Jump to content

Polering av diesel. Rekkefølge på komponenter


BØstrøm

Recommended Posts

Den praktiske tilnærmingen er hvordan produktet blir levert fra produsent. Det er fire M6 skruer med 10 millimeter sekskant i hvert lokk, om jeg ikke husker feil. Hvilke modifikasjoner man gjør i etterkant får så være. Antar at jeg er tilbake til 8-års-intervall på filterskift etter installasjon av 'polering'. Neste gang har jeg fylt 80 år. Ellers er installasjonen av Racor hos meg slik at jeg ikke lufter på filteret. Har egentlig ikke tenkt på hvorfor Racor må luftes relatert til Separ som ikke behøver å luftes. Jeg må uansett lufte Separ, selv om motoren hevder at den er selvluftende. Hos meg kjører Racor bare på poleringskretsen, mens Separ leverer til motoren, egentlig.

Link to post
Share on other sites

 

Hulda skrev 14 minutter siden:

Den praktiske tilnærmingen er hvordan produktet blir levert fra produsent. Det er fire M6 skruer med 10 millimeter sekskant i hvert lokk, om jeg ikke husker feil. Hvilke modifikasjoner man gjør i etterkant får så være.

Produsent kan levere både med og uten vingebolter.

http://separfilter.com/spare-parts/screws-and-bolts/lid-wing-bolt

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

Har egentlig ikke tenkt på hvorfor Racor må luftes relatert til Separ som ikke behøver å luftes.

Det er det største ankepunktet jeg har mot Racor. Her har enkel og billig produksjon gått foran praktisk bruk. En enkeltstående Racor med metall bolle som må tappes dann og vann for vannsjekk er ingen høydare. Det er bra filtere, ingen tvil om det. Kanskje litt overdrevet å kalle det misfoster, men ja jeg liker ikke konstruksjonen så får jeg heller tråkke noen på tærne.

 

 

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 8 minutter siden:

Jeg er sikkert dum, men skjønner ikke hvorfor Racor må luftes, og ikke Sepair.

Det er fysikkens lover. Separ har utgangen i toppen over filterelementet.

Racor har uttaket under filterelementet.

Racor skal fylles/luftes.

Du kan godt fylle/lufte ett Separ filter også, her er det til og med luftenippel i lokket, men det er ikke nødvendig dersom du har en selvluftende motor.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har singel Racor 500, og har jo funnet ut dette med at eventuell luft blir "fanget", fordi dieselen må ut i for lav høyde. Det er veldig plagsomt å være avhengig av å ha en ekstra kanne e.l. med diesel ombord, og tankene er plassert for lavt til at jeg kan satse på at det renner riktig vei.  Siden VP D6 "bare suger", så er det ingenting annet enn slanger og ventiler mellom tanker og forfilter, og jeg ønsker meg en manuell pumpe, f.eks. en blærepumpe, før innløpet på forfilteret.  I tilfelle gjennomstrømningen i den er for liten, så bør den plasseres i en bypass forbi en ventil, som stenges mens jeg pumper Racor-huset fullt.  Jeg tenker det beste er å plassere dette opplegget like før inntaket, som er vist på bildet under.  For å finne ut hvilke deler jeg trenger, må jeg først vite hva slags gjenger og evt. tetningsløsning som er brukt mellom slangen og Racor'en.  Jeg ville kanskje helst splittet mellom slangen og bendet på bildet.  Lurer på om det kan være en 3/8" BSP variant...

Dette er en Scand Baltic fra 2007, og filterhuset er den typen som Volvo setter navnet sitt på.  Er det noen som vet hvilke gjenger der er i hver ende på det bendet i bildet?

1512072243_Racorforfilter.jpg.3f99fead0d1a081d7f0fb46c2a79425b.jpg

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 2 timer siden:

Hos meg er dette løst med en blærepumpe.

Er dette noe som er hjemmesnekret eller finnes det blærepumper som er godkjent til dette, for fast dieselinstallasjon ?

Jeg vet det finnes stempelpumper og diaphragmpumper med bypass til formålet men har aldri sett noen leverandører av blærepumper til dette.

 

 

Link to post
Share on other sites

Racor er beste dieselfilter/filterhus hvis du har fall fra dieseltank til filter. 

 

Har man ikke det, bør man anskaffe dagtank, eller bytte til Sepairfiltere. 

 

Sepair og Racor bør gå sammen, og lage verdens beste, og mest brukervennlige .dieselfilterhus.

 

Blærepumpe bør unngås, da noe lett setter seg i ventilene på blæra. (Har jeg opplevd selv)

 

 

 

Dette er min lærdom fra denne tråden.

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 35 minutter siden:

Blærepumpe bør unngås, da noe lett setter seg i ventilene på blæra. (Har jeg opplevd selv)

Jeg ville nok satt inn en Separ stempelpumpe hadde jeg hatt Racor filter og dette problemet, men den pumpa koster litt.

Skulle jeg absolutt spare på sikkerheten for noen få hundrelapper og bruke blærepumpe ville jeg i det minste lagt det opp med mulighet for å sette hele blæra offline.

