Jump to content

Polering av diesel. Rekkefølge på komponenter


BØstrøm

Recommended Posts

det fungerer meget bra så langt. Erfarer at marco pumpa leverer mindre enn 15l/min i praksis, så da er det vel filteret som begrenser flowen kanskje? Pumpa leverer 10-12l/min, og det er trykk nok til å trykke diesel ut luftinga på hovedtanken om tanken blir full når pumpa går. Litt vanskelig å måle nøyaktig basert på analog tankmåler

 

Filtervalget mitt var basert på å ha et skikkelig filter og samme filterinnsats som på det doble racorfilteret til motoren. 

 

Hva skjer med filteret om flowen blir for stor?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dere ser litt feil på dette. Filteret leverer ikke mer enn det er maks designet for. Pumpen sliter evetuelt med et undertrykk. Pumpen kaviterer. Filteret kan slippe inn luft. Formoder korrekt montasje, Separ, Racor Fg, etc. er sugefiltre. Skal monteres nedstrøms pumpen i hht. fabrikant.

 

Det er altså pumpen som kan lide ved for lav flow. Avhengig av pumpedesign.

Link to post
Share on other sites

Spørsmål til Hulda egentlig. Trekker du diesel fra dagtank eller hovedtank når motoren går? Bruker du retur fra motor for å toppe dagtanken, eller må denne fylles med sugepumpe? Tenker på hvordan jeg kan automatisere systemet. 3 veis ventil på diesel inn til filter før HM er vel svaret? Slik at man kan velge å suge fra hovedtank eller dagtank?

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 7 minutter siden:

Spørsmål til Hulda egentlig. Trekker du diesel fra dagtank eller hovedtank når motoren går? Bruker du retur fra motor for å toppe dagtanken, eller må denne fylles med sugepumpe? Tenker på hvordan jeg kan automatisere systemet. 3 veis ventil på diesel inn til filter før HM er vel svaret? Slik at man kan velge å suge fra hovedtank eller dagtank?

 

Hulda kan suge både fra dagtank og hovedtank. Normalen er fra dagtank.

Retur diesel kan kun gå til dagtank, ingen alternativ. Dog kan dagtank dreneres til hovedtank. 

Bare la overløp dagtank drenere til hovedtank. Sett opp en dreneringsvetil fra dagtank til hovedtank, så vil du oppnå etterspurt automatikk.

Link to post
Share on other sites

Steini skrev for 3 timer siden:

@Bitteliten Fungerer dette greit? 

Berre tenkte på at pumpa di leverer 900 l/h mens filteret på fg500 er oppgitt til maks flow 227l/h?

Det var det som stoppet meg å bruke mi marco pumpe, da eg tenkte det blei for mykje flow for filteret.

Så eg bestillte meg nett eit til fg500 filter men tenkte å bruka ei slik billig fuel pumpe som leverer 120 ish l/h.

 

Men om det fungerer greit for deg, så burde jo mi marco up6 med 1560  l/h kansje kunne kobles til eit separ swk 2000 10 filter, sjølv om filteret ikkje er oppgitt til meir enn 600l/h.

Alternativt må eg kansje kjøpa meg ei marco up 2 som leverer 10l/min og separ swk 2000 10.

 

Bitteliten skrev for 3 timer siden:

det fungerer meget bra så langt. Erfarer at marco pumpa leverer mindre enn 15l/min i praksis, så da er det vel filteret som begrenser flowen kanskje? Pumpa leverer 10-12l/min, og det er trykk nok til å trykke diesel ut luftinga på hovedtanken om tanken blir full når pumpa går. Litt vanskelig å måle nøyaktig basert på analog tankmåler

 

Filtervalget mitt var basert på å ha et skikkelig filter og samme filterinnsats som på det doble racorfilteret til motoren. 

 

Hva skjer med filteret om flowen blir for stor?

