Jump to content

Polering av diesel. Rekkefølge på komponenter


BØstrøm

Recommended Posts

For å følge opp tråden fikk jeg endelig fart på meg etter tankinspeksjon som avslørte en snau liter gugge i stbd tank. 2 x Racor 500fg på plass i tandem på motor (som suger fra babord/retur til babord, fylling på styrbord). Trolig den lille terskelen på paralellslange som har holdt babord ren. Har også montert et stk 500fg på egen krets med pumpe som kan suge/returnere til tank jeg velger. Ser ut for at jeg fikk opp det meste under inspeksjonen heldigvis. Men da blir det enkel inspeksjon fra nå av. Trykk på knappen og ta en kaffe. Tok også en dieseldyrtest og den var helt fin, forventet også det pga at jeg alltid bruker lit Bio Protect 2 ved fylling. 

 

 

997CB729-0EF5-403E-993E-616802652039.jpeg

CB8525AB-08BD-4A55-8FD1-261A908651BA.jpeg

EE044E0C-5581-4A81-880B-67E3550CE1D7.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ser ryddig å pent ut. 
Jeg monterte et ekstra filter i vinter. Samme som du har på bilde. Biltema pumpe suger fra tank gjennom filteret og tilbake til tank. Hadde tanken oppe i vinter. Så ren og pen ut. Likevel ser jeg at det er kommet rusk i det ekstra filteret. Systemet drar igjennom ca 100l/t.  Glad jeg har installert det når bølgene kaster båten rundt. Har hørt nok historier om de som får motorstopp i bølger pga tette filter. 

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet ut den originale 40 år gamle vannutskilleren med en Racor 500 kopi med gjennomsiktig bolle nettopp for å følge med på urenheter i dieselen. 

 

Det er befriende å ha en visuell indikator på dieseltankens innhold. 

 

I og med at motoren sirkulerer dieselen gjennom filterne hele tiden anser jeg dette som god nok polering av mitt system. 

 

Jeg monterte også en slik blærepumpe i forkant av Racorfilteret. Kjøpte på Maritim, men rett diameter for slange (10 mm) og laget for diesel. Veldig praktisk for å fylle filter samt lufte motoren. 

 

Dette gjorde jeg pga denne tråden, så takk for oppmerksomheten rundt dette. Det er flott å ha litt god feeling med dieselsystemets tilstand.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev 50 minutter siden:

Ser ryddig å pent ut. 
Jeg monterte et ekstra filter i vinter. Samme som du har på bilde. Biltema pumpe suger fra tank gjennom filteret og tilbake til tank. Hadde tanken oppe i vinter. Så ren og pen ut. Likevel ser jeg at det er kommet rusk i det ekstra filteret. Systemet drar igjennom ca 100l/t.  Glad jeg har installert det når bølgene kaster båten rundt. Har hørt nok historier om de som får motorstopp i bølger pga tette filter. 

Har du nye morderne motor. Så trenger ikke filter å gå tett. da holder det, at det er bare litt tett.

Registrere rail sensor(mener det er den) mindre gjennomstrømning så stopper motor.

Disse motorer er utrolig følsomme for sådan(lært dette sjøl i 3m bølger)

 

Så det viktigste, er som jeg ser det, dobbelt filter med vender. Da er det raskt å bytte over til andre ilter, uten å måtte rote med bytte i bølger.

 

@Grand Banks jr

Har du moderne commonrail motor, så trengs ikke blære pumpe. Da holder det å sette på tenning, så suger den elektriske pumpe diesel så filter blir fylt, å motor lufter seg sjøl. Har en byttet filter, så det er luft, så slå på tenning å la pumpe kjøre, å gjenta dette et par 3 ganger, så er der diesel frem til motor. (Også dette sjøl erfart)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby, jeg har en supermoderne VP41 som du kjenner til. Den lufter seg selv med ganske mye hjelp fra meg, og av og til noen gloser, og den stopper ikke før dieselslanger er sugd flate (nesten). :giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev 54 minutter siden:

Ser ryddig å pent ut. 
Jeg monterte et ekstra filter i vinter. Samme som du har på bilde. Biltema pumpe suger fra tank gjennom filteret og tilbake til tank. Hadde tanken oppe i vinter. Så ren og pen ut. Likevel ser jeg at det er kommet rusk i det ekstra filteret. Systemet drar igjennom ca 100l/t.  Glad jeg har installert det når bølgene kaster båten rundt. Har hørt nok historier om de som får motorstopp i bølger pga tette filter. 