Noe ala dette, med t-stykker og kuleventiler.

Pumpe_Tegning.jpg.6e3baa6d586f8e8e180ed90750f526ac.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ser poenget. Har inntil nå reddet meg med at jeg har kunnet bytte stigerør og blærepumpe mellom varmeanlegg, hjelpemotor og HM. Mistenker forresten at problemet, de par gangene jeg har hatt det, er trangt stigerør, og at noe har satt seg ved innløpet der. Dagtank er vel tingen....

Link to post
Share on other sites

Liker forresten tankegangen din MIX. Men med stor båt, seil, motor, bortimot 10 pumper ombord, 5 seil, 7 vinsjer, batterier, brytere, alarmer, 230v,24v,12v og spenning i hverdagen, må man være litt pragmatisk for å kunne komme ut å seile innimellom. Tross alt har jeg seil, og kan komme fra en le kyst om det kniper. Forbedringspotensiale finnes det alltid, men noen få hundrelapper x 20 er type hundretusen, eller to. 

Link to post
Share on other sites

G kan gjerne utstede samsvarserklæring på at installasjonen samsvarer med tiltenkt bruk i fritidsflåten. Men hvem etterspør det? Skipskontrollen krevde i sin tid at dieseltilførsel kunne stenges fra styrhus. Betenkelig å ha sugepumper, eller fakk fra dieseltank, ved eventuell brann. Det vil jeg kalle det motsatte av slukkeanlegg. Kanskje metallrør opp til dagtank, og en stengeventil her med automatikk av typen «normalt stengt» styrt av tenning på HM?

 

Glad jeg ikke har bensinbåt. Da hadde jeg eksplodert for lenge siden.....

Link to post
Share on other sites

Det er slik filosofi på Hulda. Slår av tenningen, ventil i høytrykspumpen stenger, fødepumpen stanser. Ingen strøm, dieselkutt på utsiden av motorrommet.. Det er den ene filosofien. Den andre er 'run to destruction'. Standarden for yrkesbåt prediker at dieselen skal gå i stålrør. Hulda har rustfritt stål, gummislanger og kobberrør. Nå er jeg på utsiden av temaet.

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev 32 minutter siden:

Det aner jeg ikke.  Selv hadde jeg ikke tenkt å gå for gjennomsiktig slange, forsåvidt. 

Jeg vet heller ikke. Men jeg tviler sterkt på at en slik påhengsblære er godkjent for fast installasjon.

Kanskje kan en vri seg unna med en slik offline løsning, jeg aner ikke, men jeg ville definitivt brukt godkjent drivstoffslange i tilfelle du går for blære løsningen.

Selv hadde jeg nok tatt kontakt med importør Lekang Filter og hørt om pris på en Separ pumpe om jeg hadde dette problemet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Kjøper argumentasjonen for bruk av godkjent drivstoffslangen for fast installasjon. Men skjønner ikke dette med blærepumpe og samsvarserklæring. For noen år siden kjøpte noen i familien en Ryds med ca. 90 hk Yamaha. Båten har fast tank. Motoren får bensin via slange fra tank, via blærepumpe til motor. På motoren er det vanlig hurtigkobling. Motoren er boltet fast til hekken. Hele ekvipasjen er CE-merket. Det fulgte ikke med samsvarserklæring på blærepumpen. Merket Yamaha, pumpen kan kjøpes i løs vekt over disk. I Hulda har jeg tre elektriske dieselpumper. Ingen av dem har noe papir som sier samsvarserklæring. De mest avanserte, Carter USA, har monteringsanvisning. Og alt det surret om ansvarsfraskrivelse, som er standard på alle USA-produkter. Pumpen fra Biltema har den vanlige CE-blekka, som ikke sier noe som helst. Heller ikke noe som kan ligne en samsvarserklæring. I det hele tatt, samsvarserklæringer på lystfartøyer er vel sjeldne saker. Det eneste jeg vet om samsvarserklæringer i så måte til lystbåt er selve installasjonen av 220 V strøm og opplegg til propan. Går man til yrkesfartøy under 15 meter, stilles det en rekke detaljerte produksjons- og installasjonskrav med krav til verifikasjon/sertifisering, som må kunne kalles samsvarserklæring.

 

Blir gjerne opplyst om temaet. Tror også @BØstrøm er interessert i saken.

Link to post
Share on other sites

Samsvarserklæring betyr akkurat det ordet sier.Det er ikke egennavnet på ett blått papir med stempel, el.lign. Skal man erklære samsvar, må det erklæres i forhold til noe. Være seg forskrift eller installasjonsveiledning, begge, eller noe annet. Ikke alltid man må ha skolegang eller kurs engang. Vet om firmaer som har "Spesial" smurt ut over alt på firmabilene sine, og derved kan ta seg fett betalt for det de gjør, uten at de har noen form for autorisasjon. Forsåvidt kult det. 

 

Helt riktig Hulda....jeg er interessert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...