Knude Svart 7.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2022 Tusen takk for at du tok deg tid til et lite besøk @Solbris II alltid hyggelig. Jeg er sikker på at propellene blir bra etter et opphold i Froland. Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Chilli Solbris Svart 9.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2022 I dag fikk jeg meget god og hyggelig hjelp av Arnt!?? Så da ble bunnen skrapt og flekkvis primet!?? Det jobbes godt!?? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Kanalkapteinen Svart 10.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2022 Viktige og gode arbeider som blir gjort her ?? Er det eksosutslipp vi ser mellom flapsa der? Slipper den ut eksos både nedover og bakover? Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Chilli Solbris Svart 10.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2022 (redigert) Kanalkapteinen skrev for 6 timer siden: Viktige og gode arbeider som blir gjort her ?? Er det eksosutslipp vi ser mellom flapsa der? Slipper den ut eksos både nedover og bakover? Er både nedover og bakover ja?? Eksosutløpet er massive saker mellom flapsa. ?? Hvordan går det med din båt @Kanalkapteinen?? Redigert 10.Juni.2022 av Solbris II (see edit history) Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Faxen Svart 11.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2022 Det eksosutslippet er typisk Storebro. Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Chilli Solbris Svart 11.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2022 Faxen skrev for 9 timer siden: Det eksosutslippet er typisk Storebro. Må jo innrømme at jeg har lurt litt på hvorfor det er laget slik. Om det er noen tanker bak utformingen. Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 12.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2022 Moro med et lite avbrekk av og til. Blir hyret inn som båtfører en gang i blant på events. Bennington hodværsbåtrr gir stemning!?? TB Rep og Service i Fredrikstad står salg av disse! Og Grand og Finnmaster også!?? Her har vi hentet selskapet på Hankø!?? Gjennom sundet ved Strømtangen Romslig og godt egnet til sitt bruk!?? Skulle kanskje hatt denne??? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 12.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2022 I dag fikk jeg smerglet litt på styrbord aksling og gjort klar for å tre på flensen igjen. Pakkboksen er på plass igjen og holder tett foreløpig. Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
sap_2000 Svart 12.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2022 On 6/11/2022 at 12:28 PM, Faxen said: Det eksosutslippet er typisk Storebro. On 6/11/2022 at 10:03 PM, Solbris II said: Må jo innrømme at jeg har lurt litt på hvorfor det er laget slik. Om det er noen tanker bak utformingen. Typisk storebro som @faxen sier. De kalles "eksosstøvler" og har flere misjoner. I gamle dager før det var vanlig med potter hadde de fleste båter eksosuløpene i vannlinja og det brummet godt. Storebro ville nok ha det mer raffinert, og den eneste lyden man hører er en slags blåse og boblelyd. Den andre misjonen er å få (mesteparten av) eksosen ned i vannstrømmen under båten slik at eksos kommer opp lang bak båten slik som med drev. Mindre sot på akterspeilet med andre ord. En annen ting storebro gjorde var å sette disse støvlene nær midten på akterspeilet istedenfor på hver side. Eksoslangene er store og tar mye plass på større båter. Som regel går de langs sidene fra motorrommet og akterover, men storebro med sine mange akterkabinbåter ville nok utnytte plassen maks, så der går som regel rørene nederst i midten av skroget under dørken akterover fra motorrommet. Så opp i en vannlås og ned til støvelen. Husk at storebro begynte med dette på tidlig 70-tall, og laget et helt dempet eksosanlegg mens de fleste andre inkl princess osv bare dro en slange fra motor til et utløp bak eller på siden der det var enklest. Mvh. SAP Link to post
Chilli Solbris Svart 12.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2022 sap_2000 skrev 11 minutter siden: Typisk storebro som @faxen sier. De kalles "eksosstøvler" og har flere misjoner. I gamle dager før det var vanlig med potter hadde de fleste båter eksosuløpene i vannlinja og det brummet godt. Storebro ville nok ha det mer raffinert, og den eneste lyden man hører er en slags blåse og boblelyd. Den andre misjonen er å få (mesteparten av) eksosen ned i vannstrømmen under båten slik at eksos kommer opp lang bak båten slik som med drev. Mindre sot på akterspeilet med andre ord. En annen ting storebro gjorde var å sette disse støvlene nær midten på akterspeilet istedenfor på hver side. Eksoslangene er store og tar mye plass på større båter. Som regel går de langs sidene fra motorrommet og akterover, men storebro med sine mange akterkabinbåter ville nok utnytte plassen maks, så der går som regel rørene nederst i midten av skroget under dørken akterover fra motorrommet. Så opp i en vannlås og ned til støvelen. Husk at storebro begynte med dette på tidlig 70-tall, og laget et helt dempet eksosanlegg mens de fleste andre inkl princess osv bare dro en slange fra motor til et utløp bak eller på siden der det var enklest. Super oppklaring!?? Jeg har jo etter hvert skjønt at det er raffinerte båter dette her! Så får vi håpe jeg får opp noe av glansen i den igjen!?? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
sap_2000 Svart 13.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2022 (redigert) Storebro var kompromissløs kvalitet tvers gjennom, så du sitter med en diamant som trenger å få polert opp glansen. Jeg tror mange ikke vet hvor unike disse båtene egentlig er, spesielt din fra 90-tallet hvor båtmarkedet var helt nede i knestående. En slik SRC 500 V-10 som du har kostet ca 3 ganger hva en en 50 fots Princess, fairline eller sunseeker kostet. Likevel greide storebro å selge en hel haug av de og de andre modellene. På 80-tallet ble det solgt mye SRC 31. Bare tenk på hvor mange sånne du ser rundt deg i dag. Og det på tross av prisen. Man kunne få 2-3 scand baltic til samme pris. Mange av de som kjøpte ny storebro var velstående som hadde penger på tross av dårlige tider og høye renter betydde lite. Husker en kar der jeg vokste opp kom hjem med flett nye SRC 500 V8 på 90-tallet. Det var helt hinsides båt på den tiden når det knapt ble solgt nye båter her i landet. Nei, storbro er og blir noe helt eget. tviler på at de noen gang kommer tilbake som før, så ta godt vare på det litt uslipte smykket du har @Solbris II. Redigert 13.Juni.2022 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
