Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

Og så var ladeluftkjøleren av! En tung kladd var det også!!

Trangt som fy!

Og når man har fastnøkkel med skralle og skrur skruen langt ut…..

2139D1AF-5532-4195-BFAA-BEEA335FF76B.jpeg.a70ef41d4af9232e28e004189c58e781.jpeg

Da får man ikke av fastnøkkelen

A7F4C1EC-CD72-4BFC-A296-8058B2EC0E69.jpeg.f98e390e017f9551c83997f4ae7b0d58.jpeg

Lesson learned!😉😉🫣🫣

83650EB6-9264-4F23-8DF8-0DA3DD7DFB3C.jpeg.1a5eaefc66abfdb55ae8740bc151cf3c.jpeg

Ikke spesielt god plass til 17- mm heller. 

2635F988-4E1F-4472-8589-50195074619B.jpeg.7b7fe6289208a92b210c4ee432b5df6e.jpeg

Som det viste seg ikke var nødvendig å skru av!

9D1AF057-704F-4164-82CF-28866CB11337.jpeg.0b5f7af7e043b747a4c357f7e7b92b67.jpeg

Men av kom den til slutt!

CBC1C403-869C-4111-96FB-45C08BF565BF.jpeg.9e2616fa5121d7f0c43e9b59ce318c0e.jpeg

Ser bedre ut på denne siden!

0AE2EA24-B378-4021-9703-BD1A6D8CD12D.jpeg.fb17cda8858a2cd31c97cd966c1ce376.jpeg

 

6C5B388B-7C93-4645-9F10-FC458DD7A503.jpeg.2ffd5b1dddcce43c9e1c8e43b514704b.jpeg

Veier nok hodt og vel 30 kilo!

6B377DC8-B85C-4A73-9FFF-070A41C9CE6A.jpeg.d6b3d17c3edbc089f64b83318c6532d9.jpeg

Inne i kampene mot sylinderne. 

1BAABE9D-F7DF-414D-BD48-515A5CE3DE99.jpeg.1d17585cfb1ffeddfa4fdfe57aa481fd.jpeg

Møkkete etter olje. 

8873C5DA-856F-46F4-B5C3-BC6795D20432.jpeg.7060d344333d67e0fbd2d7aabdd807fd.jpeg

Og nå forstår jeg virkemåten fullt ut!😊

1B5FD358-D020-49B1-910D-6F738A00884E.jpeg.ada919be23af5806e42ab12ed9880691.jpeg

Hvordan få de rent her uten å måtte demontere halve motoren?

0CBC00BB-DD53-412C-9B57-F141823FCC20.jpeg.8ac3a9b96b3c992baa6b9523f2e10ba8.jpeg

Vaske med diesel?

AA993614-8D5F-408B-821C-5BF5CDDE0D73.jpeg.39386dc0dcf88824ad077072abfdc3ab.jpeg

Fortsettelse følger!

Ladeluftkjøleren skal testes og renses grundig!

Tips til hvordan det gjøres tas i mot med takk!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

LALUNA II skrev 57 minutter siden:

Bremse rens tar skiten godt løsner det meste

 

 

hanto1 skrev 51 minutter siden:

Før bremserens kan en lavtrykksprøyte/ pumpesprøyte med varm diesel løse opp det meste. Blås deretter med trykkluft og avslutt med bremserens.

Tipsene følges!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

cosmic skrev for 2 timer siden:

Vær litt forsiktig med både høytrykkspyler og trykkluft blåsespiss. Lett å "flate" celleverket.

Veldig fort å gjøre skade.

Ja, det er jeg veldig obs på. Har nok bestemt meg for å la høytrykket hvile!!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Du skal ikke kimse av glovarmt vann med sterk blanding av kraftvask heller. Regner med at utfordringen er å få det rent i kjøleregisteret, der kommer du jo ikke til å vaske mekanisk. Da er det nok viktig å bruke noe som løser godt opp og la det renne.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 6 timer siden:

Du skal ikke kimse av glovarmt vann med sterk blanding av kraftvask heller.

