Jump to content

Polering av diesel. Rekkefølge på komponenter


BØstrøm

Recommended Posts

Chiefengineer skrev 58 minutter siden:

Det er ikke for å kverulere men da er dette en helt ordinær offline filtrering av tank. Det benyttes veldig mye på bl.a hydraulikksystemer etc men skiller seg ikke så mye fra en sentrifugalseparator som separerer fra settlingtank til dagtank og overløp tilbake til settlingstank på et større marineanlegg. Der motor har sug fra dagtank. Poenget er at man ofte ser at helt kjente prosesser med vanlig utstyr «mystifiseres» ved å etablere nye uttrykk der formålet ofte er salg av varer og tjenester med «nye» egenskaper som skal lure nye kunder til handel. Men da er dette avklart for min del, vanlig offline filtrering av et medium blir også kalt «polering» i enkelte kretser. Men for all del, offline filtrering er en utmerket måte å få forbedret renheten på. På hydraulikkolje måler vi renheten i NAS-klasse (partikkeltelling) og man kan se åpenbare forskjeller etter at f.eks. et CJC filter har fått arbeide med et medium over litt tid om utgangspunktet er dårlig. De aller fleste utstyrsleverandører stiller krav til min. NAS klasse på olja som skal benyttes. Kort og godt, en lav NAS klasse betyr ren olje.

 

Jeg tar det ikke som kverulering, du har åpenbart kunnskap om saken. 

Det er garantert ikke noe nytt å rense fuel, men for seilere med mindre båter og en vanskelig tilgjengelig tank så er det vel en nyhet. At deler nå er så billige at de lar seg greit bygge uten spesialkunnskap eller tung lommebok gjør vel saken populær.

De fleste bygger sine egne systemer slik som TS gjør, neppe noe stort kommersielt marked for småbåter. 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ringte å hørte med en filter leverandør om de hadde noe forslag.

 

De foreslo en duplex løsning med doble filtere fra Separ. De hadde føler for varling av vann og man kunne slå over til neste filter under drift og drenere det som ble koplet ut. De kunne også ha glasskopp få vannet var synlig, men skulle ha et varmeskjold ved montering i motorrom.

 

Hørtes ut som en enkel og grei løsning. Ingen ekstra drivstoffpumpe eller ekstra sugerør i tank.

Men prisen var tett oppunder 10 båtlapper.

 

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

@lurvetassdet har ingentig med sirkulasjon og rensing av dieselen å gjøre, slik vi diskuterer her. Det forhandleren foreslår er et standard duplex design. Jeg bygget et slikt i Hulda for i underkant av 1500 kroner. Der det ene filteret kan kobles til vannvarsler. Dessuten analog måler som viser når filteret som kjører går tett. Sjekk ebay for alternativer.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 4 minutter siden:

Forstår det Hulda.

Jeg tenkte bare å høre hva som ble foreslått av de som leverer til næringslivet.

Tenkte kanskje de hadde noe tilsvarende til anleggsmaskiner eller noe sånt.

 

De har det. Blant annet Lekang filter leverer slike oppsett. Der du kan kjøpe systemet montert på en plate. Bare å koble diesel inn/ut (lev. av Separ).

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 minutt siden:

 

De har det. Blant annet Lekang filter leverer slike oppsett. Der du kan kjøpe systemet montert på en plate. Bare å koble diesel inn/ut (lev. av Separ).

 

Ja, var dem jeg ringte. Handlet filter av dem til transporten da jeg var i forsvaret rett i nærheten for litt over 30 år siden. Og jammen fantes firmaet fortsatt.

 

Men hvis vi tenker på den siyuasjonen du hadde som du beskrev i en annen tråd med mye dritt og vann i diesel da du tanket på tur.

Hvor mye hjelp er det i et renseanlegg som polerer/filtrerer/vasker eller hva vi kaller det vi et sånt opplegg vi lager sjøl hvor koppen til rensing tar kanskje en halv liter? Eneste som kan hjelpe i en sånn situasjon er vel dagtank?

Får du 10 liter guffe og vann med på kjøpet ved tanking på tur hjelper det ikke mye å starte filtreringen paralelt med at du starter motor og samtidig fyller forfilteret til motoren?

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Eg fekk pristilbud fra eit fuelservicefirma på rensing av 500liter diesel i forbindelse med tanksjau. (Trur foresten dei brukte benevnelsen polering).  Eg hadde tappa dieselen over på eit 1000liter ibc-fat eg hadde ståande på brygga. Det var stiv pris. Over vanlig literpris.  Men prisane er vel basert på at liksom renser tanken i samme slengen (haha) 

Måtte google artikkelnummeret på filter dei hadde sett opp i tilbudet, og vart overaska når det var 2micron filter for racor 900 filtersats.  Så eg skrudde berre ut eine racor900 ombord å sette ei 

pumpe til å sirkulere på fatet nokre timer.  