Havlengt Svart 13.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2022 Men korleis fungerer dette avlange holet over vannlinja ihht. eksosutløp under vatn? Blir eksosen ført ned under vannlinja i eige røyr og at dette holet me ser fungerer som ei lufting på sjølve eksos-støvelen? På min båt, ( Nimbus 37 ) er eksos-støvlane tette, dvs. alt må ut under vannlinja. Link to post
Andora Svart 13.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2022 Alt som du ser på bilde er vel under vann, det du skimter over ryggen hans er vel der vannlinjen er. Link to post
sap_2000 Svart 13.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2022 hullene i støvlene er litt store her, samt at støvlene pga forlenging av plattform på SRC500 er under vann til vanlig. Men som regel har støvlene et mindre hull i toppen for at de fylles ved stilleligge og forhindre pumping. Her tipper jeg at de har brukt samme støvler som på mindre motorer og funnet ut at de trengte mer åpning for beistene av noen MAN V-10 Mvh. SAP Link to post
Chilli Solbris Svart 22.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2022 (redigert) I dag har jeg vært hos Winrace i Arendal og hentet propeller!??? Du verden så de leverer!!!!!! Nesten synd å putte de under båten så de ikke synes!?? Måtte ha med alle bildene!??? Så nå gjelder det å få montert de korrekt!?? Redigert 22.Juni.2022 av Solbris II (see edit history) Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
VegJoh Svart 22.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2022 Propellene så jammen bra ut Blir spennende å høre om vibrasjonene blir borte D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Grufolf Svart 22.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2022 Jeg er klar over at storebro et tøffe båter men at de skal ha FEM propeller for fremdrift var nytt for meg??? Link to post
Chilli Solbris Svart 22.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2022 VegJoh skrev 3 minutter siden: Propellene så jammen bra ut Blir spennende å høre om vibrasjonene blir borte Gleder meg til å teste ut!?? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 22.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2022 Grufolf skrev 2 minutter siden: Jeg er klar over at storebro et tøffe båter men at de skal ha FEM propeller for fremdrift var nytt for meg??? Noe så inn i helsikes med motor ombord ser du!?????? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 22.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2022 Fy fader, det der ble strøkent!! Og jeg vet jo tross alt hvordan de så ut da vi vippet dem av! Jeg lurte jo faktisk på om det var søppel. Men de må ha slipt ned og sveiset opp de kavitasjonsskadene i bosset. Grufolf skrev 55 minutter siden: Jeg er klar over at storebro et tøffe båter men at de skal ha FEM propeller for fremdrift var nytt for meg??? Solbris har duoprop vet du. Den femte propellen er til aggregatet Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
enslagsgjest Svart 22.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2022 Komodo skrev 6 minutter siden: Den femte propellen er til aggregatet Hvis det ikke er til sidepropellen da Jeg er en slags gjest Link to post
Knude Svart 23.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2022 De ble så fine atte.... Håper det nå fungerer perfekt. Lykke til med innspurten på land. Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2022 Komodo skrev for 13 timer siden: Fy fader, det der ble strøkent!! Og jeg vet jo tross alt hvordan de så ut da vi vippet dem av! Jeg lurte jo faktisk på om det var søppel. Men de må ha slipt ned og sveiset opp de kavitasjonsskadene i bosset. Solbris har duoprop vet du. Den femte propellen er til aggregatet ???. Ja, de ble virkelig strøk e! Gruer meg nesten til å sette de på!?? enslagsgjest skrev for 13 timer siden: Hvis det ikke er til sidepropellen da ???. Kanskje det var en ide!?? Knude skrev for 3 timer siden: De ble så fine atte.... Håper det nå fungerer perfekt. Lykke til med innspurten på land. Tusen takk! Jeg tok meg ikke tid til besøk når jeg hentet @Knude. Jeg var på Frokang 07.45 og dro derfra 08.25. Da håper jeg du fortsatt sov!?? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2022 Nå har jeg endelig fått kommet i gang med å pynte opp litt utvendig. Sidene på overbygget har vært helt hinsides stygge i lang tid. Nå er de sparklet opp og slipt. I dag fikk de fleste runde med Ijmopox epoxygrunning. Den bygger en del og er litt tung å legge på. Men det er bo nettopp på grunn av egenskapene den har. Den skal fylle opp ujevnheter. Og ja! Disse produktene selger jeg! Men hadde egenskapene vært dårlig hadde jeg definitivt ikke brukt dem! Ikmopox har egne ruller. Disse legger på i greie sjikt. Settet består av base og herder. Disse skal blandes i henhold til vekt! Det er derfor helt nødvendig med en digital kjøkkenvekt. Tynnes 3-5%. Det aller viktigste er å røre grundig rundt innen påføring! Det gjelder alle slike produkter enten det er maling, polyester eller epoxy. Rør til du er brennsikker på at det ikke ligger noe igjen i bunn! Maskering er en viktig del av jobben! Og her brukes kun Scotch og Tesa. Og jeg bruker smal tape til linjering og den brede for å skape avstand. Og dekket beskyttes med plast. Det blir unektelig en bedring!??? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Faxen Svart 23.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2022 Da mangler bare skiltene på sidene, da. Det vil bli bærre lekkert, Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn