Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

index skrev for 19 timer siden:

 

Instrumentdeksel? Klarer du å støpe et gjennomsiktig i den forma?

Ikke et som er gjennomsiktig. Det går ikke med polyester. 
Da må det bli å varmebehandle kunstglass. 
Eventuelt å lage en form og vakuumstøpe kunstglass. Men her er vi inne på et fagfelt jeg kan fint lite om. 
 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Ikke et som er gjennomsiktig. Det går ikke med polyester. 

 

Nei, det går nok ikke. Jeg tenkte kanskje at epoxy ville blitt gjennonsiktig, men det blir vel kanskje ikke klart nok. Kanskje man kan eksperimentere litt med plexiglass og varme. Så bare at formen var helt rett. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

 

Nei, det går nok ikke. Jeg tenkte kanskje at epoxy ville blitt gjennonsiktig, men det blir vel kanskje ikke klart nok. Kanskje man kan eksperimentere litt med plexiglass og varme. Så bare at formen var helt rett. 

Plexiglass og varme går. Det jeg har fått med meg er at det må være helt temperatur for at det skal gå bra. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev Just now:

Plexiglass og varme går. Det jeg har fått med meg er at det må være helt temperatur for at det skal gå bra. 

Men det finnes helt glassklar epoxy også. Men jeg er usikker på bruddstyrken i dette. Tror West System kan svare. Eller Maurice på Dyc.no

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Er det lov å spørre hva båten kostet før den ble fikset? Vil bare ha en forestilling for hva slags tilstand man kan forvente å få hvis slike båter annonseres til 2,7 mill utropspris i Sverige.

Ellers reiser gjerne til Horten eller Fredrikstad for praksis med Storebro for D5L om det så skulle medføre at jeg heller venter med båtkjøp til jeg kan få kjøpt en Storebro.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 12.12.2023 at 22.02:

Er det lov å spørre hva båten kostet før den ble fikset? Vil bare ha en forestilling for hva slags tilstand man kan forvente å få hvis slike båter annonseres til 2,7 mill utropspris i Sverige.

Ellers reiser gjerne til Horten eller Fredrikstad for praksis med Storebro for D5L om det så skulle medføre at jeg heller venter med båtkjøp til jeg kan få kjøpt en Storebro.

Båten er under stadig utbedring. Men jeg hadde ikke gjort det en gang til. Jeg ville nok kjøpt en båt som var i så god stand at jeg kunne brukt den mye mer enn jeg hittil har fått gjort. 
Jeg går ikke ut med beløp. Men med tanke på din egen tråd, kjøp båt som ikke trenger totalrenovering. Det er en kjempejobb som i timer aldri vil lønne seg. Bytte av motorer på min Storebro ville kommet på godt over 2 millioner. 
Å kjøpe båt i utlandet er pr nå ikke lønnsomt pga kronekurs og mva ved innførsel. 
Når det gjelder å få utført håndverksarbeid i Polen så spørs det pm det alltid er like vellykket. Jeg har bekjentskaper som har erfaringer i begge retninger der. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Chilli Solbris Altså ideen var bare hvorvidt det var i den priskategorien før fiksing eller rimeligere: https://no.yachtworld.com/yacht/1991-storebro-500-8709504/

 

Elllers ser det ut at flere mener Storebro er så fine at man skal få betalt for alt som er gjort med båten: https://no.yachtworld.com/yacht/1991-storebro-500-8767138/

 

Nå er jo dette utgangspriser men det virker som folk synes det er en båt av helt annen kvalitet enn "vanlig" Princess og Fairline + den er pen å se på.

Det er selvfølgelig dyrt hvis det ikke selges i Norge men det er vel ikke så mange slike båter i verden at man kan få kjøpt det i Norge altfor ofte. Kjøpte du din i Norge eller utlandet? Jeg spurte bare for å vite hva man kan forvente av tilstand om det er før fiksing tilstand man får på den første annonsen f.eks. Båt er jo 1 mill dyrere utgangspris enn tilsvarende andre merker så lurte på om alt var bare pga. det er Storebro eller om det er mulig at tilstand er også bedre.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 11 minutter siden:

@Chilli Solbris Altså ideen var bare hvorvidt det var i den priskategorien før fiksing eller rimeligere: https://no.yachtworld.com/yacht/1991-storebro-500-8709504/

 

Elllers ser det ut at flere mener Storebro er så fine at man skal få betalt for alt som er gjort med båten: https://no.yachtworld.com/yacht/1991-storebro-500-8767138/

 

Nå er jo dette utgangspriser men det virker som folk synes det er en båt av helt annen kvalitet enn "vanlig" Princess og Fairline + den er pen å se på.