 

Min erfaring og måling er at min Marco pumpe leverer 10 liter diesel med 10 mm slangekuppling ganske likt til info. om pumpe. Filter er Rocar 900 we lukket som er oppgitt til litt i underkant av 400 liter pr time. Jeg har montert pumpe mellom tank og filter i tråd med tegning fra konstruktør og eget hode. Da ikke som @Hulda  påpeker er korrekt. Systemet flytter 8 liter diesel PR min. Målt med klokke og bøtte. Fungerer til nå utmerket men kun brukt til å flytte ca 400 liter.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 19 minutter siden:

 

 

Min erfaring og måling er at min Marco pumpe leverer 10 liter diesel med 10 mm slangekuppling ganske likt til info. om pumpe. Filter er Rocar 900 we lukket som er oppgitt til litt i underkant av 400 liter pr time. Jeg har montert pumpe mellom tank og filter i tråd med tegning fra konstruktør og eget hode. Da ikke som @Hulda  påpeker er korrekt. Systemet flytter 8 liter diesel PR min. Målt med klokke og bøtte. Fungerer til nå utmerket men kun brukt til å flytte ca 400 liter.

 

Det jeg bekriver er kun standard pumpedesign. Alt avhenger av hva filter og pumpe er designet for. Er et filter designet for montering nedstrøms pumpen, er det ikke nødvendigvis designet for å tåle trykket fra en pumpe. 3 barg kan være nok til at plastbollen sprekker. Enkelte av fødepumpene til Biltema leverer mer enn 5 bar. På den andre siden, noen filtere er også designet for montering på trykksiden. Det er bare å følge utstyrsleverandørens spec. Mine pumper er oppgitt å skulle pumpe filtrert diesel. Andre pumper kan tolerere ufiltrert. Eks. liker en girpumpe dårlig væske som inneholder faste partikler, sand, rustflak, etc.

 

Du kan si det slik. Jeg har vært borti for mange dubiøse løsninger presentert av konstruktører til at jeg blindt stoler på dem. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke monterings anvisning for filter siden mye av det utstyret jeg bruker var overliggere og kjøpt på opphørs salg på div. Båtfabrikker. Normalt blir et slikt filter montert mellom tank og motor på store diesel motorer ( VolvoD9-12) pumpe gir 3 bar. Kommer fra en portabel lufte innretning for hydraulisk styring som jeg var med på å lage for mange år siden. Må lese meg opp litt på filteret ser det ut for. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 7 timer siden:

Lekang Filter hevder Separ kan dette, men jeg synes 10 båtpenger er dyrt:

Med duplex versjonen kan du bytte filter under drift. Du kan også drenere filteret hvis det går tett og du ikke har et reserveelement tilgjengelig.

Dette kan du enkelt bygge selv. Det har mange gjort.

2 stk Separ SWK2000-10 600l/h fra Kina + 2stk. 3-veis kuleventiler og noen fittings og du er i mål under 2 båtlapper.

Har du motor under ca. 350 HK klarer du deg godt med det mindre Separ SWK2000-5 300 l/h og det blir enda rimeligere.

Separ_Duplex.jpg.34e3fb2a858f256d53212cf6fa313e0d.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Mix skrev 38 minutter siden:

Dette kan du enkelt bygge selv. Det har mange gjort.

2 stk Separ SWK2000-10 600l/h fra Kina + 2stk. 3-veis kuleventiler og noen fittings og du er i mål under 2 båtlapper.

Har du motor under ca. 350 HK klarer du deg godt med det mindre Separ SWK2000-5 300 l/h og det blir enda rimeligere.

Separ_Duplex.jpg.34e3fb2a858f256d53212cf6fa313e0d.jpg

Det hadde føltes veldig trygt med et sånt enkelt opplegg. Kanskje et vinterprosjekt. 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Det man kan ta med i betraktningen er at for en common rail motor så vil veldig mye av rensingen av hele drivstofftanken finne sted gjennom de filterene som er plasserte på motorens drivstoffsystem. Årsaken er at returmengden tilbake til tank er så stor at man har i prinsippet en pågående sirkulasjon og rensing av tanken hele tiden motoren er i gang. Dette kan selvfølgelig kompletteres ytterligere med f.eks. en duplex filterløsning med evt. vannutskiller slik at man har redundans i tilfelle man skulle være uheldig med en dårlig bunkring. Verdt å merke seg er at man BØR ha trykkfallsmåling over filterene der man på skalaen markerer ut hvor manometer skal befinne seg f.eks. på fullt turtall med helt rene filtere. Dette vil gi en veldig god pekepinn på graden av fortetting etterhvert som den oppstår.