Ser når jeg leste tråden igjen at de fleste av oss har brukt samme Biltema-pumpa for dette formålet så det er jo beroligende 😁 Den hadde litt snodig spec mhp sugehøyde så var ørlite grann skeptisk men funker fint og er tilnærmet lydløs. Tenker det samme som deg ift at jeg ønsker å vite når jeg ‘får noe på kjøpet’ ved fylling. Har tenkt å kjøre det ekstra systemet dann og vann for ‘automatisk tankinspeksjon’. Trenger ikke filtrere hele tanken ørten ganger, bare suge opp og sjekke litt fra nederste punkt i tankene!

 

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 5 minutter siden:

Har du nye morderne motor. Så trenger ikke filter å gå tett. da holder det, at det er bare litt tett.

Registrere rail sensor(mener det er den) mindre gjennomstrømning så stopper motor.

Disse motorer er utrolig følsomme for sådan(lært dette sjøl i 3m bølger)

 

Så det viktigste, er som jeg ser det, dobbelt filter med vender. Da er det raskt å bytte over til andre ilter, uten å måtte rote med bytte i bølger.

 

@Grand Banks jr

Har du moderne commonrail motor, så trengs ikke blære pumpe. Da holder det å sette på tenning, så suger den elektriske pumpe diesel så filter blir fylt, å motor lufter seg sjøl. Har en byttet filter, så det er luft, så slå på tenning å la pumpe kjøre, å gjenta dette et par 3 ganger, så er der diesel frem til motor. (Også dette sjøl erfart)


Det kommer vel an på type? Jeg har en VP D3 som vel opprinnelig er en V70 bilmotor. Den har åpenbart elektrisk høytrykksspumpe og egen ‘lufteknapp’ på sida av motoren. Veldig hendig, lett å høre når all luft er ute. Men D4/D6 har vel ikke denne funksjonen, kun manuell luftepumpe. Jeg har antatt at det skyldes at høyttrykkspumpa på D4/D6 er mekanisk drevet via register.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 7 minutter siden:


Ser når jeg leste tråden igjen at de fleste av oss har brukt samme Biltema-pumpa for dette formålet så det er jo beroligende 😁 Den hadde litt snodig spec mhp sugehøyde så var ørlite grann skeptisk men funker fint og er tilnærmet lydløs. Tenker det samme som deg ift at jeg ønsker å vite når jeg ‘får noe på kjøpet’ ved fylling. Har tenkt å kjøre det ekstra systemet dann og vann for ‘automatisk tankinspeksjon’. Trenger ikke filtrere hele tanken ørten ganger, bare suge opp og sjekke litt fra nederste punkt i tankene!

 

 

Du må huske på at en motor på feks 200hk, suger kanskje 150liter gjennom filter pr time, sjøl om forbruk kun er 20. Så du vil få ganske så stor filtrering av tanken, uten noe ekstra filtrering.

Ser på min, at med 22knop å da ca 70% throttle, så går det 130liter gjennom pumpa, sjøl om forbruk kun er ca 30liter timen.

Fantino skrev 3 minutter siden:


Det kommer vel an på type? Jeg har en VP D3 som vel opprinnelig er en V70 bilmotor. Den har åpenbart elektrisk høytrykksspumpe og egen ‘lufteknapp’ på sida av motoren. Veldig hendig, lett å høre når all luft er ute. Men D4/D6 har vel ikke denne funksjonen, kun manuell luftepumpe. Jeg har antatt at det skyldes at høyttrykkspumpa på D4/D6 er mekanisk drevet via register.

