Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

@Chilli Solbris Takk for svar, 4000 i remedier men du kjøpte ikke nye vinduer fordi de ikke var å få? Antar også at slik jobb muligens kan fikses også av snekker og ikke krever spesialisert "båtfikser" eller mekaniker som for motor?

Det hørtes ikke så utrolig vondt ut for lommeboka som det så ut på bilde men mindre de vinduene må kjøpes uansett, men det ser ut som mye arbeid da. Prøver å lage sånn "dævve liste" for hvor vondt det kan være for å sammenligne med pris på nyere båt :giggle:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 28 minutter siden:

@Chilli Solbris Takk for svar, 4000 i remedier men du kjøpte ikke nye vinduer fordi de ikke var å få? Antar også at slik jobb muligens kan fikses også av snekker og ikke krever spesialisert "båtfikser" eller mekaniker som for motor?

Alle som lærer seg dette kan gjøre det, uavhengig om man er baker, frisør eller glassmontør. Problemet er vel heller å finne noen som kan det, de vokser nemlig ikke på trær. Og materialkostnaden for en slik jobb er nok ei pølse i slaktetia, det er arbeidstimene som koster her. Så sant du ikke må bytte glass og rammer da. I så tilfelle kan du jo vurdere å støpe igjen som vi snakket om over her. På en gammel driter til lav pris spiller jo det mindre rolle.

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

Imponerende innsats på en kveld!

 

Fant du brakettene forresten?

Det ble dn trykkleif der gett!😂😂 Bare to glass på plass!

Brakettene fant jeg!😃😃 Herlig og tusen takk!😊😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Komodo

Quote

Alle som lærer seg dette kan gjøre det, uavhengig om man er baker, frisør eller glassmontør. Problemet er vel heller å finne noen som kan det, de vokser nemlig ikke på trær. Og materialkostnaden for en slik jobb er nok ei pølse i slaktetia, det er arbeidstimene som koster her.


Nå er det litt lettere å finne snekker eller plastarbeider selv i Polen enn å finne noen som kan motor og er supergod båtmekaniker da. Ellers forstod det som 4 dager x 8 timer så hvis man ikke overstiger 60 000 per fristående spesialist blir det noe aka 600 (er vel godt nok for å friste håndverker med fritid siden de får jo sjeldent det på vanlige jobben i timen) x 32 timer = 19 200 NOK + 4000 for materialer. Blir noe helt annet enn f.eks 100 000 for materialer + 19 200 for jobb.

Selvfølgelig skal man ta det på verksted til 1000 timen + 250 MVA blir det jo mer spesielt siden de ikke er så kjappe der heller og blir gjerne flere timer.

@Chilli Solbris Fantastisk jobb som alt annet du fikser i båten. Dersom det ikke ville være for meget til byrde hadde det vært veldig interessant både for meg og muligens noen andre som lurer på hva det koster med gammel båt om du skrev hva ting koster eller hvor lenge du må jobbe med å fikse det. Tenker det er ikke bare meg som lurer på hvor vanvittig dyrt den kan være med eldre båt eller om det likevel ikke blir SÅ dyrt som å kjøpe nyere som koster flereganger prisen.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 1 time siden:

@Komodo


Nå er det litt lettere å finne snekker eller plastarbeider selv i Polen enn å finne noen som kan motor og er supergod båtmekaniker da. Ellers forstod det som 4 dager x 8 timer så hvis man ikke overstiger 60 000 per fristående spesialist blir det noe aka 600 (er vel godt nok for å friste håndverker med fritid siden de får jo sjeldent det på vanlige jobben i timen) x 32 timer = 19 200 NOK + 4000 for materialer. Blir noe helt annet enn f.eks 100 000 for materialer + 19 200 for jobb.

Selvfølgelig skal man ta det på verksted til 1000 timen + 250 MVA blir det jo mer spesielt siden de ikke er så kjappe der heller og blir gjerne flere timer.

@Chilli Solbris Fantastisk jobb som alt annet du fikser i båten. Dersom det ikke ville være for meget til byrde hadde det vært veldig interessant både for meg og muligens noen andre som lurer på hva det koster med gammel båt om du skrev hva ting koster eller hvor lenge du må jobbe med å fikse det. Tenker det er ikke bare meg som lurer på hvor vanvittig dyrt den kan være med eldre båt eller om det likevel ikke blir SÅ dyrt som å kjøpe nyere som koster flereganger prisen.

