Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

Chilli Solbris skrev On 28.3.2024 at 17.59:

IMG_5262.jpeg.042a873d3b33cb8e6940a27f9344143c.jpeg

Den Gråvannstanken er helt super! Min fungerer problemfritt på 3 året!

Bare husk å tørke av den sensoren hver 3 mnd eller noe slikt, da belegg som setter seg på den kan få den til å gå evig..... Du ser klart og tydelig to runde markeringer i plasten hvor sensorene ligger. Men holder med å åpne lokket og tørke av med papir, tar to minutter.

 

Jeg håper du bare har tatt bilde før du monterte ett eller annet rør til lufting/ventilasjon av tanken? Gråvannstanker kan ha en lukt som gir sortvann god konkurranse:giggle:

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som 5/16 rør (7.93mm) og muttere og pakninger som brukes til parafinovner. Har flere liggende med forskjellig stigning på gjengene. Kan sjekke i garasjen i morgen. Har dessverre ikke mulighet til å levere men deler kan hentes på Nøtterøy eller i Tønsberg. Rørene blir tettet med o-ring som klemmer mot anleggsflaten

Link to post
Share on other sites

Grufolf skrev 19 minutter siden:

Det ser ut som 5/16 rør (7.93mm) og muttere og pakninger som brukes til parafinovner. Har flere liggende med forskjellig stigning på gjengene.

5/16" rør er slett ikke utenkelig. Det målte temmelig nøyaktig 8mm, men pga bøyingen var det ikke helt rundt. 

 

Kan uansett melde om at problemet er løst 👍 Løsningen ble å lage en slangenippel som ble satt på albuen på pumpa. Røret ble kappet, så blir det en slange mellom nippelen og det kappede røret. Gjengene var 9/16-24 UNF. Heldigvis for @Chilli Solbris hadde jeg en slik gjengetapp i hylla, så da fikk vi laget en overgang til slange. Mange måter å løse et problem på... Albuen hadde forresten 9/16" UNF i begge ender, men den ene enden hadde 18 gjenger per tomme, den andre 24 gjenger per tomme. Disse Yankeene... 🤠

 

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 6 timer siden:

Den Gråvannstanken er helt super! Min fungerer problemfritt på 3 året!

Bare husk å tørke av den sensoren hver 3 mnd eller noe slikt, da belegg som setter seg på den kan få den til å gå evig..... Du ser klart og tydelig to runde markeringer i plasten hvor sensorene ligger. Men holder med å åpne lokket og tørke av med papir, tar to minutter.

 

Jeg håper du bare har tatt bilde før du monterte ett eller annet rør til lufting/ventilasjon av tanken? Gråvannstanker kan ha en lukt som gir sortvann god konkurranse:giggle:

Lufting er på plass! Men ikke ut enda. Må på flytebrygge for å gå laget det. Bruker en skvett septikvæske i tanken så lenge! Kjenner hodt de følerne! Jeg selger dem! Tanken også!😂😂

Grufolf skrev for 1 time siden:

Det ser ut som 5/16 rør (7.93mm) og muttere og pakninger som brukes til parafinovner. Har flere liggende med forskjellig stigning på gjengene. Kan sjekke i garasjen i morgen. Har dessverre ikke mulighet til å levere men deler kan hentes på Nøtterøy eller i Tønsberg. Rørene blir tettet med o-ring som klemmer mot anleggsflaten

Dette forumet er helt herlig!😃😃 Er så mye god kunnskap her!😃😃 Takker for initiativet!👍😄

Komodo skrev 1 time siden:

5/16" rør er slett ikke utenkelig. Det målte temmelig nøyaktig 8mm, men pga bøyingen var det ikke helt rundt. 

 

Kan uansett melde om at problemet er løst 👍 Løsningen ble å lage en slangenippel som ble satt på albuen på pumpa. Røret ble kappet, så blir det en slange mellom nippelen og det kappede røret. Gjengene var 9/16-24 UNF. Heldigvis for @Chilli Solbris hadde jeg en slik gjengetapp i hylla, så da fikk vi laget en overgang til slange. Mange måter å løse et problem på... Albuen hadde forresten 9/16" UNF i begge ender, men den ene enden hadde 18 gjenger per tomme, den andre 24 gjenger per tomme. Disse Yankeene... 🤠

 

@Komodo er bare en fantastisk fyr! Er så takknemlig for hans utrolige velvilje til å hjelpe og ikke minst hand utømmelige kunnskap!

Et kjempeproblem for meg er bare en filleting for ham!