Er sikkert forskjellige løsninger. Men en moderne bilmotor er jo også selv utluftende.

Hadde jo gleden av dieseldyr i tanken for 5 uker siden, å stoppet i 3m bølger sørvest av kvitsøy(lite moro)

Så har hatt alt av filter sytem ute. Fin filter var rent, kun bitte litt vann i bunn med sensor. Så var forfilter som var tette.

 

Har elektrisk fødepumpe som er montert før finfilter fra fabrikken. Den starter når jeg setter på tenning. Å stopper når det er trykk til railsensor(som jeg klare å skjønne/høre) Sjøl når hele systemet hadde vært tømt, så var det kun å kjøre et par ganger på tenning, før start. Så starta motor uten noe lufte jobb, samme som når kjerringa kjørte bilen tom for år siden hehe

 

Så rart om vP skal ha lagt en gammeldags system. Men så er jo VP berømte for al faens elekstronikk de skal ha på deres D motorer. Befriende lite på min nye. En boks er alt.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 16 minutter siden:

@Okkaby, jeg har en supermoderne VP41 som du kjenner til. Den lufter seg selv med ganske mye hjelp fra meg, og av og til noen gloser, og den stopper ikke før dieselslanger er sugd flate (nesten). :giggle:

Ja min den gamle 41, har jo tydeligvis tygget seg gjennom dårlig diesel på siste tur i fjor, med kun litt ekstra røyk som eneste feilen hehe

Men se jo forbruket er betydelig bedre på den nye

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 53 minutter siden:

Du må huske på at en motor på feks 200hk, suger kanskje 150liter gjennom filter pr time, sjøl om forbruk kun er 20. Så du vil få ganske så stor filtrering av tanken, uten noe ekstra filtrering.

Ser på min, at med 22knop å da ca 70% throttle, så går det 130liter gjennom pumpa, sjøl om forbruk kun er ca 30liter timen.

Er sikkert forskjellige løsninger. Men en moderne bilmotor er jo også selv utluftende.

Hadde jo gleden av dieseldyr i tanken for 5 uker siden, å stoppet i 3m bølger sørvest av kvitsøy(lite moro)

Så har hatt alt av filter sytem ute. Fin filter var rent, kun bitte litt vann i bunn med sensor. Så var forfilter som var tette.

 

Har elektrisk fødepumpe som er montert før finfilter fra fabrikken. Den starter når jeg setter på tenning. Å stopper når det er trykk til railsensor(som jeg klare å skjønne/høre) Sjøl når hele systemet hadde vært tømt, så var det kun å kjøre et par ganger på tenning, før start. Så starta motor uten noe lufte jobb, samme som når kjerringa kjørte bilen tom for år siden hehe

 

Så rart om vP skal ha lagt en gammeldags system. Men så er jo VP berømte for al faens elekstronikk de skal ha på deres D motorer. Befriende lite på min nye. En boks er alt.


Klar over det, men hjelper jo lite når pickup til motoren ikke er på laveste punkt i tanken. Tilleggsystemet jeg laget suger fra dypeste hjørne i hver tank, der grumsevannet på flaska hadde fått leve helt i fred så lenge jeg har hatt båten (2015) og sikker lengre. Frister ikke med en slik opplevelse du hadde. Nå kan jeg filtrere noen liter fra bunn av hver tank etter fylling og setling og dermed vite om jeg har fått vann på kjøpet - bare ved å trykke på en knapp og sjalte noen ventiler.


Ville _tro_ at mekanisk railpumpe anses som mer driftsikkert enn elektrisk, samme som feks elektrisk kjølevannspumpe feks? Men super-hendig med automagisk lufting.

 

71E8DFA2-9F5A-44FC-AE7C-97815C9E34CE.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ser det står Cummins i noen av disse Schaefer Yachts 290, og jeg har sett skissert drivstoffsystemet til Cummins dieseler der de ikke har retur. Dvs de har retur, men ikke til tanken. Går bare i en evig rundgang rett ved dieselpumpen. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 14 minutter siden:

Ser det står Cummins i noen av disse Schaefer Yachts 290, og jeg har sett skissert drivstoffsystemet til Cummins dieseler der de ikke har retur. Dvs de har retur, men ikke til tanken. Går bare i en evig rundgang rett ved dieselpumpen. 

