Jump to content

Polering av diesel. Rekkefølge på komponenter


BØstrøm

Recommended Posts

Fikk endelig kjøpt meg sugepumpe for drivstoff fra Biltema. Den suger både gruff fra bunnen av tanken, og diesel, så det suser. Har bestilt ett Racorkopifilterhus, og planlegger ett system for å polere dieselen. Da bør vel dieselen komme fra tank, gå gjennom filter før pumpa, for så å returnere til tanken?

Link to post
Share on other sites

Jeg var før utsett bekymret for vann og skitt i dieseltanken. Leste en del om polering og lagde et testopplegg med hjemmelaget "separator", lite filter og sugepumpe, i nevnte rekkefølge. Separator to-liters glass med stusser, innløp vinklet for å få rotasjon. Brukte spyd slik at jeg kunne suge fra tankbunn for å få opp partikler og vann. Jeg ble overrasket og fornøyd med resultatet. Vann og partikler ble liggende igjen i separatoren, og kunne ikke se noe i filteret. Jeg er fornøyd med funksjonen til separatoren, så det er bestilt Racorkopi for montering av systemet i maskinrom.  

image.jpeg.58d74911380d94ce4b7a8789b3e897c8.jpeg

Redigert av HenrikN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers verdt å merke seg at Racorkopi nå. Kan fåes for ca 250 NOK inkl frakt på Ebay. Må jo være sponset av Kinas handelsminister. 12 stk filterelementer ble bestilt for 65 Daler fra Junaiten. 

 

«Jeg var før utsett bekymret for vann og skitt i dieseltanken. Leste en del om polering og lagde et testopplegg med hjemmelaget "separator", lite filter og sugepumpe, i nevnte rekkefølg

 

Lager du dagtank Henrik?

Link to post
Share on other sites

Hvor stor kapasitet tenker dere dette systemet må ha for å fungere i praksis? 

Jeg tenker at normalt bygger det seg lite opp i tanken, men problemet kan oppstå ved tanking på tur på et sted med vann og skit i anlegget slik Hulda beskrev i en annen tråd. Men i sånne tilfelle er det vel kun dagtank som kan hjelpe? Har det noen hensikt å kjøre dette tilbake til hovedtank?

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Man kan gjerne bruke bolle med alarm, slik at vann i dieselen avsløres, eventuelt stopper pumpa m.relè.  Dagtanken jeg trenger kan godt være meget lite. 10-20l vil være tilstrekkelig, for å komme i havn, der sjøgang og krenging kan gjøre at jeg suger luft i tankbunnen/stigerøret.

 

Min hovedtak er på 1000l. Jeg har ved ett par anledninger suget ut flere liter vann med dedikert manuell dustepumpe, som egentlig er for å tømme olje ut av peilepinnehull. Tidkrevende, slitsomt og generelt sett en aktivitet som gir minimalt med livskvalitet, all den tid en må stå på hodet i maskinrommet, i dårlig arbeidsstilling, og med fiskebeinsmønstret maskindørk som gnager på knær uten beskyttelse, fordi man egentlig er ute for å dørje makrell. 

Link to post
Share on other sites

Min dagtank havnet på noe over 100 liter, rett og slett fordi jeg hadde en gammel tank til Najad stående. Skulle jeg startet fra scratch, ville jeg designet etter minst 5 motortimer. Da ville tanken blitt på anvendbart volum 30 liter. Nå har jeg nesten 4-gangen. Hittil i år har motoren gått 26 timer. Nå har den drevet og stått seg ihjel i 19 år. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 5 timer siden:

 

«Jeg var før utsett bekymret for vann og skitt i dieseltanken. Leste en del om polering og lagde et testopplegg med hjemmelaget "separator", lite filter og sugepumpe, i nevnte rekkefølg

 

Lager du dagtank Henrik?

I en ideell verden (båt) hadde det blitt dagtank, men plassen er ikke der for øyeblikket. Det blir sirkulering på hovedtanken. Jeg må sette inn spyd så jeg suger fra laveste punkt på tanken. Systemet er tenkt å gå i perioder og spesielt etter tanking. Polere en periode og se resultat. Testen med egenkomponert separator synes jeg var imponerende med hensyn til utskilling.

Link to post
Share on other sites

Det der funker nok utmerket. Fysikken sier at det tyngste synker til bunn. Det er det lette vi vil ha inn i motoren. Jeg kjører det samme inn i dagtanken. De tyngste komponentene sirkulerer og faller til bunn, der de kan tappes av. Opplegget behøver ikke å være så komplisert og kostbart.