   

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Dual filter ville ikke hjulpet da jeg fikk dieseldyr i tanken og dritten løsnet da jeg lå og skvalpet i litt sjø. Fikk byttet til nytt filter, men det hjalp ikke. Viste seg at dritten hadde lagt seg i hele røret fra tank, gjennom vannutskiller og til grovfilteret.

 

Men med et poleringssystem hadde jeg nok fått hjelp til å bli kvitt både vann og organisk dritt, samt oppdaget problemet før det ble kritisk 

 

Kjenner jeg har lyst til å lage et slikt system. 

 

Jeg har to tanker, der de er forbundet og diesel hentes fra den ene. 

 

Burde jeg satt opp poleringssystem der dieselen hentes fra tank nr 1 (den motoren suger fra) og returnert polert diesel til tank nr 2?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@FamFar, tenker du da på et grovfilter på røret som går fra tank og ender opp i motoren? Tror ikke noe grovfilter hadde reddet meg da diseldyrene slo til . Men jeg tror et slikt poleringssystem som alltid kjøres ville ha fjernet problemet før det vokste seg stort nok. Er i alle fall det jeg tenker etter å ha lest denne tråden. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Det forhandleren foreslår er et standard duplex design. Jeg bygget et slikt i Hulda for i underkant av 1500 kroner.

Din duplex løsning består da av orginale Separ SWK 2000-10 filter ?

At du skal ha bygget en slik løsning til under 1500 kroner forundrer meg. Det må være uten prisen av filterne ? Bygget med Kina produserte Separ filtre så kan nok dette stemme ja.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jada: Sandtorv Maskin selger,  eller solgte disse. Originale Racor, men det er mulig de satte dem sammen selv? Det ene filteret kom til og med koblet feil vei, så husker jeg tullet litt med dette. 

 

All den stund jeg ikke har dagtank med fall fra denne, klarer jeg ikke å skifte filter «sømløst». Jeg kan skifte til utett filter en gang, men bytter jeg filterinnsats, og vil over på dette igjen, må jeg stoppe motoren for å fylle dette dieselhuset før start igjen. Enda en grunn til dagtank. Hjelpemotoren min, en 3sylindret Yanmar, suger dessuten luft, og jeg må lufte denne hvis den har stått noen dager. Dette problemet forsvinner vel også. 

 

Trenger forresten dagtanken jur, eller vil dieselen som har passert ett filter garantert være fritt for vann. Spør, fordi jeg muligens begynner å lage dagtanken idag, og må planlegge hvor jeg plasserer stusser inn og ut. Opplegget blir, hvis jeg tenker rett, vasket/polert diesel inn nær toppen av tanken,. Det samme med retur fra HM,. Overløp tilbake til tank på kjølen(som jeg har), og diesel til filteret ut i bunnen, eller nær bunnen av dagtanken. 

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 2 timer siden:

All den stund jeg ikke har dagtank med fall fra denne, klarer jeg ikke å skifte filter «sømløst». Jeg kan skifte til utett filter en gang, men bytter jeg filterinnsats, og vil over på dette igjen, må jeg stoppe motoren for å fylle dette dieselhuset før start igjen.

 

Hvis vi tenker på oss med begrenset plass slik at dagtank er vanskelig. Vi har normalt vedlikehold av tankanlegg. Jeg tapper litt av filteret noen ganger i løpet av sesongen og det er bare noe smårusk, ikke vann.

 

Situasjonen til Grand Banks med så mye dritt at rørene tettes blir da usannsynli. Så jeg tenker det som kan skje er akkurat det som BØstrøm beskriver. Det kan bli behov for å switch til rent filter under drift og i værste tilfelle kunne bytte under drift. 

 

Et filtersytem med kontinuerlig polering vil jo ha omtrent samme kopp og måtte tappes manuelt.

 

Da tenker jeg at et dobbeltfiltersystem som kan både dreneres og switches til rent, og byttes med motor igang og som også har alarm, vil være mer enn nok til vanlig fritidsbruk.

 

Lekang Filter hevder Separ kan dette, men jeg synes 10 båtpenger er dyrt:

Med duplex versjonen kan du bytte filter under drift. Du kan også drenere filteret hvis det går tett og du ikke har et reserveelement tilgjengelig.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 3 timer siden:

Jada: Sandtorv Maskin selger,  eller solgte disse. Originale Racor, men det er mulig de satte dem sammen selv? Det ene filteret kom til og med koblet feil vei, så husker jeg tullet litt med dette. 

