Jump to content

Polering av diesel. Rekkefølge på komponenter


BØstrøm

Recommended Posts

Enig!

 

Jeg putret til kai og fikk tatt opp båten mandag denne uken, etter å ha kjøpt den nå i sommer. Sannelig var det ikke en centimeter vann nederst i vannutskilleren da jeg sjekket... Godt at det var vannutskiller der! Tenker å lage meg et system for slik polering jeg også. En ting jeg lurer på da er: Hvis det skulle komme skikkelig mye gugge ut fra tanken, vil ikke da pumpen eller vannutskiller kunne få problemer? Bør man ikke ha et lite inline filer før pumpen, eventuelt er stort grovfilter a la pose, som vil kunne ta unna slimklumper og gørr, dersom dette plutselig skulle løsne og komme i slangen? Dette er kanskje mest aktuelt ute på tur i grov sjø med lite diesel på tanken, og ikke under polering eller overføring til dagtank, men allikevel...

Link to post
Share on other sites

Filter før filter må man jo gjerne ha, om så, som perler på en snor. Men i bunn og grunn er det jo det hele poleringssystemet er. Har man skikkelig mye dritt på tanken, vil dagtank være tingen, og man kan avdekke dette ved tett filter, mens man fremdeles har en reservetank med ren diesel.. 

 

Om pumpen tåler å gå ved tett filter er jo en annen sak. Hvilken sikringsstørrelse den skal ha aner jeg ikke. Finner ikke noe i dokumentarkivet fra Biltema, og det fulgte ikke med noen bruksanvisning med pumpen. 5 ampere er vel ett sted å begynne, så får jeg se.

Link to post
Share on other sites

Husker ikke hva jeg har sikret med. Trolig 10 A. 2,5 kvadrat ledninger. Tror jeg. Jeg bruker nå pumper fra Carter, der er det spesifisert størrelse på sikringer. Jeg har en pumpe fra Biltema hengende som reserve. Etter all forulempingen har jeg i flere år ventet på at Carter ska havarere.

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev On 27.8.2019 at 21.51:

Fikk endelig kjøpt meg sugepumpe for drivstoff fra Biltema. Den suger både gruff fra bunnen av tanken, og diesel, så det suser. Har bestilt ett Racorkopifilterhus, og planlegger ett system for å polere dieselen. Da bør vel dieselen komme fra tank, gå gjennom filter før pumpa, for så å returnere til tanken?

 

Regner med du mener filtrering og ikke polering..:-)

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Ute og spikker fliser?

Nei egentlig ikke.

 

Rengjøring av diesel foregår i hovedsak ved hjelp av to prinsipper. Separering eller filtrering, eller en kombinasjon av disse. Det første er ganske uaktuelt for fritidsbåter.

Om du henvender deg til Racor, Separ eller andre filterleverandører og ber om "poleringsutstyr" til diesel så er ikke dette noe de leverer. De selger filtersystemer med ulik finhetsgrad alt etter hvilken finhetsgrad man ønsker å filtrere dieselen ned til. For Common rail motorer brukes oftest 30 mikron på forfiltere og 2 mikron på finfilter. Bruker selv 10 mikron på forfiltrene da jeg er mest komfortabel med det.

 

Så å snakke om "polering" av dieselen i de tilfeller man monterer et filtersystem enten det monteres online eller offline blir derfor noe misvisende, det er vel en prosess selv oljeraffineriene er ukjente med.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har installert en sentrifuge/separator mellom dieseltanken og Racor forfilteret. Men det er også fullt mulig å installere sentrifugen som et lukket system med retur til tank for polering av dieselen.

 

Mitt opplegg fungerer veldig fint, og den ene gangen jeg fikk en halvliter vann/grums med på kjøpet hos et bunkringsanlegg, tok sentrifugen alt, og ikke noe vann kom videre til Racorfilteret og vannutskilleren her.

 

Kjøpte sentrifugen fra LandauUK og betalte inkludert frakt og norsk mva ca 6500kr i fjor.

https://www.landauuk.com/diesel-bug-fuel-purifier/ 

Redigert av Trond123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, en får kalle det hva man vil. Første gangen jeg støtte på begrepet 'polering' var vel @Gyda som hadde et slikt anlegg. Prinsippet hos sistnevnte er vel noe mer avansert enn det vi har. Ref. @Trond123over. Det Hulda har er ekstra separator/filter med sirkulasjon via dagtank og dumping til hovedtank.  Jeg kan se at dieselen sentrifugerer i Racor FG500 før det går i filteret. Spørsmålet er vel hvor effektiv setrifugering og hvor stor kapasitet. Men nå må jeg ut å spikke ny dør til skjulet. Det blåser orkan og regner i fjellom.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 33 minutter siden:

Ja, en får kalle det hva man vil. Første gangen jeg støtte på begrepet 'polering' var vel @Gyda som hadde et slikt anlegg. Prinsippet hos sistnevnte er vel noe mer avansert enn det vi har. Ref. @Trond123over. Det Hulda har er ekstra separator/filter med sirkulasjon via dagtank og dumping til hovedtank.  Jeg kan se at dieselen sentrifugerer i Racor FG500 før det går i filteret. Spørsmålet er vel hvor effektiv setrifugering og hvor stor kapasitet. Men nå må jeg ut å spikke ny dør til skjulet. Det blåser orkan og regner i fjellom.