Link to post
Share on other sites

Pumpen jeg har kjøpt, sirkulerer 120l i timen(maks) Racorfilterhuset jeg har kjøpt har gjennomsiktig bolle, og vil fort avsløre om det er vann i dieselen. Når jeg kjøpte båten i 2014, var det første jeg gjorde, å tømme dieseltanken, og vaske rent det jeg kom til via mannlokket. Etter en fylling, og tømming av tank via refleksovn, kunne jeg igjen vaske ut relativt mye rødt slam via mannlokket. Problemet er at det er vanskelig/umulig å komme til hele tanken via mannlokket. Etter litt sjøgang vil urenheter virvles løs, og urenheter og vannperler finner forhåpentligvis veien til filteret ved polering. Heller tett filter her, enn på HM, som jeg har endel erfaring med gjennom årenes løp, og på flere, for ikke å si alle båter jeg har eid, eller hatt oppsyn med. Motordrevne båter som brukes ukentlig får neppe problemer med urene tanker. HM polerer jo selv dieselen, og båten er i stadig bevegelse. Min båt går også for seil, og kan godt ha mindre enn 100 timers gange på en sesong. For meg er således polering av diesel viktigere enn for mange andre. Dessuten har jeg ikke jur på tanken, da den ligger på kjølen.

Link to post
Share on other sites

Artig. Eg sitter å planlegger det samme om dagene til nauticaten.

Har fra før ei marco up6 fuel pumpe, som er koblet mellom dieseltankene. det er to tanker, ein på stb og ein på bb. Har ikkje fått målt dei enno, men dei er nok på rundt 800ltr pr stk. 

Problemet mitt er at ein slik marco up6 pumpe suser avgårde med 26l pr minutt, og eit slik racor 500 filter tar vel ikkje meir en 227 ltr pr time.  

Så ei slik biltema pumpe kunne nok løst mitt problem også. Blir vesentlig billigare en å kjøpa nytt separ swk2000 10 filterhus. Så er det jo veldig greit da eg har eit slikt fg 500 fra før. Og ting som bruker samme deler/filter er bra :wink:

 

Takk for godt tips :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg klarte å ta knekken på en, 2-3 år etter montering.Høytrykkspumpa er selvsugende, så jeg merket det ikke før det var på tide å skifte filter. Skiftet til ny av samme type, og denne har surret og gått I 6- år nå. Min er av den sylindriske metalltypen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Etter å ha slitt med møkk på dieseltanken laget jeg meg et slikt portabelt dieselfiltrerings-system. Inspirert av folk her på forumet og på youtube fikk jeg mekket til et system med Biltema-pumpe og Racor 500. Ettersom filteret klarer over 200 liter i timen kjøpte jeg en pumpe med omtrent tilsvarende kapasitet. Så kan jo folk i havna med større tanker enn meg få låne. Pumpa med tilbehørssett kosta litt, men jeg hadde et gammelt Racor 500 liggende som bare venta på å bli brukt.

Innløpsslangen/sugeslangen på 10 mm dytta jeg inni et halvmeters k-rør for å kunne styre det rundt i tanken. Returslangen er 8 mm. Klare oljebestandige slanger så man kan se møkka bli sugd opp, men ikke gå i retur. 

Systemet fungerer bra.

Dieselpolsys_2.jpg

Dieselpolsys_4.jpg

Dieselpolsys_3.jpg

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Steini skrev for 9 timer siden:

Blir vesentlig billigare en å kjøpa nytt separ swk2000 10 filterhus.

En får Separ swk 2000-10 filter fra Kina også, det klarer 600lpm. Dette ble min løsning da jeg har duplex opplegg med disse fra før og ville ha samme filter innsatser for polering. Dette er solide saker, kan også backflushes.

 

https://www.aliexpress.com/item/32881159342.html?spm=a2g0o.detail.1000014.7.6f9a619eaC9Hnv&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.13338.139659.0&scm_id=1007.13338.139659.0&scm-url=1007.13338.139659.0&pvid=8ed9e2dc-a226-4c6a-bbc5-3adc65c148be

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Fjordland skrev 44 minutter siden:

Kan dette ha noe for seg på bensin også? 

Ser stadig partikler i filteret når eg tømmer dette... 

 

Eller blir det litt skummelt med bensindamp og biltema pumper? 

 

Isolerte koblinger og lang kabel med en god bryter som ikke gnistrer. Ikke bare batteriklyper slik som jeg laget :smiley: Pumpene i seg selv er ofte laget for både diesel og bensin.

 

Art. nr. 52-3230 på Biltema ser jo kurant ut. https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motorstyring/drivstoffpumper/elektrisk-drivstoffpumpe-2000036622

 

Jeg brukte Art.nr. 52-250 og monteringssettet 52-251. Dårlig beskrivelse på nettsiden der, men denne pumpa har altså en kapasitet på 220 liter i timen og et arbeidstrykk på 6 bar. https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motorstyring/drivstoffpumper/drivstoffpumpe-2000036928

 

 

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...