 

All den stund jeg ikke har dagtank med fall fra denne, klarer jeg ikke å skifte filter «sømløst». Jeg kan skifte til utett filter en gang, men bytter jeg filterinnsats, og vil over på dette igjen, må jeg stoppe motoren for å fylle dette dieselhuset før start igjen. Enda en grunn til dagtank. Hjelpemotoren min, en 3sylindret Yanmar, suger dessuten luft, og jeg må lufte denne hvis den har stått noen dager. Dette problemet forsvinner vel også. 

 

Trenger forresten dagtanken jur, eller vil dieselen som har passert ett filter garantert være fritt for vann. Spør, fordi jeg muligens begynner å lage dagtanken idag, og må planlegge hvor jeg plasserer stusser inn og ut. Opplegget blir, hvis jeg tenker rett, vasket/polert diesel inn nær toppen av tanken,. Det samme med retur fra HM,. Overløp tilbake til tank på kjølen(som jeg har), og diesel til filteret ut i bunnen, eller nær bunnen av dagtanken. 

 

Hvis du titter på 'Byggingen av Hulda...', får du svar på dine spørsmål over, men for å ta min filosofi kort:

Filosofien baserer seg blant annet på egne erfaringer og erfaringer fra en skipperkompis. Sistnevnte fikk så elendig bunkers i Brasil at de rett før Scilly ikke hadde et eneste filter om bord, kjørte siste biten til engelsk havn uten filter på hjelpemotorene. Jeg har hos meg tatt høyde for å kunne kjøre møkkete og ufiltrert diesel inn på dagtanken.

 

Hos meg er det slik:

Dagtanken har jur med egen avtapping i bunnen. Juret er laget av et rør.

Dagtanken har skvalpeskott.

Diesel kommer fra filter og inn på toppen av juret, skrått så dieselen sirkulerer. Tyngre partikler synker ned i bunnen av juret. 

Uttak til motoren ligger 10 cm over juret. Dermed mister jeg 20 liter, som motoren ikke kan få tak i.

Separ Duplex står alltid under trykk fra dagtanken, kan skifte filtre under gange.

Kan tappe dritt fra dagtank under gange.

Kan kjøre mange timer på bare dagtanken. Tror dagtanken kan tappes 120 liter, bruker 5 liter/time på vanlig fart.

Retur diesel fra hovedmotor er systemets reneste og varmeste diesel, denne skal inn på toppen av tanken (neste prosjekt, kommer inn i høyde med diesel til Separ Duplex i dag).

Overflow tilbake til hovedtank funker i dag.

Jeg antar at det er her begrepet 'polering av diesel' kommer inn. Forholdet at dieselen sirkulerer i en renseprosess uten at motoren er involvert. Også hos meg, at denne prosessen involverer en dagtank som er del av denne kontinuerlige prosessen. Det er i hvert fall slik jeg oppfatter begrepet. Noe mer enn en vanlig filterprosess. Om jeg kommer ut for en slik møkkefylling, som jeg fikk for noen år siden, vil filteret til dagtanken gå tett. Da kan jeg ta ut filterinnsatsen, kun kjøre vannutskilleren. Dagtanken vil fungere som ren setteling-tank. Separ Duplex vil kjøre som et system der filtrene kan skiftes sømløst.

 

Nå har nok ikke @lurvetassvært ute for særlig møkkete diesel. Jeg måtte blåse tilbake i filterrøret for å få sugd opp diesel. Brukte pumpen til gummijolla. Og all møkka kom fra en 200 liter fylling på Hönö-Klova. Så usannsynlig er det ikke. Bare å være den første som fyller et eller annet sted på svenskekysten en tidlig vår, så kan du få full bingo. Og jeg er ikke den eneste, kjent scenario helt tilbake på 80-tallet. 

 

Det er sikkert mange som er dønn uenig i hvordan jeg har gjort sakene, og at alt er fullstendig unødvendig. Det får så være. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 3 minutter siden:

Det er sikkert mange som er dønn uenig i hvordan jeg har gjort sakene, og at alt er fullstendig unødvendig. Det får så være. 

 

Hvis vi tenker risikovurdering har jo Hulda et fantastisk system som redder dagen. Jeg bøyer meg i hatten.

Dette tilsvarer vel i prinsippet slike systemer som store fartøy har.