Det blir nok ingen oppsummering av beløp her. Jeg publiserer ikke kostnader eller noe annet som har med penger å gjøre. 
Da tror jeg båten hadde blitt solgt i morgen!😂😂

Men det er dyrt. Jeg kan ikke ha hus/leilighet og denne båten samtidig som ordinær lønnsmottager. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Chilli Solbris

Quote

Da tror jeg båten hadde blitt solgt i morgen!😂😂


Kjøper den gjerne i morgen til tross for aktercabin (kan vel bygge noe skikkelig rundt dekket bak til å lene seg mot ved stangfiske) etter at alt er jo så å si fikset allerede :lol::yesnod::giggle:

 

Quote

Men det er dyrt. Jeg kan ikke ha hus/leilighet og denne båten samtidig som ordinær lønnsmottager.


Jeg forstår det som hus som ikke er nedbetalt (de koster jo ikke så svinelig i vedlikehold) eller leilighet med felleskostnader per måned (disse er svinelig høye på noen leiligheter).

Prøver på en måte å gruble meg frem til om ting på slik båt virkelig vil dævve for flere millioner dersom motor lever slik at det lønner seg å spare alt man kan og kjøpe båt til "4-5 mill" eller om det f.eks ikke blir 2-3 mill i vedlikehold mer på f.eks 11 år eldre båt. Men forstår at de fleste ikke vil vite hva hobbyen kostet :giggle:

Link to post
Share on other sites

 

XardasKSP skrev 19 minutter siden:

Prøver på en måte å gruble meg frem til om ting på slik båt virkelig vil dævve for flere millioner dersom motor lever slik at det lønner seg å spare alt man kan og kjøpe båt til "4-5 mill" eller om det f.eks ikke blir 2-3 mill i vedlikehold mer på f.eks 11 år eldre båt. Men forstår at de fleste ikke vil vite hva hobbyen kostet :giggle:

Din forespørsel til @Chilli Solbris om å offentliggjøre regnskapet på båten hans er pent sagt litt frekt. Ikke helt kutyme her i landet. 

 

Til det du tar opp i sitatet her så foreslår jeg at du tar det i din egen tråd og ikke her. Kan godt komme med noen innspill på dette om du ønsker. 

Link to post
Share on other sites

@Komodo Da er det kanskje litt annen kultur i Norge, i Polen er vanligvis første man lurer på "hvor mye koster det å ha noe sånt" :giggle: Antar flertallige folk muligens grubler over det samme i Norge, men ingen har turt å spørre siden det ikke er kultur for det som du sier.

Takk uansett til @Chilli Solbris for flertallige svar og beklager om spørsmålene var frekke, men prøver å lære så mye jeg kan av andres erfaringer før jeg betaler for mine egne erfaringer :giggle:

PS. Har grublet over det og spurt i min egen tråd men blir litt "virkelighetsfjerne eksempler" på Storebroen ble det jo byttet konkrete ting som man ser i tråden. Har jo blitt litt skremt vekk fra båt etter samtale med @sap_2000 men vil jo fortsatt ha båt :giggle:

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev On 31.5.2024 at 22.55:

Båtlivet er best uten regnskap og med dårlig hukommelse hva ting kostet:thumbsup:  

Jo dyrere båten er, jo billigere er det å kjøpe ting til den…..i prosent av båtverdien:giggle:

Båt koster ca 1000kr i mnd, resten er hobby. 

Dette er den beste definisjonen jeg har lest noen gang!🤩🤩🤩😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Når lakkering utgår kommer andre ting i stedet. Bunnen er skrapt, primet og stoffet. Siste strøk mandag. 
Akslingen er dratt ut og flensen tatt av for å få satt på ny pakkboks. 
Jeg hyret inn fire ungdommer og fikk pisket de rundt! Det gikk med en del tid på oppassing og opplæring. Men jobben blir gjort! Men god arbeidsmoral! Det har de!

Tusen takk til @Storebro1 for hjelp og motivasjon! Og båten må på sjøen senest onsdag!🫣🫣🫣

Etter endeløs skraping ble det lagt på primer. 

IMG_5988.jpeg
Så et strøk med bunnstoff

IMG_5986.jpeg
Rubbing og polering gir resultater!

IMG_5987.jpeg

Bra blir det ikke før den er lakkert! Men den er vesentlig bedre!