Tusen takk for hjelpen @Komodo!❤️

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Han som pleier å være den roligste mannen i verden, var i går superstressa og fortvila der han sto med en rørstubb til ei fødepumpe i den ene hånda, og pekte fortvila med den andre.

 

Rørunion som skulle feste røret hadde tyngdekraften plassert totalt utilgjengelig nederst i det mørkeste mørke i maskinrommet.

Mannen som selv pleier å være svært selvhjulpen og kreativ, var dog ikke rådløs. 

 

Kursen ble satt mot en annen mann, som må sies å være "de kreative hjelpernes hjelper", nemlig @Komodo

"Hvis det ikke kan kjøpes, kan det lages". 

Fantastisk utført!!! 

 

Det finnes noen slike flinke folk rundt omkring, men ofte godt gjemt, mange her på Baatplassen! Komodo er åpenbart en slik konstruksjon, som har både kunnskap, verktøy og utstyr. 

Måtte dere leve evig! 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 10 timer siden:

Og da er det virkelig moro å gå laget en liten video av at @Komodo gjør KOMODOTING!! 😃😃😃

 

Artig video, og hyggelig å kunne hjelpe deg Chilli :thumbsup:  Har sagt det før, og sier det igjen. Skjønner ikke hvordan folk klarer seg uten dreiebenk i garasjen :giggle: 

 

Men selvfølgelig, i dette tilfelllet var det jo en joker å ha en 9/16"-24 UNF gjengetapp- og det er jo ikke helt selvfølge, for det er en ganske spesiell dimensjon. Saken er at jeg bestilte meg tapp og snitt i 9/16"-UNF med både 18 og 24 stigning da jeg holdt på med å bygge om Dracoen. Saken var da at jeg stod fast på noe fittings jeg skulle gjøre om til hydraulikkstyringen, og bestemte meg for at jeg ikke ville stå fast i en slik situasjon en gang til. SeaStar bruker nemlig akkurat denne gjengen på styringen sin. I tabeller for hydraulikkfittings finner man gjerne denne gjengen med 18 gjenger per tomme, men 24 gjenger per tomme er mer uvanlig. 

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev for 1 time siden:

Han som pleier å være den roligste mannen i verden, var i går superstressa og fortvila der han sto med en rørstubb til ei fødepumpe i den ene hånda, og pekte fortvila med den andre.

 

Rørunion som skulle feste røret hadde tyngdekraften plassert totalt utilgjengelig nederst i det mørkeste mørke i maskinrommet.

Mannen som selv pleier å være svært selvhjulpen og kreativ, var dog ikke rådløs. 

 

Kursen ble satt mot en annen mann, som må sies å være "de kreative hjelpernes hjelper", nemlig @Komodo

"Hvis det ikke kan kjøpes, kan det lages". 

Fantastisk utført!!! 

 

Det finnes noen slike flinke folk rundt omkring, men ofte godt gjemt, mange her på Baatplassen! Komodo er åpenbart en slik konstruksjon, som har både kunnskap, verktøy og utstyr. 

Måtte dere leve evig! 

Ja, dere møtte en fortvilet kar i går!😂. Som på toppen av det hele var sikker på at det var torsdag!! Ikke onsdag som det jo var! Turnusjobbing gjør noe med huet gett!😳😁

Ble overlykkelig mår min bedre halvdel kunne berolige meg med at bare var onsdag!

Dog gikk nattevakten tungt med nok å gjøre! I dag fikk jeg litt tid til å sove!😄😄

 

Komodo skrev for 1 time siden:

 

Artig video, og hyggelig å kunne hjelpe deg Chilli :thumbsup:  Har sagt det før, og sier det igjen. Skjønner ikke hvordan folk klarer seg uten dreiebenk i garasjen :giggle: 

 

Men selvfølgelig, i dette tilfelllet var det jo en joker å ha en 9/16"-24 UNF gjengetapp- og det er jo ikke helt selvfølge, for det er en ganske spesiell dimensjon. Saken er at jeg bestilte meg tapp og snitt i 9/16"-UNF med både 18 og 24 stigning da jeg holdt på med å bygge om Dracoen. Saken var da at jeg stod fast på noe fittings jeg skulle gjøre om til hydraulikkstyringen, og bestemte meg for at jeg ikke ville stå fast i en slik situasjon en gang til. SeaStar bruker nemlig akkurat denne gjengen på styringen sin. I tabeller for hydraulikkfittings finner man gjerne denne gjengen med 18 gjenger per tomme, men 24 gjenger per tomme er mer uvanlig. 