 

Helt uoppnåelig for mange av oss med mindre båter og mindre kunnskap og muligheter til å bygge systemet selv.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 9 minutter siden:

 

Nå har nok ikke @lurvetassvært ute for særlig møkkete diesel. Jeg måtte blåse tilbake i filterrøret for å få sugd opp diesel. Brukte pumpen til gummijolla. Og all møkka kom fra en 200 liter fylling på Hönö-Klova. Så usannsynlig er det ikke. Bare å være den første som fyller et eller annet sted på svenskekysten en tidlig vår, så kan du få full bingo. Og jeg er ikke den eneste, kjent scenario helt tilbake på 80-tallet. 

 

 

Ikke med så mye at rørene gikk tette. Men grunnen til at jeg henger meg på her er at vi kjøpte en båt og hadde en særdeles dårlig hentetur opplevelse med vanninntrenging i dieseltanken underveis. Fikk hjelp av mekaniker til å skifte filtere og slamsuge tanken i bunnen dagen etter overtagelse og skifting av filtere og slamsuging av tanken. Og han lurte på hvor mange år det var siden filterne var skiftet. Da han hørte at det var dagen før ble han skikkelig skeptisk til at vi forsøkte å gå videre. Det gikk heller ikke bra og bare etter en time var det ny vann i filtrene så jeg endte med å kunne kjøre 20 min før jeg måtte stoppe, drenere grovfilteret, lufte og kjøre videre. Ble en lang natt. Heldigvis endte det bra for oss med heving av kjøp og en erfaring rikere.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

@lurvetass, det tok mange år før vi fikk dieselproblemer. Vi hadde stort sett fylt grønn diesel på jerrykanner fra Esso Grålum. Under dørken på Hulda satt det ett Separ grovfilter og ett Fleetguard finfilter. Der hadde de sittet gjemt og glemt i 8 år. Helt til vi fikk dritt på tanken et par år før seansen på Hönö-Klova. Men det var sistnevnte som fikk ballen til å rulle for min del. Nå har jeg så stor tankkapasitet at jeg ikke behøver å fylle på svenskekysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et enklere system enn Hulda. Se bilde nedenfor. (Filteret til aktre tank er plassert ved siden av el pumpa og racor filteret til motor, ikke ved aktre tanken som på skissen. )

systemet funker slik:

All diesel fylles på nye tanken akter. Diesel pumpes ved behov fra aktre tank til hovedtank med el pumpe og da gjennom et eget racor filter med vannutskiller og klart glass. All diesel til hovedtank er da filtrert. 

Motor, varmer og agregat henter diesel fra hovedtank. Motor har et dobbelt racor filter med vender. 

 

Om det blir behov for å rense diesel på hovedtank kan jeg sette slanger på fra hovedtank til el pumpa og kjøre diesel i sirkel gjennom det enkle filteret. Er enkelt å sette opp med et par meter ekstra slanger som jeg har ombord 

 

Nye tanken akter er ca 265 liter. Hovedtanken er 360liter

 

 

 

AB92B6D1-F711-4AF7-9F77-F8B438450CEB.png

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var veldig likt til det som jeg har bygget @Bitteliten etter tegning fra konstruktør av båten. Langturs trawler 47 fot.

Diesel inn i to tanker på 1300 liter. Pumpe av samme type som du har og et stort filter med vannutskiller og vann alarm . Så inn i dagtank og med mulighet til å fylle diesel på kanne med en tappe stasjon på veien i motor rom. Må da stenge noen kraner og åpne noen andre. Dagtank 250 liter som alle forbrukere henter diesel og alle returer tilbake på dagtank. Dagtank kan også fylles i nødsfall . Tydelig at konstruktør er opptatt av at diesel skal filtreres ombord før forbrukere får den servert så det er vel et problem ikke bare i Skandinavia .

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

@Bitteliten Fungerer dette greit? 

Berre tenkte på at pumpa di leverer 900 l/h mens filteret på fg500 er oppgitt til maks flow 227l/h?

Det var det som stoppet meg å bruke mi marco pumpe, da eg tenkte det blei for mykje flow for filteret.

Så eg bestillte meg nett eit til fg500 filter men tenkte å bruka ei slik billig fuel pumpe som leverer 120 ish l/h.

 

Men om det fungerer greit for deg, så burde jo mi marco up6 med 1560  l/h kansje kunne kobles til eit separ swk 2000 10 filter, sjølv om filteret ikkje er oppgitt til meir enn 600l/h.

Alternativt må eg kansje kjøpa meg ei marco up 2 som leverer 10l/min og separ swk 2000 10.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...