Det er selvfølgelig dyrt hvis det ikke selges i Norge men det er vel ikke så mange slike båter i verden at man kan få kjøpt det i Norge altfor ofte. Kjøpte du din i Norge eller utlandet? Jeg spurte bare for å vite hva man kan forvente av tilstand om det er før fiksing tilstand man får på den første annonsen f.eks. Båt er jo 1 mill dyrere utgangspris enn tilsvarende andre merker så lurte på om alt var bare pga. det er Storebro eller om det er mulig at tilstand er også bedre.

Båten ble i sin tid importert til Morge fra Singapore. Det er ikke mange av disse i Norge. Ikke med MAN V10 som min har. 
Båten kostet i 1992 9,5 millioner. En Princess 50 eller Fairline 50 kostet halvparten av det. Så ja, Storebro er i en annen divisjon hva byggekvalitet angår. 
Storebromiljøet er en gjeng ihuga entusiaster. De skiller seg litt ut hva dyrking av båt angår. De ligger høyt i pris. 
Om de båtene som ligger ute i utlandet er verdt prisen vil jeg ikke ha noen mening om før jeg har vært ombord. 
Ingen båter er verdt noe som helst før jeg har vært ombord og besiktiget. Uansett hvilket merke det er. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 1 time siden:

Å så har du ofte bedre priser på ting til båten, enn mannen på gata, siden du driver innen dette.

Hadde en skulle ha verksted til alt du har gjort, så kunne du vel snart kjøpt en nye Storebro:-)

Ja, jeg fant fort ut at det ikke nyttet å gå i butikken å handle deler. Nå som mesteparten er på plass vil behovet for innkjøp forhåpentligvis er minkende kommer jeg til å begrense mitt utvalg vesentlig. Kommer til å satse videre på filtre og ting som ikke nødvendigvis er hyllevare. Jeg får se. 
Men mesteparten av det jeg var hatt bruk for er spesialsøm som koster uansett. 
Jeg har definitivt hentet inn mye på at jeg skrur det aller meste selv. Men uten hjelp fra en haug med gode venner hadde dette prosjektet kort og godt gått lukt til helvete!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

@Chilli Solbris Altså ideen var bare hvorvidt det var i den priskategorien før fiksing eller rimeligere: https://no.yachtworld.com/yacht/1991-storebro-500-8709504/

 

Elllers ser det ut at flere mener Storebro er så fine at man skal få betalt for alt som er gjort med båten: https://no.yachtworld.com/yacht/1991-storebro-500-8767138/

 

Nå er jo dette utgangspriser men det virker som folk synes det er en båt av helt annen kvalitet enn "vanlig" Princess og Fairline + den er pen å se på.

Det er selvfølgelig dyrt hvis det ikke selges i Norge men det er vel ikke så mange slike båter i verden at man kan få kjøpt det i Norge altfor ofte. Kjøpte du din i Norge eller utlandet? Jeg spurte bare for å vite hva man kan forvente av tilstand om det er før fiksing tilstand man får på den første annonsen f.eks. Båt er jo 1 mill dyrere utgangspris enn tilsvarende andre merker så lurte på om alt var bare pga. det er Storebro eller om det er mulig at tilstand er også bedre.

Den ene du linker til her er fullstendig bygget om og fremstår som ny. Noe prisen på 4,8 mill tilsier. Den blir nok ikke solgt under det heller. Selger har sikkert brukt det dobbelte på å bygge den om. 
Den andre du linker til er dit jeg ønsker å få min. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

Uansett du fikser jo båten 100 % med alle detaljer. Blir jo noe helt annet enn å fokusere kun på det tekniske slik at den kan brukes også eventuelt i fremtiden fokusere på øvrig "pynt" og interiør.

Har du tatt deg bryet med å lese tråden til @Chilli Solbris? Det virker ikke sånn. Som du da vil se er det ikke bare skrog og motor som må fikses på gamle båter. Hva med ruter som knuser, lekkasjer fra vinder etc? Og fikk du med deg hva det koster for et sett med nye motorlabber? Eller fire nye eksosbend fra turboene og ned? Og så er det en ting til. Dette er båter med mye teak. Hvis du får lekkasje i teakdekket må det opp, det kan ikke vente. I så tilfelle vil du få følgeskader av fuktinntrenging og frostsprengning. 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

@Chilli Solbris Da har jeg en antagelse at din kanskje kostet litt mindre enn den som er linket til før du fikset den. Uansett du fikser jo båten 100 % med alle detaljer. Blir jo noe helt annet enn å fokusere kun på det tekniske slik at den kan brukes også eventuelt i fremtiden fokusere på øvrig "pynt" og interiør.

Du må begynne på side 1 og lese gjennom. Da ser du hva denne galskapen er.  Det er veldig mye som blir prioritert lenge før det kosmetiske  kan tas. 
Hvis du kjøper en båt som min til 1 mill kan du glatt regne mi St 1 million til i renovering. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Chilli Solbris Nå var jeg ikke så optimistisk til å tro at noen solgte en Storebro til 1 mill, tenkte mer på tilstanden en slik som den rimeligere de selger i Sverige som er jo inklusive MVA til langt over 2 mill med mindre jeg skulle bare registrert en i Polen med engang og fått tillatelse til å bruke den under 2 år i Norge fra tollvesenet. Eller på de Princess båtene.