 

Kan som en kuriositet nevne at jeg var for mange år siden maskinsjef på en tråler der Separ 2000 filtere var installert i motorens sirkulasjonsssystem med trykkfallsmåling. Her ble settlingtank separert til dagtank med overløp tilbake til settlingstank. Etter enkelte bunkringer så vi åpenbart at filterene gikk tettere oftere enn vanlig og filterforbruket var til dels høyt. Men på denne båten kjørte vi over 30 000 timer før brennstoffventliene ble overhalt. De var kun ute på ordinær trykkprøving/justering og ble satt tilbake igjen da de alltid var tette og hadde ok spredning. MAK som motorleverandør hadde aldri hørt om at noen hade kjørt så lenge på samme brennstoffventiler før. Å ha slike "engangsfiltere" direkte på motorens brennstoffsystem er ikke vanlig på en slik installasjon men at det hadde særdeles positive utslag for både brenstoffpumper og brennstoffventlier er helt åpenbart.

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev for 2 timer siden:

@Hulda, har du en skisse over opplegget ditt? Høres interessant ut. 

Jeg tror jeg har beskrevet med bilder i 'Byggingen av Hulda.... '

 

@Knude diskuterte det med Lekang som har Separ. Han var veldig klar for at filtrene kun var designet for sugesiden. Han visste at noen monterte dem på trykksiden. Han hadde ikke kunnskap om noen som hadde 'eksplodert'.

Link to post
Share on other sites

Eg hadde også litt rådslaging med Leikang  for å finne ut av kapasitet når eg satte opp nye filter.   Eg hugsar ikkje kva tall eg fekk oppgitt, men racor500 som eg hadde på hånd, har kapasitet på 227 ltr/timen, og det var for lite.

Som chiefengineer er inne på, så sirkulerer ein del maskiner såpass mengde at dieselen i praksis "poleres" heile tida.   Det kjenner eg på overflatetemperaturen på dieseltanken etter ei tid drift.   

I ein eldre tråd om utstyr for forbruksmåling her på BP hugsar eg ein som oppgav over 7-800 liter i timen sirkulert for 2 yanmar på rundt 350hk...husker ikkje eksakte tall,  ikkje så kjempenøye. 

 

Så lenge man tar seg tid til å gi bunnfall 5-10minutter etter bunkring og så drenerer bunn av tanken for å få ein indikasjon på kva man har kjøpt,  så vil man være ganske safe med vanlig gode filter.   

Til vår yanmar på 340(370)hk gjekk eg for 2stk  brukte racor 900 som har kapasitet på 341 ltr/timen pr. 

 Litt kobberrør og 4 kuleventiler, så laga eg meg eit eit system som gir mulighet til å åpne/stenge for å kjøre på valgfritt filter, og kan då sjølvsagt drenere og bytte filter utan driftsstans. Og vist nøden skulle knipe med urein diesel, tom for filter og dårlig flow, så har slik system fordel at eg kan åpne for begge filter samtidig og hente ut det lille ekstra som forhåpentligvis er nok for å komme til havn. 

 

 

20160209_134042.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 11 timer siden:

Sånn du tenker på @Chiefengineer?

Dette er filtre på hovedmotoren min. Registrere knapt trykk på manometeret. Vært i drift i 3 sesonger, ca 500 driftstimer

CAD6EC8F-8672-4653-8AF0-D126980068F5.jpeg

Ja her har du et bra duplex system med manometer for tilstandskontroll der du kan bytte filter under normal drift uten å stanse ned systemet. Det er sånn man liker å ha det. God redundans.

Link to post
Share on other sites

Mix skrev 16 minutter siden:

Jeg kan bare ikke like konstruksjonen. Hadde de ennå hatt inntak/uttak på begge sider. Uttak i topp over innsatsen slik at en slapp sølet med å fylle filteret. Plass til vacummåler i lokket. Nei det er rett og slett en dårlig elendig og lite praktisk konstruksjon.

Da skjønner jeg. Du liker altså eksempelvis Separ bedre enn Racor. Noen krav visse plasser er at filter skal kunne skiftes uten bruk av verktøy. Da leder Racor. Uansett kan begge filterfabrikater tappes ned før man tar ut innsatsen. Og begge kan pumpes fulle uten søl. Jeg har begge typene. Må vel si at jeg personlig foretrekker Separ. Men det blir smak og behag. Systemet til @Bittelitener 'Rolls Royce' i denne sammenheng. Systemet til Hulda ser mer ut som noe som er satt sammen av tilfeldige biter funnet i søpla. Hvilket ikke er langt fra sannheten. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...