Aha. Det var jeg ikke klar over.

Link to post
Share on other sites

Ikke jeg heller. Det tok ganske lang tid før jeg slo meg til ro med at det var en lukket retur og ikke tilbake til tank. Og jeg er rimelig sikker på at dette var på en litt nyere Cummins. Men jeg kan jo huske feil... 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Den diesel blir jo bra varm, når det går i loop på den måte.

 

En del motorer inkl min, har jo kjøling av retur diesel.

@FantinoDen elektriske pumpe jeg tenker på, sitter før fin filter hos meg. Så går den i dass, så er det enkelt å by passe den med slange. Så ser kun fordeler med denne.

 

Å nei ikke noe moro å oppleve stopp i dårlig vær.

Hadde jeg vært ny på sjøen, hadde jeg nok vær føkka. Men jeg gikk langt ifra land, får å ha rolig sjø ute på dybden, frem for vaske maskinen  opp langs jæren. Så drev klar av alle skjær rundt Kvitsøy. 

 

Nu har jeg rusfrie tanker(2stk) Å suges kun fra den ene. Å sugerør, sitter nok så langt nede. Så tenker jeg får nok sirkulering.

 

Men skal monteres nye manluker i vinter, som gjør rengjøring enkel. Da kan det bli en årlig vår jobb, før sesong start.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Kan bekrefte at retur på QSD ikke går til tank men er T'et inn på tilførsel før finfilter på motor. Retur går også innom dieselkjøler før den går inn på tilførsel igjen. Dette er originalt oppsett. Med andre ord er det kun den mengden motor forbruker som vil passere grovfilter, ikke store flow'en. 

Grand Banks jr skrev On 15.7.2022 at 22.08:

Jeg byttet ut den originale 40 år gamle vannutskilleren med en Racor 500 kopi med gjennomsiktig bolle nettopp for å følge med på urenheter i dieselen. 

 

Det er befriende å ha en visuell indikator på dieseltankens innhold. 

 

I og med at motoren sirkulerer dieselen gjennom filterne hele tiden anser jeg dette som god nok polering av mitt system. 

 

Jeg monterte også en slik blærepumpe i forkant av Racorfilteret. Kjøpte på Maritim, men rett diameter for slange (10 mm) og laget for diesel. Veldig praktisk for å fylle filter samt lufte motoren. 

 

Dette gjorde jeg pga denne tråden, så takk for oppmerksomheten rundt dette. Det er flott å ha litt god feeling med dieselsystemets tilstand.

 

 @Grand Banks jrKjenner du til om diesel stigerøret går helt til bunn i tanken hos deg? En kompis av meg med en Askeladden 705 Voyager var av samme oppfatning som deg at motor sirkulerte nok diesel gjennom returlinja og så derfor ikke noe behov for inspeksjon av tanken så lenge filterbollen var ren. Motor CMD 4,2 D-tronic 230hk med retur til tank. Han fikk motorstopp i litt rufsete vær og når har åpnet luken og tok en titt nedi så det slik ut....:12877247-4799-4D9D-99CA-BB49F4F7ABAE.jpeg.017752554da3e6304184d90b25df4717.jpeg

Røret i bildet er ikke sugerøret men til returdiesel.

Så at filterbollen er ren kan ikke alltid tas for god fisk som en indikator for tankens innhold.

 

Link to post
Share on other sites

@stian_188, det vet jeg ikke. Jeg kommer nemlig ikke til tanken min. Jeg har en styrbord og en babord tank, forbundet med rør og slange. Styrbord kommer jeg til, men det er bare en slavetank. Der er uttak i bunnen. Babord kommer jeg ikke til visuelt.  Men nå har jeg jo kjøpt meg inspeksjonskamera siden sist så da kan jeg kanskje prøve å få se en gang til...

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...