 

Da jeg var i militæret (1970) og skulle pusse AG'en etter skyteøvelser - jukset vi og skylte pipeløpene etter puss med olje og pussefiller, under kokende vann, dvs så varmt vann vi fikk ut av krana på vaskerommet. Det var strengt forbudt, befalet sa pipene kunne ruste fordi bl.a vannet fordampet ikke fort nok. Vil ikke dette også gjelde for motordeler?

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev On 18.2.2023 at 18.26:

Da jeg var i militæret (1970) og skulle pusse AG'en etter skyteøvelser - jukset vi og skylte pipeløpene etter puss med olje og pussefiller, under kokende vann, dvs så varmt vann vi fikk ut av krana på vaskerommet. 

 

Utrolig nok, så lett som AG'en er å pusse. Grunnen til at den ikke bør utsettes for vann slik er at den har mange skjøter og sprekker der vannet ikke tørker fort nok ut av. En varmeveksler blir noe helt annet, denne tåler vann uten problemer

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Oljefilmen  som var på ladeluftkjøleren var helt normalt i følge Mancraft. Det kom som følge av at luftinga fra veivhusfilteret går inn der. Gudene vet hvorfor. 
Men! Jeg har en utfordring til dere!

Hva koster et komplett pakningssett til to ladeluftkjølere?

4DCD4A5C-082E-43F3-8E13-7AF7116BE1CD.jpeg.2165cdcf92be86c9ad5bcf732409bf38.jpeg
 

Det blir ikke premie til den som gjetter riktig! Det har jeg ikke rå til!😱😱😱

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Fantastisk arbeide du legger ned i denne. Kjedelig nå, men vil glede deg i mange år når det er gjort. 

 

Har maskinene litt mindre enn dine, mangler en sylinder per rekke. 

Om du ser en av trådene jeg har med Hans H her, så bygget vi en sirkuleringsmaskin med varme for å rense sjøvannsiden på typisk TAMD74/75 og D9 eller andre VP med 2 toms kjølekrets. Har du sjekket på dine maskiner om det er mulig å fjerne impeller og rense den veien?

 

Mvh

 

Tor Arild

Link to post
Share on other sites

 

JonnyBoy skrev for 2 timer siden:

Jeg har konferert med Snåsa-mannen og tipper 14700 inkl 15% rabatt :headbang:

 

 

@JonnyBoy du har helt rett!😃😁😁 Du må ha kontakt med høyere makter!😂😂😂

Tor Arild skrev for 2 timer siden:

Fantastisk arbeide du legger ned i denne. Kjedelig nå, men vil glede deg i mange år når det er gjort. 

 

Har maskinene litt mindre enn dine, mangler en sylinder per rekke. 

Om du ser en av trådene jeg har med Hans H her, så bygget vi en sirkuleringsmaskin med varme for å rense sjøvannsiden på typisk TAMD74/75 og D9 eller andre VP med 2 toms kjølekrets. Har du sjekket på dine maskiner om det er mulig å fjerne impeller og rense den veien?

 

Mvh

 

Tor Arild

@Tor Arild, takk for gode ord!😊😊

Kan du sende link til meg på tråden? Det er nemlig såre enkelt å koble fra sjøvannssiden her!

Grunnen at jeg demonterte alt denne gangen er for å inspisere for tæring. Som viste seg å være absolutt ingenting. 😊😊😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

HansH skrev On 7.1.2022 at 11.44:

@Tom RørEt par tips til hvis du setter opp et slikt sirkulasjonssystem.

 

Som nevnt over er du avhengig av å pumpe vannet rundt med en viss kraft. Noen av disse 12-voltspumpene drar en del strøm, så sjekk at du har tilstrekkelig ladekapasitet. Alternativt kjøp en billig inverter slik at du kan mate strøm via 230-volt uten å tenke på batterier. Jeg har 24-voltsanlegg og satte opp et slikt 12-voltssystem med strøm fra startbatteriet til generatoren (12 volt). Det var ikke lurt for å si det slik:(. På min P50 lades startbatteriet til generatoren bare når generatoren er i gang og det oppdaget jeg litt sent, dvs når batteriet var tomt/ødelagt.)