IMG_5989.jpeg

I guttene fikk lære hva jobb var😁😁😁

IMG_5990.jpeg
Og resultatet ble ganske bra!

IMG_5991.jpeg

 

IMG_5992.jpeg
Har aldri før bært så blank i mitt eie!

IMG_5993.jpeg

 

IMG_5994.jpeg
Tryllekunstneren @Komodo laget T-rør til meg! Burde egentlig vært på utstilling og ikke gjemt bort i en slange!

IMG_5995.jpeg

Denne skal på kjølevannet på sjøvannssiden og gi kjøling til den nye pakkboksen. 

IMG_5997.jpeg
Ny pakkboks! Har kjøpt til begge akslinger. Men monterer styrbord nå!

IMG_5998.jpeg

6 års serviceintervall!

IMG_5999.jpeg

Gleder meg til å få denne på!

IMG_6001.jpeg

 

IMG_6002.jpeg
Den syrefast ringen presser mot den keramiske delen som sitter i hylsa.  Så nå håper jeg at det blir potte tett!

IMG_6003.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Fy flate for en FLOTT jobb du har gjort - og fått gjort, blir stolt og imponert over dagens ungdom (altfor mange skriver negativt om flott ungdom), synes du bør tilby dem en tur med stor, stolt og blank skue :yesnod: :sailing:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev 1 time siden:

Fy flate for en FLOTT jobb du har gjort - og fått gjort, blir stolt og imponert over dagens ungdom (altfor mange skriver negativt om flott ungdom), synes du bør tilby dem en tur med stor, stolt og blank skue :yesnod: :sailing:

Sier takk for det! Hadde ikke gått uten hjelp av fin ungdom! 
Og joda! De er invitert på båttur!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 1 time siden:

Ny pakkboks! Har kjøpt til begge akslinger. Men monterer styrbord nå!

IMG_5998.jpeg

6 års serviceintervall!

IMG_5999.jpeg

 

Den så dyr ut 🙈🙈🙈

Men bra med litt dyre oppgraderinger, slik at båten framstår som et strøkent eksemplar den dagen @XardasKSP skal overta 🤣🤣🤣

 

Link to post
Share on other sites

@Komodo

Quote

Men bra med litt dyre oppgraderinger, slik at båten framstår som et strøkent eksemplar den dagen @XardasKSP skal overta 🤣🤣🤣

 


Spesielt de tekniske, lakkering og nytt teak dekk kan man gjerne forbigå så prislappen ikke blir på 500 000 ekstra for "unødvendige ting" :lol::giggle: Er perfekt med 1,5-1,6 mill :lol::yesnod:

Men alvorlig så tror jeg nok at @Chilli Solbris vil ha glede av båten i flertallige år fremover siden han har lagt så mye jobb i den, så satser nok å få skaffet meg båt før denne eventuelt engang i fremtiden vil komme til salgs :giggle:

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 52 minutter siden:

@Chilli SolbrisHar sett på slik pakkboks selv, så blir spennende å høre erfaring. Mener å ha lest et sted at de krever høy nøyaktighet på oppretting, hva nå det innebærer.

Jeg er spent selv! Forhandler jo disse. Skal sjekke det med oppretting!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 1 time siden:

Har du mer enn en side? For solbrisnaritime.no er jo ikke åpen nå

Åpner igjen i dag eller i morgen. Venter på at webutvikler skal få ut finger’n😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

PSS tar opp skjevheter ved belgens fleksibilitet og at karbonringen har større diameter enn aksling. Det er nok en av de pakkbokser som tillater størst avvik. Ulempen er bytting av belg etter faste intervaller. Det er litt mer krevende enn å pakke om en tradisjonell pakkboks. Har selv hatt PSS noen år.

Link to post
Share on other sites

dsm skrev for 2 timer siden:

PSS tar opp skjevheter ved belgens fleksibilitet og at karbonringen har større diameter enn aksling. Det er nok en av de pakkbokser som tillater størst avvik. Ulempen er bytting av belg etter faste intervaller. Det er litt mer krevende enn å pakke om en tradisjonell pakkboks. Har selv hatt PSS noen år.

Serviceintervall er seks år. Nå har jeg plukket av flensen tre år på rad pga lekkasje i den oljesmurte pakkboksen. Jeg gleder meg til å vente i seks år til neste gang!😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...