger i skroget og at gummien som sitter i listene rundt vinduene blir hard. Bruk av feil tettemasse har også vært et problem.
Men jeg setter på de jeg har. Med mitt opplegg blir de lettere å skifte ut også.

Mvh

Solbris II

tedd skrev for 9 timer siden:

Hei prøv disse. Har brukt disse til to båter. lager freste rammer. (i ett stykke) har fått dobble vinduer begge gangene. De lager etter mal

info@ometall.se <info@ometall.se>

Det var et knallgodt tips!!!!:thumbsup::thumbsup::thumbsup:
Skal sjekkes!

Mvh

Solbris II

Fram til jeg får tak i nye og penere profiler blir de gamle satt på igjen. 
Jeg synes det er et stort gap mellom skrog og glass. Ikke rart det lekker! Alle hulrom blir nå fylt til randen med butyl! Da er det greit å få av igjen. Men holder tett i laaaang tid!??

Remedier for rens og rengjøring!

IMG_5929.jpeg.0114299aacb72767a86d8d3224765047.jpeg

Nedre list blir festet inn og vindu med gummilist blir tredd nedi. 

IMG_5926.jpeg
De indre listene sitter av seg selv. 

IMG_5927.jpeg
Glasset rengjort. 

IMG_5930.jpeg
Ytre list montert og glasset satt nedi. Glemte å ta bilde av at det var fullt med butyl!

IMG_5931.jpeg

Måtte lime litt. Takk og pris at det blir skjult!?

IMG_5932.jpeg

Neste vindu. Her ser vi butylmasse. Den blir fylt opp slik at den presses mot vinduslisten og karmen.  Det skal tyte ut av skruehullene.  

IMG_5933.jpeg
Slik som her. 

IMG_5934.jpeg
Så blir alle skruene i nedre list skrudd gjennom og inn i indre list. 

IMG_5935.jpeg
Siden butyl er enkelt å fjerne mekanisk er det bare å la det tyte ut!

IMG_5936.jpeg
To glass på plass i kveld. Må ha mer butyl!

IMG_5938.jpeg

IMG_5937.jpeg

Mvh

Solbris II

@Chilli Solbris Er det lov å spørre hva deler og utstyr koster til slik "tvilsom fornøyelse" som dævva vinduer? Altså utenom den enorme jobben som du må gjøre med dette?

Sånn bare for å ha en tanke om hvor meget hver slik "fornøyelse" av at noe annet enn motor dævver på stor båt kan koste i bare deler og utstyr utenom jobb av mekaniker eller andre spesialister?

XardasKSP skrev 45 minutter siden:

@Chilli Solbris Er det lov å spørre hva deler og utstyr koster til slik "tvilsom fornøyelse" som dævva vinduer? Altså utenom den enorme jobben som du må gjøre med dette?

Sånn bare for å ha en tanke om hvor meget hver slik "fornøyelse" av at noe annet enn motor dævver på stor båt kan koste i bare deler og utstyr utenom jobb av mekaniker eller andre spesialister?

Har ikke helt regnet på det. Men ta fire dagers jobb. 15 patroner med butyl og rensemidler då er du fort oppe i 3-4000 bare i remedier. P

Mvh

Solbris II

Chilli Solbris skrev 7 minutter siden:

Har ikke helt regnet på det. Men ta fire dagers jobb. 15 patroner med butyl og rensemidler då er du fort oppe i 3-4000 bare i remedier. P

Å skal en håndverker gjøre det å bruke 4 dager, så er det fort 30k til håndverker. Så ikke noe billig det nei.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...