 

Bygget dette anlegget sammen med en bekjent som også har D9-motor. Vi la litt penger og arbeid i det og fikk etterhvert et glimrende system som kan kjøres noenlunde regelmessig uten for mye jobb hver gang. Min gode venn @Tor Arild kom opp med navnet Frankenstein på hele installasjonen, noe som passet godt.

 

1) Varmtvannsbereder fra Jula av typen med mating fra toppen. (viktig). ca 1.500,-. Denne viste seg å være kraftig nok til å gi omkring 50 graders varme under kontinuerlig drift på våren mens det var kaldt i vannet. (da er jo motoren nokså kald også og D9 har noen kilo jern som skal varmes opp.).

image.png.a739a1746fd17d1944c126b4e7a8ff66.png

2) inverter image.png.d872cf558d5a32da3013517c2ccbd571.png 240W, 20Amp. dvs fra 230 Volt til 12 volt. ca 300,-. Da har du nok strøm uten å tenke på batteri.

3) 25 liters plastkanne som "buffertank" for løsningen å kunne sirkulere gjennom. Fylte denne opp til ca halvfull etter at motor og vv-bereder var fylt opp med rensevæske. Da har pumpen hele tiden noe å jobbe med. Så er det viktig at pumpen suger fra 25-literskannen og leverer trykkvann inn på kaldtvannssiden i varmtvannsberederen. Måtte kutte opp et større hull på toppen av kannen for å få disse tykke slangene nedi.

image.png.dffa7e0333a154181519b0f4434ea96d.png

 

4) 12v sirkulasjonspumpe samt 230v bryterpanel.

5) Monterte tanken på en trebrakett og med plassering oppi en 60 cm  Eurokasse slik at vi hadde "katastrofekar" rundt vv-tank i tilfelle lekkasje.

image.png.0121b43f77dbeb1f02af6adcfffc6c0a.png

Plasserte også 25-literskannen oppi en Eurokasse (bilde nederst) som ekstra sikring mot overflow og lekkasje. Man ønsker jo å få minst mulig av denne syreblandingen ned i kjølen. Gir også mye mindre fare for gris og søl på teakdekket oppe i cockpit når dette skal bukseres inn og ut.

 

Litt jobb å bygge hele settet, men det ble veldig bra og vil kunne holde i mange år. Dessuten med nødvendig trygghet mht hovedbryter med sikring for vv-tank osv, samt "katastrofekar". På D9 er egentig jobben å fysisk komme til mht å etablere en sirkulasjonssløyfe fordi man i praksis må innpå fra både bb og sb side. Så krever det også litt jobb å finne riktige slanger og koblinger i et slikt system pga nokså grove dimensjoner på motoren som må strupes ned/opp til dimensjoner på pumpe og varmtvannstank. Mest knotete del av operasjonen er å få ut impeller på disse motorene.

 

Til alle som har D6-motor anbefaler jeg på det sterkeste å kjøre systemrens regelmessig og gjerne hvert år. Har selv hatt to båter tidligere med hhv singel og dobbel D6-installasjon og erfarte at disse raskt grodde igjen med salt. Sikkert mye pga mitt bruks- og kjøremønster, (mye saktekjøring). Litt penger og tid mht å lage et opplegg for systemrens kan spare deg for jobben med å plukke ut ladeluftkjøleren. Det er en jæ&%$ig jobb på D6 når når motoren står nede i motorrommet. Verkstedene tar jo også en solid sum for en slik jobb, naturlig nok. 

Lykke til

 

Redigert:

Fikk inn et par bilder av Frankenstein fra kompis @Tor Arild som herved deles. NB: Dette viser oppsettet før vi fikk montert på en inverter på 12-voltssystemet så vidt jeg husker.

image.png.0b28ea8a3f98e48efd6c810fae4eb03a.pngimage.png.9780992d79f464f27184685cbef72293.png

 

Erik, det var HansH som førte pennen. Er i TomRør sin tråd. Sitert her. Vi hadde begge like maskiner og tendens til varme på pådrag, så lånte vi en maskin som var til en mindre motor. Den hadde dessverre for lite løfteevne, så da bygde vi vår egen. Morsomt prosjekt :) 