Antar at mekaniker vil eventuelt finne ut av tilstanden på f.eks en Princess 55 om det vil trenge såpass med fiksing eller om det ikke er nødvendig. Skulle man trengt såpass med fiks på en "vanlig" båt da venter jeg heller til jeg har spart til en Storebro siden det virker som de er verdt å fikse og alltid vil være verdt noe i hvert fall.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

@Chilli Solbris Nå var jeg ikke så optimistisk til å tro at noen solgte en Storebro til 1 mill, tenkte mer på tilstanden en slik som den rimeligere de selger i Sverige som er jo inklusive MVA til langt over 2 mill med mindre jeg skulle bare registrert en i Polen med engang og fått tillatelse til å bruke den under 2 år i Norge fra tollvesenet. Eller på de Princess båtene.

Antar at mekaniker vil eventuelt finne ut av tilstanden på f.eks en Princess 55 om det vil trenge såpass med fiksing eller om det ikke er nødvendig. Skulle man trengt såpass med fiks på en "vanlig" båt da venter jeg heller til jeg har spart til en Storebro siden det virker som de er verdt å fikse og alltid vil være verdt noe i hvert fall.

Jeg vil ikke ha denne diskusjonen i min tråd. Denne tråden handler om oppgraderingen av min båt. Så dette må fortsette i din egen tråd. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det beste hadde vel vært om han fikk seg en egen blogg der han kunne gjenta seg, gjenta seg, gjenta seg . . . . . .

:santcheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 1 time siden:

Jeg vil ikke ha denne diskusjonen i min tråd. Denne tråden handler om oppgraderingen sv min båt. Så dette må fortsette i din egen tråd. 

:lol: :lol: :lol:  

 

Har tidligere hørt at det er to ting du ikke blir kvitt; det ene er kreft, det andre er en Bayliner. Men nå kan det jaggu se ut som om prosjekttråden til @Chilli Solbris har fått et alvorlig virus også :giggle:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 27 minutter siden:

:lol: :lol: :lol:  

 

Har tidligere hørt at det er to ting du ikke blir kvitt; det ene er kreft, det andre er en Bayliner. Men nå kan det jaggu se ut som om prosjekttråden til @Chilli Solbris har fått et alvorlig virus også :giggle:

😂😂🫣

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør så mye som mulig selv ombord! Men det elektriske holder jeg meg langt unna!😵‍💫

Og da er det godt å ha proffer som vet hva de driver med!

Inn er det 2x32 ampere. Men rundt til punktene på 220 volt i hele båten er det én kurs på 10 amp. Og til alle stikkontaktene er det trukket 2,5 kvadrat kabel. Så da blir det å splitte opp til tre separate kurser. I tillegg legges det opp 16 ampere til stekeovnen. 
I tillegg skal anlegget gås over av disse gutta! De gjør skikkelig god jobb! Ig hva brenner mest i båt? El-anlegg!! Så dette overlates til fagfolk!

IMG_4560.jpeg.5182c6ada337569c8d2edec84f197914.jpeg

 

IMG_4561.jpeg.a0dff55e5e08701497b6083d6180fb65.jpeg

 

IMG_4562.jpeg.d495355b9522d4621f8b8f957ed4b7fe.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Chilli Solbris Kjekt å vite i forhold til landstrøm som vanligvis er 1 faset  220/230 volt:

Her er enkel matematikk som er nyttig ift hvor mye som kan belastes før sikringen ryker:
 
1 fas:
10Ax230Vx1=2,3kW
16Ax230Vx1=3.6kW
32Ax230Vx1=7.2kW
 
3 fas:
16Ax400Vx1.73=11kW
32Ax400Vx1.73=22kW
64Ax400Vx1.73=44kW
 
Faktor for motstand/ belastning 3fas er altså 1,73.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev 4 minutter siden:

@Chilli Solbris Kjekt å vite i forhold til landstrøm som vanligvis er 1 faset  220/230 volt:

Her er enkel matematikk som er nyttig ift hvor mye som kan belastes før sikringen ryker:
 
1 fas:
10Ax230Vx1=2,3kW
16Ax230Vx1=3.6kW
32Ax230Vx1=7.2kW
 
3 fas:
16Ax400Vx1.73=11kW
32Ax400Vx1.73=22kW
64Ax400Vx1.73=44kW
 
Faktor for motstand/ belastning 3fas er altså 1,73.

Artig!😃. Greit å vite. 1-fas kjente jeg til. Men ikke faktor for tre-fas. Har en-fas ombord så det er den øverste tabellen som gjelder!👍

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...