 

Ja det var en helt ny teminologi som neppe fagmiljøet er kjent med. Jeg skal nå altså ut å handle nye "poleringsfiltere" når tida kommer til å bytte dieselfiltere.:-)

Link to post
Share on other sites

Jeg kaller det hva jeg vil. Jeg startet tråden. Vaske ville jeg kalt det, hvis jeg fant opp systemet. Med vaskefilter fra Lekang er vel heller ikke innafor. Kanskje: filtreringsfiltre for FG 500, med underliggende Cyklone, og «Speed off» drenering i bunnen av bollens kiming. 

Link to post
Share on other sites

Morsom diskusjon forresten. Manglet egentlig bare apostroffer»»»»» så hadde det vært forståelig for alle. Var i Lisboa her om dagen, og nøt en konsert med 14 manns sambaorkester. Nøt utsikten, da det var betydelig innslag av Brasilianske «bæsjeapparater», blandt publikum, med eller uten direktetaletegn-

 

Redigert av BØstrøm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Om du henvender deg til Racor, Separ eller andre filterleverandører og ber om "poleringsutstyr" til diesel så er ikke dette noe de leverer.

Jeg tror Separ og andre produsenter driter i hva du mener om den saken.

Ta ett Google søk på "fuel polishing" Du spikker fliser.

https://www.separ.co.uk/fuel-polishing

 

 

Link to post
Share on other sites

Mix skrev 27 minutter siden:

Jeg tror Separ og andre produsenter driter i hva du mener om den saken.

Ta ett Google søk på "fuel polishing" Du spikker fliser.

https://www.separ.co.uk/fuel-polishing

Etter å ha jobbet noen år i marinedivisjonen til markedslederen på fuel treatment på verdensbasis så er det ikke google jeg bruker for å opplyse meg om den teknologiske utviklingen på dette området. Men fint at du selv gjør det, bare husk på å bruke de rette søkeordene. Om ikke vil du bli stående med mye rart som «sannhet»??

Link to post
Share on other sites

Nå var det linket til Separ sin offisielle side der de omtaler polering av diesel... Så da bifaller de ordet "polering". Så får markedslederen bruke "filtrering". 

 

Jeg bryr meg ikke om hva det heter bare jeg slipper trøbbel med skitten eller forurenset diesel. Organisk eller ikke.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 7 timer siden:

Regner med du mener filtrering og ikke polering..:-)

 

Selv om prosessen er filtrering av forurenset fuel så er ordet polering velkjent og riktig bruk av terminologi i et båtforum. 

Disse har kunder som UK Military, British Telecom etc. og bruker «fuel polishing systems» på produktene. 

Link to post
Share on other sites

I følge Separ har det ingen sammenheng med fritidsbåt å gjøre...

 

Virker som det er knyttet til å rense diesel som er i en beholder.

 

Whatever your application (generators, marine vessels, storage tanks, etc) the fuel polishing system is the simple way to ensure you are protected from fuel contamination. By automatically cleaning fuel in storage...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Men, det var nevnt et filter til ca 250 NOK som kan kjøpes fra Kina. Noen som har link?

 

(Jeg så det til 350 NOK. Kunne tenke meg å komme greit under 350 kr grensen ved import.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 37 minutter siden:

Hvem kan gi en god forklaring på når tid god gammeldags filtrering, online eller offline går over til «polering»? Er det når filtreringen foregår ombord i en fritidsbåt?

 

God gammeldags = normale filtre før motor slik alle har.

Nymotens polering = rensing av skitten fuel uten å tappe tanken tom, har vanligvis ikke med det normale kretsløpet å gjøre.

Dette er er fritidsbåtforum så det kan være det TS har,  men det må ikke være det ref. tidligere link med proffe produkter.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke for å kverulere men da er dette en helt ordinær offline filtrering av tank. Det benyttes veldig mye på bl.a hydraulikksystemer etc men skiller seg ikke så mye fra en sentrifugalseparator som separerer fra settlingtank til dagtank og overløp tilbake til settlingstank på et større marineanlegg. Der motor har sug fra dagtank. Poenget er at man ofte ser at helt kjente prosesser med vanlig utstyr «mystifiseres» ved å etablere nye uttrykk der formålet ofte er salg av varer og tjenester med «nye» egenskaper som skal lure nye kunder til handel. Men da er dette avklart for min del, vanlig offline filtrering av et medium blir også kalt «polering» i enkelte kretser. Men for all del, offline filtrering er en utmerket måte å få forbedret renheten på. På hydraulikkolje måler vi renheten i NAS-klasse (partikkeltelling) og man kan se åpenbare forskjeller etter at f.eks. et CJC filter har fått arbeide med et medium over litt tid om utgangspunktet er dårlig. De aller fleste utstyrsleverandører stiller krav til min. NAS klasse på olja som skal benyttes. Kort og godt, en lav NAS klasse betyr ren olje.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...