Det er læring hver eneste gang jeg er ute hos deg! Håper virkelig jeg kan få lære å bruke dreiebenk en dag! Magisk verktøy det der!

Må bare nok en gang få takke deg for hjelpen!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 13 minutter siden:

Bare hyggelig å kunne hjelpe Chilli :thumbsup: 

 

Du får bare ringe neste gang du går på grunn, så tar vi en sjekk av propellene igjen :giggle: 

 

Tulipaner.jpg.3424e7a29579951df44a31665e8f83cc.jpg

Æææææhhh, nei!! Jeg har gått nok på grunn! Tittelen propelladmiral er definitivt ikke en tittel å trakte etter!😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 12 minutter siden:

Jeg har gått nok på grunn! Tittelen propelladmiral er definitivt ikke en tittel å trakte etter!😂

Enig :thumbsup: 

Men hvem er det som er så slem at han har gitt deg tittelen "Propelladmiral"? Og følger det egne distingsjoner med den graden? 

Et æresmedlemskap i tulipanklubben må jo være mer enn nok :giggle:

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

... Håper virkelig jeg kan få lære å bruke dreiebenk en dag! Magisk verktøy det der!

 

Burde da være oppnåelig. Du har jo mer enn stor nok skute til å ha dreiebenk ombord. Kanskje en søylebormaskin og en liten fres hadde gjort seg også ... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Enig :thumbsup: 

Men hvem er det som er så slem at han har gitt deg tittelen "Propelladmiral"? Og følger det egne distingsjoner med den graden? 

Et æresmedlemskap i tulipanklubben må jo være mer enn nok :giggle:

Det er godeste @Pequod som har kommet opp med graden! Han må nå stå fram og ta ansvar!😂😂😂

Og distinksjoner hadde vært tøft!🤣🤣

Bonus skrev 36 minutter siden:

 

Burde da være oppnåelig. Du har jo mer enn stor nok skute til å ha dreiebenk ombord. Kanskje en søylebormaskin og en liten fres hadde gjort seg også ... :giggle:

Skal jobbe med saken @Bonus!🤔🤔

Må kanskje bytte skute!😇😇

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 15 minutter siden:

Tenker at tittelen kan relatere like mye til fremdrift av båt med propell.

Og det har jo de fleste av oss så da blir du jo sjefen over alle sjefer som jo admiralene er til sjøs :flag_bp:

😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 17 minutter siden:

Da har jeg gått aggregatet sammen igjen og startet opp! Det går men jager fortsatt!

Når fikk du dette problemet med jaging? Siden du skriver "fremdeles", så tolker jeg det slik at du hadde det problemet før du plukket ut fødepumpa? Det første som slo meg er at du kanskje bør ta ut dysene for kontroll. Jaging kan komme av at en eller flere dyser drypper og ikke tetter når de skal. Denne dråpen med diesel gir en forbrenning på et uønsket tidspunkt. Har du forsøkt å lufte på toppen av dysene? Dette er vel en firesylindret motor? Hvis du løsner ett og ett dyserør under gange, så kanskje du klarer å eliminere feilen. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 55 minutter siden:

Når fikk du dette problemet med jaging? Siden du skriver "fremdeles", så tolker jeg det slik at du hadde det problemet før du plukket ut fødepumpa? Det første som slo meg er at du kanskje bør ta ut dysene for kontroll. Jaging kan komme av at en eller flere dyser drypper og ikke tetter når de skal. Denne dråpen med diesel gir en forbrenning på et uønsket tidspunkt. Har du forsøkt å lufte på toppen av dysene? Dette er vel en firesylindret motor? Hvis du løsner ett og ett dyserør under gange, så kanskje du klarer å eliminere feilen. 

Det er nok ingen dum ide. Men det var det å kommmr til da!!!😳😳😳

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 6 timer siden:

Det er godeste @Pequod som har kommet opp med graden! Han må nå stå fram og ta ansvar!😂😂😂

Og distinksjoner hadde vært tøft!🤣🤣

Skal jobbe med saken @Bonus!🤔🤔

Må kanskje bytte skute!😇😇

Ups, hva er det jeg har gjort! :lol:

lurvetass skrev for 6 timer siden:

Tenker at tittelen kan relatere like mye til fremdrift av båt med propell.

Og det har jo de fleste av oss så da blir du jo sjefen over alle sjefer som jo admiralene er til sjøs :flag_bp:

Der hjalp du meg med å slippe billig unna, @lurvetass :giggle: Tror vi går for den definisjonen, eller hva, propelladmiral @Chilli Solbris??? :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...