 

 

Mvh

 

TOR ARILD

Link to post
Share on other sites

Tor Arild skrev 1 time siden:

 

Erik, det var HansH som førte pennen. Er i TomRør sin tråd. Sitert her. Vi hadde begge like maskiner og tendens til varme på pådrag, så lånte vi en maskin som var til en mindre motor. Den hadde dessverre for lite løfteevne, så da bygde vi vår egen. Morsomt prosjekt :) 

 

 

Mvh

 

TOR ARILD

Den skal studeres!:thumbsup:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Så ble det jaggu travelt med å må montert montert sammen igjen! Norsk Maritim Kurssenter trengte brått en tur ut med D5L elever. 
Eksosbendet ferdig reparert😃😃

A8E0DC41-96D6-4072-A068-7053D3F09041.jpeg.b3a44a702f5e5ca67185143fcc5a7d74.jpeg

Sveiset så det holder!😃

08DE3BFF-DB5F-4C40-A2E9-5C5B307AB6A8.jpeg.384e6eaa1b3b2f96ea87bf0b6afba8fa.jpeg

Keramisk isolasjon tåler varmen så det holder. 

18E0ABD3-6E3F-4B2C-A5BC-185C48D7F612.jpeg.77c1d91d87233e444c375cb1a8daf23a.jpeg

Det koster det hvite ut av øya

E5FF9598-AE80-46F1-B258-5175ACAFB83B.jpeg.b3f4d5923a416f89dedf81de2321e811.jpeg

Men holder det det lover. 

8489CB3E-0066-4308-B5D2-73AC644FB1C2.jpeg.b74ae468db781a3846726b609ee6bbb7.jpeg

Nye pakninger skal på plass. 

11D1040A-2B73-4AE9-92ED-52E2BA62ACF6.jpeg.557a8679965550dc2c0be20aabc8eeee.jpeg

Da må overflatene være rene! Pakningsskrapa til @Komodo er genial!😁😁

3E77656B-8FE1-4326-AEA6-AA519647BF21.jpeg.9485525264f1090f8db61460d3d2554a.jpeg

Skraper overflaten helt ren. 

FB9A36C5-A328-4EFD-BFD2-B1E2FE025BE9.jpeg.24449de3c80b08b81d259e5eb9e07936.jpeg

Alt av gjenger ble gjenget opp. 

2B484EFA-F847-4E4D-AF21-66D3315AEC68.jpeg.58a177889b66724b501138db13a3b358.jpeg

Her skal det være tett!

15DFC521-1000-4F10-9A5C-99A13318332A.jpeg.aeca2419588960066e97ae420a166c48.jpeg

 

57BF0A8B-18FA-4422-8E33-8A42ECCE3986.jpeg.98bb28305241dcaa3c537456ace65e40.jpeg

Ignorere knussel!

80F26B49-CEF6-44DE-A012-2CF48C45B403.jpeg.af9eeed8fdb131f5a7f41c4bbe8373bd.jpeg

Å gjenge opp renser gjengene og gir skruene bedre feste. 

C68D1E1A-3ACF-4599-B5F6-B9D7284332A2.jpeg.9358a466cd1b27c6357ca41c232f3a2b.jpeg
Trykktestet!

E6AD20CB-668F-4771-A79A-8D2CACD56514.jpeg.4cbef4d2a44986c2c1ce3010c6e08173.jpeg
Så er det inn i båten igjen! Fillene i luftinntaket ble fjernet!😁😁

C6350576-851E-4E09-A491-5679C963AC6D.jpeg.9c60e6f479bbb068b3d2055c5e9225d3.jpeg
Tilbake på plass!

21FE45D2-018D-4EEF-8DF5-965D75794C26.jpeg.c638e25f4958c64c2eac6a4d086a1756.jpeg


Og så ble det en nydelig dag på sjøen!😄😄😄

 

 

F157751C-EC40-47B8-AE42-4E59C8284A4F.jpeg

B9663613-0A19-4594-8610-DD711042A548.jpeg

70C042EC-B779-45AA-82E6-EF778BE478DD.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...